AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #1 Skrevet 7. januar 2018 Hei. Jeg ble kasta ut. Jeg har ingen steder å gå heller. Bodde hjemme hos foreldre. Er 20 men har ikke økonomi. Skal på nav i morgen tidlig. I natt sov jeg på legevakta. De kontakta aat akutteam på DPS.snakka med de i dag. Som jeg forsto kunne nav gi meg midlertidig sted å bo? Det er en måned siden jeg ble kasta ut, bodd ute og hos folk!K jeg har truffet på. Nå har jeg ikke mer penger heller. Mista bankkortet, så Om d vil gi meg penger får de jo ikke gjort det? Jeg har jo ikke mat. Nå sover jeg hos en kamerat. Har ikke mange venner. Grunnen til at jeg ikke hadde jobb var fordi jeg er veldig redd for å jobbe, sliter med angstog er ve!dit deprimerte. Jeg er veldig fortvila. Jeg er faktisk ikke sikker på om nav kan hjelpe meg med sted å bo. Jeg annet ikke hvordan jeg skal gjøre noen ting. Foreldre mine vil ikke snakke med meg, eller ha kontakt.dette på grunn av flere ting, og jeg kan godt forstå at de kasta meg ut. Men jgh har ingen ting. Bare et par plagg , sminke og et nettbrett. For jeg får ikke hentet ut tingene mine. Anonymkode: 9e992...3c2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 Får du videre oppfølging fra DPS? Du har rettigheter men det er fort sosialkontoret og ikke Nav som vil gjelde for deg om du ikke har jobbet. Det beste hadde kanskje vært å diskutere med AAT om de kan sette deg i kontakt med en sosionom på DPS som kan hjelpe deg med det praktiske. Sosionomer har god oversikt over rettigheter og ville vært nyttig for deg på flere måter siden byråkratiet rundt sånne ting kan være litt overveldende å håndtere alene når du er i en situasjon der du ikke har tak over hodet engang. Anonymkode: cd685...197 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg ble kasta ut. Jeg har ingen steder å gå heller. Bodde hjemme hos foreldre. Er 20 men har ikke økonomi. Skal på nav i morgen tidlig. I natt sov jeg på legevakta. De kontakta aat akutteam på DPS.snakka med de i dag. Som jeg forsto kunne nav gi meg midlertidig sted å bo? Det er en måned siden jeg ble kasta ut, bodd ute og hos folk!K jeg har truffet på. Nå har jeg ikke mer penger heller. Mista bankkortet, så Om d vil gi meg penger får de jo ikke gjort det? Jeg har jo ikke mat. Nå sover jeg hos en kamerat. Har ikke mange venner. Grunnen til at jeg ikke hadde jobb var fordi jeg er veldig redd for å jobbe, sliter med angstog er ve!dit deprimerte. Jeg er veldig fortvila. Jeg er faktisk ikke sikker på om nav kan hjelpe meg med sted å bo. Jeg annet ikke hvordan jeg skal gjøre noen ting. Foreldre mine vil ikke snakke med meg, eller ha kontakt.dette på grunn av flere ting, og jeg kan godt forstå at de kasta meg ut. Men jgh har ingen ting. Bare et par plagg , sminke og et nettbrett. For jeg får ikke hentet ut tingene mine. Anonymkode: 9e992...3c2 Hei. NAV er pliktig til å ordne med et sted å bo for deg. Ta kontakt med NAV nå¨på mandag og forklar situasjonen. Det er mulig at du til å begynne med må bo på hospits/ hotell el.l. som NAV bestiller rom til deg hos og som NAV betaler for. Du kan også søke om nødhjelpspenger på NAV og be om å få pengene på et slikt engangsbankkort som de bruker å gi ut. Lever samtidig en søknad for å få månedlig sosialstønad. Anonymkode: 71532...6f8 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #4 Skrevet 7. januar 2018 Er det «kun» psykisk du strever, eller er det også rusproblematikk? Anonymkode: 720fc...6b5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #5 Skrevet 7. januar 2018 NAV har plikt til å hjelpe deg, som nevnt over. Forklar tydelig at du er i en akutt situasjon og trenger hjelp nå. Vil bare legge til at du må kontakte banken din, og skaffe nytt bankkort. Anonymkode: ebbf1...a76 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #6 Skrevet 7. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det «kun» psykisk du strever, eller er det også rusproblematikk? Anonymkode: 720fc...6b5 Kun psykisk. Anonymkode: 9e992...3c2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #7 Skrevet 7. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du videre oppfølging fra DPS? Du har rettigheter men det er fort sosialkontoret og ikke Nav som vil gjelde for deg om du ikke har jobbet. Det beste hadde kanskje vært å diskutere med AAT om de kan sette deg i kontakt med en sosionom på DPS som kan hjelpe deg med det praktiske. Sosionomer har god oversikt over rettigheter og ville vært nyttig for deg på flere måter siden byråkratiet rundt sånne ting kan være litt overveldende å håndtere alene når du er i en situasjon der du ikke har tak over hodet engang. Anonymkode: cd685...197 Jeg var på DPS før, så ble jeg henvist til Glenne sidrn hun fant ikke noe galt. Det gjorde heller ikke Glenne. Så jeg har gentlig ikke avslutta behandling. Men, jeg skal på nav i morgen. Deretter skal jeg på aat imorgen og fastlegen. Anonymkode: 9e992...3c2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #8 Skrevet 7. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kun psykisk. Anonymkode: 9e992...3c2 Ok. Du er ikke pasient ved DPS? Hvis du ikke er det bør du sørge for å bli det. Du trenger jo hjelp til mer enn bolig og mat. Anonymkode: 720fc...6b5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #9 Skrevet 7. januar 2018 Du burde også kontakte fastlegen din, og fortelle om situasjonen din. Hvis du har angstproblemer som er såpass alvorlige, så kan det henne at du trenger å være under behandling, og dermed kan søke om AAP(arbeidsavklaringspenger). Først og fremst i din situasjon er det hjelp til midlertidig bolig, og nødhjelpspenger du har behov for nå. Men videre har du krav på sosialstønad, hvis du ikke har andre midler. Det må det som oftest søkes på nytt om hver tredje måned. Det vil stå i vedtaket. Det skal dekke husleie/strøm, og så får du ca. 5500-6000 i tillegg i livsopphold som skal dekke mat, lege, telefonregning etc. Varierer litt fra kommune til kommune hvor mye man får. Du kan også søke om depositumsgaranti for å kunne leie. Ikke alle utleiere aksepterer en slik garanti, men ofte står det i annonsene om de gjør det. Med sosialstønad følger aktivitetsplikt. Med dine angstproblemer er det derfor best at du involverer fastlege snarest, slik at du kan få støtte derfra angående behandlingsbehov og AAP. Anonymkode: ebbf1...a76 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #10 Skrevet 7. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. NAV er pliktig til å ordne med et sted å bo for deg. Ta kontakt med NAV nå¨på mandag og forklar situasjonen. Det er mulig at du til å begynne med må bo på hospits/ hotell el.l. som NAV bestiller rom til deg hos og som NAV betaler for. Du kan også søke om nødhjelpspenger på NAV og be om å få pengene på et slikt engangsbankkort som de bruker å gi ut. Lever samtidig en søknad for å få månedlig sosialstønad. Anonymkode: 71532...6f8 Engangsbankkort?hva er dette? Vet du om noen som har fått dette? Anonymkode: 9e992...3c2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #11 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Du er ikke pasient ved DPS? Hvis du ikke er det bør du sørge for å bli det. Du trenger jo hjelp til mer enn bolig og mat. Anonymkode: 720fc...6b5 Skrev det over her før du postet dette under... 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på DPS før, så ble jeg henvist til Glenne sidrn hun fant ikke noe galt. Det gjorde heller ikke Glenne. Så jeg har gentlig ikke avslutta behandling. Men, jeg skal på nav i morgen. Deretter skal jeg på aat imorgen og fastlegen. Anonymkode: 9e992...3c2 Håper du får den hjelpen du trenger. Ingen skal måtte bo på gata i Norge. Anonymkode: 720fc...6b5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #12 Skrevet 7. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Engangsbankkort?hva er dette? Vet du om noen som har fått dette? Anonymkode: 9e992...3c2 Ja, jeg leste nylig om det. Det heter ikke engangsbankkort, men det er et plastkort som NAV gir ut som de har satt inn penger på, og pengene kan tas ut i minibank. Anonymkode: 71532...6f8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #13 Skrevet 7. januar 2018 Det er viktig at du sperrer det mistede bankkortet (om du ikke allerede har gjort det), og også kontakter banken din og får bestilt deg et nytt bankkort. Anonymkode: 71532...6f8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #14 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg leste nylig om det. Det heter ikke engangsbankkort, men det er et plastkort som NAV gir ut som de har satt inn penger på, og pengene kan tas ut i minibank. Anonymkode: 71532...6f8 Kan jeg få det i morgen når jeg kommer ditt? Har bestilt bankkort men kommer ikke før 5 dger? Anonymkode: 9e992...3c2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #15 Skrevet 8. januar 2018 Finn også gruppa "NAV-Spørsmål?" på Facebook. De er gode til å gi råd på veien med NAV. Samt "Hjelp oss å hjelpe" som kan bidra med mat/klær anonymt. Hvor lang behandlingstid NAV har på nødhjelp er vanskelig å si, men skal gå rimelig raskt. Du bør i morgen legge inn søknad på sosialstønad, den kan ta fire uker å behandle. For det trenger du bankutskrift for 3 måneder, siste års ligning. Husleiekontrakt (men du har du ikke enda), noe de kanskje kan hjelpe deg med på NAV. Hvis ikke, så kan man printe ut på bibliotek, men koster 2-3 kroner per ark det. Nødhjelp skal være innen kort tid. Det som er viktig er at du klarer å formidle til NAV at du står med ingenting nå. Anonymkode: ebbf1...a76
Gjest NotNaomi Skrevet 8. januar 2018 #16 Skrevet 8. januar 2018 Nav ordner ihvertfall med et midlertidig sted å bo . Et hotellrom eller liknende . Når du snakker med dem i morgen , så forklar alt ved situasjonen din , også at du ikke har penger , klær osv . Da får du høre hva de kan gjøre for deg videre , og hvordan du går frem . Og så må du ta en ordentlig prat med fastlegen din så du forhåpentligvis får hjelp . Lykke til .
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #17 Skrevet 8. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg få det i morgen når jeg kommer ditt? Har bestilt bankkort men kommer ikke før 5 dger? Anonymkode: 9e992...3c2 Man kan få slike kort på dagen ja. Mot at man garn fått innvilget hjelp så klart. Anonymkode: 4621e...166
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #18 Skrevet 8. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan få slike kort på dagen ja. Mot at man garn fått innvilget hjelp så klart. Anonymkode: 4621e...166 Mot at «man» Anonymkode: 4621e...166
Gjest GoldenLioness Skrevet 8. januar 2018 #19 Skrevet 8. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg få det i morgen når jeg kommer ditt? Har bestilt bankkort men kommer ikke før 5 dger? Anonymkode: 9e992...3c2 Du har vel annen ID? Da burde du kunne ta ut penger i banken.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #20 Skrevet 8. januar 2018 Lurer på hva du har gjort som er så ille at du blir kastet ut på svarteste vinteren. Anonymkode: 682e0...764 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå