Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leste nylig en artikkel i avisen vårt land, hvor noen unge teologistudenter fortalte hvordan Gud slik bibelen fremstiller Han er blitt vanskelig å akseptere. Dette er en problemstilling som har gått side ved side med kjønnsdebatten, altså om Guds kjønn. Disse to passer i grunn godt sammen, og leder til samme ende.

Har ikke vi vært klar over det før, så er vi det nå; menn er onde. Menn voldtar, misbruker, slår og diskriminerer. Det er ikke bare menn som er onde. Hva men den onde mannsgud, han som ødelegger byer, straffer og piner. I fortellingene om Israels historie skildres det alle slags grusomheter. Ja til og med Sønnen skal måtte dø og lide, vår alles pine!

Men Gud er bare kjærlig, snill, grei, ja Hen bryr seg jo om lille deg. Så denne bibelske Gud, visk Han bort! Å moder jord, du evige kvinnekraft velsign oss med all din kjærlighet! Bli vårt lys, du ukjente gud, vår alles gudinne. 

Endret av Gjøksuppe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: c0ed4...99a

Skrevet

Jeg har nå alltid tenkt at om gud har en penis, så må det jo eksistere andre guder å bruke den på. Er det bare en gud, så er jo den guden en hen. Hva skal gud med penis eller vagina uten noen å bruke den på?

Skrevet (endret)

Mange kulturer i den fruktbare halvmånen dyrket kvinnelige guder, men jødene valgte en stammegud som var patriarkalsk fordi de var et fragmentert og spredt folk og menn er flinkere til å knytte mange løse forbindelser som danner grunnlaget for samfunnsbygging, mens kvinner fokuserer mer på tette og nære "rotte seg isammen for å presse igjennom viljen sin og ikke sammarbeide med andre utenfor rottereiret vårt"-forbindelser.
Som er en av grunnene til at man ikke brukte kvinner i krig, de er elendige til forsoning og forhandling og motparten visste da at møtte de en hær av kvinner var det bare å kjempe til døden.

Endret av Mithrandates
Skrevet
10 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Jeg leste nylig en artikkel i avisen vårt land, hvor noen unge teologistudenter fortalte hvordan Gud slik bibelen fremstiller Han er blitt vanskelig å akseptere. Dette er en problemstilling som har gått side ved side med kjønnsdebatten, altså om Guds kjønn. Disse to passer i grunn godt sammen, og leder til samme ende.

Har ikke vi vært klar over det før, så er vi det nå; menn er onde. Menn voldtar, misbruker, slår og diskriminerer. Det er ikke bare menn som er onde. Hva men den onde mannsgus, han som ødelegger byer, straffer og piner. I fortellingene om Israels historie skildres det alle slags grusomheter. Ja til og med Sønnen skal måtte dø og lide, vår alles pine!

Men Gud er bare kjærlig, snill, grei, ja Hen bryr seg jo om lille deg. Så denne bibelske Gud, visk Han bort! Å moder jord, du evige kvinnekraft velsign oss med all din kjærlighet! Bli vårt lys, du ukjente gud, vår alles gudinne. 

Leser hva du skriver, men jeg skjønte ikke poenget ditt, eller var det ironi?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, omarel skrev:

Det er nok ironi ja :) 

Skrevet
3 timer siden, omarel skrev:

Den norske og svenske kirke ser ut til å finne bibelens Gud vanskelig å akseptere, og er på god vei til å skape sin egen guddom. En gud som bare er snill mot alle, elsker alle uavhengig av om de selv har Gud i sitt hjerte. Denne nye guden kan vanskelig forenes med bibelens Gud, som er rettferdig, ja Han både straffer og belønner.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Gjøksuppe said:

Den norske og svenske kirke ser ut til å finne bibelens Gud vanskelig å akseptere, og er på god vei til å skape sin egen guddom. En gud som bare er snill mot alle, elsker alle uavhengig av om de selv har Gud i sitt hjerte. Denne nye guden kan vanskelig forenes med bibelens Gud, som er rettferdig, ja Han både straffer og belønner.

Om jeg kjenner menn rett er han nok mer maktsyk og foretrekker straffe foran å belønne, ja. Typisk menn

Anonymkode: 4fc1f...ca0

Skrevet
5 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Gud sier i koranen:

"...and do not follow the ways of the satan, for he is your avowed enemy.

He enjoins you to commit vice and indecency and induces you to attribute to Allah things you do not know."

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...