Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk du fast jobb som lærer etter vikariat eller ved å søke på fast stilling hos en "ukjent" skole, som du ikke hadde jobbet ved før? 

Endret av Neutral90
AnonymBruker
Skrevet

Fikk tilbud om fast stilling etter ett års vikariat. 

Anonymkode: 523c4...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Søkte på en skole hvor jeg hadde jobbet bittelitt som vikar. Fikk først 50% fast, så 80% og innen to år hadde jeg 100% fast. 

Anonymkode: 4bd58...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Måtte gå i vikariat i tre år på samme skole før jeg fikk fast. Jeg har bare vært lærer i fem år, men i hvert fall i løpet av de årene, så har det ikke vært lyst ut faste stillinger i mitt nærområde. Med nærområde mener jeg ikke lenger unna enn 1,5 times kjøring. Det lyses ut en del vikariatet i nærområdet hvert år, men aldri fast. Det betyr vel at de fleste er nødt til å gå tre år vikariat for å få fast, i hvert fall her hvor jeg bor. 

Anonymkode: 1a81f...5a8

AnonymBruker
Skrevet

De ringte meg direkte fra skolen og spurte om jeg kunne legge inn søknad. Fikk da på intervjuet selv velge om jeg ville ha vikariaetstillingen eller den faste stillingen.

Jeg har kompetanse som det er vanskelig for dem å få tak i. Hadde egentlig søkt ved en annen skole, men dem tipset denne skolen om meg.

Anonymkode: e781e...c72

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Måtte gå i vikariat i tre år på samme skole før jeg fikk fast. Jeg har bare vært lærer i fem år, men i hvert fall i løpet av de årene, så har det ikke vært lyst ut faste stillinger i mitt nærområde. Med nærområde mener jeg ikke lenger unna enn 1,5 times kjøring. Det lyses ut en del vikariatet i nærområdet hvert år, men aldri fast. Det betyr vel at de fleste er nødt til å gå tre år vikariat for å få fast, i hvert fall her hvor jeg bor. 

Så leit! Er det ingen som utfordrer dette? Det skal jo være et reelt vikariat. Engasjement over så lang periode kan vel heller ikke forsvares. 

Var du, eller noen du kjenner ute i svangerskapspermisjon og fikk fortsette i samme vikariat etterpå? 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk 100% fast stilling som kontaktlærer to måneder før jeg var helt ferdigutdannet. Har jobbet der i 11 år. 

Anonymkode: 6c226...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på om det er sjanse for meg i det hele tatt og få bli engelsklærer i norsk skole, siden min lærerutdanning gjelder IB standard (internasjonal grunnskolegrad). Er så bekymret siden jeg har jo en del lån fra lånekassen og, så trenger jobb og tenker å søke vikariat som engelsklærer...

Anonymkode: dab39...abb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk faststilling to måneder ut i vikariatet mitt som opprinnelig var 1 år. Ferdigutdannet i sommer ‘17. 

Anonymkode: 5be13...b72

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i 3 år, ikke fått tilbud om fast stilling. 

Ei som begynte samtidig som meg fikk 20% fast i fjor. 

Veldig mange som har vikariat på jobben min. Syns jeg.

Anonymkode: 99150...05d

AnonymBruker
Skrevet

Ned ny lærernorm og lengere utdannelse er det bare noen få år til det er mange nye faste stillinger i skolen og ikke nok lærere..

Anonymkode: b3cbd...a14

AnonymBruker
Skrevet
På 8.1.2018 den 7.09, AnonymBruker skrev:

Jobbet i 3 år, ikke fått tilbud om fast stilling. 

Ei som begynte samtidig som meg fikk 20% fast i fjor. 

Veldig mange som har vikariat på jobben min. Syns jeg.

Etter å ha passert 3 kalenderår, (nøyaktig) på samme arbeidsplass, har du krav på en fast stilling. Dette bør du ta opp med tillitsvalgte. I mange tilfeller gir de deg ikke fast før du kommer og krever det selv. Slik måtte jeg gjøre det. Jeg fikk fornyet vikariatet mitt for mitt fjerde skoleår, og første virkedag etter å passert tre kalenderår som ansatt, var jeg i gang med å kreve fast stilling. Kommunen kunne ikke nekte meg dette. 

• Liker 2
Skrevet
På 8.1.2018 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på om det er sjanse for meg i det hele tatt og få bli engelsklærer i norsk skole, siden min lærerutdanning gjelder IB standard (internasjonal grunnskolegrad). Er så bekymret siden jeg har jo en del lån fra lånekassen og, så trenger jobb og tenker å søke vikariat som engelsklærer...

Holder sjeldent med et skolefag...

Anonymkode: adf8b...8fd

Skrevet
On 1/8/2018 at 7:17 AM, AnonymBruker said:

Ned ny lærernorm og lengere utdannelse er det bare noen få år til det er mange nye faste stillinger i skolen og ikke nok lærere..

Anonymkode: b3cbd...a14

Det gjelder nok kun på bygdene og i nord, der det ikke bor mange folk og er mye fraflytting. Der sliter de generelt med å ansette folk. For eksempel i kommunen, barnevernet og sykehus. Det er ikke noe større manko på lærere enn det er på sykepleiere. Så jeg skjønner ikke hva som er så spesielt med den "lærermangelen" i forhold til noen andre yrker. 

Søker du jobb i store/ middels store byer som lærer er det ikke lettere å få jobb enn andre yrker. Det det er manko på her i landet er yrker som snekkere og elektrikere. Er du utdannet elektriker får du til og med kastet jobber etter deg i Oslo. Søker du lærerjobb i Oslo får du det mest sannsynlig ikke. Du må "sloss" en stund for det, i så fall. Eller ha flaks.

Lærernormen er bare tull. Den snakker om gjennomsnittlig 1 lærer per 15(?husker ikke antallet nå i farta) elever på skolen. Mange skoler har dette allerede. 

• Liker 1
  • 6 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2018 den 7.46):

Det gjelder nok kun på bygdene og i nord, der det ikke bor mange folk og er mye fraflytting. Der sliter de generelt med å ansette folk. For eksempel i kommunen, barnevernet og sykehus. Det er ikke noe større manko på lærere enn det er på sykepleiere. Så jeg skjønner ikke hva som er så spesielt med den "lærermangelen" i forhold til noen andre yrker. 

Søker du jobb i store/ middels store byer som lærer er det ikke lettere å få jobb enn andre yrker. Det det er manko på her i landet er yrker som snekkere og elektrikere. Er du utdannet elektriker får du til og med kastet jobber etter deg i Oslo. Søker du lærerjobb i Oslo får du det mest sannsynlig ikke. Du må "sloss" en stund for det, i så fall. Eller ha flaks.

Lærernormen er bare tull. Den snakker om gjennomsnittlig 1 lærer per 15(?husker ikke antallet nå i farta) elever på skolen. Mange skoler har dette allerede. 

hva med bygdene på Vestlandet?

Anonymkode: 78948...6a6

Annonse
Skrevet

Hadde praksis på skolen, meldte meg som ringevikar etter praksis og jobbet der av og på resten av studietiden (+ en annen barneskole), ble tilbudt årsvikariat etter jeg var ferdig utdanna og fast jobb året etter.

Anonymkode: 191ab...c0b

Skrevet (endret)

Jeg søkte jobb og fikk fast stilling som kontaktlærer. Aldri jobbet som lærer.

Jeg har dog jobbet mye frivillig med barn innen ulike organisasjoner. Det sagt, de var nok aller mest interessert i utdanningen(e) min i kombinasjon med erfaringene mine fra andre bransjer. Jeg kan undervise helt fra barneskolen (hvor jeg nå er ansatt) til universitetsnivå.

Jeg fikk 100% fast stilling i Osloskolen.

Endret av SPOCA
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2018 den 0.00):

Har du flere fag da?

Jeg har selv mastergrad i engelsk, men har også lærerutdanning i tillegg. Hvis du kun har engelsk bør du ha andre fag også for å sikre jobb. Mange skoler ønsker lærere med flere faglige ben å stå på. 

Skrevet

Har fått fast stilling alle (begge) gangene jeg har søkt. Først som nyutdannet uten kjennskap til skolen, men fagsammensetningen min var akkurat det de var på jakt etter (feks mat og helse) og så igjen 8 år senere når jeg flyttet. Da snakket jeg godt nok for meg på intervjuet på enda en ukjent skole (som riktignok hadde et fantastisk rykte). 

Anonymkode: 41289...6f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...