straamann Skrevet 6. januar 2018 #1 Del Skrevet 6. januar 2018 Skal studere økonomi til høsten. Det anbefales å ha matte S1+S2 eller R1 som bakgrunnskunnskap, så jeg skal lese dette på egenhånd. Har forstått det slik at R-matte er noe vanskeligere enn S-matte, men på den annen siden må jeg lese to bøker og ta to eksamener som privatist dersom jeg velger S-matte. Er usikker på forskjellen på R1 og S1+S2 hva gjelder innhold og relevans i forhold til økonomistudie. Er det mye irrelevant i R1 liksom? Hva burde jeg velge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #2 Del Skrevet 6. januar 2018 Du bør helt klart velge S1+S2. Det er en grunn til at det heter samfunnsfaglig matte. Det er matte for samfunnsfag og økonomi, og pensum er mer tilpasset de studieretningene. Mye av det du lærer i R1 vil være fullstendig irrelevant Anonymkode: 58d02...877 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #3 Del Skrevet 6. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør helt klart velge S1+S2. Det er en grunn til at det heter samfunnsfaglig matte. Det er matte for samfunnsfag og økonomi, og pensum er mer tilpasset de studieretningene. Mye av det du lærer i R1 vil være fullstendig irrelevant Anonymkode: 58d02...877 Ja. er straks ferdig med 1T nå, det er vel felles uansett retning. Så mulig jeg får investere i S1+S2 bøker da. Er rimelig sikker på at jeg ikke får bruk for realfagsmatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #4 Del Skrevet 6. januar 2018 Spiller ingen voldsom rolle hva du velger, det regnes jo som ekvivalent av en grunn. Men jeg vil anbefale å gjøre noe med holdningen. Å gjøre seg til "uvenn" med matematikken er noe av det dummeste man gjør som økonomistudent. Anonymkode: f8bd9...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 6. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen voldsom rolle hva du velger, det regnes jo som ekvivalent av en grunn. Men jeg vil anbefale å gjøre noe med holdningen. Å gjøre seg til "uvenn" med matematikken er noe av det dummeste man gjør som økonomistudent. Anonymkode: f8bd9...b4d Da har du misforsått. jeg er ikke uvenn med matematikken, men lurer på hva som er mest relevant å konsentrere seg om. Jeg vil heller blir god på det jeg får mest bruk for, enn å bli middels god på ting som jeg ikke får praktisert og dermed kommer til å glemme igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #6 Del Skrevet 6. januar 2018 Sånn sett er nok S1 og S2 mer enn light versjon av obligatorisk øk-ad matematikk og statistikk. Men poenget mitt er at mange misforstår litt hva matematikk handler om. Å forstå matematikk er en god trening i problemløsning. Er man en god problemløser vil man kunne forstå selv urelaterte ting bedre. Derfor kan det allikevel være en ide å velge R-matematikk. Anonymkode: f8bd9...b4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 6. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn sett er nok S1 og S2 mer enn light versjon av obligatorisk øk-ad matematikk og statistikk. Men poenget mitt er at mange misforstår litt hva matematikk handler om. Å forstå matematikk er en god trening i problemløsning. Er man en god problemløser vil man kunne forstå selv urelaterte ting bedre. Derfor kan det allikevel være en ide å velge R-matematikk. Anonymkode: f8bd9...b4d Ok. men er det slik at R1 matte inneholder alt i S1 + S2 matte pluss litt til, eller er det noe fra "økonomi-matten" man ikke får med seg i R1? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #8 Del Skrevet 6. januar 2018 Nå er det noen år siden jeg gikk ut fra vgs, men dersom pensum ikke har endret seg noe særlig, så mangler R1 spesielt noe av statistikken fra S2. R1 har derimot mer av det som kalles analyse, derivasjon, grenseverdier osv. Du vil også bli introdusert for vektorregning som er relatert til noe som kalles matriser, som igjen er ganske sentralt i økonomi-matematikk. Generelt er vel det eneste fra R1 som ikke er direkte relevant, geometrien. Anonymkode: f8bd9...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #9 Del Skrevet 6. januar 2018 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det noen år siden jeg gikk ut fra vgs, men dersom pensum ikke har endret seg noe særlig, så mangler R1 spesielt noe av statistikken fra S2. R1 har derimot mer av det som kalles analyse, derivasjon, grenseverdier osv. Du vil også bli introdusert for vektorregning som er relatert til noe som kalles matriser, som igjen er ganske sentralt i økonomi-matematikk. Generelt er vel det eneste fra R1 som ikke er direkte relevant, geometrien. Anonymkode: f8bd9...b4d Ok, så om jeg forstår deg rett, så er fordelen med S-matte at det er noe mer statistikk, og man "slipper" en del geometri som er mindre relevant i økonomien. R1 derimot inneholder vektorer. Og gir en dypere innsikt i en del emner som også vil være relevant innen økonomi, men disse får man også i S-matten om i noe mindre grad. Så det er egentlig litt ett fett hva man velger. Man får med seg det meste uansett, og resten kan man lese seg til senere. Endret 6. januar 2018 av straamann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #10 Del Skrevet 6. januar 2018 Dersom du skal gå økonomi bør du velge S1+S2. Dersom du vil lære mer relevant utover pensum anbefaler jeg å se forelesninger for økonomi på youtube og heller skaffe en bok du skal bruke senere på høyskole/universitet S1 og S2 er enklere enn R1 slik at du ikke mister motivasjonen, og du trenger heller ikke alt fra R1 for videre studier, så da er det dumt om du blir stående fast og må bruke masse tid på noe du egentlig ikke trenger. Anonymkode: e8254...c5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #11 Del Skrevet 6. januar 2018 S-matte er mer relevant for din retning. Det ligger jo litt i ordene samfunnsfaglig matematikk og realfaglig matematikk. Du skal jo ikke gå videre med realfag. Anonymkode: a7e6d...a53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #12 Del Skrevet 6. januar 2018 On a second note, så er kanskje ikke den vektorregningen så sentral allikevel, men det er greit å kjenne til, i og med at det er relatert til matriser som er en del av øk-ad matte. Den største fordelen med S1 og S2 er nok statistikken ja, og at man kanskje blir kjent med noen problemstillinger i økonomi gjennom eksempler osv. Så tldr; er min opinion at S1 og S2 er best kortsiktig, mens R-matte/"gode" matematikkunnskaper er viktigere på lengre sikt. Du kan tro det er mange økonomer som etterhvert oppdager at matematikk faktisk er ganske nyttig, allikevel . Tar du R1 slipper du med en eksamen også. Dersom du har godt nok snitt og ikke er helt elendig i matematikk, kan jeg ikke se for meg at det skal være noe negativt å ta R1 selv om du skulle fucke opp en eksamen. Anonymkode: f8bd9...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 7. januar 2018 Forfatter #13 Del Skrevet 7. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: On a second note, så er kanskje ikke den vektorregningen så sentral allikevel, men det er greit å kjenne til, i og med at det er relatert til matriser som er en del av øk-ad matte. Den største fordelen med S1 og S2 er nok statistikken ja, og at man kanskje blir kjent med noen problemstillinger i økonomi gjennom eksempler osv. Så tldr; er min opinion at S1 og S2 er best kortsiktig, mens R-matte/"gode" matematikkunnskaper er viktigere på lengre sikt. Du kan tro det er mange økonomer som etterhvert oppdager at matematikk faktisk er ganske nyttig, allikevel . Tar du R1 slipper du med en eksamen også. Dersom du har godt nok snitt og ikke er helt elendig i matematikk, kan jeg ikke se for meg at det skal være noe negativt å ta R1 selv om du skulle fucke opp en eksamen. Anonymkode: f8bd9...b4d Slik jeg har forstått det, er det ikke et opptakskrav at man har tatt eksamen i S1+ S2, eller R1. Holder med generell studiekompetanse. Men det er klart at man vil nok slite dersom man begynner studiet helt blank på den matten. Og det er jo greit å sette seg et mål om å ta eksamen, selv om man ikke er avhengig av toppkarakter. Greit å lodde hvor man ligger. Takk for gode tips i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #14 Del Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, straamann said: Slik jeg har forstått det, er det ikke et opptakskrav at man har tatt eksamen i S1+ S2, eller R1. Holder med generell studiekompetanse. Men det er klart at man vil nok slite dersom man begynner studiet helt blank på den matten. Og det er jo greit å sette seg et mål om å ta eksamen, selv om man ikke er avhengig av toppkarakter. Greit å lodde hvor man ligger. Takk for gode tips i tråden. Dersom det ikke er et opptakskrav ville jeg sett på hvilke bøker du skal ha første året på studiet istedetfor, matematikk bøkene for s1-s2 og r1 er håpløst dårlige i forhold til de som brukes på høyere studier. Du kan også finne forelesninger lagt ut på nett, og dersom du har litt ledig tid på dagtid kan du også spørre foreleser om å få være med på litt av undervisningen om du er nysgjerrig Hadde 3 stk innom i høst som satt bakerst, stille som mus og så på mange forelesninger Mener også å huske at khan academy har en sånn test for å se hvordan du ligger an, og filmer + oppgaver fra all matematikk fra 1. klasse til ut videregående. Anonymkode: e8254...c5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #15 Del Skrevet 7. januar 2018 Jeg hadde gått for R1. Alle som studerer økonomi skal igjennom et emne som (ofte) kalles "matematikk for økonomer". Pensum består typisk av derivasjon, integrasjon, kanskje noe lineær algebra og differensial likninger. Dette lærer du i R1. Der jeg jobber gjør R1 studentene det naturlig mye bedre i dette emnet. S og P studentene sliter. Statistikk blir gitt som eget emne i økonomiutdanninga. Anonymkode: 00a42...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 7. januar 2018 Forfatter #16 Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gått for R1. Alle som studerer økonomi skal igjennom et emne som (ofte) kalles "matematikk for økonomer". Pensum består typisk av derivasjon, integrasjon, kanskje noe lineær algebra og differensial likninger. Dette lærer du i R1. Der jeg jobber gjør R1 studentene det naturlig mye bedre i dette emnet. S og P studentene sliter. Statistikk blir gitt som eget emne i økonomiutdanninga. Anonymkode: 00a42...3eb Hm ja, men hva med å lese S-matte, og supplere med (lese på egenhånd) litt fra R1? Og intergrasjon, differensialligninger og trigonometri er bare i R2... så det er altså ikke mye vits å lese R1 dersom det er argumentet. Jeg leser bare hjemme, og har sånn sett "frihett" til å lære meg alt jeg klarer innen august. Derivasjon er det mye om i S-matten forøvrig. I tillegg til økonomiske modeller og statistikk. Jeg tenker også at det er viktig å forstå og mestre den matten man leser, heller enn å kaste seg over noe som er vanskelig bare fordi det er vanskelig. Jeg tenker ihvertfall at matteforståelsen bygges sten på sten. Det er klart det er nyttig å utfordre seg litt også, men det er mange år siden jeg gikk VGS, og føler derfor at jeg må jobbe meg litt gradvis opp. Endret 7. januar 2018 av straamann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 7. januar 2018 Forfatter #17 Del Skrevet 7. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det ikke er et opptakskrav ville jeg sett på hvilke bøker du skal ha første året på studiet istedetfor, matematikk bøkene for s1-s2 og r1 er håpløst dårlige i forhold til de som brukes på høyere studier. Du kan også finne forelesninger lagt ut på nett, og dersom du har litt ledig tid på dagtid kan du også spørre foreleser om å få være med på litt av undervisningen om du er nysgjerrig Hadde 3 stk innom i høst som satt bakerst, stille som mus og så på mange forelesninger Mener også å huske at khan academy har en sånn test for å se hvordan du ligger an, og filmer + oppgaver fra all matematikk fra 1. klasse til ut videregående. Anonymkode: e8254...c5b Hehe, litt av poenget med høyere studier er vel at de skal være på et høyere nivå enn VGS? Tror jeg hadde slitt om jeg skulle droppet VGS pensum og gått rett på høgskolebøkene... men det er sikkert nyttig å se i dem. Ja, hadde vært nyttig å vært på noen forelesninger ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #18 Del Skrevet 7. januar 2018 Just now, straamann said: Hehe, litt av poenget med høyere studier er vel at de skal være på et høyere nivå enn VGS? Tror jeg hadde slitt om jeg skulle droppet VGS pensum og gått rett på høgskolebøkene... men det er sikkert nyttig å se i dem. Ja, hadde vært nyttig å vært på noen forelesninger ja. Ja helt klart, men bøkene som blir brukt på universitetet er mye mer grundige, og forklar ofte veldig nøye hvordan noe skal gjøres fra bunnen av. Jeg synes selv sinus/cosinus matematikk bøkene for videregående er helt håpløse (har du glemt en ting fra året før er du stuck). Har tatt R1 selv, men hadde aldri greid å lært meg det ved hjelp av de bøkene. Mener ikke at du skal droppe det grunnleggende, men ofte får du med dette "gratis" i gode bøker. Dersom du vet hvor du skal søke, så kan du også sjekke pensumlisten og lese om bøkene dere skal ha - dersom de forklarer alt fra bunnen av trenger du ikke bruke ekstra penger på dyre VGS bøker. Det finnes også veldig bra matematikk bøker på amazon e.l på engelsk, som er knallbra og koster en brøkdel av hva norske bøker koster Håper du skjønte hva jeg mente. Anonymkode: e8254...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #19 Del Skrevet 7. januar 2018 AB over her. En annen ting er at om det ikke er forkunnskapskrav til R1, S1 eller S2 til studiet blir det jo ikke et høyere nivå av dette, men av 1P og 2P fra VGS. Anonymkode: e8254...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 7. januar 2018 Forfatter #20 Del Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja helt klart, men bøkene som blir brukt på universitetet er mye mer grundige, og forklar ofte veldig nøye hvordan noe skal gjøres fra bunnen av. Jeg synes selv sinus/cosinus matematikk bøkene for videregående er helt håpløse (har du glemt en ting fra året før er du stuck). Har tatt R1 selv, men hadde aldri greid å lært meg det ved hjelp av de bøkene. Mener ikke at du skal droppe det grunnleggende, men ofte får du med dette "gratis" i gode bøker. Dersom du vet hvor du skal søke, så kan du også sjekke pensumlisten og lese om bøkene dere skal ha - dersom de forklarer alt fra bunnen av trenger du ikke bruke ekstra penger på dyre VGS bøker. Det finnes også veldig bra matematikk bøker på amazon e.l på engelsk, som er knallbra og koster en brøkdel av hva norske bøker koster Håper du skjønte hva jeg mente. Anonymkode: e8254...c5b Ja, jeg synes det er et paradoks at VGS -bøkene er såpass "rotete". Merker det spesielt når jeg leser alene. Lite grundig og man blir fort ledet inn i at man skal bruke formler på autompilot uten å virkelig forstå hvorfor. Så derfor tenker jeg at R1 blir krevende å lese alene - lettere i en klasse med lærer. (god lærer) Er sikkert noe å hente i andre kilder og bøker - men det er akkurat det da å søke riktig. Faren er å gå seg vill istedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå