AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #1 Skrevet 7. januar 2018 Noen som vet hvordan det foregår? Har lest at det er mulig på ntnu, men får man være med på forelesninger på lik linje som andre studender da, ja? Anonymkode: 87cf1...9eb
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt? Enkeltemner fungerer i samme system slik som an bachelorgrad, men forskjellen er jo bare at enkeltemner pleier som regel å bare vare i 1 år Anonymkode: 0a301...ff7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt? Enkeltemner fungerer i samme system slik som an bachelorgrad, men forskjellen er jo bare at enkeltemner pleier som regel å bare vare i 1 år Anonymkode: 0a301...ff7 Oi, det virket kanskje som et litt rotete spørsmål ja. Men jeg har ikke nok studiepoeng for å komme inn på et årsstudium på ntnu for eksempel, og så leser jeg på sidene deres at det er mulig å ta enkeltfag der som privatist liksom. Og da lurer jeg på om det går an å ta opp for eksempel to fag på 15studiepoeng per semester slik at jeg får 60 studiepoeng=årsstudium? Altså at jeg velger ut noen fag slik at jeg får 60 studiepoeng over et år. Hvis det ga mening? Anonymkode: 87cf1...9eb
Bottega Skrevet 7. januar 2018 #4 Skrevet 7. januar 2018 Mener at det skal gå an det du spør om. Har hørt om andre som på en måte har fått en rådgiver til å legge opp fag for elever slik at de kan få et årsstudium, eller altså 60 studiepoeng da.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #5 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Oi, det virket kanskje som et litt rotete spørsmål ja. Men jeg har ikke nok studiepoeng for å komme inn på et årsstudium på ntnu for eksempel, og så leser jeg på sidene deres at det er mulig å ta enkeltfag der som privatist liksom. Og da lurer jeg på om det går an å ta opp for eksempel to fag på 15studiepoeng per semester slik at jeg får 60 studiepoeng=årsstudium? Altså at jeg velger ut noen fag slik at jeg får 60 studiepoeng over et år. Hvis det ga mening? Anonymkode: 87cf1...9eb Det burde du faktisk kontakte skolen om ettersom det er umulig å svare på om det dekker deres krav, siden alle institusjoner har også litt forskjellige regler. Det jeg vil anta er at du har 30 studiepoeng, men mangler 30 til. Står det hvilket type enkeltemner du kan ta, eller så lenge det er enkeltemner fra NTNU så kan du søke til årsstudiumet? Enkeltemner alene som jeg forstår vil ikke kvalifisere til et årsstudium, men i mange tilfeller kan det dekke opp kravet for å ikke har hatt årsstudium/60 poeng tilsammen fra enkeltemner kan fylle kravet. Jeg tror det er i ditt tilfelle, men det er best å kontakte skolens rådgiver for å få spesifikt svar. Anonymkode: 0a301...ff7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #6 Skrevet 7. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde du faktisk kontakte skolen om ettersom det er umulig å svare på om det dekker deres krav, siden alle institusjoner har også litt forskjellige regler. Det jeg vil anta er at du har 30 studiepoeng, men mangler 30 til. Står det hvilket type enkeltemner du kan ta, eller så lenge det er enkeltemner fra NTNU så kan du søke til årsstudiumet? Enkeltemner alene som jeg forstår vil ikke kvalifisere til et årsstudium, men i mange tilfeller kan det dekke opp kravet for å ikke har hatt årsstudium/60 poeng tilsammen fra enkeltemner kan fylle kravet. Jeg tror det er i ditt tilfelle, men det er best å kontakte skolens rådgiver for å få spesifikt svar. Anonymkode: 0a301...ff7 Ja, jeg skal kontakte skolen. Fant denne linken https://www.ntnu.no/studier/opptak/eksamensadgang_privatist. Og det virker jo som at man egentlig kan gjøre det da? Bare at jeg må søke innenfor en viss frist pga andre studenter skal velge fag osv før meg dersom jeg tar enkeltfag. Jeg har ingen studiepoeng fra før og har enda ikke begynt å studere. Kommer meg ikke inn på vanlige årsstudium med snittet mitt, er derfor jeg tenkte dette med å ta enkeltfag, så lenge jeg får 30 eller 60 poeng da. Hvis du skjønner? Anonymkode: 87cf1...9eb
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #7 Skrevet 7. januar 2018 Som privatist får du rett til å ta eksamen og gå på forelesninger ja for de er "offentlige", men du får ikke tilgang til egen studentside som de andre studentene og det er også begrenset for hvilke fag du kan ta siden det ikke kan være noen obligatoriske innleveringer utenom eksamen. Du kan heller ikke få lån fra lånekassen. Men det finnes skoler som har mulighet for å være enkeltemne student, men da som ordentlig student også. Men er du begrenset for bare NTNU eller? Anonymkode: 194e4...c34
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #8 Skrevet 7. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som privatist får du rett til å ta eksamen og gå på forelesninger ja for de er "offentlige", men du får ikke tilgang til egen studentside som de andre studentene og det er også begrenset for hvilke fag du kan ta siden det ikke kan være noen obligatoriske innleveringer utenom eksamen. Du kan heller ikke få lån fra lånekassen. Men det finnes skoler som har mulighet for å være enkeltemne student, men da som ordentlig student også. Men er du begrenset for bare NTNU eller? Anonymkode: 194e4...c34 Okei, skjønner! Takk:) Nei, er ikke bare hos ntnu dette er mulig, var bare der jeg har sett mest ettersom jeg kunne tenkt meg å tatt noe der. Men vet du da om det er mulig for meg å ta enkeltfag opp til 60sp, for å få 2 poeng til snittet mitt fra vgs hvis du skjønner? Jeg vil kun gjøre dette for å få et årsstudium eller et halvt årsstudium slik at jeg kan få et høyere snitt hvis det ga noe mening haha. Anonymkode: 87cf1...9eb
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #9 Skrevet 7. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Okei, skjønner! Takk:) Nei, er ikke bare hos ntnu dette er mulig, var bare der jeg har sett mest ettersom jeg kunne tenkt meg å tatt noe der. Men vet du da om det er mulig for meg å ta enkeltfag opp til 60sp, for å få 2 poeng til snittet mitt fra vgs hvis du skjønner? Jeg vil kun gjøre dette for å få et årsstudium eller et halvt årsstudium slik at jeg kan få et høyere snitt hvis det ga noe mening haha. Anonymkode: 87cf1...9eb Hvor bor du hen? Kanskje urelevant, men vet at private høgskoler har sine egne lokale opptaker, og de er som regel enklere å komme inn der når det gjelder årsstudium. En venn av meg gikk selv på årsstudium i samfunnsfag (60 p) på MF menighetsfakultet, og hun hadde snitt på 2.1 tror jeg. Anonymkode: 0a301...ff7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #10 Skrevet 8. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor bor du hen? Kanskje urelevant, men vet at private høgskoler har sine egne lokale opptaker, og de er som regel enklere å komme inn der når det gjelder årsstudium. En venn av meg gikk selv på årsstudium i samfunnsfag (60 p) på MF menighetsfakultet, og hun hadde snitt på 2.1 tror jeg. Anonymkode: 0a301...ff7 Jeg bor i Trondheim, så ntnu er egentlig skolen jeg vil gå da.. Har lest andre som har tatt enkeltfag for å få så så mange studiepoeng, og da tenker jeg at det kanskje er mulig å ta opp enkeltfag over et år hvor jeg får 60 poeng slik at det gir meg 2 poeng til vitnemålet mitt? Anonymkode: 87cf1...9eb
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #11 Skrevet 8. januar 2018 Søk deg inn på et NTNU studie som alle kommer inn på, så kan du velge blant mange emner og få studielån. Noen av studiene i Trondheim kommer alle inn på, og flere i gjøvik og ålesund (da teller du som ntnu student og får flere fordeler). Dersom du får studielån må du bare sørge for å få nok studiepoeng i de emnene du bytter ut fra studiet du kom inn på. Anonymkode: 1e7ec...dd2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #12 Skrevet 8. januar 2018 Du må melde deg opp som enkeltemnestudent. Fristen for vårsemesteret er 20. januar (NTNU). Det er ikke alle emner du har tilgang på. Noen av de du har tilgang på kan prioritere enkelte studenter. Mange emner er helt åpne, og da kan du delta i undervisning og ta eksamen på lik linje som de andre studentene. Når du søker deg til høyere utdanning søker du for øvrig med en poengsum som du konkurrerer med. Studiepoeng får man på høyere utdanning etter at man har bestått emner. Anonymkode: 14214...d63
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #13 Skrevet 8. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Trondheim, så ntnu er egentlig skolen jeg vil gå da.. Har lest andre som har tatt enkeltfag for å få så så mange studiepoeng, og da tenker jeg at det kanskje er mulig å ta opp enkeltfag over et år hvor jeg får 60 poeng slik at det gir meg 2 poeng til vitnemålet mitt? Anonymkode: 87cf1...9eb Det beste for deg er å søke deg inn på NTNU og ta 60sp da. I følge samordaopptak.no skal 60sp gi deg 2 poeng ja Det finnes nettstudier også; feks årsstudium innen fransk, engelsk, tysk, spansk på Høyskolen i Østfold, IT ved høyskolen i Molde, turisme på Univeristetet i Tromsø o.l. Anonymkode: 194e4...c34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå