AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Skrevet 6. januar 2018 Hvor mange uker bør man sette av til tilvenning i barnehage? Er 4 uker ok? Levere sent og hente tidlig i denne perioden og være tilgjengelig hjemme hvis man plutselig må hente? Barnet er 18 mnd når han starter og må desverre ha fulle dager i noen mnd før han kan få korte dager igjen. Men i tilvenningen tar far ut ferie slik at det blir en rolig overgang. Anonymkode: 56000...8c0
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #2 Skrevet 6. januar 2018 Kommer helt an på barnet. 4 uker tilvenning høres mye ut, tre dager er vel det vanlige. Da er dere med i barnehagen første dagen, neste dag kan dere prøve å være borte en time osv. Men selvsagt bra om dere gir korte dager i starten. Min stortrivdes med de andre barna med en gang. Men etter to uker fikk vi litt seperasjonsangst, noe som er veldig vanlig i følge vår barnehage. Anonymkode: c4aea...550 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #3 Skrevet 6. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kommer helt an på barnet. 4 uker tilvenning høres mye ut, tre dager er vel det vanlige. Da er dere med i barnehagen første dagen, neste dag kan dere prøve å være borte en time osv. Men selvsagt bra om dere gir korte dager i starten. Min stortrivdes med de andre barna med en gang. Men etter to uker fikk vi litt seperasjonsangst, noe som er veldig vanlig i følge vår barnehage. Anonymkode: c4aea...550 Ok. Mente ikke at vi skulle være der i 4 uker. Men at en voksen er hjemme og har mulighet til å gi korte dager de første ukene. Ønsker ikke at han er der fra kl 7-17 de første ukene. Vi jobber begge et stykke unna uten mulighet for å løpe på minuttet så derfor er det like greit å være hjemme for en av oss. Tenkte begge å benytte oss av hver våre tre dager til tilvenning. Sist brukte vi dagmamma frem til 2,5 år så da ble tilvenningen veldig enkel i barnehagen. Tok en dag 😊 men tror nok det blir litt annerledes her. Andremann er en litt annen type. Litt mer skepsis og mammadalt. Vil bare at han skal få det best mulig. Ts Anonymkode: 56000...8c0
Gjest Skogrose Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 4 uker er lenge, men har dere mulighet så er det sikkert bare positivt for barnet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 Vi hadde lang tilvenning på ca tre uker med min yngste. Første uka var jeg med henne hver dag. De første par dagene kom vi etter frokost og dro etter halvannen time. De siste tre var vi der fra frokost og en liten stund etterpå, dro hjem for å roe ned litt før dupp. Uka etter kom vi til frokost og jeg henta før dupp og la henne hjemme. Uke tre fikk hun sove første duppen i barnehagen og jeg henta like etter. Jeg tok ut ferie like etter permisjonen og begynte tilvenning da, så hadde god tid på oss. Hadde ikke tatt ut mange uker permisjon uten lønn for tilvenning med mindre barnet hadde hatt store problemer med overgangen til barnehage. Anonymkode: 0943c...e27
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. januar 2018 #6 Skrevet 6. januar 2018 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange uker bør man sette av til tilvenning i barnehage? Er 4 uker ok? Levere sent og hente tidlig i denne perioden og være tilgjengelig hjemme hvis man plutselig må hente? Barnet er 18 mnd når han starter og må desverre ha fulle dager i noen mnd før han kan få korte dager igjen. Men i tilvenningen tar far ut ferie slik at det blir en rolig overgang. Anonymkode: 56000...8c0 Hadde en uke. Han klarte seg alene på dag 3. Hadde litt kortere dager de 2 siste og så var det fra 08-15. Men far var tilgjengelig til å hente om det var noe da han jobber natt. Endret 6. januar 2018 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #7 Skrevet 6. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde lang tilvenning på ca tre uker med min yngste. Første uka var jeg med henne hver dag. De første par dagene kom vi etter frokost og dro etter halvannen time. De siste tre var vi der fra frokost og en liten stund etterpå, dro hjem for å roe ned litt før dupp. Uka etter kom vi til frokost og jeg henta før dupp og la henne hjemme. Uke tre fikk hun sove første duppen i barnehagen og jeg henta like etter. Jeg tok ut ferie like etter permisjonen og begynte tilvenning da, så hadde god tid på oss. Hadde ikke tatt ut mange uker permisjon uten lønn for tilvenning med mindre barnet hadde hatt store problemer med overgangen til barnehage. Anonymkode: 0943c...e27 Ok. Høres fint ut. Her er det far som tenker å ta ut ferie etter sin permisjon. Han har 8 uker ferie neste år. Jeg er i ulønnet perm nå og vi planlegger oppstart i august. Ts Anonymkode: 56000...8c0
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #8 Skrevet 6. januar 2018 3 minutter siden, GoldenLioness skrev: Hadde en uke. Han klarte seg alene på dag 3. Ok. Så bra 👍 håper det går like knirkefritt her. Hvor gammel var han når han startet? Ts Anonymkode: 56000...8c0
Elebeger Skrevet 6. januar 2018 #9 Skrevet 6. januar 2018 Kjempefint at dere har mulighet for lang tilvenning!👏🏻 Jeg jobber på småbarnsavd 1-2 år, og i mange tilfeller er det godt å vite at foreldrene er i nærheten og kan komme på kort varsel. Min anbefaling, utover de 3 første dagene er å levere til frokost, og hente før eller rett etter fruktstund. Da blir det ikke så»mye» på en gang:) 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. januar 2018 #10 Skrevet 6. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok. Så bra 👍 håper det går like knirkefritt her. Hvor gammel var han når han startet? Ts Anonymkode: 56000...8c0 1 år 😃 Tredje dagen skulle han prøve å duppe i barnehagen og han sov som en stein Da kjørte vi på resten av uken og så an og han storkoste seg! Ikke utsette at du går heller. Ungen kan grine, men det går som oftest over i sekundet du er ute av syne. De blir fort opptatt av andre ting med en gang du har gått. Jeg pleide og pleier å observere han litt i skjul ved henting og han leker, ler og storkoser seg Men vær forberedt på at sovingen kan bli litt rotete igjen, mye nye inntrykk og stimulering kan påvirke nattesøvnen pluss tilpassing av at de hovedsakelig kun skal ha en dupp mellom 11-14.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #11 Skrevet 7. januar 2018 Med nummer én fulgte jeg hva alle sa - «3 dager er nok». Er det værste jeg har vært med på. Alle barn er selvfølgelig forskjellig, men for min var 3 dager ikke nok. Da jeg skulle gå på dag 2 fikk han helt panikk. Jeg angrer den dag i dag på at jeg gikk, men alle mente jeg skulle gå. Føltes så feil. Snudde og gikk tilbake igjen. Og med en forsåelsesfull sjef fikk jeg to uker ulønnet perm til mer tilvenning. Nå skal minstemann snart starte i bhg og jeg kommer til å ha fire uker tilgjengelig hvor jeg har mulighet til å være til stede så lenge det trengs. Anonymkode: bf855...a44
oslojente1980 Skrevet 7. januar 2018 #12 Skrevet 7. januar 2018 Jeg jobber som pedleder i barnehage og har god erfaring med tilvenning. Anbefaler deg å se ann barnet ditt under tilvenning og ikke være så opptatt av å bruke de tre dagene. I barnehagen hvor jeg jobber har vi foreldreaktiv tilvenning. Det betyr at vi anbefaler å bruke ca 1 uke, hvor foreldrene gjør det meste med barnet i starten. Mens vi ansatte er mer tilskuere. Det er dere foreldre som kjenner barnet best, og vi observerer hva som funker for dere. I starten anbefaler jeg korte dager. Hvis barnet kommer til å spise frokost i bhg til vanlig, så er det litt å levere til frokost. Hente etter fruktmåltid som vi har ca 1430. Etterhvert hente litt senere. Ring og send mld for å høre hvordan det går i starten. Vi sender mld og bilder i startperioden. Trygge foreldre er trygge barn😁😁 Lykke til! 2
Gjest Sisti Skrevet 7. januar 2018 #13 Skrevet 7. januar 2018 Jo lengre, jo bedre. En del barnehager har innført to uker, og en barnehage i byen her har fire måneder! I de fire månedene inngår enkle besøk før offisiell oppstart da. Men altså, jo lengre, jo bedre. Har dere mulighet for fire uker, så flott! Vi brukte en uke på ordinær tilvenning, så kanskje 3 uker med 5-timers dager, så en del uker med 6, og nå er vi oppe i max 7 timer, unngår 8 timers dager så godt vi kan. Trengte aldri å hente han før tiden, så jeg jobbet halve dager den perioden. Anbefaler det, det er veldig godt å ha en myk overgang altså!
Harlekin Skrevet 7. januar 2018 #14 Skrevet 7. januar 2018 Vi brukte en uke, så begynte jeg på jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #15 Skrevet 7. januar 2018 17 timer siden, Elebeger skrev: Kjempefint at dere har mulighet for lang tilvenning!👏🏻 Jeg jobber på småbarnsavd 1-2 år, og i mange tilfeller er det godt å vite at foreldrene er i nærheten og kan komme på kort varsel. Min anbefaling, utover de 3 første dagene er å levere til frokost, og hente før eller rett etter fruktstund. Da blir det ikke så»mye» på en gang:) hos oss er fruktstund klokka ni...? Anonymkode: 24545...c81
Elebeger Skrevet 7. januar 2018 #16 Skrevet 7. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hos oss er fruktstund klokka ni...? Anonymkode: 24545...c81 Åja😂 Vi har fruktstund kl 14😊
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #17 Skrevet 7. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hos oss er fruktstund klokka ni...? Anonymkode: 24545...c81 Ja, det er sikkert likt i alle barnehager i hele landet Anonymkode: 0d983...653
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #18 Skrevet 7. januar 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er sikkert likt i alle barnehager i hele landet Anonymkode: 0d983...653 nettopp Anonymkode: 24545...c81 1
Ulrikke Skrevet 7. januar 2018 #19 Skrevet 7. januar 2018 Jeg hadde god tid da hun begynte i barnehagen, og hun fikk kortere dager osv... Det ble tydeligvis en ond sirkel, for hun fant seg aldri helt til rette, sov ikke i bhg osv... Så begynte jeg også å jobbe, og hun MÅTTE ha lenger dager - og vips, så gikk det mye bedre... Sier ikke at det gjelder alle altså, jeg har jobbet i mange år på småbarnsavdeling selv og ikke sett så veldig mange sånne tilfeller, men jeg måtte bare nevne det.... Jeg mente det godt, men det beste for ungen var ikke det jeg gjorde i starten
MVN90 Skrevet 7. januar 2018 #20 Skrevet 7. januar 2018 Tror det er veldig forskjell på barn. Dattera mi var 13 mnd, jeg var der sammen med henne første dagen, etter dette var hun der alene. Jeg hadde fri ut uka, så kunne hentet henne om det skulle være nødvendig. Hun var der fra kl 08-14.30 den uka hun begynte. Etter dette var hun der fra 07-15.30. Hun har gått der 8 mnd nå, og det har gått strålende. Lykke til med barnehagestart 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå