Gå til innhold

Noen som har fått jerninfusjon her før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått noe som heter Venofer (20 mg) som jeg skal få som infusjon over noen uker.
Noen andre som har prøvd det? Fikk dere noen bivirkninger?

Anonymkode: 67344...ee2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet

Er så nervøs, håper noen her inne har erfaring?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så nervøs, håper noen her inne har erfaring?

Hva er du nervøs for? 

Anonymkode: 4b07e...5fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du nervøs for? 

Bivirkninger selfølgelig.. . Herlighet.

Spent på svar nå ts da jeg og sliter med opptaket og kanskje må gå p få deg snma.

Anonymkode: ad3a9...79c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bivirkninger selfølgelig.. . Herlighet.

Spent på svar nå ts da jeg og sliter med opptaket og kanskje må gå p få deg snma.

Anonymkode: ad3a9...79c

Hvorfor er det en selvfølge? Ikke vær så nedlatende hvis du vil ha svar da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du nervøs for? 

Bivirkninger... Ble veldig dårlig i magen bl. a. når jeg gikk på tabletter for noen år siden.
I tillegg ser jeg det står at 1/100 får anafylaktiske reaksjoner. Syns det var mye.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ingen bivirkninger av å få jern intravenøst, og jeg hadde over 30 overføringer!☺

Anonymkode: 2a239...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller aldri hatt bivirkninger, så tror ikke det er noe å være redd for.

Bare vær obs, en gang ble nåla satt dårlig inn slik at de bommet på blodåren. Det gjør jævlig vondt å få jerninfusjon under huden/i muskelen..og gir et stygt merke i huden som bruker lang tid på å forsvinner. Vær obs og si fra med en gang om det begynner å brenne og svi. :)

Anonymkode: 602ad...a34

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller aldri hatt bivirkninger, så tror ikke det er noe å være redd for.

Bare vær obs, en gang ble nåla satt dårlig inn slik at de bommet på blodåren. Det gjør jævlig vondt å få jerninfusjon under huden/i muskelen..og gir et stygt merke i huden som bruker lang tid på å forsvinner. Vær obs og si fra med en gang om det begynner å brenne og svi. :)

Ooh ja det er så ubehagelig!!

Anonymkode: 2a239...7fc

Skrevet
På 8.1.2018 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått noe som heter Venofer (20 mg) som jeg skal få som infusjon over noen uker.
Noen andre som har prøvd det? Fikk dere noen bivirkninger?

Dette er en ganske skjelde behandling sett i den store målestokken. 

Når du har andre tilstander som forhindrer at jern blir tatt opp når du spiser det gjennom munnen så er dette alternativet. 

Ser du på hvor få som får anafylaktisk sjokk i forhold til hvor mange som får infusjon så er dette ikke mange. Men fordi faren er der så skal du sitte minst 30 minutter på legekontoret/sykehuset til observasjon etter behandlingen. Går du så er det ikke sikkert de har adrenalin tilgjengelig og da er det gare på ferde. Anafylaktisk sjokk går kjapt og du merker ikke stort, før du våkner igjen og lurer på hva som har skjedd. Får du adrenalin straks så våkner du og raskt igjen. Da får du ikke mer av den behandlingen. 

Les ellers på felleskatalogen.no

Anonymkode: 86bfe...f8c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke skje. Der skal skylles med saltvann før infusjonen settes for å forsikre seg om at nåla i åra ligger perfekt. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre.

De har stukket mye feil på meg og de hopper lett ut av åreveggene og kollapser inni hendene mine (?) eller noe, så er kjent med problemet, men de pleier jo å skylle først så merker det gjerne da får jeg håpe. Skal uansett huske på det :) 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en ganske skjelde behandling sett i den store målestokken. 

Når du har andre tilstander som forhindrer at jern blir tatt opp når du spiser det gjennom munnen så er dette alternativet. 

Ser du på hvor få som får anafylaktisk sjokk i forhold til hvor mange som får infusjon så er dette ikke mange. Men fordi faren er der så skal du sitte minst 30 minutter på legekontoret/sykehuset til observasjon etter behandlingen. Går du så er det ikke sikkert de har adrenalin tilgjengelig og da er det gare på ferde. Anafylaktisk sjokk går kjapt og du merker ikke stort, før du våkner igjen og lurer på hva som har skjedd. Får du adrenalin straks så våkner du og raskt igjen. Da får du ikke mer av den behandlingen. 

Les ellers på felleskatalogen.no

Aah ok. Jeg har lest på felleskatalogen, det var der jeg så det med anafylaktisk sjokk. Så også at man ikke skulle ha det om man hadde en sykdom jeg holder på å utredes for. Men får høre med de før de setter det i morgen. 

Når du sier sitte der 30 min etterpå - det har nok ikke legen beregnet. Jeg kommer nærmt stengetid og hun sa infusjonen tok 30 minutter og at jeg så måtte gå rett hjem og få hjelp til å låse meg ut for da var dagen over for de :o 

Skrevet

Det går nok helt bra. Du kommer nok til å være øm en stund og ha et merke en god stund. Har gjort dette selv før.

Skrevet
14 minutter siden, Edinbruh skrev:

Det går nok helt bra. Du kommer nok til å være øm en stund og ha et merke en god stund. Har gjort dette selv før.

Er dette spesielt for jern tenker du, eller samme som alltid?

Skrevet

Hvor lave jernlagre har dere som får jern intravenøst? Jeg har fått det en periode for mange år siden og formen steg betraktelig, men jeg har ikke greid å få noen til å rekvirere det etterpå til tross for svært lave jernlagre. 

Anonymkode: d5263...829

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette spesielt for jern tenker du, eller samme som alltid?

Hva mener du? Ser at jeg leste litt feil. Trodde du skulle få injeksjon i muskel og ikke intravenøst? Derfor jeg skrev det om merket man får.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lave jernlagre har dere som får jern intravenøst? Jeg har fått det en periode for mange år siden og formen steg betraktelig, men jeg har ikke greid å få noen til å rekvirere det etterpå til tross for svært lave jernlagre. 

Mener du at legen ikke vil gi deg det nå? Vet ikke verdiene dine, men kan hende han/hun mener de ikke er lav nok og at tabletter eller annet ville være bedre nå. Aldri fått det intravenøst før. Jeg tok jernsprøyte da jeg hadde helt tomme jernlagre og ble svimmel eller besvimte helt relativt ofte en periode. Husker ikke de eksakte verdiene nå. Heldigvis hjalp nok p-pillene jeg tar fortsatt ellers hadde jeg vel endt opp på sykehuset til slutt.

Endret av Edinbruh
Skrevet
14 minutter siden, Edinbruh skrev:

Hva mener du? Ser at jeg leste litt feil. Trodde du skulle få injeksjon i muskel og ikke intravenøst? Derfor jeg skrev det om merket man får.

Mener du at legen ikke vil gi deg det nå? Vet ikke verdiene dine, men kan hende han/hun mener de ikke er lav nok og at tabletter eller annet ville være bedre nå. Aldri fått det intravenøst før. Jeg tok jernsprøyte da jeg hadde helt tomme jernlagre og ble svimmel eller besvimte helt relativt ofte en periode. Husker ikke de eksakte verdiene nå. Heldigvis hjalp nok p-pillene jeg tar fortsatt ellers hadde jeg vel endt opp på sykehuset til slutt.

Jeg vet ikke hvor mye lavere enn 2 de kan være? 

Tabletter og sprøyter gjør ingenting fra eller til. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor mye lavere enn 2 de kan være? 

Tabletter og sprøyter gjør ingenting fra eller til. 

Ikke jeg heller. Syns å huske jeg kanskje var rundt 7-8 i verdi på et punkt.

Sprøyte hjalp definitivt meg etter en stund, selvom p-pillene gjorde den største forskjellen pga. blødningene. Tabletter er mye mindre effektivt, det har du helt rett i da det tas dårlig opp i magen. Det kan nok fortsatt hjelpe når man har mindre alvorlig jernmangel.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke, men jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke tar det opp via tarmen da, så tror det er derfor jeg får infusjon iallefall. Vet at jeg har vært nesten helt tom for jern tidligere og likevel måttet styre med en hel haug tabletter daglig..

13 timer siden, Edinbruh skrev:

Skrev vel infusjon, trodde det var i sånn kanyle i hånden? :P Er iallefall det jeg skulle ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...