Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har nå mistet 3 ganger. MA eller SA - aner egentlig ikke. Gynekolog sier MA x 3, men basert på hva jeg leser på nett "overalt" er MA 'miste foster uten å vite det' og SA 'miste og vite pga av blødning og smerte'.

Første to gangene var ikke planlagt (men velkomment) og foster var dødt uten noe smerter eller blod. Hadde masse gravidtegn, men hos gynekolog (begge før uke 12)ble det bekreftet "dødt" begge gangene og jeg ble satt på disse tablettene.

Tredje gang (nå veldig ønsket, planlagt og klart for etter Provera og Femar) gikk jeg med masse graviditetstegn og positiv test. Plutselig var det over på kort tid, "alt" av "tegn" forsvant og jeg blødde masse. Litt smerter var det også. Dette ville jo jeg trodd var SA? Men gynekolog sier MA igjen...

Ikke at det er så "farlig" om det er det ene eller andre, mistet er mistet tenker jeg. SÅ - hva nå? Føler ikke jeg får noe oppfølging. De er veldig "avslappet" hos gynekologen min (går privat). Blødde forrige uke og tok blodprøve for HCG onsdag og torsdag og fikk fredag beskjed at den var synkende, altså dødt foster. De sier "har du ikke smerter og blør ikke mer så får vi bare se det an." Se hva an? Om alt er ute? Om jeg må gjøre flere grep for å få ut rester? Jeg spurte om jeg skulle til kontroll og da svarte de, vi ringer deg i neste uke og ser. Men jeg vil jo ha baby? Jeg klarer tydeligvis å bli gravid, men det er jo de påfølgende 9 mnd'ene jeg trenger hjelp til!

Hva kan jeg "kreve"? Hva kan jeg forvente? Hva har jeg "rett" til og på?

Takk!

Anonymkode: 66788...0e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk pga. alder time til samtale på sykehuset allerede etter MA/SA nummer 2. Fikk albyl-e og beskjed om at det var alt de kunne gjøre for meg frem til meg var over de første ukene av en graviditet. Så jeg fortsetter med tidlige MAer. Det er ikke så mye legene får gjort med det...

Anonymkode: f23e0...e20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk pga. alder time til samtale på sykehuset allerede etter MA/SA nummer 2. Fikk albyl-e og beskjed om at det var alt de kunne gjøre for meg frem til meg var over de første ukene av en graviditet. Så jeg fortsetter med tidlige MAer. Det er ikke så mye legene får gjort med det...

Anonymkode: f23e0...e20

Takk for svar :)

Jeg har også alder "mot" meg (37) og privat gynekolog, men hun er passe avslappet, "vi ser" og har fått Provera og Femar. Ingenting blir sagt som skal hjelpe eller bedre noe. Virker som at det er som du sier at det er bare for oss å "kjøre på" og bli gravide og håpe at det holder i 12 uker OGSÅ kan de kanskje bistå litt mer resten av veien. At det er så vanlig med MA og SA og ikke er "noe å gjøre" første trimester.

Da føles det slik: bli gravid og 'slapp av' (lettere sagt enn gjort) og håp på det beste i 12 uker, SÅ skal vi hjelpe. FØR graviditet kan dere få Provera og Femar... Så kan vi bare gi blodfortynnende for å hjelpe dere (noe som ikke er sikkert at hjelper engang) og vi leger og gynekologer er "ute" av bildet frem til dere er 12 uker på vei. Lykke til. And repeat. Frem til vi går gjennom episode etter episode med MA og eller SA og annet gang på gang. 12 uke og da får vi hjelp.

Er det virkelig slik? At "ingenting" kan gjøres av leger de første 12 ukene? Det er jo her 80% (eller hva det er) av aborter skjer. Må vi bare "holde ut" og "se det an"?

AnonymBruker
Skrevet

Men, hvis du har hatt 3 aborter kan du utredes for habituell abort, om ikke annet?

Her ville jeg nok stått litt på krava og krevd at noe skjer. Forlang at det som kan prøves blir prøvd. Ikke det at det er noen garanti dessverre, men da har du i alle fall prøvd.

Lykke til!

Anonymkode: ad657...f46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk :) Og skal stå på krava - skal til gynekolog på torsdag, menst for å sjekke om alt er kommet ut etter MA/SA som jeg nettopp hadde, men når jeg først er der skal jeg være klar ;)

Veldig sant, greit å vite at en hvertfall har prøvd og ikke blir sittende med en "hva hvis" tanke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...