AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #1 Skrevet 7. januar 2018 Noen som har noen gode råd? Katten min har de siste ukene bestemt seg for å ikke bruke kattedoen, og vil heller ut for å gjøre fra seg, noe som har begynt å bli fryktelig slitsomt da hun vekker meg flere ganger om natten fordi hun absolutt skal ut 😅 Hun stopper ikke å mase før jeg har sluppet hun ut, og bare noen minutter etterpå står hun ved vinduet og skal inn igjen, så har blitt lite søvn den siste tiden. Prøvd å ignorere henne flere ganger, men ender i at jeg gir opp å slipper henne ut for at jeg skal klare å få litt søvn 😬 Katteluke går dårlig da jeg leier, men hvis noen har noen gode råd på hva jeg kan gjøre så hadde jeg vært veldig takknemlig! Anonymkode: 8aa3c...f9e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 Har du byttet sand i det siste? Noen katter er ekstremt vare på forandringer, så dersom du har ny sand eller ny plassering av do så gå tilbake til hvordan du hadde det før. Har pus blitt skremt når han har gått på do? Noen forbinder kattedoen med noe skummelt som har skjedd eller noe vondt dersom det har vært sykdom inni bildet. Hvis dette ikke er tilfelle, prøv ny sand. Dersom du bruker «grus» så prøv noe mer finkornet sand. Bruker du med duft? Prøv sand uten duft. Vask doen skikkelig dersom det er lenge siden, bruk en gammel oppvaskbørste om du har. Prøv evt med helt ny do. Ellers så er det noen katter som bare finner ut at doen er bortkastet og heller vil ut. Det er jo ikke så mye å gjøre med det i grunn. Anonymkode: 33eb5...5dd
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 Har nettopp byttet tilbake til den jeg har brukt siden jeg fikk hun, har byttet typer kattesand innimellom når økonomien har vært litt trang, og det har hele veien gått kjempe fint. Kattedoen har stått på samme plass ett halvt år, altså siden jeg fikk hun i hus. Jeg kan jo prøve å kjøpe en ny kattedo og se om det hjelper noe, den hun er nå har alltid blitt byttet på ofte og er ren. Eller så kan det jo være som du sier at hun syntes den er bortkastet og heller vil ut, er bare ganske kjedelig med lite søvn fordi hun flere ganger om natten maser om å gå ut, og jeg må alltid vente på at hun kommer inn igjen, for nå er det for kaldt til hun kan være ute hele natten, og for at vinduet kan stå åpent når jeg sover 😅 Anonymkode: 8aa3c...f9e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #4 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har nettopp byttet tilbake til den jeg har brukt siden jeg fikk hun, har byttet typer kattesand innimellom når økonomien har vært litt trang, og det har hele veien gått kjempe fint. Kattedoen har stått på samme plass ett halvt år, altså siden jeg fikk hun i hus. Jeg kan jo prøve å kjøpe en ny kattedo og se om det hjelper noe, den hun er nå har alltid blitt byttet på ofte og er ren. Eller så kan det jo være som du sier at hun syntes den er bortkastet og heller vil ut, er bare ganske kjedelig med lite søvn fordi hun flere ganger om natten maser om å gå ut, og jeg må alltid vente på at hun kommer inn igjen, for nå er det for kaldt til hun kan være ute hele natten, og for at vinduet kan stå åpent når jeg sover 😅 Anonymkode: 8aa3c...f9e Der har man det negative med å leie 😅 men har du prøvd å se hva som skjer dersom du ikke slipper henne ut? Sett henne i kattedoen gjentatte ganger til hun skjønner at hun ikke kommer ut. Men vær obs på at hun da plutselig kan gjøre fra seg et annet sted i protest, men da legger du evt papir/avføringen i doen istedet for å kaste den. Anonymkode: 33eb5...5dd
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #5 Skrevet 7. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der har man det negative med å leie 😅 men har du prøvd å se hva som skjer dersom du ikke slipper henne ut? Sett henne i kattedoen gjentatte ganger til hun skjønner at hun ikke kommer ut. Men vær obs på at hun da plutselig kan gjøre fra seg et annet sted i protest, men da legger du evt papir/avføringen i doen istedet for å kaste den. Anonymkode: 33eb5...5dd Det eneste som skjer er at hun fortsetter å mase, stenger jeg døren til soverommet så står hun å hopper på håndtaket (har nå tatt det av for at det ikke skal bli altfor mye bråk på natten😅) også står hun og skraper på døren og mjauer til jeg reagerer! Får prøve å sette hun i kattedoen de gangene hun vekker meg om natten, kanskje hun forstår etterhvert da! Eneste gangen hun gidder å bruke kattedoen er hvis jeg ikke er hjemme en natt, men ellers så nekter hun helt 😬 Hun har brukt den hele veien i ett halvt år, så utrolig rart at hun brått heller skal ut og nekter å bruke den 🙈 Anonymkode: 8aa3c...f9e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #6 Skrevet 7. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste som skjer er at hun fortsetter å mase, stenger jeg døren til soverommet så står hun å hopper på håndtaket (har nå tatt det av for at det ikke skal bli altfor mye bråk på natten😅) også står hun og skraper på døren og mjauer til jeg reagerer! Får prøve å sette hun i kattedoen de gangene hun vekker meg om natten, kanskje hun forstår etterhvert da! Eneste gangen hun gidder å bruke kattedoen er hvis jeg ikke er hjemme en natt, men ellers så nekter hun helt 😬 Hun har brukt den hele veien i ett halvt år, så utrolig rart at hun brått heller skal ut og nekter å bruke den 🙈 Anonymkode: 8aa3c...f9e Så hun bruker kattedoen når du er borte? Da er det hvertfall ingenting som skal tilsi at hun er redd eller føler at doen er til bry. Høres ut som at det er en vane med at hun veit at du slipper henne ut når du er hjemme. Så om du tåler et par netter med dårlig søvn for å prøve å bli kvitt den uvanen så er det kanskje verdt det? Anonymkode: 33eb5...5dd
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #7 Skrevet 7. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hun bruker kattedoen når du er borte? Da er det hvertfall ingenting som skal tilsi at hun er redd eller føler at doen er til bry. Høres ut som at det er en vane med at hun veit at du slipper henne ut når du er hjemme. Så om du tåler et par netter med dårlig søvn for å prøve å bli kvitt den uvanen så er det kanskje verdt det? Anonymkode: 33eb5...5dd Ja, hun bruker den hvergang jeg ikke er hjemme 😅 Får nok prøve å tåle noen dager uten så mye søvn ja, hvis det kan hjelpe på at det ikke blir så mye masing fremover 😄 Hun er fryktelig sta, så blir spennende å se om hun klarer å forstå at den masingen ikke hjelper 🙈 Anonymkode: 8aa3c...f9e
Minya Skrevet 7. januar 2018 #8 Skrevet 7. januar 2018 Prøv å sette noe foran døra slik at hun ikke rekker håndtaket eller klarer å skrape på den. Vi har en liten gjøk som har en tendens til å få skrapesyken omtrent klokken halv fire på natta fordi han er selskapsyk, så vi har satt en tom dataskjerm-eske foran døra. Fjomsen er egentlig høy nok til å kunne skrape på døra uansett, men han "rekker ikke frem" når esken står der, så da skraper han ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #9 Skrevet 7. januar 2018 Hvor gammel er hun og hvor lenge har du hatt henne? Er hun kastrert? Anonymkode: 45a6a...88e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #10 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er hun og hvor lenge har du hatt henne? Er hun kastrert? Anonymkode: 45a6a...88e Hun er litt over 1 år, hun startet på p-piller da hun begynte å gå ut, skal sterilisere henne etterhvert 😊 Har hatt henne ett halvt år 😊 Anonymkode: 8aa3c...f9e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #11 Skrevet 7. januar 2018 20 minutter siden, Minya skrev: Prøv å sette noe foran døra slik at hun ikke rekker håndtaket eller klarer å skrape på den. Vi har en liten gjøk som har en tendens til å få skrapesyken omtrent klokken halv fire på natta fordi han er selskapsyk, så vi har satt en tom dataskjerm-eske foran døra. Fjomsen er egentlig høy nok til å kunne skrape på døra uansett, men han "rekker ikke frem" når esken står der, så da skraper han ikke. Har tatt av håndtaket på døren, så det bråker ikke like ille lenger hvertfall 😅 Blir ikke så lett å sette noe foran døra når sofaen står rett ved siden av soveroms døren ute i stua så hun kommer seg opp uansett 🙈 Anonymkode: 8aa3c...f9e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #12 Skrevet 8. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er litt over 1 år, hun startet på p-piller da hun begynte å gå ut, skal sterilisere henne etterhvert 😊 Har hatt henne ett halvt år 😊 Anonymkode: 8aa3c...f9e P-piller øker sjansene for kreft noe så hinsides mye! Kastrer henne nå du 😱 Anonymkode: 33eb5...5dd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #13 Skrevet 8. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er litt over 1 år, hun startet på p-piller da hun begynte å gå ut, skal sterilisere henne etterhvert 😊 Har hatt henne ett halvt år 😊 Anonymkode: 8aa3c...f9e Jeg hører du forstod hvor jeg var på vei med spørsmålene Tenkte hun kanskje var på vei inn i første løpetid. Bestill kastreringstime nå du, så kan de skumle P-pillene parkeres. Anonymkode: 4c31e...766
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #14 Skrevet 8. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: P-piller øker sjansene for kreft noe så hinsides mye! Kastrer henne nå du 😱 Anonymkode: 33eb5...5dd Det vet jeg, men det blir bare en veldig kort periode til jeg får lagt av penger 😊 Skulle gjort det da jeg fikk henne, men så ble det en veldig dyr veterinær regning etter frøkna hadde kommet inn og haltet på beinet, så da ble det første prioriteringen 😊 Anonymkode: 8aa3c...f9e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #15 Skrevet 8. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører du forstod hvor jeg var på vei med spørsmålene Tenkte hun kanskje var på vei inn i første løpetid. Bestill kastreringstime nå du, så kan de skumle P-pillene parkeres. Anonymkode: 4c31e...766 Skal bestille det om ikke så lenge ja, i mellomtiden må det bli p piller 😊 Har hvertfall holdt ut denne natten og ignorert henne helt når hun har maset, hun har gått i kattekassen etterhvert så jeg når jeg stod opp, så da får jeg bare fortsette å ignorere når hun maser om natten, så lærer hun nok etterhvert at det ikke hjelper å mase 😊 Takk for alle gode råd! Anonymkode: 8aa3c...f9e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #16 Skrevet 8. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal bestille det om ikke så lenge ja, i mellomtiden må det bli p piller 😊 Har hvertfall holdt ut denne natten og ignorert henne helt når hun har maset, hun har gått i kattekassen etterhvert så jeg når jeg stod opp, så da får jeg bare fortsette å ignorere når hun maser om natten, så lærer hun nok etterhvert at det ikke hjelper å mase 😊 Takk for alle gode råd! Anonymkode: 8aa3c...f9e Krysser fingrene for at hu gir seg Anonymkode: 33eb5...5dd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #17 Skrevet 8. januar 2018 Kan jo også være at hun gjør dette fordi hun kjeder seg eller vil ha oppmerksomhet siden hun gjør det flere ganger. Våre katter går ikke på do flere ganger i løpet av en natt. Blir sjelden mer enn et do besøk. Vår utekatt går på do i kassen om natten. (Den andre er 7 mnd og fortsatt innekatt.) Av og til blir vi vekket av at han vil ut. Men da virker det som han kjeder seg litt. De er jo natt aktive dyr... Anonymkode: 8d0b5...75d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå