Gå til innhold

Å ofre kjærestetur for barnebursdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har planlagt en kjærestetur sammen med et annet vennepar.( ikke refunderbart eller avbestillingsmuligheter) Dette skulle blitt den første helga bort fra våre to barn som er 1,5 og 4 år for første gang siden yngste ble født.

Dette opplegget kolliderer med 4 åringens første bursdagsinvitasjon ever og han har skikkelig lyst å dra. 

Som mamma har jeg ikke hjerte til å nekte han å dra, så jeg valgte å avlyse turen til fordel for bursdagen. 

Jeg antar at dette var det riktige å gjøre, men jeg er samtidig trist fordi jeg hadde gledet meg til en alenehelg sammen med mannen. 

Vi har veldig lite nettverk, så barnevakt er ikke dagligdags. Neste mulighet for oss alene blir i september/ oktober.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men lurer på om noen andre har lignende erfaringer ? 

Anonymkode: 74a76...41c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skulle passet barna dersom dere dro på tur? 

Anonymkode: 3382e...232

• Liker 15
Gjest making.a.mess
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen har planlagt en kjærestetur sammen med et annet vennepar.( ikke refunderbart eller avbestillingsmuligheter) Dette skulle blitt den første helga bort fra våre to barn som er 1,5 og 4 år for første gang siden yngste ble født.

Dette opplegget kolliderer med 4 åringens første bursdagsinvitasjon ever og han har skikkelig lyst å dra. 

Som mamma har jeg ikke hjerte til å nekte han å dra, så jeg valgte å avlyse turen til fordel for bursdagen. 

Jeg antar at dette var det riktige å gjøre, men jeg er samtidig trist fordi jeg hadde gledet meg til en alenehelg sammen med mannen. 

Vi har veldig lite nettverk, så barnevakt er ikke dagligdags. Neste mulighet for oss alene blir i september/ oktober.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men lurer på om noen andre har lignende erfaringer ? 

Jeg hadde droppet barnebursdagen. Dette er riktignok den første, men det blir sikkert minst 25 stk hvert år så ikke noen krise. Kjærestetur er sjelden vare. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Bursdag er et veldig sårt tema her i huset. Han har sett at andre barn har fått invitasjon, men ikke han. Det har såret han veldig. Har tatt opp dette med FAU og bhg, og på foreldremøter, men ingenting har skjedd. 

Når han endelig får en invitasjon, føler jeg at det blir veldig feil å nekte han å dra. Venneparet vårt har full forståelse for situasjonen vår og støtter oss, selv om der er kjipt. Sønnen vår er veldig engstelig og må ha foreldre med seg for å dra i bursdag. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke avlyst en allerede bestilt tur for dette. Bursdagsinvitasjoner blir det da mange av.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Bursdag er et veldig sårt tema her i huset. Han har sett at andre barn har fått invitasjon, men ikke han. Det har såret han veldig. Har tatt opp dette med FAU og bhg, og på foreldremøter, men ingenting har skjedd. 

Når han endelig får en invitasjon, føler jeg at det blir veldig feil å nekte han å dra. Venneparet vårt har full forståelse for situasjonen vår og støtter oss, selv om der er kjipt. Sønnen vår er veldig engstelig og må ha foreldre med seg for å dra i bursdag. 

Da blir jo situasjonen litt annerledes og forstår det. Er du sikker på at barnevakten ikke kan ta han med i bursdag? Han skulle jo allerede være uten foreldre den dagen.

• Liker 32
Gjest Coolaid
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ditt er 4 år. Han kan få velge å gå i bursdag eller å være hjemme. Uansett alternativ, dere foreldre reiser. Ofte er tanken på å gjennomføre noe verre enn det å faktisk gjennomføre det. Hvem skulle passet barnet mens dere er borte? Den personen kan følge til bursdagsbesøket. (Og ja, jeg har lest at barnet ditt er engstelig) Jeg tror problemet her er dere foreldre, ikke barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Coolaid skrev:

Barnet ditt er 4 år. Han kan få velge å gå i bursdag eller å være hjemme. Uansett alternativ, dere foreldre reiser. Ofte er tanken på å gjennomføre noe verre enn det å faktisk gjennomføre det. Hvem skulle passet barnet mens dere er borte? Den personen kan følge til bursdagsbesøket. (Og ja, jeg har lest at barnet ditt er engstelig) Jeg tror problemet her er dere foreldre, ikke barnet. 

Hvem er du til å mene noe om at foreldrene er problemet her? Kanskje du ikke har mye erfaring med følsomme barn? Barn er ulike akkurat som voksne. Og som foreldre gjør man det som passer sitt barn best. 

Jeg forstår deg godt TS. Jeg hadde gjort akkurat det samme i din situasjon. 

Anonymkode: 9ecc5...d13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem er du til å mene noe om at foreldrene er problemet her? Kanskje du ikke har mye erfaring med følsomme barn? Barn er ulike akkurat som voksne. Og som foreldre gjør man det som passer sitt barn best. 

jeg er helt enig at det er foreldrene som er problemmet her. ungen hadde allerede barnevakt, og foreldrene skulle være borte fra ungen, er virkelig ungen så folsøm at mor og far må være til stede i en bursdag, når ungen er allerede borte fra foreldrene?

Anonymkode: 4d0f7...cfc

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener barnevakten skal følge i bursdag. Det bør være uproblematisk så lenge det ikke er snakk om andre siden av landet.

Jeg ville strukket meg LANGT for å få til den ytterst sjeldne reisen.

For min del høres TS mer problemorientert ut, enn løsningsorientert. Kanskje det føles litt for skummelt å reise fra barna, og så kom det opp en mulig unnskyldning...

Anonymkode: c14b6...b3c

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Coolaid said:

Enig.

• Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er meg selv til å mene det jeg vil, trenger jeg være noen andre?

Joda har masse kompetanse på barn. Både egne barn og som yrkesaktiv. Problemstillingen er ikke ukjent. Foreldrene hadde tenkt å reise fra barna uansett, og mest sannsynlig ha noen omsorgspersoner til å ta vare på dem. De kan fint både følge eller til og med være med inn i. Det er nok lurt å utfordre barnet litt i vanskelige sosiale situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er helt enig at det er foreldrene som er problemmet her. ungen hadde allerede barnevakt, og foreldrene skulle være borte fra ungen, er virkelig ungen så folsøm at mor og far må være til stede i en bursdag, når ungen er allerede borte fra foreldrene?

Det kan vel barnet godt være. Det vet vi ingenting om, foreldrene vet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det kan vel barnet godt være. Det vet vi ingenting om, foreldrene vet.

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Coolaid said:

Foreldrene hadde tenkt å reise fra barna uansett, og mest sannsynlig ha noen omsorgspersoner til å ta vare på dem. De kan fint både følge eller til og med være med inn i. Det er nok lurt å utfordre barnet litt i vanskelige sosiale situasjoner.

Veldig enig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg er meg selv til å mene det jeg vil, trenger jeg være noen andre?

Joda har masse kompetanse på barn. Både egne barn og som yrkesaktiv. Problemstillingen er ikke ukjent. Foreldrene hadde tenkt å reise fra barna uansett, og mest sannsynlig ha noen omsorgspersoner til å ta vare på dem. De kan fint både følge eller til og med være med inn i. Det er nok lurt å utfordre barnet litt i vanskelige sosiale situasjoner.

Som sagt er foreldrene eksperter på sine barn. Mener de at barnet ikke ennå er klar for bursdagsfeiring uten foreldrene, så er sannsynligvis det helt riktig. 

Nå skal jeg ikke svare for disse foreldrene, men min erfaring er at utfordring i sosiale situasjoner muligens er best når barnet er i trygge omgivelser med foreldrene som utgangspunkt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere som har spurt, men får ikke svar. Skal ikke barnet bli passet av noen? Slike bursdager varer ikke mer enn noen få timer. Hvis ikke barnet føler seg trygg sammen med barnepasser, hvorfor har dere planlagt tur i det hele tatt? Har dere et så følsomt barn som ikke klarer seg et par timer i en bursdag sammen med barnepasser og andre barn? Hvordan vet dere forresten at barnet ikke klarer dette hvis dette er første bursdagsinvitasjon? Selvfølgelig kan barn være forskjellig, og være sjenert osv. Men dette må trenes på ellers kan det bli et større problem senere. 

Jeg ville snakket med barnepasser om hvor viktig dette er, og jeg ville snakket med foreldrene til bursdagsbarnet. Jeg ville dratt på tur, og sendt barnet i bursdag. Om det ble helt krise at barnet ikke trivdes i bursdagsselskapet så kan man gå om det blir for ille. Og da vet foreldre til bursdagsbarnet hvorfor det ble sånn. Her høres dere ut som dere gir opp før dere har prøvd, og barn trenger å få sjansen til å gjøre noe nytt. 

Uansett om dere velger tur eller bursdagsselskap håper jeg det blir hyggelig.

Anonymkode: 6a985...89b

• Liker 24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...