Gå til innhold

Klippe barnas hår selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her planter vi guttongen på en stol med nettbrett i hendene, og kjører i gang klippemaskinen. Han var litt redd da han var liten, men han fikk holde maskinen selv, og se at det ikke var noe farlig, prøve å klippe de små, lyse hårene på mammas arm, og da gikk det greit. Samme hakk/innstilling over hele hodet. Han blir skolegutt til høsten, så vi må kanskje bli litt mer kreative med håret hans da, bruke litt ulike justeringer oppe og på sidene eller noe.... Heldigvis finnes tips på Youtube.

Anonymkode: 67504...9e9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da plasserer man ungen foran Ipad/TV/mobiltelefon, og så klipper man etter beste evne mens ungen er opptatt. (Helst med maskin, for det er raskest.)

Eller så gir man unger leker i vasken, eller i badebaljen, og klipper mens det lekes.

Du klarer å holde barnet ditt i ro, dersom du får gitt noe som interesserer i 3-minutter. Og så må du bare bevise at det ikke gjør vondt å klippes.

Anonymkode: 3c353...eaa

Hadde det bare vært så enkelt, så :P Han lar seg dessverre ikke distrahere, den luringen. 

Anonymkode: 5b67f...854

Skrevet

Vi har jente, så vi klipper selv, med saks. Men kan ikke tro at det er mye vanskeligere med klippemaskin.

Anonymkode: f9c58...7ea

Jeg vil påstå at det er lettere å klippe en jente, med mindre man klipper en gutt med maskin og samme lengde over alt. Jeg klippet ofte en venninne med langt hår i tenårene, og har siden den gang klippet mannen min med saks mange ganger og barna (gutter) noen ganger. Og jeg syns uten tvil det er lettere å stusse langt hår enn å klippe guttesveis i ulike lengder. Nå syns jeg mannen min har blitt ganske flink med maskin og saks (etter mitt ønske er håret deres en del lengre på toppen enn bak og på sidene), men jeg pleier også å gå over med saks for å få luggen fin bl.a.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som klipper med maskinen, bruker dere samme lengde overalt? Tips? 

Anonymkode: 8dd70...777

Jeg har brukt samme lengde over alt om sommeren.

Om vinteren tar jeg gjerne kun sidene og nakken, og så klipper jeg på toppen med saks. (Alternativt med lang lengde på maskinen, og så retter opp overgangene med saks etterpå. )

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt, så :P Han lar seg dessverre ikke distrahere, den luringen. 

Men, er problemet at han ikke vil klippes, eller er problemet at han ikke sitter stille nok.

Ikke vil klippes løses kun ved å vise at det er ufarlig. Ved å klippe hår på mamma/pappa for så å prøve bare bittelitt, bare for å kjenne at det ikke gjør vondt.

Hvordan klipper dere egentlig negler? (For det krever mer presisjon og tar ca like lang tid.)

Et annet alternativ, om man er to, er at en har barnet på fanget og underholder, og den andre klipper (Med maskin)

AnonymBruker
Skrevet

Men, er problemet at han ikke vil klippes, eller er problemet at han ikke sitter stille nok.

Ikke vil klippes løses kun ved å vise at det er ufarlig. Ved å klippe hår på mamma/pappa for så å prøve bare bittelitt, bare for å kjenne at det ikke gjør vondt.

Hvordan klipper dere egentlig negler? (For det krever mer presisjon og tar ca like lang tid.)

Et annet alternativ, om man er to, er at en har barnet på fanget og underholder, og den andre klipper (Med maskin)

Problemet er at han ikke vil klippe håret. Vi har forsøkt å vise at det ikke er hverken vondt eller farlig og han synes det er moro når mamma eller pappa klipper litt av sitt hår, men hans hår skal ikke røres. Vi har samme problemet med negler for tiden. Underholdning og distraksjon fungerer ikke, heller ikke premie. Men neglen er litt viktigere enn hår, så vi bruker mye tid på å forsøke å trygge han der for tiden, foreløpig uten hell. Får kanskje klippet en negl annenhver dag.

Skrevet

Gutten på snart tre blir klippet med maskin her hjemme hver 8 uke ca. Dattern vår kommer vi ikke til å klippe før evt tupper blir slitte og stygge. Det klarer jeg også selv. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Klipper selv. Han hadde ikke taklet noe frisør. Men har klippet mannen i 10 år så har litt erfaring nå :P Tar det i tripptrapp stolen mens han ser på tegnefilm. Pleier å funke :) 

Gjest GoldenLioness
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg filte med glassfil da han var baby. Så begynte vi å trene med liten neglesaks og gjord en lek ut av det mens han samtidig ble distrahert med tegnefilm. Nå trenger jeg bare å si klipp klipp så ler han mens jeg klipper neglene :) 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle virkelig ønske jeg klarte å klippe hår selv, men det ser rett og slett ikke ut da. Har en gutt på 3 år som nå nekter plent å sitte i stolen hos frisøren. Det er ikke snakk om at noen får nærme seg med en saks engang, da holder han hendene på hodet :fnise: Håret hans ser skikkelig lurvete ut også når det blir langt.. men hva skal man gjøre, liksom. 

Jeg gikk til frisør med min og fulgte nøye med. Så nå får jeg det til sånn ca. Men skal ha maskin for nakken og sidene. YouTube har jeg ikke sett på men det var en god ide. Er bare til å prøve. 1. Gangen jeg klipte han ble det grusomt. Gikk til frisøren med han dagen etter for reparasjon 🤪. Er bare til å prøve 😊

AnonymBruker
Skrevet

Da de var små hadde de litt lengre hår som jeg klippet med saks. Kjøpte saks for hår på Jernia, kjempegod. Brukes kun til hår... Jeg graderte så det ble fint synes jeg selv. Nå er de litt større så vil ha litt kulere sveis. Nå tar jeg opp hår fra en jevn skalp, fester, klipper resten med klippemaskin hakk 4, altså kort men ikke skinna. Stusser pent rundt ører osv. Så klipper jeg "skalpen" med saks for det er lengre. Varierer litt hvor langt, men graderer. Ene vil ha litt kul rufs fremover så hans er ca 3-4 cm langt. Med den definerte overgangen fra kort til langt, blir det ca kul fotballspiller-sveis.

De er vant til å klippes av meg fra de var små. Ser på telefonen min, youtube/film/spiller. Jeg trenger fort 30 min da jeg ikke er like dreven som en frisør. Går mye fortere etter jeg begynte å ta mye med maskin. Jeg har hårklippemaskin kjøpt på elkjøp i kjent merke, husker ikke hvilket. Ikke dyrest, ikke billigdrit.

Anonymkode: e1e30...7ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt en sånn for å klippe jentenes lange hår, det blir helt ok https://www.ebay.co.uk/itm/Kids-DIY-Tool-Set-Salon-Clipper-Trimmer-Thinning-Hair-Cutting-Hairstyle-Creaclip/132418918590?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20160908110712%26meid%3Dcde0ce533844447f851edb3a2493ccd3%26pid%3D100677%26rk%3D6%26rkt%3D28%26sd%3D192391127897&_trksid=p2385738.c100677.m4598

Gutten har kort på siden og langt på toppen, vi drar til frisøren et par ganger i året. Ellers bruker jeg å feste håret på toppen med strikker og bruker maskin på sidene for å holde det ved like. 

Anonymkode: 515d0...7fa

Skrevet

Jeg har gjort det selv på gutten min siden han ble født han er nå 6 år og de fleste tror vi går til frisør. De synes det er så bra at de vil ha nummeret til frisøren ...😄

Kjøpte frisørsaks på eBay, betalte den nette sum av 17 kr, knallgod saks.🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...