Gå til innhold

Fordeling hjemme når samboer jobber turnus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har samboer/ mann som jobber turnus, og da har fridager innimellom. Hva gjør de på sine fridager? 

Jeg jobber 100% og vi har 3 barn til sammen. Han har to barn fra før som bor hos oss annenhver uke, og mitt barn hele tiden utenom annenhver helg. 

Når han har fridager, så hender det at han jobber noen andre steder på fridagene sine. Forståelig siden han er lærling og sper på det økonomiske. Men det er dager hvor han ikke jobber. Da trener han og har handlet. Noen ganger er middagen klar når vi kommer hjem fra skole og jobb. Han kan ha vasket en klesmaskin, men det er det. 

Jeg ser at vi prioriterer forskjellig, for hadde jeg hatt fridager så hadde jeg prioritert husarbeid. Ordnet hjemme slik at vi hadde sluppet å bruke helgen. Vi diskuterer hver gang om husarbeid. Vaskehjelp vil han ikke ha pga dyrt. 

Anonymkode: e002a...99c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør sette opp en arbeidsfordeling. De dagene han har fri fikser han et par maskiner med klær, støvsuger gulv eller noe og har middagen klar til du kommer hjem feks. 

Men det er jo forståelig at han ikke vil bruke hele fridagen på husarbeid. Har han fri i helgene? Om han tidvis jobber helg så vil jo fridag midt i uka være helg for han. 

Anonymkode: 166bd...243

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør sette opp en arbeidsfordeling. De dagene han har fri fikser han et par maskiner med klær, støvsuger gulv eller noe og har middagen klar til du kommer hjem feks. 

Men det er jo forståelig at han ikke vil bruke hele fridagen på husarbeid. Har han fri i helgene? Om han tidvis jobber helg så vil jo fridag midt i uka være helg for han. 

Anonymkode: 166bd...243

Han har fri helger også, men jobber fast hver tredje helg. Ene helgen fra 20.00-0800 hele helgen og andre helgen er 0800-20.00 hele helgen. Bytter på slik. 

Anonymkode: e002a...99c

Skrevet

Jeg kan kun relatere delvis til deres situasjon, men det som fungerer hos oss, er at jeg skriver en liste over hva jeg ønsker at han gjør når han er hjemme. Sambo synes det er helt i orden, fordi han rett og slett ikke tenker på samme måte som meg. Han reflekterer liksom ikke over at da får vi mer tid sammen senere, for eksempel. Ikke ser han alltid hva som bør gjøres heller.

Det høres kanskje masete/tungvint ut, men det skaper mindre problemer for oss, og det skal sies at han ser at klær må henges/brettes opp, oppvaskmaskina må settes på osv. Og sambo synes som sagt ikke dette er masing, men et hjelpemiddel, og gjør gjerne det jeg skriver opp. (Og jeg holder meg innenfor rimelighetens grenser, han rekker å ha litt fritid i tillegg).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lurt!!!! 

Anonymkode: 64661...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Det høres da ut som han bidrar greit.

Anonymkode: c072c...710

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også turnus og fridagene midt i uken er da min helg. Hvis han har 100% stilling har han fri i uken før og etter arbeidshelg og det blir jo hans fritid. Enig at han kan prøve å gjøre noe, men det virker det som han gjør også? La han få ha litt fri han også

Anonymkode: 18b91...c35

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også turnus og fridagene midt i uken er da min helg. Hvis han har 100% stilling har han fri i uken før og etter arbeidshelg og det blir jo hans fritid. Enig at han kan prøve å gjøre noe, men det virker det som han gjør også? La han få ha litt fri han også

Tror ikke du forstår hvor mye jobb det er å drive en familie. 

Anonymkode: cb703...854

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gjør jeg det. Jeg har da mann og 2 barn selv. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh?  Du har 1 barn nesten på heltid som blir 3 barn hver annen uke.  (med 2 helger helt barnefri hver måneden) slutt å klage. 

Anonymkode: 3ad52...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes han skal få ha noen fridager om han jobber hver 3. helg 12 timersskift. Det er ganske tøft.

Anonymkode: cbfd8...f23

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

La nå mannen få ha litt fritid

Anonymkode: 5fb0d...a7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jeg som jobber turnus og mannen som jobber til normal arbeidstid. Vi er bare mennesker i denne husstanden så da blir det den som orker som tar husarbeidet slik at når vi begge er hjemme så får vi tid sammen. Hvis begge er veldig slitne så gjør vi heller husarbeidet sammen og det blir noe koselig i stedet for mas. Selv om alt skulle tilsi at jeg gjorde mest husarbeid så er det faktisk han som drar det største lasset da han selv har jobbet turnus og forstår at det ikke er det samme som en 9 til 4 jobb. 

Så svar på spørsmålet ditt så er det veldig variabelt hva jeg gjør på fridagen min, akkurat som jeg ikke krever at han skal bruke helgen på husarbeid når jeg har arbeidshelg. 

Anonymkode: 53f0b...315

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke han 100%?

Anonymkode: d02ab...e3f

AnonymBruker
Skrevet

Vi fordeler husarbeidet 50/50. Det er urimelig å forvente at han skal ta mer av husarbeidet enn deg fordi han jobber turnus. 

Anonymkode: 1291b...c76

• Liker 3
Skrevet

Her er det jeg som jobber turnus, 100% stilling. Mannen jobber annen hver uke dag/nattskift og 12 timers vakter, pålagte fridager innimellom og vakthelg hver tredje helg. Har jeg fri onsdag og torsdag ei uke er det som regel fordi jeg skal jobbe helga, og jeg prioriterer ikke da å vaske hele kåken, vaske alt av tøy osv. Jeg velger heller å slappe av, kanskje ha barna hjemme en dag siden jeg ikke får sett dem noe særlig i helga. Husarbeidet får vi gjort jevnt de andre dagene sånn at vi slipper skippertak på fridagene våre. Forventer ikke at mannen gjør noe særlig mer, men han pleier som regel handle og lage middag dersom jeg har dagvakt og han fri. Når han jobba dagtid gjorde vi det relativt likt, førstemann hjem fiksa maten og det resterende ble fordelt på kveldstid og helg. Og hva gjør det om man bruker helga til litt husarbeid? Ungene får være med, alle har hvert sitt ansvarsområde og det er fort gjort.

I dag f.eks har jeg fri etter arbeidshelg og har ikke planer om å gjøre noe som helst, ikke før etter ungene er i seng i kveld, og stakkars den som prøver å gi meg dårlig samvittighet for det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i permisjon i to år nå pga to tette barn. Når jeg begynner i jobb igjen nå skal jeg jobbe turnus. Jeg har bestemt meg for at de dagene jeg har fri skal være mine dager! Må jo gjøre litt husarbeid sånn man må hver dag, og lage middag, men ellers skal jeg komme meg ut på tur og kose meg. Helgene er kaotiske med to små og jeg har ikke gjort noe for meg selv på to år. Mannen har en jobb der han får reise og bo på hotell en langhelg flere ganger i året og får en pustepause der. Det får ikke jeg. 

Så de fridagene skal jeg nyte til det fulle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes han bidrar bra jeg. Når man har ukefridager er det fordi man nettopp har jobbet - eller snart skal jobbe - helg. Da blir ukefridagen hans helg, og han har rett på litt fritid han også. Har jeg fri en onsdag før arbeidshelg er det min dag hvor jeg har fri og gjør ting jeg vil. Mannen min har fri lørdag og søndag, da har han fritid. Synes det er rett og rimelig. 

Anonymkode: edb0a...ed0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

La nå mannen få ha litt fritid

Anonymkode: 5fb0d...a7a

Men da må ts også ha litt fritid. Hun tar nå vare på barn som ikke er hennes. 

Anonymkode: 414eb...b16

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes han bidrar bra jeg. Når man har ukefridager er det fordi man nettopp har jobbet - eller snart skal jobbe - helg. Da blir ukefridagen hans helg, og han har rett på litt fritid han også. Har jeg fri en onsdag før arbeidshelg er det min dag hvor jeg har fri og gjør ting jeg vil. Mannen min har fri lørdag og søndag, da har han fritid. Synes det er rett og rimelig. 

Anonymkode: edb0a...ed0

Ingen av dere gjør noe som helst av husarbeid og ting med barna de dagene dere har fri? Når gjør dere det da? 

Anonymkode: 414eb...b16

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...