Gå til innhold

Kvinner tar "offerrollen" i samlivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest mye av innleggende her er det en innlysende ting som slår meg. HVorfor er det alltid vi kvinner som inntar en slags offerrolle i samlivet. Det er ganske mye vi godtar fra partneren bare for å fortsette og bli elsket . F.eks ved utroskap! Da synes vi elskerinnen er den dummeste heksa i hele verden i stedenfor å rette ansvaret mot den det gjelder som bare har tatt seg til rette for å ha det litt morro. ... Det er dårlig gjort både ovenfor elskerinne og kona som sitter der hjemme.

Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror denne tråden bør flyttes til generalisering og skråblikk. Vil bare minne på at kg ikke er et representativt utvalg av befolkningen og derfor kan du heller ikke generaliserer slik som du gjør her.

Gjest turse i.i.l.
Skrevet

Dette er jo et kvinneforum da, så her skriver kvinner om hvordan det tar ting.

Det er mange innlegg der mannen har blitt kastet på dør og da.

Ellers vet jeg at mange menn blir rimelig forb.. på sin kjærestes elsker hvis utroskapen går den veien.

Så det er vel mennesketypen som avgjør hovrdan man reagerer.

Gjest Anonymous
Skrevet
Tror denne tråden bør flyttes til generalisering og skråblikk. Vil bare minne på at kg ikke er et representativt utvalg av befolkningen og derfor kan du heller ikke generaliserer slik som du gjør her.

Åh? Er ikke gjestene go KGs faste brukere et tverrsnitt av befolkningen i gruppen kvinner?

Hva mener du det er som skiller disse kvinnene her ut i forhold til resten da?

Skrevet

Åh? Er ikke gjestene go KGs faste brukere et tverrsnitt av befolkningen i gruppen kvinner?

Jeg sier at det ikke er et representativt utvalg for befolkningen. Jeg tror at det er et fåtall av kvinner som utlevere seg slik. Disse historiene er sterke og de setter seg gjerne lett hos lesere her inne. Ergo blir det lett å generalisere. Forskning i dag viser at kvinner slår like mye som menn. Jeg tror dermed at det er mindre kjønnsspesifikt.

Skrevet

Det er ikke alle kvinner som ville oppsøke et forum som dette for råd. Hvorfor skulle alle de andre kvinnene som ikke innehar en "offerrolle" skrive her? Så nei, neppe et tverrsnitt her.

Skrevet

Vi trenger vel ikke noe representativt tverrsnitt av befolkningen for å diskutere et tema? :o

Dessuten er det en høy grad av generalisering i nesten annet hvert innlegg her inne, så jeg skjønner ikke at akkurat dette er noe å reagere på...

Til saken, og for å vri litt på problemstillingen; Jeg tror at mange kvinner "finner seg i" ting som egentlig plager dem endel - og at mange ikke er flinke nok til å gjøre noe med egen situasjon. Om det gjør dem til ofre synes jeg vel ikke, men det er synd fordi det i mange tilfeller er til hinder for en god selvfølelse.

Eksempler på dette er når hun gjør mesteparten av husarbeidet, tar seg mest av barna, savner oppmerksomhet fra mannen, blir TV-enke osv.

Typiske ting som mange kvinner klager over og irriterer seg over, men som de altså ikke evner å ta skikkelig tak i og gjøre noe med. Man kan selvsagt skylde på mannen, men man kommer jo ikke videre av den grunn.

Muligens et likestillingsproblem, men da er det nok ikke de tradisjonelle kvinne- og mannsoppgavene i et forhold som er problemet, men manglende mentalt likeverd. Altså å kommunisere fra et likeverdig ståsted.

Og da er det snakk om helt andre ting enn å overtale mannen til å ta oppvasken...

Hmmm...

Nå rotet jeg meg vel skikkelig bort her...?

Og ja, jeg er klar over at dette i høyeste grad er en generalisering.

Skrevet

Og ja, jeg er klar over at dette i høyeste grad er en generalisering.

Hvorfor hvisker du?

Skrevet

Hvorfor hvisker du?

Fordi jeg skammer meg over å generalisere :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...