Gå til innhold

Reise til USA med prikk på rullebladet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man reise til USA, altså få visum, med prikk på rullebladet. Skal ikke si hva "forbrytelsen" er, men den går hvertfall ikke innunder noen av forbrytelsene som er listet opp (står typ, "hvis du har begått noen av disse kryss av") inne på siden hvor man søker visum. 

Og hvis man søker visum mens prikken er "offentlig", og man ikke får, vil man da kunne søke igjen senere uten å få problemer. Et av de andre alternativene man kunne krysse av på på den siden var "har du tidligere søkt om visum, og fått søknaden avslått?" eller noe i den duren. 

Vil jo heller vente i noen få år, og så kunne søke visum uten noe problem, enn å få problemer i seinere tid. Men lurer på om det i det hele tatt er mulig med prikk på rullebladet eller ikke.

PS: prikken går vekk fra det "offentlige" registeret etter x antall år, feks 3 år. Etter de 3 årene, er det bare politiet i Norge som har tilgang på det, i sin database..

Anonymkode: ae57d...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det er noe store greier, ikke søk visum, bare søk ESTA og ikke si noe om det. Nå vet jeg ikke hva du mener med "offentlige registre" vs "norske registre", men amerikanske myndigheter har ikke innsikt i norske strafferegistre. Jeg kjenner folk med mindre dommer og prikker som fint har reist til USA, de finner ikke ut av om folk lyver på søknaden eller ikke om det er snakk om mindre saker ihvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en to år gammel dom for promillekjøring på rullebladet og søkte ESTA på vanlig måte før en tur til Chicago i desember.  Den ble godkjent i løpet av få minutter og jeg kom inn i USA uten problemer.  Eneste spørsmålene jeg fikk i passkontrollen var hvor lenge jeg skulle være i USA, hva jeg skulle der og hvor jeg skulle bo.

Anonymkode: d2ea0...241

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Duckie skrev:

Med mindre det er noe store greier, ikke søk visum, bare søk ESTA og ikke si noe om det. Nå vet jeg ikke hva du mener med "offentlige registre" vs "norske registre", men amerikanske myndigheter har ikke innsikt i norske strafferegistre. Jeg kjenner folk med mindre dommer og prikker som fint har reist til USA, de finner ikke ut av om folk lyver på søknaden eller ikke om det er snakk om mindre saker ihvertfall.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en to år gammel dom for promillekjøring på rullebladet og søkte ESTA på vanlig måte før en tur til Chicago i desember.  Den ble godkjent i løpet av få minutter og jeg kom inn i USA uten problemer.  Eneste spørsmålene jeg fikk i passkontrollen var hvor lenge jeg skulle være i USA, hva jeg skulle der og hvor jeg skulle bo.

Anonymkode: d2ea0...241

Hmm, er utrolig forvirrende fordi alt som står på nettet, får det til å virke veldig strengt og seriøst, så jeg har jo egentlig ikke lyst å ta sjansen på å søke ESTA og så få problemer når jeg evt kommer til USA. Min dom var en av de minste man kan få, fikk bare 21 dager betinget, altså ikke noe fengselstraff, i tillegg var jeg mindreårig og selv om det var seriøst, som alle forbrytelser, var det bare en bagatell. Men det faller uansett tydeligvis under "moral turpitude", og det sies jo også at man ikke kommer inn i det hele tatt om man har "a criminal record" :/ Men vet dere om det faktisk er ULOVLIG å prøve å komme inn med ESTA, eller blir man bare sendt hjem igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Vet om folk som har fått bot knyttet til doping, som ikke får godkjent visum til USA. Så selve straffen man har fått behøver ikke være spesielt stor før de nekter deg innreise. Men kommer sikkert litt an på hva lovbruddet går ut på.

Anonymkode: 8cae8...9b3

AnonymBruker
Skrevet

Vet også om en som ble dømt (vet ikke straffen, sannsynligvis bot) for bruk av falskt leg i Norge, som må søke visum(ikke ESTA) og sitte i lengre avhør/intervjuer hver gang h*n lander i USA.

Anonymkode: 8cae8...9b3

AnonymBruker
Skrevet

En jeg vet om datet en som viste seg å være en nynazist. Han ble utestengt fra USA på livstid. Harda kår. 

Hjalp ikke at han selv ikke var klar over det

Anonymkode: d762b...353

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner satt inne i 2 år for uaktsomt drap. Han fikk godkjent ESTA uten noe som helst problem.

Anonymkode: 57130...fb9

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg vet om datet en som viste seg å være en nynazist. Han ble utestengt fra USA på livstid. Harda kår. 

Hjalp ikke at han selv ikke var klar over det

I allefall sånn jeg forstod det. Men var 15 da jeg hørte det, så mulig jeg misforstod noe

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hmm, er utrolig forvirrende fordi alt som står på nettet, får det til å virke veldig strengt og seriøst, så jeg har jo egentlig ikke lyst å ta sjansen på å søke ESTA og så få problemer når jeg evt kommer til USA. Min dom var en av de minste man kan få, fikk bare 21 dager betinget, altså ikke noe fengselstraff, i tillegg var jeg mindreårig og selv om det var seriøst, som alle forbrytelser, var det bare en bagatell. Men det faller uansett tydeligvis under "moral turpitude", og det sies jo også at man ikke kommer inn i det hele tatt om man har "a criminal record" :/ Men vet dere om det faktisk er ULOVLIG å prøve å komme inn med ESTA, eller blir man bare sendt hjem igjen?

Her ville jeg ha søkt ESTA og bare droppet å nevne noe om saken i det hele tatt. Amerikanske myndigheter har som sagt ikke innsyn i norske strafferegistre. Ingen land gir ubegrenset tilgang til slik informasjon om egne innbyggere til andre lands myndigheter.

Å lyve på ESTA er jo ulovlig, og om man skulle bli tatt blir man sendt rett hjem og får ikke komme tilbake. Å bli tatt er strengt og seriøst. Men sjansene for at noe sånt skulle skje er minimale. Hadde jeg vært veldig nervøs og skeptisk til å lyve på ESTA hadde jeg heller reist et annet sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt skal man opplyse om alle kriminelle forhold de ber om, innenfor kategoriene og tidsperioden (husker ikke om det var ubegrenset bakover i tid eller 10 år på ESTA søknaden eller om det gjaldt all kriminalitet eller bare de for "moral turpitude", er noen år siden sist nå, og endringer i ESTA vilkårene kan jo også skje nå og da, så dette bør du sjekke ut selv linje for linje) de ber om i ESTA søknaden. Amerikanske myndigheter har neppe innsyn i norske strafferegistre (sies det hvertfall, dog det er ingenting jeg har bekreftet fra offisielle norske eller amerikanske kilder) så jeg tror neppe du vil få problemer hvis du ikke er helt ærlig. 

Når det er sagt, så vil man jo få problemer dersom de mot formodning skulle ta en innreisende fra et ESTA land i løgn. Det er ikke lov, og så vidt jeg husker så stod det i ESTA søknaden at man sier fra seg alle ankemuligheter man har ved et ordinært visum, slik at de kan fatte et vedtak om umiddelbar utsendelse pluss eventuelt innreiseforbud til for en god stund fremover. 

Anonymkode: a00c8...a52

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt skal man opplyse om alle kriminelle forhold de ber om, innenfor kategoriene og tidsperioden (husker ikke om det var ubegrenset bakover i tid eller 10 år på ESTA søknaden eller om det gjaldt all kriminalitet eller bare de for "moral turpitude", er noen år siden sist nå, og endringer i ESTA vilkårene kan jo også skje nå og da, så dette bør du sjekke ut selv linje for linje) de ber om i ESTA søknaden. Amerikanske myndigheter har neppe innsyn i norske strafferegistre (sies det hvertfall, dog det er ingenting jeg har bekreftet fra offisielle norske eller amerikanske kilder) så jeg tror neppe du vil få problemer hvis du ikke er helt ærlig. 

Når det er sagt, så vil man jo få problemer dersom de mot formodning skulle ta en innreisende fra et ESTA land i løgn. Det er ikke lov, og så vidt jeg husker så stod det i ESTA søknaden at man sier fra seg alle ankemuligheter man har ved et ordinært visum, slik at de kan fatte et vedtak om umiddelbar utsendelse pluss eventuelt innreiseforbud til for en god stund fremover. 

Vel jeg ville ikke ta helt for god fisk at amerikanske myndigheter ikke kan sjekke norske krim registre. Uten at jeg skal påstå at de har det. Men jeg ser en del på Grensevakten, den er jo fra Australia. Og det er jo stadig vekk episoder hvor de åpenbart har fått info om at den de her har stoppet har noe kriminelt på rullebladet. Og kan Australia få tak i slik info er det ihvertfall ingen ting som skulle tilsi at ikke USA skulle kunne få tak i samme info.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1/7/2018 den 17.14, Kjetil E skrev:

Vel jeg ville ikke ta helt for god fisk at amerikanske myndigheter ikke kan sjekke norske krim registre. Uten at jeg skal påstå at de har det. Men jeg ser en del på Grensevakten, den er jo fra Australia. Og det er jo stadig vekk episoder hvor de åpenbart har fått info om at den de her har stoppet har noe kriminelt på rullebladet. Og kan Australia få tak i slik info er det ihvertfall ingen ting som skulle tilsi at ikke USA skulle kunne få tak i samme info.

Tja, det er vanskelig å si om dette er en reell utfordring eller ikke. Husk at på disse grensevaktepisodene, så trekker man gjerne frem de mer fremtredende tilfellene som "selger", og flere av personene som har vært med i disse episodene er jo typisk risikopassasjerer som sannsynligvis er flagget i Europol og lignende internasjonale registre, og som videre har utført til dels grov kriminalitet og/eller ved mange tilfeller. Da er det jo ganske naturlig at man blir stoppet. Den andre gruppen av folk i disse seriene er jo ofte folk som stikker seg ut på et eller annet vis, og innrømmer diverse forhold i avhør av grensevaktene. Eventuelt har man blitt stoppet fordi man er en mer eller mindre kjent gjerningsmann i sitt lokalmiljø, så da ser jeg ikke bort fra at et og annet tips kan komme fra sidelinjen. Jo mer profilert man er, jo større er risikoen for det. Den fjerde gruppen av folk kan tenkes å ha blitt stoppet fordi de har plapret på sosiale medier. Snakker man om egen kriminalitet på sosiale medier, så kan det fanges opp. Et gammelt facebookinnlegg av typen "Great, I was released from prison today" kan virke uskyldig der og da men ligger der for all fremtid. Det er mange som er ganske tankeløse med tanke på bruk av sosiale medier. 

En annen måte å bli tatt på er sannsynligvis hvis man er så uheldig å være på samme fly som andre risikopassasjerer. Det kan godt tenkes at de er litt mer nøye på sjekk og avhør på resten av røkla også, når de først har satt i gang kontroll av en ankomst. 

Tviler på at den jevne Ola Nordmann som røyket hasj for 15 år siden, som ikke har gjort noer mer kriminelt, som ikke er kjent og som har hatt vett nok til å holde kjeft på sosiale medier løper særlig risiko for å bli tatt om de drar en hvit en. Det sagt, selv om jeg tror risikoen er svært liten, så er jo konsekvensene ganske store hvis man først blir tatt. Ikke gøy å bli "slept" gjennom terminalen i håndjern og satt på celle, i påvente av retur på første ledige fly. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...