Gå til innhold

Hvorfan lære hunden kommandoer enklest mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min kan sitt og bli. Men ikke andre triks. Vil lære hunden dekk, gå i sengen og gjerne andre morsomme triks. Men først og fremst dekk og gå i sengen, da jeg anser disse som litt viktigere. 

Har dere noen tips og kanskje videoer? Han er 3år. Han ser ut til å like seg når vi trener sitt og bli, men forstår ikke andre kommandoer som jeg har forsøkt å lære. Vet det tar tid, men noen måter er vel gjerne enklere?

Anonymkode: 2b992...7fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når hunden sitter så tar du en godbit og holder nede på gulvet slik at hunden må legge seg ned for å få den, da sier du "dekk". Gjenta dette noen ganger, med godbit, og prøv så uten godbit, bare legg hånda på gulvet. Etter hvert kan du kanskje bare peke på gulvet, og etter noen gjentagelser med gode pauser mellom, vil han klare å legge seg bare på "dekk". Dette kan ta litt tid, kommer alt an på hvor god "hundetrener" man er. Kan gjerne ta noen dager.

Gjør det samme med "gå i sengen". Lokk hunden til sengen med en godbit og si "gå i sengen". Etter du har lokket han dit noen ganger, sagt ordene og belønnet med godbit, vil han begynne å forstå hva det er han skal gjøre. Hiv en godbit bort fra sengen for å flytte hunden slik at du kan gjenta innlæringen flere ganger.

Når han vet hva du ber om, trenger du ikke gi godbit hver gang, og når adferden sitter, kan du ta den helt bort. I innlæringen lærer de kjappere dess oftere de blir belønnet :)

Anonymkode: 8d59a...446

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd klikkertrening? Hvis du lærer hunden at klikk betyr "nå gjorde du noe bra, det kommer godis", kan du fort få en hund som er veldig glad i å trene. Klikk og belønn noen ganger uten å kreve noe, kan den fx sitt, kommander sitt, klikk med en gang den sitter og belønn. Prøv å fange adferder med klikkeren. Hvis du ønsker at hunden skal gå i kurven sin, klikk og belønn når den går dit. Sett på kommando etter en stund. Det pleier å gå ganske fort før hunden forstår at den har gjort noe bra og begynner å teste ut hva som gir godbit (eller leke eller hva den nå digger)

Anonymkode: 8f7bf...f62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når hunden sitter så tar du en godbit og holder nede på gulvet slik at hunden må legge seg ned for å få den, da sier du "dekk". Gjenta dette noen ganger, med godbit, og prøv så uten godbit, bare legg hånda på gulvet. Etter hvert kan du kanskje bare peke på gulvet, og etter noen gjentagelser med gode pauser mellom, vil han klare å legge seg bare på "dekk". Dette kan ta litt tid, kommer alt an på hvor god "hundetrener" man er. Kan gjerne ta noen dager.

Gjør det samme med "gå i sengen". Lokk hunden til sengen med en godbit og si "gå i sengen". Etter du har lokket han dit noen ganger, sagt ordene og belønnet med godbit, vil han begynne å forstå hva det er han skal gjøre. Hiv en godbit bort fra sengen for å flytte hunden slik at du kan gjenta innlæringen flere ganger.

Når han vet hva du ber om, trenger du ikke gi godbit hver gang, og når adferden sitter, kan du ta den helt bort. I innlæringen lærer de kjappere dess oftere de blir belønnet :)

Forsøkt samme metode for dekk. Men han forstår det ikke. Har forsøkt å ta han bort til veggen også slik han ikke har mulighet for å rygge i stedet for å dekke :( 

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Forsøkt samme metode for dekk. Men han forstår det ikke. Har forsøkt å ta han bort til veggen også slik han ikke har mulighet for å rygge i stedet for å dekke :( 

Hva gjør han da? Reiser han seg opp? Lukk hånda med godbiten inni til han blir så oppgitt at han legger seg, så gir du han godbiten.

AnonymBruker
Skrevet

Alle hunder legger seg. Hver gang han legger seg så sier du dekk og gir godbit, enda bedre, begynn med klikker, og klikk hver gang han ligger og belønn ham. Så legger du på kommando. 

Jeg har en snart tre år gammel hund som kunne sitt, bli, på plass ligg, opp, rundt og high five. Så begynte jeg med klikker og WOW som treningen løsnet da jeg fikk «fotografert» den ønska atferden! Les mer om klikkertrening og hiv deg i det :-)

Anonymkode: a8db4...e81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør han da? Reiser han seg opp? Lukk hånda med godbiten inni til han blir så oppgitt at han legger seg, så gir du han godbiten.

Rygger om han ikke står inntil vegg. Han sitter bare å ser på meg og logrer. Blikket veksler mellom meg og hånden med godbit:fnise:han reiser seg gjerne et par ganger og setter seg (sikkert i håp om at det er "sitt" han får godbit for)

Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rygger om han ikke står inntil vegg. Han sitter bare å ser på meg og logrer. Blikket veksler mellom meg og hånden med godbit:fnise:han reiser seg gjerne et par ganger og setter seg (sikkert i håp om at det er "sitt" han får godbit for)

😂 For en snåling. Men hvordan får han til å rygge hvis han allerede sitter på rompa? Aker han seg bakover? (Det er lettest å lære inn dekk fra sitt hvis du lokker med godbit, for da er det jo bare en veg hunden kan bevege seg for å få godbiten som du holder foran labbene nede ved gulvet.) Men hvis det ikke funker med lokking så kan du prøve shaping som nevnt før i tråden, da bare belønner du for ting hunden gjør av seg selv. Hvis du bruker klikker gir du et klikk hver gang den legger seg, og når hunden har skjønt hva som utløser klikket vil den tilby dekk selv, da legger du på muntlig kommando i det du belønner. Eller uten klikker sier du bare «dekk» hver gang hunden legger seg, og så skynder du deg å belønne mens den ligger. (viktig at den ikke reiser seg for å få godbiten). Du kan lære den hva som helst på denne måten.

Les om shaping og klikkertrening (klikker er bare et verktøy for å fortelle hunden eksakt sekundet den gjorde det du ønsket, ved hjelp av lyd). Tror dere kunne fått det gøy med klikker og det er veldig effektivt hvis du gjør det riktig. 😀

Endret av palamina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...