AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Del Skrevet 6. januar 2018 Jeg kjøpte en Mill panelovn for 1600 kr for ca 1 år siden. Plutselig nå i dag så sluttet den å fungere. Har prøvd å "re-installere" uten hell. Er dette noe som går på garantien? Har dessverre mistet kvitteringen. Kan jeg levere ovnen inn uten kvittering? Ja jeg kommer til å reise innom butikken eller ringe, men må først skru ned hele panelovn fra veggen. Anonymkode: bcb67...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartman Skrevet 6. januar 2018 #2 Del Skrevet 6. januar 2018 (endret) Du kan klare deg uten kvittering, hvis de registrerte deg i systemet da du kjøpte den. Butikken kan kreve at du har kvittering/kjøpsbevis. Hvorvidt dette dekkes av garanti/forbrukerkjøpsloven kommer an på hva som har skjedd med den. Forbrukerkjøpsloven gjelder alltid, men den dekker ikke feil bruk. Hvorvidt det er en garanti utover den må nesten du vite. Hvis det ikke er synlige ytre skader og bruken har vært normal, så regner jeg med at du får en ny eller at den gamle blir reparert. Dessverre er det fare for at butikken vil kreve at du har kvittering. Endret 6. januar 2018 av Cartman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #3 Del Skrevet 6. januar 2018 Det skal holde med kontoutskrift. Du skal sannsynliggjøre at du har kjøpt denne varen hos butikken. Anonymkode: ba32a...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartman Skrevet 6. januar 2018 #4 Del Skrevet 6. januar 2018 Fra lovdata: § 27.Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #5 Del Skrevet 6. januar 2018 Takk for svar. Da prøver jeg. Anonymkode: bcb67...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #6 Del Skrevet 8. januar 2018 Husker du hvilken måned du kjøpte ovnen, kan du finne frem til kjøpet i transaksjonene på kontoen din den måneden, og ta med det som kvittering. Da kan de søke opp kjøpet i sitt register og matche det mot ditt kjøp. Vet ikke om de registrerer ovn-kjøp med kundenavn i sine systemer overalt, det virker litt merkelig å avkreve kunder navn og adresse etc for kjøp av små elektriske artikler som det, liksom....? Anonymkode: 94ba2...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå