Gå til innhold

Spørsmål om baby og ideell alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du da du fikk ditt første barn? 
Hvordan vite at man er klar for barn og alt som følger med? 
Hvilken alder passer det best å få barn i? 

Og til deg som fikk barn tidlig? Fortell hvordan det var. Var det planglagt? Hvordan var det i ettertid når barnet ble født? Ble det som forventet? 

Anonymkode: f1638...b80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk første barn som 22åring. Eide bolig, var utdannet, hadde fast jobb, var i et stabilt forhold (forlovet) så slik sett «alt på stell»

For meg var det perfekt alder, og alt gikk helt strålende både fysik, mentalt og økonomisk. I min situasjon har det ikke vært noe ulempe at jeg var nokså ung. Jeg har tatt videreutdanning på deltid mens jeg var småbarnsmor i full jobb, og det gikk strålende. Eneste jeg har følt på er at jeg er veldig mye yngere enn foreldrene til barnets venner, og har følt det har blitt litt uglesett og vært overdrevent mye fokus på hvor ung jeg er. Det gikk greit etterhvert som vi ble godt kjent, men var litt vanskelig å få innpass.

Jeg var en del roligere og tryggere med andre barnet som jeg fikk da jeg var 26, men tror det dreier seg mer om erfaringen som mor enn om alderen. 

Anonymkode: 28df8...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken alder det passer best å få barn oppleves nok svært forskjellig.

Jeg fikk mine når jeg var 20 og 23, begge planlagt. Følte egentlig jeg hadde "rast fra meg" i tenårene. Hadde hus, bil, begge fast jobb, giftet oss sommeren etter førstemann. Hadde enkle svangerskap og lette fødsler, var tilbake i gammel form få uker etter fødsel. Det kan jo hende det hadde gått like lett senere, men det var perfekt alder for meg.

Anonymkode: 26191...68a

AnonymBruker
Skrevet

Var 32 når jeg fikk førstemann, 34(nesten 35)) når jeg fikk nr 2 og 39 når jeg fikk nr 3.

Syns det har gått veldig bra å få barn i 30 årene. Og å ha småbarn når jeg har bikket 40 er også helt supert, Føler meg ikke gammel hvertfall. Tror jeg vill følt det verre å bli bestemor nå.

Anonymkode: bff18...684

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken alder som passer deg å få barn, kommer selvsagt helt an på akkurat deg... Det er ikke én alder som er den ideelle. Det kommer an på livssituasjon, personlighet, og en hel haug andre omstendigheter. 

Jeg fikk førstemann da jeg var 36. Jeg skulle veldig gjerne hatt barn før, men da hadde jeg altså ingen mann å få barn med ;) Så det er ikke bare en selv det kommer an på. Har man ikke mann, må man belage seg på å dra til Danmark e.l. og bli alenemor, og for meg er ikke det ideellt i det hele tatt, uansett alder. 

Anonymkode: 68830...ab6

Skrevet

29 år var riktig for meg, men 21 eller 37 er sikker like riktig for andre. 

Det viktige er ikke om du eier hus med fire soverom, er ferdig å dresser bikkja eller andre ting, men hva du ønsker. Mange kan fint få valp og baby samtidig, for andre er det mer slitsomt enn tvillinger. Mange får barn mens de leier, noen bygger hus med to bleiebarn i familien. 

Noen får barn single, noen blir single mens de venter barn. Jeg tror ikke det hjelper å høre hva som passet andre. Men tenk godt gjennom hva du vil mest, og om du føler du kan klare det i din alder, din jobb-, forholds- og bosituasjon nå. 

Tror du at du mestrer det nå, og har du et ønske om å få nå? Da tror jeg du klarer det fint. Enten du er 19 eller 39.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...