AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #1 Skrevet 7. januar 2018 Jeg forsøker å gå ned i vekt. Har klart å gå ned rundt 10kg i løpet av ca. 1 år. Har da i utgangspunktet kun droppet småspising. Type spise en kjeks, ta en ekstra skive kun fordi det er godt og ikke pga sult osv. I tillegg har jeg redusert porsjonene til måltid. Mest grønnsaker, litt kjøtt og evt. litt ris/potet og et par skjeer saus om jeg har det til. I helgene blir det selvsagt stort sett litt ekstra kosemat. Men jeg har klart å begrense det også. En håndfull chips og noen godtebiter. Framfor en svær godteripose og gjerne en halv pose chips både fredag og lørdag. Forsøker å kun ha litt godsaker ene helgedagen, framfor alle og droppe å kjøpe inn/spise søtsaker/snacks hvis jeg skal i besøk (det blir jo likevel ofte servert slikt i besøk). Drikker forøvrig svært sjeldent juice, brus med sukke og annen drikke med en del kalorier. I gjennomsnitt drikker jeg et par glass vin hver helg. Så synes egentlig at kostholdsendringen går bra. Føler likevel at jeg står litt fast nå og ikke klarer å gå ned mer. Er ikke noe særlig flink å trene. Men skal jeg begynne med det så må jeg begynne i det små og få det inn i hverdagen slik jeg holder på "rutinen". Ellers vet jeg at det fort glipper ut. Så er det noen som har tips til hvordan å klare å gå enda mer ned i vekt? Både med tanke på kosthold og trening Anonymkode: 71d53...61a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så er det noen som har tips til hvordan å klare å gå enda mer ned i vekt? Kaloritelling må til. Anonymkode: 510c6...be7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 Det høres ut som du gjør alt riktig. Hvis du ikke bare er i fornektelse, da. (Isåfall støtter jeg kaloritelling. Men det funker heller ikke hvis du lurer deg selv.) Å gå ned 10 kilo på et år er veldig lite hvis man gjør en innsats, og har noe å tære på. Så kanskje du ikke skal mer ned - hva er din nåværende BMI? Husk at med en lavere vekt bruker du færre kalorier, så du må spise mindre enn før bare for å holde vekta, og dermed mindre for å gå videre ned, og likevel kan du ikke gå ned like fort som før. Anonymkode: bf840...d01 1
Tvist Skrevet 7. januar 2018 #4 Skrevet 7. januar 2018 Holder en knapp på hverdagsaktivitet. Gå en tur i lunsjen, ta sykkelen til jobb, gå til butikken, barnehage, aktiviteter etter jobb. Gå eller bruk sykkel der det er nødvendig. Eller start å trene noe du har lyst å trene der du glemmer kalorier helt. Hva med et swingkurs, eller starte på karate (mange voksne på nybegynnerkurs der). Eller har du kanskje en kollega du vil spille tennis med? Hva med bordtennis eller biljard? Må ikke være så veldig aktivt, men det får deg ut om kveldene og opp og stå. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #5 Skrevet 7. januar 2018 Jeg var livredd for å havne på insulin, metmorfin og andre medisiner. Da begynte jeg å lese om periodisk faste og lavkarbo. Det har funket for meg og jeg går ned i vekt hver uke. Er friskere enn på lenge. Anonymkode: 6124e...07a 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #6 Skrevet 8. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som du gjør alt riktig. Hvis du ikke bare er i fornektelse, da. (Isåfall støtter jeg kaloritelling. Men det funker heller ikke hvis du lurer deg selv.) Å gå ned 10 kilo på et år er veldig lite hvis man gjør en innsats, og har noe å tære på. Så kanskje du ikke skal mer ned - hva er din nåværende BMI? Husk at med en lavere vekt bruker du færre kalorier, så du må spise mindre enn før bare for å holde vekta, og dermed mindre for å gå videre ned, og likevel kan du ikke gå ned like fort som før. Anonymkode: bf840...d01 Bmi er 28,7 nå. Anonymkode: 71d53...61a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #7 Skrevet 8. januar 2018 Jeg måtte kutte ut alkoholen hver uke før jeg begynte å gå ned i vekt. Alkohol hemmer fettforbrenningen. Nå drikker jeg kun ved spesielle anledninger og ikke som helgekos. Føler meg også mer opplagt og trener i helgene istedet. Anonymkode: 36877...bbd
Such fun! Skrevet 8. januar 2018 #8 Skrevet 8. januar 2018 Jeg bruker lifesum åpen til å holde kontroll på kalori-inntaket. Holder meg til godteri på lørdager, og drikker vann (passer på å spise "skikkelig" mat før jeg spiser godteri). Går en tur hver dag, i ca. 30 min, pluss et par timer på treningssenter i løpet av uka. Som nevnt over er jeg også tilhenger av hverdagsaktivitet, trapp istedet for heis ol. Jeg spiser det jeg vil og har lyst på,men ikke alltid, og i moderate mengder. Så jeg har ikke noe mat som er "forbudt", bare som jeg skal ha mindre av. Har på den måten gått ned 12 kg 👍 Ønsker deg lykke til 2
mjauritz Skrevet 8. januar 2018 #9 Skrevet 8. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bmi er 28,7 nå. Anonymkode: 71d53...61a Da har du gjerne litt å ta i som du kan gå ned. 10 kg på et år er ikke mye, det er under 1 kg i måneden. Det er sunt å gå ned mellom 0,5-1 kg i uken hvis man skal ned i vekt. Det høres jo ut som du har gjort gode justeringer i kostholdet, så da er det kanskje aktiviteten som må opp? Gå turer, trapper, gå til butikken, gå til postkontoret, gå til jobb osv.
SPOCA Skrevet 8. januar 2018 #10 Skrevet 8. januar 2018 Jeg spurte meg selv: hva er det som har gjort at ting har blitt som de har blitt? Og hva gjør meg glad? Min tilnærming har vært utelukkende positiv: hvordan kan jeg få det best mulig? Jeg tok et oppgjør med livet mitt på generelt grunnlag. Vekten og maten jeg puttet i meg var kun et symptom på noe som var ennå verre og vondere. Jeg klarte å komme meg ut av det alene ved å gjøre følgende grep: Jeg tok ansvar for mitt eget liv. Jeg sluttet å dra på meg en maske for å late som jeg var lykkelig. Jeg hadde som mål å kun vise at jeg var lykkelig nå jeg faktisk var det. Jeg kuttet ut destruktive mennesker fra livet mitt: både venner og min voldelige eks. Jeg sluttet i en jobb jeg mistrivdes i - og led meg gjennom studiene - og fullførte. I dag har jeg en jobb jeg elsker, en fantastisk mann som er glad i meg, jeg har tatt opp igjen kontakten og har massevis av gode venner. Jeg gjør aktiviteter som jeg trives med: f.eks frivillig arbeid som er lavterskel som gjør at jeg føler meg nyttig - det gjør godt for kropp og sjel. Jeg sluttet å gjøre ting jeg ikke liker, og jeg sluttet å gjøre ting som ikke lenger er morsomme, men som kun gjøres av pga plikt. Jeg lever ut de tingene som er viktige i livet mitt: reise og se verden, Jeg har satt meg enkle og konkrete mål. For meg har det vært viktige med mål som er målbare - og som har så lav terskel at de faktisk kan gjennomføres - selv på dager når jeg sliten etter jobb. Jeg går minst 10 000 skritt daglig og teller kalorier. MEN, jeg teller kun kalorier fordi det spiller mot noe jeg elsker: jeg elsker lister og planlegging. Jeg elsker å se statistikker og følge med på utvikling. Å telle kalorier gjøres ikke fordi jeg er fantatisk, men fordi det er givende og morsomt. Det føles aldri slitsomt eller tungt - noe jeg tvinger meg til. Jeg nekter meg ingenting. Har jeg lyst på sjokolade spiser jeg faktisk sjokolade. Men forskjellen mellom før og nå er at jeg spiser innenfor kaloribudsjettet. Men har jeg lyst på sjokolade, og det er igjen 500 kalorier, kan det være jeg faktisk spiser 80 gram melkesjokolade. Jeg føler aldri skam rundt det, og fordi jeg aldri føler at jeg nekter meg selv noe, blir det også til at jeg får et bedre forhold til mat. 5
xorze Skrevet 9. januar 2018 #11 Skrevet 9. januar 2018 Jeg startet med å redusere på sukkerinntaket mitt. Jeg startet ALLTID dagen med en energi-drikk før. (Monster, Battery, Burn, Red bull) og pumpet kroppen med masse sukker. Jeg begynte også å starte å trene. Minst 3 ganger i uken og prøvde flere ganger å strekke dette til 5 ganger. Hadde ikke noe spesielt program men det hjalp absolutt å komme seg i aktivitet. Startet på 88 kg i Mars 2017 og gikk ned til 83-84 kg til Mai. Fortsatte den samme trenden men jeg kom til et 'platå'. Da kjøpte jeg inn mat-vekt og begynte å telle kalorier men det funket ikke for meg, uansett hva jeg gjorde. I Midten av juli fikk jeg plutselig en 'anbefalt' video på Youtube som virkelig satte i gang motivasjonen min for bedre helse. ( https://www.youtube.com/watch?v=PKfR6bAXr-c ). Denne videoen ga MEG et hint i riktig retning, men det den hovedsaklig tok opp var fasting og hvordan hormoner påvirker vektøkning og vektreduksjon. Jeg så da alle videoene denne kanalen (What i've learned) hadde om dette teamet med en gang og begynte å undersøke enda mer. Fant ut om Dr Jason Fung, som er kjent for bøkene: The Obesity Code og The complete guide to fasting. Han har flere foredrag på Youtube og er også kjent for å ha reversert Diabetes type 2 og redusert vekt på veldig mange mennesker ved å gi de riktig informasjon om kosthold og hormoner sine oppgaver i kroppen. Fant ut at denne personen har en nettside hvor han konstant publiserer informasjon om fasting, hormoner og problemer med overvekt. ( nettsiden er https://idmprogram.com/blog/ ) Har nå lest nesten alt han har publisert som virkelig har forandret synet mitt på hvorfor folk blir overvektige og hvor lett det faktisk kan løses. Jeg begynte da å starte med å faste periodevis (På engelsk kalles det Intermittent Fasting). Greia er da at man kan spise hva man vil, men så har man et 8 timers 'vindu' per døgn hvor man kan spise så faster man de andre 16 timene i strekk. Jeg prøvde dette fordi det virket så 'logisk' ut ifra all informasjon jeg hadde lest meg opp på. Gikk ned fra 83 kg til 68-70 kg som jeg har ligget på nå de siste 4 månedene. Og nå har jeg gjort det så og si hver dag siden. Går alt i fra 16-70 timer med kun vann, kaffe eller te og har aldri sett tilbake på hvordan jeg pleide å spise før. Kan spise hva jeg vil og holde meg på idealvekten, i tillegg til at jeg føler meg mye bedre og har MASSE energi på trening og generelt i hverdagen. Teller aldri kalorier og jeg digger det. Det negative folk hører om fasting er blitt basert på gamle studier som har blitt motbevist med nyere studier nå, men anbefaler sterkt å søke opp informasjon på samme måte jeg har gjort visst dette er noe du/dere vurderer. Fasting KAN være farlig visst man har lave mengder % fett på kroppen i tillegg til at det vil være veldig unormalt for kroppen de første gangene man eventuelt prøver det. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 Lære meg noen oppskrifter på jævla god mat som også er sunne. Som hummus med diverse grønt til. Samt ikke kjøpe inn dritt. Spise mye grønt og bruke kjøtt som luksusvare. Spis minst dobbelt så mye grønt som kjøtt til middagen. Ikke bruk sauser fulle av sukker, salt eller annet dritt. Lær deg 1 vegansk oppskrift som du spiser en dag i uken, bare pass på at den ikke er full av fett. Spis to veganske middager i uken om du orker lære deg flere oppskrifter. Disse er ofte mer kalorifattige og du kan spise MER uten at du spiser like mye kalorier. Men som sagt, noen oppskrifter har mye fett, nøtter eller annen kaloririk mat så vær obs. Anonymkode: 01320...f15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå