AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #1 Skrevet 8. januar 2018 Jeg leser en sak her: https://www.dagbladet.no/mat/arets-kalkun-full-krangel-om-nytt-bacon/69197820 Hva tenker dere? Norturas kommunikasjonssjef ønsker selvsagt at dette skal være tillatt og prøver å rettferdiggjøre det med tanke på helse. Men jeg synes det egentlig bare er bra at ting får beholde sine riktige navn, og synes mattilsynet gjør en viktig jobb ved å opprettholde den riktige betydningen av ordene. Ikke at jeg tror at noen vil mistolke navnet til å tro at "kalkunbacon" kommer fra svin, men dersom det lempes på reglene vil det være lett for produsentene å begynne med andre former for lureri. Tøyes grensene litt, så er det lett å senere tøye de mer, og plutselig har vi amerikanske tilstander hvor man ikke vet hva det er man får. I USA bruker de kjøttlim for å lime sammen mindre kurante kjøttstykker til større stykker, samt at lag med spekk og kjøtt limes sammen for å immitere andre kjøttstykker enn det egentlig er. Så jeg er faktisk for at produkter skal beholde sine riktige navn, da dette gjør det vanskeligere for produsenter å begynne med lureri. La bacon være bacon, skinke være skinke, og ost være ost. Anonymkode: 6beda...b76 4
Wonders Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 (endret) Irriterende egentilig. Jeg kaller det bacon, selvom det er Kalkun det er laget av. Synes ikke det er lureri så lenge det spesifiseres hvilket dyr det er laget av. Det må de gjøre uansett. Teit overskrift egentlig. Ikke er det full krangel, og ikke er det nytt bacon, så media ønsker bare å lage bråk over noe somikke er noe å hause opp. Endret 9. januar 2018 av Wonders 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 I følge ordboken, er ikke bacon nødvendigvis av svin. Så her er jeg faktisk uenig med mattilsynet. I ordboken står det "som regel av svin", men det er altså bare som regel, og ikke kun. Da kan man også kalle det bacon når det er fra andre dyr. Anonymkode: e972b...4e0 4
Wonders Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 (endret) Når jeg tenker meg om, det heter jo leverpostei og kyllingpostei. Hvordan svingte de seg rundt i den dansen? Gjelder jo teknisk sett det samme... Endret 9. januar 2018 av Wonders 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 2 minutter siden, Wonders skrev: Når jeg tenker meg om, det heter jo leverpostei og kyllingpostei. Hvordan svingte de seg rundt i den dansen? Gjelder jo teknisk sett det samme... Nei. Postei er pr definisjon laget av hakket fisk eller kjøtt eller innmat. Leverpostei er da laget av hakket lever, mens kyllingspostei er laget av hakket kylling. Så der sier jo navnet nøyaktig hva det er. Anonymkode: e972b...4e0 4
Wonders Skrevet 9. januar 2018 #7 Skrevet 9. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Postei er pr definisjon laget av hakket fisk eller kjøtt eller innmat. Leverpostei er da laget av hakket lever, mens kyllingspostei er laget av hakket kylling. Så der sier jo navnet nøyaktig hva det er. Anonymkode: e972b...4e0 Ja vel, da kan man i hvert fall nyte to produkter med samme konsistens da. Helt like. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #8 Skrevet 9. januar 2018 Er jo bare å kalle det kalkunnobac. Anonymkode: a605f...d32 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #9 Skrevet 9. januar 2018 Jeg synes mattilsynet kan være mye tøffere : Bacon er er røkt og saltet sideflesk. Og siden kalkunen ikke har sideflesk, så kan vi enkelt konkludere med at det ikke finnes kalkunbacon. Kall det noe annet. Det samme kan de gjøre med mesteparten av Gilde sine "bacon" produkter; typisk er de ikke røkt, bare tilsatt røyksmak. Det ville være enklere å forholde seg til produktene på en skikkelig måte,hvis det var klart at det var kalkun med baconsmak og bacon-smakstilsatt saltet sideflesk. La bacon få være bacon. (sett inn gif om veganbacon fra parks & recreation) Anonymkode: d77e9...232 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #10 Skrevet 9. januar 2018 Jeg syns det er greit å kalle det kalkunbacon siden det heter det i aaaalle andre land. Alle skjønner at det er kalkunkjøtt skjært opp i strimler som minner om vanlig bacon Anonymkode: ccef5...35a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #11 Skrevet 9. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er greit å kalle det kalkunbacon siden det heter det i aaaalle andre land. Alle skjønner at det er kalkunkjøtt skjært opp i strimler som minner om vanlig bacon Anonymkode: ccef5...35a Problemet er at hvis mattilsynet ikke er konsekvent, så kan samme smutthull brukes til andre ting. De kan f.eks. legge lag med spekk og noe annet tørt magert kjøtt som kotelettkam i press og kutte dette i tynne skiver slik at det får utseendet av baconstrimler. Deretter tilsette røykaroma, og da selge dette som.... "Lagbacon"? Med "Lag" for å prøve å "veilede" folk til å skjønne at det er forskjellige lag med kjøtt og ikke "ekte" bacon. Folk vil da kjøpe dette "baconet" på lik linje med bacon, familiebacon, skogsbacon osv i den tro at det bare er en av mange typer bacon i jungelen. Men egentlig blir de lurt. Ellers så glemte jeg å ta med en ting i hovedinnlegget. For en tid siden kom det noe potetgull med "baconsmak", og en kamerat var veldig imponert over hvordan de har klart å imitere "baconsmak" på potetgullet. Det dette egentlig smakte var den falske røykaromaen, det samme som de bruker på røykaroma-"bacon". Det viser bare hvordan folk lettere lures når de er vandt til den falske smaken, og blir vandt til at det er slik "bacon" smaker, og dermed gjenkjenner denne falske smaken som "baconsmak". Med andre ord er det på tide å ta tilbake den opprinnelige betydningen av ordet slik at vi ikke blir villedet. Anonymkode: 6beda...b76 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #12 Skrevet 9. januar 2018 Facon. Falskt bacon. Hvorfor kaller de det søtpotet da? Det er jo ikke en søt potet, det er en helt annen grønnsak.... Anonymkode: 03ca4...8af
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #13 Skrevet 9. januar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Facon. Falskt bacon. Hvorfor kaller de det søtpotet da? Det er jo ikke en søt potet, det er en helt annen grønnsak.... Anonymkode: 03ca4...8af Men søtpotet er det faktiske navnet etter det norske språk, akkurat som at gulrot heter gulrot og potet heter potet. Søtpotet er ikke et produktnavn som Bama eller andre frukt- og grøntleverandører har laget. Et mer sammenlignbart eksempel ville vært at man tar en vanlig potet som man koker i en kraft med sukker, kunstig smak av søtpotet og oransje fargestoff, og deretter kaller det "Oransje søtpotet". Anonymkode: 6beda...b76 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #14 Skrevet 9. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er greit å kalle det kalkunbacon siden det heter det i aaaalle andre land. Alle skjønner at det er kalkunkjøtt skjært opp i strimler som minner om vanlig bacon Anonymkode: ccef5...35a Hvilke aaaalle andre land? Anonymkode: 6e7e0...f24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå