Gå til innhold

PP-Tjeneste Barnehage, får foreldre innsynsrett? Alt kommer bare muntlig i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn i barnehage, og sammen med dem har vi i tråd med PP-Tjeneste søkt om en som skal hjelpe barnet noen timer i uken med behov barnet har på noen områder i barnehagen. Så vi venter på svar her.

Vi vet ikke hva som er blitt bestemt.

Jeg ble i en bi-setning fortalt at barnet hadde vært med *navnet til en person* i dag. Jeg enset ikke en gang tyngden av det som ble sagt og trodde dette var en ny ansatt eller noe.  Er barnet blitt innvilget noe? Hallo, det er jo fantastisk, men hvor står dette? Har vi ikke noe papir så kan vi heller ikke klage innen en gitt frist om dette ikke er rett jo... 

Det jeg lurer på er; Kan vi som foreldre  få kopier av møtereferater og i det minste få vite hva som er bestemt i saken til barnet? Fordi vi som foreldre får mye muntlig informasjon fra barnehagen i forbindelse med henting/levering. Og jeg føler dette ikke er så profesjonelt. Jeg ønsker all kommunikasjon skriftlig, ikke så noen andre hører dette av andre barn og foreldre. Det er ikke riktig ovenfor barnet å diskutere noe sånt foran alle. 

Om noen saksbehandlingsfeil er begått, har man ikke innsyn i møtereferater sov???

Vi har heller ikke fått vite hvilke grep barnehagen har tatt i forbindelse med utfordringene de har med liten kompetanse osv. Kan jeg få det skriftelig? Sånn at jeg kan vite hva som blir gjort, så jeg vet hva jeg skal spørre etter eller følge opp når barnet trenger å snakke om ting. Føler nå jeg ikke helt vet noe.

Anonymkode: e4922...967

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg var rart. Når vi søkte om at sønnen vår skulle bli utredet/observert av ppt så fikk vi skriftlig beskjed av ppt hvem som kom og når. Den dagen hun var der så kom vi på møtet og hun fortalte hva hun hadde observert og om det var nødvendig med tiltak. Vi fikk et ordentlig skriftlig referat etter noen dager. 

Anonymkode: 66064...474

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg var rart. Når vi søkte om at sønnen vår skulle bli utredet/observert av ppt så fikk vi skriftlig beskjed av ppt hvem som kom og når. Den dagen hun var der så kom vi på møtet og hun fortalte hva hun hadde observert og om det var nødvendig med tiltak. Vi fikk et ordentlig skriftlig referat etter noen dager. 

Anonymkode: 66064...474

Ts, her,

Ja, dette var første delen av det. Helt likt som dere. Så henviste de videre slik at noen kom jevnlig for støttetimer, og ...aaaaahhhhhh nå tror jeg at jeg skjønner. Det er sendt videre til Utdaningsdirektoratet. Og det er kanskje dem som har kommet å tittet en liten stund på han.  Og at de i barnehagen ikke helt gir beskjeder slik at jeg får det med meg.  Og at det ikke er fattet noe vedtak ennå. De har bare tittet fra Utdaningsdirektoratet. Og ikke fattet vedtaket ferdig. For jeg mener det var saksbehandlingtid på søknaden. Vi er kanskje bare på Fase 3? 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialpedagogisk-hjelp/spesialpedagogisk-hjelp-saksgang/#fase-6--evaluering

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen, men hva med muntlig informasjon i barnehagen? Er dette en vanlig praksis? Å gi alle mulige beskjeder over telefonen? Er ikke det bedre enn å snakke foran alle ved henting og levering? Vil jo si denne saken er privat mellom oss, som ikke de andre barna og foreldrene bør vite noe om. Det er jo mye sensitive områder vi blir snakket til om...

Og til seinere,hvis-så-frem-til-fall blir en sak seinere med stilling av diagnose osv, er det ikke greit å ha alle papirer i orden? Hva er lovbestemt her? Hva skal vi som foreldre ha av kopier av ting? Har vi rett til kopi av møtereferat etatene i mellom og de på møtene i barnehagen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt beskjed til barnehagen om at dere ikke ønsker  å diskutere slikt i gangene. 

Jeg er selv lærer, og synes dette høres svært uprofesjonelt ut! Når foreldre tar kontakt med meg ved henting/levering og jeg hører at vi er på vei til å snakke om noe sensitivt, så sier jeg at jeg ringer dem seinere, eller at de kan bli med på møterommet. Det er ikke bra at andre foreldre eller barn skal kunne snappe opp sensitive opplysninger.

Anonymkode: 570ad...112

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...