AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #1 Skrevet 8. januar 2018 Det er greit hvis det er en veldig liten hund, men jeg synes ikke det er greit at mange lar store hunder løpe,gå helt uten bånd. Det kan jo være at noen er redd for store hunder. Og tenk om den biter en person? Hva tenker dere om dette? Anonymkode: f2c8b...edd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #2 Skrevet 8. januar 2018 Jeg har stor hund selv (nærmere 60 kg muskler og pels), og synes det burde vært båndtvang hele året. Anonymkode: bb4cc...39b 4
_BuseMannen_ Skrevet 8. januar 2018 #3 Skrevet 8. januar 2018 Har man stålkontroll på hunden synes jeg man kan gå tur med den uten bånd. 4
Hjärtat Skrevet 8. januar 2018 #4 Skrevet 8. januar 2018 Jeg har en liten bichon frise, og synes det burde vært båndtvang for alle - hele året. Er man redd for hunder hjelper det sjeldent at den bare veier fem kilo. Dessuten sinnsykt irriterende med små, uoppdragende hunder som kommer løpende mot frøkna mi, særlig siden hun går i bånd. 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #5 Skrevet 8. januar 2018 Små hunder biter da de også. Jeg har to mellomstore hunder (12 kg) og de må få løpe fritt for å ha ett godt liv. Jeg synes hunder skal være i bånd da det ikke er alle som har kontroll på dem. Men jeg synes at kommunene burde lage mye større, bedre og FLERE områder der hundene kan løpe løs og strekke på seg. Der ALLE vet at hunder er løse så de som ikke liker hunder kan UNNGÅ å gå der.. Da er det jo vinnvinn for alle. Det er dyreplageri å alltid ha hund i bånd. Anonymkode: e9c27...a53 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #6 Skrevet 8. januar 2018 Jeg syns ikke det er greit med små hunder heller, har de aggressivt språk kan det være like skremmende/provoserende for min hund som en stor hund med aggressivt språk. Eneste er at hunden min kan drepe en sånn liten en. Det ideelle hadde jo vært flere parker/skogområder som var ment for løse hunder, som en over her sier, også hadde det vært fint om de som har hunden sin løs andre steder har et slags sertifikat på at de og hunden har vært gjennom en rekke kurs. Jeg syns det er kjempeekkelt å treffe løse hunder når jeg går tur med min egen. Anonymkode: 83eef...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #7 Skrevet 8. januar 2018 jeg mener det burde være båndtvang hele året, stål kontroll på hunden eller ei. selv om du som hundeeier kjenner hunden din og dens reaksjoner, så gjør ikke jeg det. jeg er ikke glad i hunder, nettopp pga dette. hunden din er kanskje verdens lydigste, MEN den kan få ett innfall. du vet hvordan du skal håndtere dette, jeg gjør ikke det. jeg lar heller ikke unga mine løpe fritt og hoppe opp på folk, enten de er små eller store, jeg har kontroll på dem. jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må sitte å forholde meg til andres dyr, plutselig er de i fanget mitt når jeg raster osv. en annenting er i skisporet, vet ikke hvor mange ganger jeg har møtt på løsbikkjer jeg må forholde meg til, der eier er ett stykke unna. jeg må senke farten, eller vike, fordi hundeeiere, syns de forbanna søte bikkjene skal få lov å løpe fritt. nei kjøre hundeeiere. jeg stemmer for båndtvang året rundt, og kan være med på disp i jakt situasjonen. Anonymkode: dacb4...8a1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #8 Skrevet 8. januar 2018 3 minutter siden, _BuseMannen_ skrev: Har man stålkontroll på hunden synes jeg man kan gå tur med den uten bånd. Man kan ikke ha "stålkontroll" på hunden uten å bruke bånd. Tenk om den plutselig løper og biter en person? Anonymkode: f2c8b...edd 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #9 Skrevet 8. januar 2018 Liker mindre de små hundene jeg altså. Har vært borti alt for mange som eierne ikke tørr eller gidder å oppdra «for den er jo så liten å søt», nei det er den ikke, chihuahuaen du har på armen hvor det ser ut som at øynene snart spretter ut av skallen på den er mer utrygg og lumsk enn de største hundene jeg har møtt (for der forventes det liksom at man trener de skikkelig). Jeg er hundevandt, og har møtt kunnet par sånne små vrengte polvotter (ja det er et kallenavn, jeg hater ikke hunder, eller dyr generelt) som jeg har følt at er trygge individer. Heldigvis er det mer fokus nå på at små hunder har hjernen til store hunder, å trenger minst like mye mosjon, hjernetrim og oppdragelse for å bli en balansert hund. Anonymkode: d7ba4...802 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #10 Skrevet 8. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Små hunder biter da de også. Jeg har to mellomstore hunder (12 kg) og de må få løpe fritt for å ha ett godt liv. Jeg synes hunder skal være i bånd da det ikke er alle som har kontroll på dem. Men jeg synes at kommunene burde lage mye større, bedre og FLERE områder der hundene kan løpe løs og strekke på seg. Der ALLE vet at hunder er løse så de som ikke liker hunder kan UNNGÅ å gå der.. Da er det jo vinnvinn for alle. Det er dyreplageri å alltid ha hund i bånd. Anonymkode: e9c27...a53 Ja, det hadde vært bra om de kunne laget flere og større områder for hunder der de kan gå, løpe, leke..... Så blir det kanskje mindre hundeiere som går på tur med hunden uten bånd. Anonymkode: f2c8b...edd 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #11 Skrevet 8. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke det er greit med små hunder heller, har de aggressivt språk kan det være like skremmende/provoserende for min hund som en stor hund med aggressivt språk. Eneste er at hunden min kan drepe en sånn liten en. Det ideelle hadde jo vært flere parker/skogområder som var ment for løse hunder, som en over her sier, også hadde det vært fint om de som har hunden sin løs andre steder har et slags sertifikat på at de og hunden har vært gjennom en rekke kurs. Jeg syns det er kjempeekkelt å treffe løse hunder når jeg går tur med min egen. Anonymkode: 83eef...f9c Helt enig. Møtte en liten rakker på tur her sist uke. Mine hunder var i bånd og den lille var løs. Den lille sprang etter og bjeffet og knurret og plaget oss veldig. Tilslutt ble den eldste min så irritert at den snerret etter den lille hunden (hunden var en halvmeter fra oss så ingenting fysisk skjedde). Den lille ble vettskremt og hylte tilbake til eieren. Hvem var det som fikk kjeft? Jo, oss.... Anonymkode: e9c27...a53 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #12 Skrevet 8. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Møtte en liten rakker på tur her sist uke. Mine hunder var i bånd og den lille var løs. Den lille sprang etter og bjeffet og knurret og plaget oss veldig. Tilslutt ble den eldste min så irritert at den snerret etter den lille hunden (hunden var en halvmeter fra oss så ingenting fysisk skjedde). Den lille ble vettskremt og hylte tilbake til eieren. Hvem var det som fikk kjeft? Jo, oss.... Anonymkode: e9c27...a53 Håper du kjeftet tilbake Anonymkode: d7ba4...802 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #13 Skrevet 8. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke det er greit med små hunder heller, har de aggressivt språk kan det være like skremmende/provoserende for min hund som en stor hund med aggressivt språk. Eneste er at hunden min kan drepe en sånn liten en. Det ideelle hadde jo vært flere parker/skogområder som var ment for løse hunder, som en over her sier, også hadde det vært fint om de som har hunden sin løs andre steder har et slags sertifikat på at de og hunden har vært gjennom en rekke kurs. Jeg syns det er kjempeekkelt å treffe løse hunder når jeg går tur med min egen. Anonymkode: 83eef...f9c Jeg skrev unntaket kan være veldig små hunder (chiuaua-type hunder) som jeg tenker mange ikke er redd for. De mest "skumle" hunderasene er pitbull, Schaferhund, Sibirsk husky og den type hunder. Skjønner ikke hvordan noen kan la f.eks en pitbull gå eller løpe alene uten bånd? Anonymkode: f2c8b...edd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #14 Skrevet 8. januar 2018 Nei, det hjelper ikke at det er en liten hund. ALLE hunder skal ALLTID være i bånd mener jeg. Det burde vært båndtvang på alle hunder, alle steder, hele året. Hunden er og blir ett dyr, de har instinkter og impulser mennesker ikke kan temme. Hilsen en som har fått mange panikkanfall oppgjennom fordi noens ''supersnille, koselige, fine flotte hund bare skal bort å hilse på''. Jeg driter i hvor snill hunden din er, jeg er livredd den - punktum finale. Puh, liten utblåsning. Dette er så sykt frustrerende for meg. Blir stadigvekk angrepet (les: hoppet på, ikke skadet) av en eller annen sin ''verdens snilleste hund'' fordi de bare skal ''hilse på''. Det er så sinnsykt respektløst. Tenk om jeg hadde vært allergisk og den supersnille hunden hadde drept meg? HA KONTROLL PÅ HUNDEN DIN. I BÅND. PS: schäferen til kompisen min er myye snillere en disse ''små søte veskehundene''. Anonymkode: 02251...94a 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #15 Skrevet 8. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev unntaket kan være veldig små hunder (chiuaua-type hunder) som jeg tenker mange ikke er redd for. De mest "skumle" hunderasene er pitbull, Schaferhund, Sibirsk husky og den type hunder. Skjønner ikke hvordan noen kan la f.eks en pitbull gå eller løpe alene uten bånd? Anonymkode: f2c8b...edd Personlig blir jeg mer bekymret når jeg treffer en liten løs hund på tur enn når jeg treffer en stor hund, de fleste store hundene jeg har møtt har vært mer veloppdragne enn de små hundene jeg har møtt. Pitbuller har ikke noe mer voldsomt lynne enn en golden retriever. Anonymkode: 83eef...f9c 2
Tabris Skrevet 8. januar 2018 #16 Skrevet 8. januar 2018 Jeg er uenig. Generelt sett synes jeg det er viktig for hunders velferd at de får gå løse så mye som mulig. Det forutsetter selvsagt at eier har kontroll og at hundene ikke er til plage for omgivelsene. Et slikt forbud ville bare gått utover de som har bra kontroll på hundene. Uansvarlige eiere som blåser i om deres hunder plager andre, vil ikke bry seg om et slikt forbud uansett. Slik loven er i dag så har du kun lov til å ha hunden løs om den er ikke er til sjenanse for andre uansett, så loven i dag dekker det slik det er (og de som ikke bryr seg, bryr seg ikke om loven heller, slik vil det være om også om loven blir strengere). 13
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #17 Skrevet 8. januar 2018 Nå er det vel strengt tatt ulovlig de fleste steder hvor folk flest ferdes. Anonymkode: 5a874...520
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #18 Skrevet 8. januar 2018 2 minutter siden, Tabris skrev: Jeg er uenig. Generelt sett synes jeg det er viktig for hunders velferd at de får gå løse så mye som mulig. Det forutsetter selvsagt at eier har kontroll og at hundene ikke er til plage for omgivelsene. Et slikt forbud ville bare gått utover de som har bra kontroll på hundene. Uansvarlige eiere som blåser i om deres hunder plager andre, vil ikke bry seg om et slikt forbud uansett. Slik loven er i dag så har du kun lov til å ha hunden løs om den er ikke er til sjenanse for andre uansett, så loven i dag dekker det slik det er (og de som ikke bryr seg, bryr seg ikke om loven heller, slik vil det være om også om loven blir strengere). Problemet er å definere hva som er å være til plage og sjenanse for omgivelsene. Jeg, som har hund selv og er veldig glad i hunder, synes det er plagsomt med hunder som vimser omkring, og hvor jeg ikke har noen som helst mulighet tli å vite om eieren har kontroll eller ei og hvordan hunden kommer til å oppføre seg når jeg kommer nærmere. Det gjør meg utrygg. Det er altså til plage for meg. Man kan ikke SE sånn på tyve meters avstand, eller fire, for den saks skyld, at eieren har kontroll. Noen synes helt tydelig at det er greit at den søte lille voffsen deres løper logrende bort og hilser på folk som går forbi. Mens de som blir tvangshilst på gjerne overhodet ikke vil ha noe med hunden å gjøre, og føler seg plaget av den oppsøkende kontakten. Om folk føler seg utrygge og plaget, så ER hunden til plage og sjenanse. Det er ikke opp til eieren å bestemme. Eiere er ikke upartiske. Anonymkode: bb4cc...39b 2
Tabris Skrevet 8. januar 2018 #19 Skrevet 8. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Problemet er å definere hva som er å være til plage og sjenanse for omgivelsene. Jeg, som har hund selv og er veldig glad i hunder, synes det er plagsomt med hunder som vimser omkring, og hvor jeg ikke har noen som helst mulighet tli å vite om eieren har kontroll eller ei og hvordan hunden kommer til å oppføre seg når jeg kommer nærmere. Det gjør meg utrygg. Det er altså til plage for meg. Man kan ikke SE sånn på tyve meters avstand, eller fire, for den saks skyld, at eieren har kontroll. Noen synes helt tydelig at det er greit at den søte lille voffsen deres løper logrende bort og hilser på folk som går forbi. Mens de som blir tvangshilst på gjerne overhodet ikke vil ha noe med hunden å gjøre, og føler seg plaget av den oppsøkende kontakten. Om folk føler seg utrygge og plaget, så ER hunden til plage og sjenanse. Det er ikke opp til eieren å bestemme. Eiere er ikke upartiske. Anonymkode: bb4cc...39b Nettopp fordi man ikke kan vite om passerende mennesker er redde hunder eller av andre grunner ikke ønsker at hunden skal komme bort til dem, så mener jeg det er åpenbart at om man går med hunden løs, så kaller man den til seg og enten tar den i bånd eller har den under kontroll nær eier frem til passerende har gått forbi. Det er hva jeg gjør når jeg har min hund løs. 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #20 Skrevet 8. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev unntaket kan være veldig små hunder (chiuaua-type hunder) som jeg tenker mange ikke er redd for. De mest "skumle" hunderasene er pitbull, Schaferhund, Sibirsk husky og den type hunder. Skjønner ikke hvordan noen kan la f.eks en pitbull gå eller løpe alene uten bånd? Anonymkode: f2c8b...edd Hvor har du fått det for deg at pitbuller er farlige? De er ikke drapsmaskiner selv om noen smarte mennesker på stortinget har funnet ut at den hunderasen vistnok er farlig 🙄 før var det schæfer, så var det rottweiler, nå er det pitbull som er farlig. Det eneste som er farlig er mennesker som pådrar seg mer enn de klarer Anonymkode: d7ba4...802 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå