AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Skrevet 6. januar 2018 I går (fredag formiddag) var jeg innom legekontoret, fordi jeg hadde fått en urinveisinfeksjon. Jeg måtte ta med en urinprøve, og på legekontoret sa dem at det bare var å dukke opp like etter at kontoret var åpent. De mente at det ikke var nødvendig å sette opp noen lege-time for meg, fordi selve timen sannsynligvis ikke kom til å ta særlig lang tid. Så de smetter meg mellom ett par andre klienter / pasienter. Men selv om jeg dukket opp like etter 08:30, så kom jeg faktisk ikke inn til en lege før nærmere klokken elleve... Da kunne legen fortelle at jo da, jeg hadde en urinveisinfeksjon. Men legen hadde ikke lyst til å gi meg noen medisiner. Isteden ville hun at jeg skulle "se ann situasjonen" til rett over helgen. Så jeg skulle kontakte dem igjen på mandag eller tirsdag, dersom situasjonen ikke hadde bedret seg. Så da må jeg til legekontoret enda en gang over helgen (med en ny urinprøve) for å igjen slå fast om jeg fremdeles har en infeksjon der. Jeg går utifra at helsepersonell ikke ønsker å skrive ut noen medisiner (spesielt antibiotika) så de satser på at ting bare skal gå over av seg selv iløpet av ett par dager. Men finnes det noe jeg kan forsøke på egen hånd (som ikke krever noen resept fra en lege) som kan hjelpe på slike infeksjoner? Bortset fra "helsekost" som tranebær eller lignende... Anonymkode: fa49a...58c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #2 Skrevet 6. januar 2018 Drikk mye. Drikk det som gjør urinen sur som c vit brusetablett og juice. Anonymkode: 5c6ec...6c4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #3 Skrevet 6. januar 2018 Spørs litt hvor kraftig det har rukket å ramme deg. For meg fungerer kun antibiotika , men for andre som blir rammet mildere fungerer det å drikke store mengder å få skylt ut bakteriene. Vet at venninda mi drikker appelsinjuice og fruktsyren skal visst stabilisere bakteriene. Anonymkode: 969db...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 Drikke vann, ikke sukker. Så appelsinjuice er ikke så bra. Tranebær har ingen effekt, det er forsket på. Drikk og drikk så du får skylt ut bakteriene. Men ikke drikk så mye at du blir vannforgiftet, men det skal mye til da. Noen mener at det går over av seg selv, de påstår så. Men min personlige erfaring er at det ikke går over før jeg får antibiotika. Har faktisk endt på legevakten fordi jeg hadde så magesmerter på uvi. Anonymkode: 7a84f...919
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 Å drikke masse tranebærjuice (min 1 liter om dagen) har hjulpet meg da jeg hadde UVI. Men pass på at du kjøper en juice med mest mulig tranebær, og ikke «cranberry drink» som er sukkervann tilsatt litt tranebærsaft. Anonymkode: 912c0...d5b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #6 Skrevet 6. januar 2018 Selv om forskning sier at tranebær ikke har noen effekt, er det mange kvinner som mener de både kan forebygge, lindre og helbrede uvi ved å ta tranebærkapsler og tranebærjuice. Spesielt kvinner med kronisk uvi mener de klarer å unngå nye utbrudd dersom de tar tranebær forebyggende. Det er verdt å prøve, det verste som kan skje er at det ikke funker. Et annet naturlegemiddel som noen sverger til er D-mannose, men det funker kun mot uvi forårsaket av e-coli bakterier (den mest vanlige årsaken til uvi). Noen mener også at de opplever mer svie i urinveiene når de tar D-mannose. Men siden en god del sier de har blitt kvitt både akutt uvi og kronisk uvi av å ta D-mannose, er det verdt et forsøk. Helsekosten selger tranebærkapsler med Mannose i. Kjerringrokk-te er også et gammelt kjerringråd. Ellers er det vel ikke stor annet å gjøre enn å ta det med ro, drikke mye (men IKKE dersom infeksjonen flytter seg opp i nyrebekkenet!), drikke og spise sure ting, holde deg varm på føtter og underliv, tisse rett etter sex og holde normalt god hygiene. Jeg har selv kronisk uvi i perioder og opplever liten virkning av tranebær, jeg synes ofte de lindrer mer enn de fjerner problemet. Har også prøvd D-mannose og fikk irritasjon i urinveiene og en følelse av forverring. Men det er mange som synes en eller begge preparatene fungerer kjempebra. Forøvrig kan man kontakte nettlegevakta om man ikke rekker å dra til lege, men dette er basert på tillit ved at man selv må ta ansvar for at man ikke lyver om symptomer eller tar antibiotika for ofte. Hvis du derimot vet at du har uvi og at antibiotika er det eneste som funker for å bli kvitt dritten, så kan du altså få hjelp ved å betale en 200-lapp eller noe deromkring. Anonymkode: 19561...612
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå