AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #1 Skrevet 8. januar 2018 Tror den er skadet, men er ikke noe sår eller noe som jeg kan se. Har ikke kjent på om det er hovent ennå, men er redd for at det kan være brudd. Han halter rundt, så han klarer jo å gå på foten, selv om det sikkert gjør veldig vondt. Burde jeg avvente noen dager, eller kontakte dyrlegen nå med en gang? Anonymkode: dcc81...ae5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #2 Skrevet 8. januar 2018 Du går selvfølgelig til dyrlegen... Anonymkode: 263ff...2e3 10
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #3 Skrevet 8. januar 2018 Ville tatt katten med til dyrlegen når dyrlegen åpner i morgen, går ut i fra at de har stengt nå? Anonymkode: 2f53d...050 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #4 Skrevet 8. januar 2018 Det er mest sannsynlig et bitt eller kloresår fra slåsskamp som har blitt til en betent byll. Selv om du ikke ser noen skade eller byll så kan den være der og infeksjonen utvikler seg ganske fort. Følg med på almenntilstanden til katten og hvis den blir slapp og dårlig i kveld så ringer du akuttvakta, men hvis den bare halter rundt men eller virker høvelig grei, så ringer du veterinær imorgen og får det sjekket. Anonymkode: eafff...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #5 Skrevet 8. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er mest sannsynlig et bitt eller kloresår fra slåsskamp som har blitt til en betent byll. Selv om du ikke ser noen skade eller byll så kan den være der og infeksjonen utvikler seg ganske fort. Følg med på almenntilstanden til katten og hvis den blir slapp og dårlig i kveld så ringer du akuttvakta, men hvis den bare halter rundt men eller virker høvelig grei, så ringer du veterinær imorgen og får det sjekket. Anonymkode: eafff...eb7 Uff, han var ikke helt i slag da jeg kom hjem fra jobb. Vanligvis så hilser han og maler med en gang noen er i nærheten, men nå ville han bare ligge rett ut og brydde seg ikke om stort før jeg fant fram noen godbiter til han. Får vel kontakte dyrlegen. Anonymkode: dcc81...ae5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #6 Skrevet 8. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, han var ikke helt i slag da jeg kom hjem fra jobb. Vanligvis så hilser han og maler med en gang noen er i nærheten, men nå ville han bare ligge rett ut og brydde seg ikke om stort før jeg fant fram noen godbiter til han. Får vel kontakte dyrlegen. Anonymkode: dcc81...ae5 Jepp, og det nå i ettermiddag. For katten din er tydelig veldig syk nå. Anonymkode: 0b602...113 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #7 Skrevet 8. januar 2018 Det første du gjør er jo selvfølgelig å sjekke om han er hoven, og finkjemme foten etter sår/skader! Du sitter jo ikke bare å se på at han har vondt uten å undersøke!!! Anonymkode: d4ac9...01e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #8 Skrevet 8. januar 2018 Hva med å pelle seg til dyrlege, isteden for å sitte her på Kvinneguiden og spekulere!? Anonymkode: 28ea9...67a 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #9 Skrevet 8. januar 2018 Dyrlegen. Det der er jævlig voldt. Anonymkode: 834c9...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #10 Skrevet 8. januar 2018 *vondt Og det er flere dyrleger som er åpent til 18, så da rekker du det. Anonymkode: 834c9...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #11 Skrevet 8. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første du gjør er jo selvfølgelig å sjekke om han er hoven, og finkjemme foten etter sår/skader! Du sitter jo ikke bare å se på at han har vondt uten å undersøke!!! Anonymkode: d4ac9...01e Ro deg ned. Han lå sånn til at jeg ikke fikk ta på foten hans og ville ikke gi han enda mer vondt ved å dra den fram, men sjekka nå. Tror ikke det er hovent, men jeg fant et sår. At han er veldig syk tror jeg forresten ikke, for nå er han oppe og går rundt. Han er også nysgjerrig på ting og blir helt i hundre når han får godteri, så egentlig tror jeg han bare er i dårlig humør fordi det gjør vondt. Skal likevel ringe dyrlegen og høre. Anonymkode: dcc81...ae5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #12 Skrevet 8. januar 2018 Først undersøker man foten nøye. Ser etter sår, byller, og ser på klørne. Er det betent sår/infeksjon er det viktig at man kommer seg til dyrlegen, da trengs det rensing og antibiotika. Er ørene varme, og nesen våt/rød/varm er det tegn på feber, og da er det også viktig å følge tett med. Spiser og drikker katten er det mindre grunn til umiddelbar bekymring. Jeg har vært (ansvarlig) katteeier i mange år. Og ser ofte litt an før turen går til dyrlegen. Ikke for å spare penger, men fordi en dyrlegetur er veldig stressende for mange katter. Og er det mistanke om brudd, slik som her, tar dyrlegen som regel røntgen. Det vil si at katten må i narkose, heller ikke det man ønsker for katten dersom man er usikker. Det viktigste er uansett at du følger tett med, også gjennom natten. Forverres allmenntilstanden i dette tilfellet bør dyrlegen oppsøkes så snart som mulig. Er det langt til dyrlegen, eller man bor på sted uten dyrlegevakt, bør man selvfølgelig ta turen tidligere. Anonymkode: 68423...6e2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #13 Skrevet 8. januar 2018 Folk ass.... lar heller dyret gå flere dager med smerter fremfor å ta det med til dyrlegen. Hvorfor har folk dyr dersom det ikke er verdt de pengene eller tiden det koster å ta de til dyrlegen når de åpenbart trenger det? «Nei skal vurdere det» 🤮 Anonymkode: 3504a...135 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #14 Skrevet 8. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk ass.... lar heller dyret gå flere dager med smerter fremfor å ta det med til dyrlegen. Hvorfor har folk dyr dersom det ikke er verdt de pengene eller tiden det koster å ta de til dyrlegen når de åpenbart trenger det? «Nei skal vurdere det» 🤮 Anonymkode: 3504a...135 Løper du til legen hver gang barnet ditt får feber? Som hos mennesker ser man an litt. Men det er mye vanskeligere, da katter er ekspert på å skjule smerte. Derfor er almenntilstand, og særlig om de drikker og spiser, veldig viktig å følge med på. Et tilleggselement er at de fleste dyrleger i dag er overivrige på ultralyd og røntgen, som igjen krever narkose. For å være på den sikre siden. Som igjen fører til større belastninger for dyret, fysisk og psykisk, en det som feilet dem i utgangspunktet. Og smertestillende gir man nesten aldri til dyr likevel, da det er umulig å beregne dose, så katten har veldig ofte ikke mer/mindre vondt etter en tur innom dyrlegen. Anonymkode: 68423...6e2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #15 Skrevet 8. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Løper du til legen hver gang barnet ditt får feber? Som hos mennesker ser man an litt. Men det er mye vanskeligere, da katter er ekspert på å skjule smerte. Derfor er almenntilstand, og særlig om de drikker og spiser, veldig viktig å følge med på. Et tilleggselement er at de fleste dyrleger i dag er overivrige på ultralyd og røntgen, som igjen krever narkose. For å være på den sikre siden. Som igjen fører til større belastninger for dyret, fysisk og psykisk, en det som feilet dem i utgangspunktet. Og smertestillende gir man nesten aldri til dyr likevel, da det er umulig å beregne dose, så katten har veldig ofte ikke mer/mindre vondt etter en tur innom dyrlegen. Anonymkode: 68423...6e2 Nettop! Katter er eksperter på å skjule smerte, derfor er det som regel noe man bør ta veldig alvorlig når de først viser tegn på smerte. Å det er en viss forskjell på litt feber og at noe er galt med en fot syns du ikke? Glad jeg for det første har en god dyrlege som ikke trenger å dope dyret for hver minste ting. For det andre så kan ikke dyr fortelle hvordan de har skadet seg. For det tredje, det er menneskets forbanna ansvar å ta med dyret til dyrlegen om de har det vondt Anonymkode: 3504a...135 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #16 Skrevet 8. januar 2018 Har pratet med dyrlegen, hun sa at vi skulle se det an. Han både spiser og drikker, og han har hoppet opp på bordet og på vasken flere ganger siden jeg opprettet emnet, så allmenntilstanden er jo god. I tillegg virker det som det allerede har bedret seg, for nå går han mye bedre på foten. Anonymkode: dcc81...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #17 Skrevet 8. januar 2018 Bare som en kontrast til de som løper til dyrlege for alt mulig, jeg har en hankatt som for det meste bor ute, og han kom inn med et sår på foten her om dagen. Han kunne nesten ikke gå på foten, men han var bare inne og spiste så haltet han ut igjen. Ble bra i løpet av et par dager. Godt å høre at katten din er bedre, ts. Anonymkode: 2ea9e...310
lemoncake Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 Enig i at en ikke trenger å løpe til dyrelegen for en minste ting. Noen ganger kan det gå over av seg selv, men jeg ville ikke «sett det an» for lenge. Max en dag. En katt skjuler smerte. Når de viser tegn på å være syk eller de har vondt, så kan de ha gått fra litt vondt til veldig vondt. Katten trenger gjerne smertestillende også. Dyrelege er dessverre dyrt og en vet aldri når sykdom eller skade inntreffer. Vi har forsikret begge våre katter. Anbefaler alle å gjøre det samme! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 hvordan gikk det? Anonymkode: a29c7...d80
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 On 1/8/2018 at 5:29 PM, AnonymBruker said: Et tilleggselement er at de fleste dyrleger i dag er overivrige på ultralyd og røntgen, som igjen krever narkose. For å være på den sikre siden. Som igjen fører til større belastninger for dyret, fysisk og psykisk, en det som feilet dem i utgangspunktet. Og smertestillende gir man nesten aldri til dyr likevel, da det er umulig å beregne dose, så katten har veldig ofte ikke mer/mindre vondt etter en tur innom dyrlegen. Anonymkode: 68423...6e2 Dette er noe av det frekkeste jeg har lest!!! hvor i alle dager tar du det fra at man lar dyr gjennomgå unødvendige undersøkelser? Det henger ikke på greip! og utsagnet ditt om smertelindring er bare helt vanvittig. Alle dyrleger er opptatte av god smertelindring, det være seg til store eller små pasienter. Og smertelindring tilpasses type smerte. Dette er vurderinger vi gjør daglig og som vi faktisk et stolte av å være flinke til. slutt å spre løgner takk! Mvh dyrlege Anonymkode: d0cbd...1ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå