Gå til innhold

Kjøp øl på vinmonopolet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å gjøre som de fleste andre og kjøpe vanlig øl på butikken. Ringnes, tuborg, hansa, carlsberg, heineken, aass osv. Men den siste tiden har jeg ofte stått der og spurt meg selv om dette ølet egentlig er noe godt. Og det er jo faktisk egentlig ikke det. Ihvertfall ikke sammenlignet med annet øl, har jeg funnet ut. Man drikker ofte det man er vandt til, synes det smaker akseptabelt, men noe opplevelse er det ikke. Alt går ned, men det er hurtigprodusert skvip. Etter julesesongen fikk jeg litt nok. Jeg forsøkte å kjøpe flere varianter av juleøl på butikken og tenkte at dette skulle bli spennende å teste, og jeg må si at alle var søte og kvalmende med smak av sirup og karamell. Skalaen gikk fra "litt skuffende" til "orker ikke mer av denne". Faktisk så synes jeg kun at den røde fra hansa ikke var kvalmende, men veldig god var den heller ikke.

Så turen bar hen til vinmonopolet, i utgangspunktet for å kjøpe julebokk til julematen. Den kjenner jeg fra før og synes er god. I samme slengen tok jeg med litt forskjellig annet for å teste. Og jeg må da bare med en gang si at det ølet man får på polet er i en helt annen klasse enn skvipet man får i butikken! Først da går det opp hva øl faktisk kan være. Å sammenligne alt det vanlige pilsner (og lignende) butikkølet mot poløl er som å sammenligne de dårligste medisterkakene man finner i bunnen av frysedisken mot en perfekt stekt indrefilet. Av de jeg har prøvd så langt, så har jeg enda til gode å kjøpe øl der som jeg ikke synes var godt. Søker man opp dette ølet på sider som ratebeer.com eller beeradvocate.com, så ser man at andre ølvandte tunger også er enige. Det forskjellige ølet fra polet SLAKTER dagligvareølet, også det mer anerkjente ølet som carlsberg og heineken.

Jeg skal si at jeg ikke har veldig stor peiling på øl. Vet ikke hva de forskjellige typene er og hva de passer til. Men jeg skal si at det kanskje ikke er alt ølet fra polet som passer til å drikke på en hel kveld. Det er gjerne veldig mektig slik at der er nok med 1-2 for smakens skyld, mens butikkøl kan man fint klare 8++ halvlitere og kan være bedre egnet til "grøftefylla" slik nordmenn vanligvis konsumerer alkohol. Men skal man ha én øl for å kose seg med, eller en øl til maten, stikk heller på polet og drit i butikkølet. Det er en helt annen smaksopplevelse! 

Hvilke øl liker dere?

Anonymkode: 2bc3e...6c6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har matbutikkene fulgt trenden og tilbyr flere ølmerker. Det er ikke uvanlig at en matbutikk har 30+sorter. 
Det har også poppet opp med mikrobryggerier etter at øl ble trendy. 

Så nå trenger man ikke dra på polet lengre for å få seg noe ordentlig godt øl. 

Anonymkode: 64dca...984

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til oppdagelsen hehe. Såklart smaker øl bedre på polet eller på ølbarer med mange slag, enn det en ringnes smaker.
En ost smaker også bedre på ostebakeri i frankrike enn first price sin :P
Men ølet der er dyrt, og ikke noe man drikker seg dritings på hver måned eller evn hver helg. Fint å unne seg til maten en sjelden gang i blandt, med mindre man er heldig og har veldig god økonomi.

Anonymkode: 49e1d...61a

Skrevet

Guinness!

Ingen over, ingen ved siden.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke smakt bayer, pale ale og gode lager pils?

Anonymkode: 36d8a...bc5

Gjest Athleisure
Skrevet

Jeg hadde to år hvor jeg kjøpte øl fra ølbutikk eller polet hver helg. Prøve ut nye ølsorter. Drakk aldri vanlig lagerøl. Ble dyrt i lengden, nå drikker jeg bare Hansa, og kan ikke forstå at jeg brukte så mye penger på godt øl. Unner meg spesialøl i ny og ne, og går gjerne på ølfestivaler

AnonymBruker
Skrevet

Spesiell øl ble jo inn for 6-7 år siden. Jeg jobber i bar og har sett meg lei på alt dette. Siste året har jeg sverget til "skvipet". Mulig lysten kommer tilbake etterhver :P

Anonymkode: b6d7e...358

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Estrella Damm er ølet jeg liker best.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, asterix skrev:

Guinness!

Ingen over, ingen ved siden.

Jeg liker også Guinness (Men det er nok med én, maks to. Ellers får jeg hodepine :sove: . Synes Guinness kanskje er den "beste" man får som er lett tilgjengelig. Ikke bare pga. selve smaken, men det er noe ved utseendet, den kremaktige skummen, måten boblene flyter på, og at boblene består av mer lettdrikkelig nitrogen istedenfor brennende kullsyre. Men likevel så når ikke Guinness veldig høyt opp på disse nettsidene sammenlignet med mye av polølet.

Jeg synes det er bra at butikker har begynt å ta inn flere ølsorter og mikrobryggeriøl, samt at folk har begynt å interessere seg slik at det er marked for annet øl enn bare "vanlig" øl i butikkene. ICA hadde et ganske ok utvalg helt til de forsvant. Da var det tilbake til det elendige butikkpilsnerølet. Men ting begynner å ta seg opp igjen.

Anonymkode: 2bc3e...6c6

Skrevet

Foretrekker Hansa, og Hansa fatøl. Men drikker for det meste lite-øl, med mindre karbo og da synes jeg Ringnes lite er best.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare skvip i butikkene selv om du har valgt å kjøpe skvipet. Både Ægir, Kinn, Lervig og 7fjell har f.eks mye godt øl med lav nok prosent til å selges i butikk. Ikke alt som selges på polet er godt heller, det spørs helt hva du liker. 

Anonymkode: f361d...ffa

• Liker 1
Skrevet

Mye godt øl på polet ja, men sjelden jeg drar dit. En butikk-øl jeg synes er veldig god, som har mer "trøkk" enn den vanlige pilsen er Frydenlunds IPA. God og kraftig smak. :)

• Liker 1
Skrevet
On 8.1.2018 at 6:29 PM, AnonymBruker said:

Nå har matbutikkene fulgt trenden og tilbyr flere ølmerker. Det er ikke uvanlig at en matbutikk har 30+sorter. 
Det har også poppet opp med mikrobryggerier etter at øl ble trendy. 

Så nå trenger man ikke dra på polet lengre for å få seg noe ordentlig godt øl. 

Anonymkode: 64dca...984

Øl blir for "tynt" med så lav alkoholprosent som er tillatt solgt i butikk. Med poløl kommer smakene til sin rett.

Anonymkode: a4b1e...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...