AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #1 Skrevet 8. januar 2018 Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og jeg trenger litt pep-talk tror jeg. Nok et semester har begynt og jeg gruer meg fullstendig. Vi har tre fulle uker med gruppearbeid hele dagen... Jeg er veldig stille og misliker å prate foran folk (sjenerthet som forsterkes av manglende selvtillit ift. å prate norsk) Jeg gruer meg veldig og prøver å si til meg selv at det er ingenting å bekymre meg for, men jeg HATER å sitte rundt et bord og diskutere med 15 andre personer (for ja, gruppearbeidet vårt skjer i store grupper). Mye av det skjer uten tilstedeværelse av en lærer og vi har en lærer ca en time av dagen (hvor vi får veiledning). Noen gode tips som dere bruker til å tørre å stå mer frem? Anonymkode: 98fd7...57c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #2 Skrevet 8. januar 2018 Har egentlig ikke så mange andre tips enn å forsøke å hoppe i det fra starten av, og delta aktivt! Hvis du gjør det, så blir det raskt lettere, det er i alle fall min erfaring. Da jeg som ung, fersk student hadde obligatorisk gruppeundervisning med ca ti andre studenter, syntes jeg alle andre virket veldig flinke, eller at de i alle fall hadde lest pensum veldig grundig. Så hjalp det heller ikke at jeg hadde en annen dialekt enn de andre og at jeg ble hengende bakpå med pensum av ymse grunner. Jeg ble raskt "h*n som aldri sier noe" og den rollen er det i alle fall ikke lett å bryte ut av. Jeg skiftet etter hvert studie, og ved gruppearbeid på det neste studiet klarte jeg å være litt frempå fra starten av, og da økte selvtilliten, slik at jeg deltok mer aktivt og også fikk mer ut av det. Når det gjelder sjenerthet ift å prate norsk, så tror jeg de fleste vil være forståelsesfulle dersom du virkelig sliter med noe språklig. Og sliter du ikke med noe, vel, da er det jo ikke et problem Anonymkode: 4857d...0d9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 På 8.1.2018 den 22.21, AnonymBruker skrev: Har egentlig ikke så mange andre tips enn å forsøke å hoppe i det fra starten av, og delta aktivt! Hvis du gjør det, så blir det raskt lettere, det er i alle fall min erfaring. Da jeg som ung, fersk student hadde obligatorisk gruppeundervisning med ca ti andre studenter, syntes jeg alle andre virket veldig flinke, eller at de i alle fall hadde lest pensum veldig grundig. Så hjalp det heller ikke at jeg hadde en annen dialekt enn de andre og at jeg ble hengende bakpå med pensum av ymse grunner. Jeg ble raskt "h*n som aldri sier noe" og den rollen er det i alle fall ikke lett å bryte ut av. Jeg skiftet etter hvert studie, og ved gruppearbeid på det neste studiet klarte jeg å være litt frempå fra starten av, og da økte selvtilliten, slik at jeg deltok mer aktivt og også fikk mer ut av det. Når det gjelder sjenerthet ift å prate norsk, så tror jeg de fleste vil være forståelsesfulle dersom du virkelig sliter med noe språklig. Og sliter du ikke med noe, vel, da er det jo ikke et problem Anonymkode: 4857d...0d9 Jeg sliter bare når jeg blir nervøs. Da formulerer jeg meg feil eller klarer ikke å si noe som helst.Dette er noe jeg jobber beinhardt med å komme meg over. Det er vanskelig å komme seg ut av rollen siden alle har blitt så godt kjent med hverandre og blir sett på som hun som aldri sier noe. Det hjelper heller ikke at dette er et kvinnedominert studie... Takk for tips! Anonymkode: 98fd7...57c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 Hva slags emne er dette egentlig i? Skal det munne ut i en oppgave? Ellers synes jeg grupper på 15 stk er helt idiotisk. Når grupper blir så store er det klart at det går utover dynamikken i gruppen flere av enkeltindividene. Sett deg opp som et mål at du skal komme med x antall innspill om dagen og så ser du deg fornøyd med dette. Da legger du alle tanker og bekymringer du har om dette gruppearbeidet på skolen før du går hjem. Ikke slit deg ut med å tenke på dette når du har fri. Det er vanskeligere sagt enn gjort, men prøv dette i hvert fall. Anonymkode: 05ee5...6d2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 Kan du foreslå at dere deler dere i mindre grupper som tar for seg deler av arbeidet? Da er det kanskje lettere å si noe. En gruppe på 15 personer er for mye til at alle får deltatt nok. Anonymkode: ac9e8...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå