Gå til innhold

Hund probiotika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tispa vår har gjentatte episoder med alvorlig diare, og trenger noe hun kan stå på forebyggende. Hun er sjekket og undersøkt med blodprøver hos veterinær, men da dette er psykisk betinget og ikke fysisk, er det vanskelig å unngå triggerne helt. 

Noen som har gode tips til probiotika til hund? Utenom de vanlige typene som Zoolac og Canicur.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva forer du med?

Anonymkode: e2b54...862

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva forer du med?

Hun ble foret med Orijen fram til hun flyttet til oss. Nå har vi gradvis innført V&H de siste to månedene.

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg gått tilbake til tørrfor. Vi prøvde også og gå over til våtforing, men måtte bare gi opp, diare og turer til dyrlegen i eningen. Ikke noe kjekt å må stå ute halve natta med en hund med diare og så inn og dusje hunden, før ny tur ut.   Nå får hun tørrfor og merker på hele hunden at hun har det bedre. 

Vår hund får en skive med hjemmebakt surdeigsbrød hver dag og som sagt vi har gått tilbake til tørrfor. 

Anonymkode: 6b143...cf6

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da ville jeg gått tilbake til tørrfor. Vi prøvde også og gå over til våtforing, men måtte bare gi opp, diare og turer til dyrlegen i eningen. Ikke noe kjekt å må stå ute halve natta med en hund med diare og så inn og dusje hunden, før ny tur ut.   Nå får hun tørrfor og merker på hele hunden at hun har det bedre. 

Vår hund får en skive med hjemmebakt surdeigsbrød hver dag og som sagt vi har gått tilbake til tørrfor. 

Anonymkode: 6b143...cf6

Takk for svar. 😘 

Diarén utløses av psykiske årsaker, så maten har nok ikke så mye å si dessverre, men siden tarmen hennes jo får en kraftig omgang når dette skjer, vil jeg prøve probiotika for å se om det kan minske forløpet noe.

Hun tåler Vom veldig godt og det er positivt for en annen plage hun har, så vi fortsetter med denne foringen, men ja det er ikke alle hunder som klarer å venne seg til råforing. Synd det ikke fungerte for hunden deres. :-( 

AnonymBruker
Skrevet

All V&H er ikke like bra, jeg kjøpte en type som var helt rosa, som kattene mine IKKE ville ha, og som hunden min prompet noe forferdelig av, det luktet grusomt også. Jeg kjøper det ikke igjen. Jeg bruker ren Provit og diverse annet kjøtt, vilt og fisk, og blander i frukt og grønnsaker og beinkraft, pluss at jeg gir kjøttbein og margbein.

Hvis hunden din får diare av psykiske årsaker, er det mulig å unngå det den får diarè av? Det er en ganske kraftig reaksjon så den skal være temmelig redd og stresset for å reagere på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er psykisk så spørs det hvor god effekt dere har av probiotika, for forebygging. Men du tenker kanskje på å bygge opp tarmen igjen etter en diaré runde? Hvor lenge pleier det å være?

Vår hund har brukt Zoolac og en annen type jeg kjøpte i Sverige. Husker ikke hva den het. Begge fungerte greit, men det var forebygging når han gikk på antibiotika over lengre tid. 

Veterinæren har ikke annet forslag? Laktosefri yoghurt? 

En gang så kjøpte jeg noe pulver på helsekosten som skulle være enda bedre enn vanlig melkesyrebakterier, fordi vi slet med diaré hele gjengen etter en fæl runde omgangssyke. Den var veldig effektiv. Nå husker jeg ikke hva den heter. Men kanskje veterinæren aner om det går an å bruke den til hund? Ville ikke gjort det uten å spørre en veterinær, for man vet jo aldri. 

Anonymkode: c27a0...ad6

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis hunden din får diare av psykiske årsaker, er det mulig å unngå det den får diarè av? Det er en ganske kraftig reaksjon så den skal være temmelig redd og stresset for å reagere på denne måten.

Vi har klart å finne ut noe av det hun reagerer på, derav flyttingen hit til oss. Men denne gangen ble det utløst av noe som vi ikke hadde tenkt over, men som vi nå må unngå på et eller annet vis. Hun er en sensitiv hund fra bunnen av, men et alvorlig angrep fra en stor hund virker å ha tippet henne over psykisk. :-( 

4 hours ago, Reveenka said:

Jeg liker Dr Mercola sin probiotica:https://no.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Complete-Probiotics-For-Cats-Dogs-3-17-oz-90-g/41880

Den er dyr, men gjør susen. Dere finner også andre typer probitika på Iherb for en billigere penge, det kan også være lurt å vurdere om tilskudd av fordøyelsesenzymer kan være nyttig.

Takk for tips. :smilyblomst:Skal kikke innom Iherb for å se hva som finnes. 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er psykisk så spørs det hvor god effekt dere har av probiotika, for forebygging. Men du tenker kanskje på å bygge opp tarmen igjen etter en diaré runde? Hvor lenge pleier det å være?

Vår hund har brukt Zoolac og en annen type jeg kjøpte i Sverige. Husker ikke hva den het. Begge fungerte greit, men det var forebygging når han gikk på antibiotika over lengre tid. 

Veterinæren har ikke annet forslag? Laktosefri yoghurt? 

En gang så kjøpte jeg noe pulver på helsekosten som skulle være enda bedre enn vanlig melkesyrebakterier, fordi vi slet med diaré hele gjengen etter en fæl runde omgangssyke. Den var veldig effektiv. Nå husker jeg ikke hva den heter. Men kanskje veterinæren aner om det går an å bruke den til hund? Ville ikke gjort det uten å spørre en veterinær, for man vet jo aldri. 

Anonymkode: c27a0...ad6

Takk for svar. :-) Ja det er egentlig et skudd i mørket, men det føles som om vi må prøve noe for denne runden var veldig heftig. Hun har nå brukt fire dager på å bli kvitt diarèn siden den var såpass alvorlig. Da med tilskudd av både Pro-kolin og en tablett med Canicur, samt skånefor fra veterinæren.

Vi har ikke snakket med veterinæren om probiotika siden dette er psykisk betinget, men jeg tenker at et tilskudd kanskje kan gjøre tarmen bedre rustet til å tåle neste runde.

Endret av Ulven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...