Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok for noen år siden en utdannelse innen et administrativt fagfelt, og har siden søkt på de relevante jobbene som har dukket opp. Det er ikke mange å skryte av, og i de tilfellene hvor jeg hører noe fra arbeidsgiver i det hele tatt er svaret at de har valgt noen med litt andre typer fag i tillegg, eller de har valgt noe med erfaring selv om det ikke har vært spesifisert i stillingsutlysningen. 

Etter jeg var ferdig med utdanningen har jeg kun hatt den type jobber jeg ikke vil ha. Butikk som ekstrahjelp/vikariat, vaskejobb en sommer, og annet innen deltid. Nå er det salg med utelukkende provisjon, og det er for usikkert til at jeg egentlig orker å engasjere meg så veldig i. 

I forhold til utdannelse er det lite og ingen jobber å spore, og de som er krever fortsatt erfaring, andre ting i tillegg, og ellers hører jeg ingenting. 
Jeg er lei av å sulle rundt og føle meg ubrukelig. Det eneste jeg har sikkert fra måned til måned nå er 25 faste timer i en deltidsjobb, og barnebidrag for ett barn som kun utgjør 2600 kroner i måneden. 

Akkurat nå vurderer jeg å ta en annen type utdannelse, men hva? 
Helsesektoren er uaktuelt, og det samme med barne -og ungdomsarbeider. Ingen av de sektorene gir en trygg fast jobb med en OK inntekt. 
Jeg har vurdert både juridisk sekretær, kontormedarbeider som fag, regnskap. Men jeg er redd det bare blir til at jeg påtar meg mer studielån uten å få noe igjen for det. 

Jeg kan gjøre hva som helst, bare det sikrer meg en jobb det går an å leve av. Så hva er det som sikrer jobb nå for tiden? 
Jeg bor forøvrig på et lite sted på vestlandet, så det er ikke flust av jobber slik som i Oslo og Østlandet generelt. 

Anonymkode: 1fa53...3bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, det er fryktelig vanskelig å få jobb nå. Hva med å ta fagbrev i kontorfag? Vet om bedrifter som tar inn lærlinger som det. 

Anonymkode: 45660...c80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg, ser på vennen min som studere økonomi og jus og får ingen jobb etter 3 måneder, selv om BI har "jobbgaranti". Helt løgn.

Anonymkode: eaa6b...111

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner deg, ser på vennen min som studere økonomi og jus og får ingen jobb etter 3 måneder, selv om BI har "jobbgaranti". Helt løgn.

Anonymkode: eaa6b...111

Når man har studert slike fag blir man jo hverken det ene eller det andre. En får ikke jobb innen juridiske fag - det er et flust av jurister som ønsker jobb, og samtidig så konkurrerer en også med de som har en fullstendig økonomi-utdannelse. Samtidig må venninnen din huske at det å gå tre måneder uten jobb ikke er så lenge. 

Til TS - ikke studer til å bli juridisk sekretær. Det er svært få jobber innen det faget, så du vil slite med å få jobb med mindre du har flaks. Men jeg føler med deg, og håper du finner ut av dette - forhåpentligvis får du gode svar fra andre i tråden!

Anonymkode: d15db...b4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta master i det du har studert? Tror det er bedre enn å starte på noe helt nytt.

Anonymkode: c065b...d8a

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Helsesektoren er uaktuelt, og det samme med barne -og ungdomsarbeider. Ingen av de sektorene gir en trygg fast jobb med en OK inntekt. 

Øh, bachelor i sykepleie sikrer deg jobb og god inntekt.

Anonymkode: 93ec8...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2018 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Føler med deg, det er fryktelig vanskelig å få jobb nå. Hva med å ta fagbrev i kontorfag? Vet om bedrifter som tar inn lærlinger som det. 

Anonymkode: 45660...c80

Jeg har sett på muligheter for å ta fagbrev. Men det er dårlig med det her. Da må jeg eventuelt være på videregående skole igjen, og da blir det ikke mulighet for å jobbe ved siden. 
Og å ta studielån for videregående for å ha som livsopphold frister veldig lite. 

På 8.1.2018 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Når man har studert slike fag blir man jo hverken det ene eller det andre. En får ikke jobb innen juridiske fag - det er et flust av jurister som ønsker jobb, og samtidig så konkurrerer en også med de som har en fullstendig økonomi-utdannelse. Samtidig må venninnen din huske at det å gå tre måneder uten jobb ikke er så lenge. 

Til TS - ikke studer til å bli juridisk sekretær. Det er svært få jobber innen det faget, så du vil slite med å få jobb med mindre du har flaks. Men jeg føler med deg, og håper du finner ut av dette - forhåpentligvis får du gode svar fra andre i tråden!

Anonymkode: d15db...b4b

Det er vanskelig det der. Det her helt umulig å vite hva man skal gjøre. 
Her (Rogaland) så er det ikke jobber tilgjengelig med mindre man er mekaniker, eller har 10-15 års erfaring innen både det ene og det andre. 

På 8.1.2018 den 2.42, AnonymBruker skrev:

Kan du ta master i det du har studert? Tror det er bedre enn å starte på noe helt nytt.

Anonymkode: c065b...d8a

Det har jeg sett på muligheten for før. Og en master kunne kanskje vært et pluss å ha, men det gir likevel ikke noen garanti. 

På 8.1.2018 den 2.45, AnonymBruker skrev:

Øh, bachelor i sykepleie sikrer deg jobb og god inntekt.

Anonymkode: 93ec8...2b8

Øøøhh... Hvis du kaller 12,5 - 27% stilling som god inntekt og sikker jobb så lever du i en annen verden enn meg. 
Og det er uansett ikke arbeidsoppgaver jeg har interesse av. Da hadde jeg nok endt opp i den retningen for lengst. 

Arbeidsmarkedet her er totalt umulig. Enten så er det ting man må ha helt andre utdannelser til, som forskalingssnekker, mekaniker, og diverse annet jeg ikke er i nærheten av, eller så må man ha erfaring. De få jobbene som gjenstår er butikk, og der ansetter de ikke søkere som har utdannelse utover videregående. Og her i Rogaland er det et par hundre søkere på en stilling som ekstrahjelp i butikk hvor det kun er noen timer jobb annenhver helg. 

Mulighetene for å ta noe videre utdannelse blir enten en bachelorgrad, eller som noen her sa en mastergrad. Det er ikke noe som er tilgjengelig her på en fysisk skole, så da måtte det eventuelt blitt nettstudier. Og da enda et par hundre tusen i studielån. Og nettstudier er vel ikke akkurat noe som sees på som veldig seriøst heller. 

Jeg har prøvd å søke relevante jobber for utdannelsen i snart 4 år. Jeg har egentlig gitt opp. Og med fare for å gå rundt i samme dansen atter en gang så er jeg ikke så veldig motivert for å bruke nye 3 eller 4 år på å ta enda en grad. Plutselig sitter jeg der med 500.000 i gjeld totalt, og ikke bare en men to grader jeg ikke får bruk for. 

Men takk for alle tips! Og for oppbackingen. :) 
Jeg setter faktisk pris på det selv om jeg kanskje ikke fremstår slik akkurat nå. :P 

Jeg har vurdert økonomi da. Men der er det allerede veldig mange om beinet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med grunnskolelærerutdanning?

Anonymkode: cf94d...e55

Skrevet
På 9.1.2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Hva med grunnskolelærerutdanning?

Anonymkode: cf94d...e55

Det kan være forskjellig fra sted til sted sikkert, men de jeg kjenner som har utdannet seg til lærere har gått lenge som tilkallingsvikarer, eller fått korte vikariater på 3-6 måneder. 
Som sagt så vil jeg ha en jobb som er sikker, som gir forutsigbar lønn, og som jeg slipper å legge meg i fosterstilling og bite negler på grunn av. 

De siste dagene har jeg tenkt mye på om jeg skulle bare gitt beng i den bacheloren jeg har nå, og heller tatt en innenfor økonomi. Hadde jeg vært heldig så kunne jeg brukt de to til min fordel. 
Men så er det bare ett problem med den tanken. Nemlig at det er ikke jobber innenfor økonomi som er utlyst her heller. Ja, det kan kanskje bli det om 3,5 år når jeg eventuelt er ferdig. Men det virker ikke akkurat som et trygt valg det heller. Som sagt så frister det veldig lite å ta mer utdannelse, eller en ny, hvis det blir slik at jeg bare mer enn dobler studielånet uten å faktisk få noe igjen for det. Det å sløse bort nesten 200.000 kroner en gang holder for min del. 

Det er nesten som jeg håper på å bli påkjørt og bli lam så er jeg ferdig med det akkurat nå. Akkurat her og nå misunner jeg faktisk de som er ufør, for de har i hvert fall jevn og forutsigbar økonomi. :sukk: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...