AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #1 Skrevet 7. januar 2018 Hei, Jeg befinner meg nå i en situasjon jeg ikke hadde sett for meg skulle skje. Jeg har vært mange år ute av arbeidslivet, men nå har jeg fått fast jobb og jeg kan begynne å spare opp til EK mtp kjøp av leilighet. Det vil ta noen år, siden jeg har brukt oppsparte midler i perioden jeg har vært syk. Jeg har skjønt det slik at bankene ikke gir lån på mer enn 3-5 ganger årlig bruttoinntekt, men er det mitt eneste hinder? Jeg ser for meg at jeg vil søke om lån når jeg har hatt denne jobben i 2 år. Jeg har p.d.d. et lite studielån på rundt 100 K, utover det ingen lån eller kreditter. Jeg kommer til å søke om lån alene når den tid kommer. Ønsker litt innspill og fakta. Anonymkode: 63296...a11
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 Bankene ser på inntekt, eventuelt barn, bil, andre lån. Anonymkode: 3b998...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 De ser på inntekt, tidligere betalingshistorikk (negative anmerkninger? Gjeld andre plasser?) og hva du har i egenkapital. Bankene har nå retningslinjer å følge, de kan MAKS gi ut 5 ganger inntekten. Men det betyr ikke at alle får fem ganger inntekten, det betyr at noen KAN få det, men mange får ikke så mye. Man skal ha visse summer igjen å leve for og å dekke utgifter med, etter at banken har fått sitt for å dekke boliglånet også. De ser på dette i stor grad. De følger ofte Statens inst. for forbruksforskning sine angivelser for forbruk. Du finner kalkulatoren deres her. Jeg fikk 4,1 ganger inntekten i lån, men det var på hengende håret. Eneste grunnen til at det gikk igjennom, var at banken så på intern historikk og kunne se at jeg hadde stålkontroll på økonomien over mange år, og at jeg ikke sløste f.eks. Hadde vært kunde i banken i 30 år. De sa ja og ga meg boliglån. Fire andre banker sa nei. Anonymkode: 6390a...a47 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå