Gå til innhold

Tidenes beste norske film *avstemning*

Tidenes beste norske film  

133 stemmer

1. 1. Tidenes beste norske film er?

• Den 12.mann (2017)
      6
    • Hodejegerne (2011)
      4
    • Max Manus (2008)
      11
    • Kongens nei (2016)
      5
    • Flåklypa grand prix (1975)
      28
    • Elling (2000)
      14
    • Ni liv (1957)
      2
    • Døde på Oslo S (1990)
      7
    • Uno (2004)
      7
    • Fritt vilt (2006)
      4
    • Bølgen (2015)
      4
    • En annen film
      40

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Buddy! 

Anonymkode: 2ac77...977

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Engelen

Anonymkode: d39b3...41e

• Liker 1
Gjest Axl Rose
Skrevet

Villmark, og den siste revejakta.

Rovdyr og død snø på andre plass. 

Skrevet
31 minutter siden, Shai skrev:

Lasse & Geir! :laugh:

Kanke du snurpe igjen smella litt, da? Du maser jo som et lokmotiv!

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Leifern said:

Kanke du snurpe igjen smella litt, da? Du maser jo som et lokmotiv!

Erru libberal, din jævel?

• Liker 1
Skrevet

Enig i at Wam og Vennerød fortjener å ha flere av sine filmer på lista. Det jeg har sett av norsk film de siste 15 årene har vært på straight-to-dvd nivå.

Av filmene nevnt er Flåklypa mange hakk over konkurrentene.

Anonymkode: 84996...79d

Skrevet

Hustruer. Alle 

Anonymkode: a16d8...882

Skrevet

Kongen av Bastøy <3 

• Liker 2
Skrevet

Stemte en annen da jeg synes flere andre er bedre enn de nevnte. Blant annet Fjols til fjells og Orions belte 

• Liker 1
Skrevet

Enig med eeyoree, Kongen av Bastøy er en utrolig bra film! :) Anbefales på det sterkeste! Dersom noen ønsker å se den, kan dere finne den på NRK TV.

Skrevet
På 8.1.2018 den 22.03, Balian de Ibelin skrev:

Jeg synes Kristin Lavransdatter var gørr kjedelig da jeg så den. Men jeg var 12 da jeg så den så kanskje det var grunnen.

Tror kanskje ikke det. Jeg var voksen og hadde lest bøkene. Var enerverende at de HVISKET hele tiden. Bjørn Skagestad var altfor gammel til å spille Erlend, Elisabeth Matheson var for stiv og usjarmerende i rollen som Kristin. Alt var feil!!!

Anonymkode: 31822...1c1

Skrevet
På 11.1.2018 den 6.43, Kjetil E skrev:

Stemte en annen da jeg synes flere andre er bedre enn de nevnte. Blant annet Fjols til fjells og Orions belte 

Oi, denne burde jeg også hatt med!

Anonymkode: 62ae4...822

• Liker 1
Gjest Bruker115236
Skrevet

Hvis jeg skulle stemt på en film som ikke er på listen, måtte det ha vært trolljegerne. Ellers må jeg si at den 12. mann er den beste norske spillefilmen jeg har sett noen gang. Endelig en norsk film uten kleine replikker og sære karakterer ingen kjenner seg igjen i. Skjønner dog ikke hvorfor den har fått så latterlig dårlige anmeldelser, og da spesielt av VG. Kjempebra film som får en til å både grine og le. Også er det herlig å se litt nye karakterer på skjermen enn Kristoffer og Aksel. 

Skrevet

Salmer fra kjøkkenet er den beste norske filmen jeg har sett. Norske byggeklosser den morsomste.

Skrevet
På 9.1.2018 den 18.13, JackIost skrev:

Døden på Oslo S er den beste av disse, fantastisk film :)

Blant filmer som ikke er nevnt er jo Samler fra kjøkkenet fra 2003 legendarisk! Piratene fra 1983 er også en kongefilm. De dødes tjern også en knallfilm, ellers er mange av filmene som er inkludert i avstemningen rene møkkafilmer.

Enig i Døden på Oslo S, definitivt den på listen som ga sterkest inntrykk når jeg så den for første gang. 
Salmer fra kjøkkenet er også en flott film, tror vi har ganske lik smak ;)

Men jeg elsker også musicals, så jeg må også nevne "Ta meg med!" som jeg har sett flere ganger. En sterk kandidat, med flott musikk.

Skrevet

KonTiki må med på lista...!  :-) 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Lill3My skrev:

KonTiki må med på lista...!  :-) 

Var bare plass til 12 alternativer, og det gikk kanskje litt for i svingene for meg..:P

Anonymkode: 62ae4...822

Skrevet

Kautokeino opprøret

Anonymkode: 6586b...230

• Liker 3
Skrevet

Her er noen flere kandidater: https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_kandidater_til_Oscar_for_beste_fremmedspråklige_film

Selv synes jeg Max Manus, selvom filmen utelater masse gode hendelser. Den 12. mann falt igjennom for min del, da den har like scener som feks Redd Menig Ryan og noen usannsynlig scener de kunne spart seg for, bla avslutningen over grensa.. samme med Bølgen! Kon Tiki er underholdene.

Har også gode minner fra Håkon Håkonsen :P

Anonymkode: cc9b7...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...