Gjest Cocosa Skrevet 8. januar 2018 #1 Del Skrevet 8. januar 2018 Jeg er gravid og kan ikke vente med å kunne spise «normalt» igjen. For å sjekke om det er noe jeg må unngå når jeg skal amme, har jeg sjekket diverse nettsider (bla ammehjelpen), men det står ingen steder liste over matvarer man bør unngå, slik som i graviditeten. Stemmer det? Kan jeg spise både spekemat og myke oster igjen?? Mener jeg har hørt at både løk og honning ikke er bra for babyen, men ifølge ammehjelpen er magevondt så individuelt at man bare må prøve seg fram. Er det noe man SKAL unngå, evt hva fikk din baby urolig mage av? Takk for hjelpen. Førstegangsgravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #2 Del Skrevet 8. januar 2018 Du kan spise alt som gravid :-) Maten går ikke over i morsmelken Anonymkode: f8c13...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #3 Del Skrevet 8. januar 2018 Mente som ammende Anonymkode: f8c13...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #4 Del Skrevet 8. januar 2018 det er bare noen ytterst få sære ting du ikke kan spise, det brune i krabbeskjell, måseegg etc. Litt restriksjoner på kofein, men se an DIN baby, kanskje reagerer den ikke i det hele tatt. Du kan til og med drikke alkohol, selv om de offentlige anbefalingene ikke henger helt med her. Men det er godt forskningsmessig belegg for å hevde at du kan drikke som normalt. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/05/08/--ingen-grunn-til-at-ammende-ma-avsta-fra-alkohol/ Det at man ikke kunne spise løk og diverse er gamle myter... Anonymkode: b0682...acc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cocosa Skrevet 8. januar 2018 #5 Del Skrevet 8. januar 2018 Takk for svar! Alkohol er selvsagt ikke noe problem å holde seg unna, var mer redd for løk, chili og hvitløk. Så da må vi bare prøve oss fram! Inntil videre skal jeg glede meg til rundstykker med salami og brie😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 8. januar 2018 #6 Del Skrevet 8. januar 2018 Jeg har hørt fra flere venninner at stangselleri er noe man bør holde seg unna, for baby får mye luft i magen. Men det er jo ikke i helserådene da. Men kan være et lite tips å ha i bakhodet. Og jeg gleder meg veldig til salami og brie og blåmuggost jeg og!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 8. januar 2018 #7 Del Skrevet 8. januar 2018 Her står det om hva man bør unngå http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/ Sitat Ammende bør i tillegg unngå disse typene fisk: Blåkveite over 3 kilo Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei. Brunmat i krabbe (hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Se også blåskjellvarselet. Eksotisk fisk: Hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 8. januar 2018 #8 Del Skrevet 8. januar 2018 Ååårh. Salami 🤤🤤 har så lyst på, og bare i uke 10 enda 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #9 Del Skrevet 8. januar 2018 Det er bare å spise både oster og spekemat, løk, chili osv. Jeg koste meg og spiste variert, det gir visstnok også litt smak på melken. Får baby skikkelige mageproblemer må man heller se om man må kutte ut noe, da utreder man som oftest for melkeallergi hos baby. Jeg har en venninne hvis baby ikke tåler melkeprotein eller soya, så hun må være uhyre forsiktig med å ikke spise dette mens hun ammer da det går over i melken. Anonymkode: 93bab...341 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #10 Del Skrevet 8. januar 2018 44 minutter siden, Gia_ skrev: Ååårh. Salami 🤤🤤 har så lyst på, og bare i uke 10 enda 🙈 Tror det er en type salami gravide kan spise? Anonymkode: 93bab...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cocosa Skrevet 8. januar 2018 #11 Del Skrevet 8. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er en type salami gravide kan spise? Anonymkode: 93bab...341 Ja, kokt salami fra Gilde eller Grilstad (husker ikke hvem), men den er ikke så god (synes jeg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 8. januar 2018 #12 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) 20 minutter siden, Cocosa skrev: Ja, kokt salami fra Gilde eller Grilstad (husker ikke hvem), men den er ikke så god (synes jeg). Seriøst? 😁 butikken før det stenger da. Nystekte rundstykker med salami, egg og majones 👌🏼❤️ Endret 8. januar 2018 av Gia_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 8. januar 2018 #13 Del Skrevet 8. januar 2018 Honning skal du være forsiktig med ja. Du kan nok amme selvom du har spist honning, men vask hender og ansikt godt før du har kontakt med babyen. Mener honning kan være ganske farlig for barn under to år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 8. januar 2018 #14 Del Skrevet 8. januar 2018 Fin liste lengre opp her! Ellers kan du spise som normalt og se an babyen din. Begge mine har melkeproteinallergi og største hylskrek i et døgn om jeg spiste mye løk ellers var det ikke noe de reagerte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #15 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg måtte unngå druer, alle typer kål og bønner, og være forsiktig med løk. Disse matvarene førte til voldsomme luftproblemer hos babyen. Det kom seg helt da jeg endret mitt eget kosthold. Men det er jo individuellt, og noe man må prøve seg frem med selv. Venninnen min med jevngammel baby hadde ingen problemer med noen matvarer. Anonymkode: c4589...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 9. januar 2018 #16 Del Skrevet 9. januar 2018 Spis i vei når du ammer! I teorien er det en myte at hva mor spiser påvirker babyen...men her var det ekstra med magevondt etter løk eller pizzadeig av en eller annen grunn. Evt merkelige tilfeldigheter. Men det var uansett bare helt i starten, etter noen mnd kunne jeg spise absolutt alt. Men som flere skriver over, styr unna kilder til mye tungmetaller, for de går over i melka. Og alkohol, men mener det bare tar to timer før du kan amme etter et glass vin, så helt avholds trenger du ikke være hvis du ikke vil. For egen del syns jeg alkohol og det å passe små barn ikke hører sammen, så jeg har avstått fra alkohol enkelt og greit. Men det går mer på at jeg vet alkohol påvirker MEG som er ansvarlig for dette lille barnet, mer enn at jeg har vært redd for ørlite promille i morsmelka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå