Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber for en av norges litt større interiørbutikker.
Jeg har også en instagramkonto som de siste månedene har fått veldig mange flere følgere. Dette har de jobben fått med seg og ønsker å bruke noen av mine bilder på sin instagram.
Her kommer dillemmaet inn. De har ikke tilbydt meg noe penger og jeg vet at de noen ganger betaler bra for blogginnlegg om det er fra den rette personen. 
Skal jeg bare gi dem mine bilder siden jeg jobber der eller kan jeg forvente/spørre om å få betalt for dette?
Det er jo bilder jeg har tatt på fritiden og har ingenting med jobb å gjøre. Men jeg har så klart mange produkter fra dette firmaet. 

Anonymkode: 27291...c99

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ville nok bedt om litt penger for det - men du får nok ikke det samme som en av de største bloggerne vil kunne få for det. Maks noen tusenlapper, kanskje?

Anonymkode: d5b4c...afb

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke bedt om penger for det. Hadde derimot forventet å bli kreditert som fotograf.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange følgere har du? Synes det er litt vesentlig her..

Anonymkode: f3eb2...e27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på. Dersom du har slengt ut noen bilder som er mer eller mindre tilfeldig og ikke krevde noe av deg, så ville jeg ikke vært så nøye på det. Men dersom du har brukt tid på dette, og noe som har ført til at du har fått flere følgere, så ville jeg forventet en form for betaling. Du må ikke finne på å jobbe gratis, for de kommer til å forvente at du gjør det videre og blir sure når du en dag kanskje ikke blogger så mye lenger. For det andre er det viktig å vise at man krever rimelig betaling for arbeidet man gjør. Dersom man jobber gratis, så anses ikke arbeidet som viktig og du får ingen respekt, noe som har vært en dyrekjøpt erfaring fra mitt eget arbeidsliv. Never again. Og prøver sjefen seg på å tilrøve seg ditt arbeid gratis, så gir du vedkommende en skyllebøtte h*n sent vil glemme.

Anonymkode: d8ab6...0d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du legger ut bilder på sosiale medier, så blir dette offentlig. Det var en sak for et par år siden hvor en "kunstner" hadde "stjålet" flere bilder fra instagram-brukere og tjent seg søkkrik på dette, mens eierne av bildene ikke fikk noe.

Du kan jo høre med dem uansett.

Anonymkode: 5f168...02a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med det grafiske og media i denne bedriften. 
Altså jeg har en del å gjøre med de insagrambildene som allerede blir lagt ut å gjøre. 
Jeg har snart 40 000 følgere på kontoen min, og ser at dette øker raskere. Har jobbet hard for å få dette til. 
Tar også en del bilder i jobben min, så de vet at jeg jobber for dette. Men derfor finner jeg det også som litt dillemma, siden dette på en måte er det jeg jobber med. Men jeg gjør min egen instagram på fritiden. Det har ingenting med jobben å gjøre. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du legger ut bilder på sosiale medier, så blir dette offentlig. Det var en sak for et par år siden hvor en "kunstner" hadde "stjålet" flere bilder fra instagram-brukere og tjent seg søkkrik på dette, mens eierne av bildene ikke fikk noe.

Du kan jo høre med dem uansett.

Anonymkode: 5f168...02a

Det er fortsatt ikke lov selv om folk gjør det. 
I bedriften spør vi alltid om å få lov til å reposte før vi gjør det og krediterer alltid opphav til bilde og konto om det er to forskjllige personer. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med det grafiske og media i denne bedriften. 
Altså jeg har en del å gjøre med de insagrambildene som allerede blir lagt ut å gjøre. 
Jeg har snart 40 000 følgere på kontoen min, og ser at dette øker raskere. Har jobbet hard for å få dette til. 
Tar også en del bilder i jobben min, så de vet at jeg jobber for dette. Men derfor finner jeg det også som litt dillemma, siden dette på en måte er det jeg jobber med. Men jeg gjør min egen instagram på fritiden. Det har ingenting med jobben å gjøre. 

Det er fortsatt ikke lov selv om folk gjør det. 
I bedriften spør vi alltid om å få lov til å reposte før vi gjør det og krediterer alltid opphav til bilde og konto om det er to forskjllige personer. 

Tar du bildene du bruker på fritiden også, eller bruker du en del av jobbens bilder? Hvis det er sistnevnte, så kan arbeidsgiver med rette argumentere for at du bruker jobbens materiale og at det egentlig tilhører dem. 

Også selv om du har tatt bildene på fritiden kan arbeidsgiver potensielt argumentere på den måte, f. eks. hvis du baserer deg på noe som allerede gjøres i bedriften, f. eks. en ide, et konsept, et produkt etc. Men hvis alt er tatt fra ditt eget hode utelukkende på fritida di og du har tatt alle bilder selv så bør du stå på krava. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar du bildene du bruker på fritiden også, eller bruker du en del av jobbens bilder? Hvis det er sistnevnte, så kan arbeidsgiver med rette argumentere for at du bruker jobbens materiale og at det egentlig tilhører dem. 

Også selv om du har tatt bildene på fritiden kan arbeidsgiver potensielt argumentere på den måte, f. eks. hvis du baserer deg på noe som allerede gjøres i bedriften, f. eks. en ide, et konsept, et produkt etc. Men hvis alt er tatt fra ditt eget hode utelukkende på fritida di og du har tatt alle bilder selv så bør du stå på krava. 

Nei, bildene er kun tatt på fritiden og hjemme hos meg selv. 
Det er interiørbilder på instagram fra mine egne rom. Jeg har ikke bare produkter fra min bedrift, men fra flere andre interiørbutikker. På noen bilder har jeg derimot hovedfokuset på ting fra min bedrift, selv om sofaen i bakgrunnen er fra ikea. 
Jeg har også en vase fra et annet firma. 
Dette er kun min instagram, mine bilder. Jeg har tatt noen bilder til instagram for bedriften og dette har jeg så klart ikke forlanget noe for. Det er en del av jobben. 
Men nå er det meg som privatperson de ønsker å bruke noe fra. Jeg vil heller ikke si jeg har "stålet" noe fra bedrfiten da jeg ikke har gjort noe anderledes en "alle andre" som har interiørinstagramer. 

Skrevet

Ville ikke krevd penger nei, men å bli tagget i bildet og få tagg / kreditering i teksten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...