AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #1 Skrevet 7. januar 2018 Dere som bor/har bodd i dette fylket, kan dere komme med erfaringer? Har selv aldri vært der, bare sett bilder og filmer fra stedet, og kunne derfor godt tenke meg å høre om bosituasjoner og slike generelle ting. Nærmeste jeg har vært er Møre og Romsdal, men vet ikke om dette fylket er noe å sammenligne med, annet enn naturen kanskje. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal flytte og ser på alternativene. Har jobb innen helse (sykehus). Anonymkode: af16f...5ea
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 Det kommer an på hvor i fylket du skal bo. Når du sier sykehus tipper jeg på Førde eller Lærdal. Førde er en grei småby, bra utvalg av butikker, de fleste større kjedene er representert. Lærdal er mindre, ikke så mye butikker o.l. Begge steder er bra hvis du liker friluftsliv. Det er som regel lett å finne bolig. Jeg flyttet til Sogn og Fjordane for mange år siden, og det var ikke helt enkelt i begynnelsen. Dialektene er vanskelige å forstå, selv for en annen vestlending. Offentlig transport er omtrent ikke-eksisterende utenfor de større tettstedene. Bygdedyret lever i beste velgående de fleste steder, jeg ble bl.a beskyldt for å ha tatt jobben fra de som «hørte til» i bygda (jeg var eneste søker med relevant utdanning/erfaring...). Anonymkode: d8de6...88a 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 Kommer veldig an på hvor det er. Har bodd i Sogndal, Luster, Førde og Sandane. Syns Luster var koseligst. Anonymkode: 131ab...aab
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #4 Skrevet 7. januar 2018 Jeg har bodd i Sunnfjord store deler av livet. Naturen er fin, og du har mange muligheter når det gjelder friluftsliv. Folk kan være litt lukket og på små steder kan det være litt sladder og bygdedyret lever i beste velgående som ab over her nevner. Førde er en ganske stygg og mørk plass, men samtidig er tilbudet der større enn noe annet sted. At dialektene er vanskelig å forstå er jeg ikke nødvendigvis enig i, men det kommer an på hvor du bor. I Sunnfjord er de i hvert fall ikke særlig vanskelig å forstå. Jeg vil egentlig ikke anbefale å flytte dit, men det er fordi jeg ikke har trivdes der. Ikke i Møre og Romsdal heller. Anonymkode: 76eb5...233
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #5 Skrevet 7. januar 2018 Vil gjerne vite hvor du har tenkt å flytte. Anonymkode: 131ab...aab
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #6 Skrevet 7. januar 2018 Har bodd her i mange år. Utrolig pene plasser, hyggelige folk og bygdedyr, men hvorfor skal vi...(dere) byfolk bry dere så utrolig mye om dem? Dialektene synes jeg er enkle og veldig vakre. Tenk folk som kan si både rulle-r(ikke Florø da men men) og ordentlig kj-lyd!(igjen, ikke alle i Florø eller Førde). Ser her at det er lite offentlig trafikk? Vel, greit med busser til bygdene synes nå jeg, men nå tar jeg ikke det så ofte. Én ting som jeg kan tenkes er negativt er det forbanna været. En time er det sol og fint, annet er det ekstremt mye regn. Har lært å ta med meg nåden paraply og regnbukse. Anonymkode: 29e45...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #7 Skrevet 7. januar 2018 Hvordan er det i Sogndal? :D Veldig lyst til å flytte dit pga naturen Anonymkode: d132e...87b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #8 Skrevet 7. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bodd her i mange år. Utrolig pene plasser, hyggelige folk og bygdedyr, men hvorfor skal vi...(dere) byfolk bry dere så utrolig mye om dem? Dialektene synes jeg er enkle og veldig vakre. Tenk folk som kan si både rulle-r(ikke Florø da men men) og ordentlig kj-lyd!(igjen, ikke alle i Florø eller Førde). Ser her at det er lite offentlig trafikk? Vel, greit med busser til bygdene synes nå jeg, men nå tar jeg ikke det så ofte. Én ting som jeg kan tenkes er negativt er det forbanna været. En time er det sol og fint, annet er det ekstremt mye regn. Har lært å ta med meg nåden paraply og regnbukse. Anonymkode: 29e45...6ec Vet ikke hva du mener med byfolk, men bygdedyret kan ødelegge mye for en eller flere personer. Jeg har opplevd dette selv, så jeg ville ikke anbefale noen å flytte til små drittplasser i Sunnfjord. Du trenger ikke å ha gjort noe, utenom å være utenfra. Anonymkode: 76eb5...233 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #9 Skrevet 7. januar 2018 25 minutter siden, AnonymBruker said: Har bodd her i mange år. Utrolig pene plasser, hyggelige folk og bygdedyr, men hvorfor skal vi...(dere) byfolk bry dere så utrolig mye om dem? Dialektene synes jeg er enkle og veldig vakre. Tenk folk som kan si både rulle-r(ikke Florø da men men) og ordentlig kj-lyd!(igjen, ikke alle i Florø eller Førde). Ser her at det er lite offentlig trafikk? Vel, greit med busser til bygdene synes nå jeg, men nå tar jeg ikke det så ofte. Én ting som jeg kan tenkes er negativt er det forbanna været. En time er det sol og fint, annet er det ekstremt mye regn. Har lært å ta med meg nåden paraply og regnbukse. Anonymkode: 29e45...6ec Skiftende vær? Sånn som i trøndelag, nordland, troms, oslo, akershus, og tja, hele resten av landet? Anonymkode: 0fb0d...d62 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #10 Skrevet 7. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I Vet ikke hva du mener med byfolk, men bygdedyret kan ødelegge mye for en eller flere personer. Jeg har opplevd dette selv, så jeg ville ikke anbefale noen å flytte til små drittplasser i Sunnfjord. Du trenger ikke å ha gjort noe, utenom å være utenfra. Anonymkode: 76eb5...233 Her jeg bor er det mange unge folk til tross for at det er ei bygd, og da jeg gikk på skolen var det lite mobbing og utfrysning. Og jeg kommer fra «en drittplass» som du kaller det. Bygdefolket er gamle kjærringer uten en dritt å gjøre som sitter og skravler på kafé med sigaretten i kjeften. Anonymkode: 29e45...6ec
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #11 Skrevet 7. januar 2018 Det er fantastisk flott natur her. Gode muligheter innen friluftsliv. Men i Førde regner det veldig mye. Jeg tror det regner mer enn noe sted på jorda. Naturen her gjør meg lykkelig. Det er kort til perler. Anonymkode: 91391...c45
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #12 Skrevet 7. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skiftende vær? Sånn som i trøndelag, nordland, troms, oslo, akershus, og tja, hele resten av landet? Anonymkode: 0fb0d...d62 Det er helt ekstremt. Har bodd i oslo også, der var det egentlig ikke så mye pms vêr. Anonymkode: 29e45...6ec
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #13 Skrevet 7. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Én ting som jeg kan tenkes er negativt er det forbanna været. En time er det sol og fint, annet er det ekstremt mye regn. Har lært å ta med meg nåden paraply og regnbukse. Anonymkode: 29e45...6ec Er vel ikke spesielt mye skiftende vær her i forhold til andre steder. Tvert i mot. Er jo stabilt med regnvær i måneder i strekk her. (No kidding, det skjedde i fjor.) Anonymkode: 91391...c45 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #14 Skrevet 7. januar 2018 Jeg har bodd og jobbet på sykehuset i Førde. Fin plass, spesielt områdene rundt Førde. Flotte turmuligheter, relativt kort vei til Bergen. Flyplass kun en kort kjøretur unna. Nært til Florø, som er en koselig liten by. Vestlandsvær, men kald og god vinter. Passe stort, man har det man trenger i nærheten. Anonymkode: bd012...714
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #15 Skrevet 7. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer an på hvor i fylket du skal bo. Når du sier sykehus tipper jeg på Førde eller Lærdal. Førde er en grei småby, bra utvalg av butikker, de fleste større kjedene er representert. Lærdal er mindre, ikke så mye butikker o.l. Begge steder er bra hvis du liker friluftsliv. Det er som regel lett å finne bolig. Jeg flyttet til Sogn og Fjordane for mange år siden, og det var ikke helt enkelt i begynnelsen. Dialektene er vanskelige å forstå, selv for en annen vestlending. Offentlig transport er omtrent ikke-eksisterende utenfor de større tettstedene. Bygdedyret lever i beste velgående de fleste steder, jeg ble bl.a beskyldt for å ha tatt jobben fra de som «hørte til» i bygda (jeg var eneste søker med relevant utdanning/erfaring...). Anonymkode: d8de6...88a Jeg antar du da har bodd i enten Førde eller Lærdal uten å forstå dialektene. Da har du virkelig lagt motviljen til på trass. Anonymkode: 03c1c...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #16 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar du da har bodd i enten Førde eller Lærdal uten å forstå dialektene. Da har du virkelig lagt motviljen til på trass. Anonymkode: 03c1c...0f5 Jo lenger inn i fjorden du kommer, jo verre blir dialektene. Høyanger var fint, der snakker de nesten bokmål. Anonymkode: d8de6...88a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #17 Skrevet 7. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor er det mange unge folk til tross for at det er ei bygd, og da jeg gikk på skolen var det lite mobbing og utfrysning. Og jeg kommer fra «en drittplass» som du kaller det. Bygdefolket er gamle kjærringer uten en dritt å gjøre som sitter og skravler på kafé med sigaretten i kjeften. Anonymkode: 29e45...6ec Jeg kommer også fra en drittplass, men det er nok ulikheter fra sted til sted. Allikevel er jeg skeptisk til å flytte til små steder. Ville gjort litt research før jeg gjorde det i hvert fall. Anonymkode: 76eb5...233
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #18 Skrevet 7. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jo lenger inn i fjorden du kommer, jo verre blir dialektene. Høyanger var fint, der snakker de nesten bokmål. Anonymkode: d8de6...88a Ja, for bokmål er det beste? Mulig det er behov for bredere norskundervisning dersom sognemål (og forsåvidt andre dialekter) er et problem. Anonymkode: 03c1c...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #19 Skrevet 7. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor er det mange unge folk til tross for at det er ei bygd, og da jeg gikk på skolen var det lite mobbing og utfrysning. Og jeg kommer fra «en drittplass» som du kaller det. Bygdefolket er gamle kjærringer uten en dritt å gjøre som sitter og skravler på kafé med sigaretten i kjeften. Anonymkode: 29e45...6ec Litt utenom, men du skriver om "gamle kjerringer som sitter og skravler på kafe med sigaretten i kjeften". Røyking er forbudt på kafeer, også i Sogn og Fj. Anonymkode: 27fab...eef 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #20 Skrevet 8. januar 2018 Hvis du leser statistikken at det er minst arbeidsledighet i S&F så er dette riktig, men det er lite folk her, og minst like lite arbeidsplasser. Kommer du hit, må du finne deg i at det faglige innen eks. vis helse dessverre er ikke eksiterende. Alt av krevende innen helse blir sendt videre til Haukeland eller Rikshospitalet. Hvis du er ute etter karriere så er ikke S&F noe å satse på. De lureste folka har flyttet til byene, originalene eller de som ikke får jobb annet sted blir igjen. Sosialt blir du utestengt også barna dine hvis du flytter hit, med mindre du har et kjendis navn og kan si du er søstra til Mette Marit. Naturen er fin ja, men flytt da ikke hit for å se på noen fjell, da tar du heller en weekend i ny og ne. Det holder lenge. Hilsen en som flyttet hit og angrer som faen! Anonymkode: aaa92...046
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå