Gå til innhold

Slippe ut dement katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår katt har begynt å bli dement med årene. Vi lurer på om det er forsvarlig å slippe han ut noe mer. 

Tenk om han ikke husker hvor han bor eller greier å huske at man ikke skal gå forran biler i fart osv. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: aefff...320

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært med ut eller holdt i bånd.

Anonymkode: c0eb4...0f7

• Liker 3
Skrevet

Dersom det er et faktum at katten er dement er det beste for katten å ha et godt inneklima med lek og moro den siste tiden, en katt som ikke husker skal ikke gå ut for da kan man risikere å miste katten, det vil i så fall være ren flaks om katten returnerer. 

Jeg hadde latt katten være inne.

AnonymBruker
Skrevet

Plutselig roter han seg bort. Hadde heller fokusert på mye aktivitet inne fremfor å rissikere at han gikk seg bort. Evt hvis han tolererer å gå i sele så er jo det en mulighet 

Anonymkode: bf344...293

Skrevet

Luftet hen i bånd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vår katt har begynt å bli dement med årene. Vi lurer på om det er forsvarlig å slippe han ut noe mer. 

Tenk om han ikke husker hvor han bor eller greier å huske at man ikke skal gå forran biler i fart osv. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: aefff...320

Hvis du bor litt landlig så er det vel greit å slippe han ut. Hvordan vet du forresten at pus er dement? Ble veldig nysgjerrig. 

Anonymkode: b10ad...d8e

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor litt landlig så er det vel greit å slippe han ut. Hvordan vet du forresten at pus er dement? Ble veldig nysgjerrig. 

Dette ble jeg også nysgjerrig på :P Har TS fått utført klokketest på katten? :P 

Anonymkode: eec6f...928

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette ble jeg også nysgjerrig på :P Har TS fått utført klokketest på katten? :P 

Anonymkode: eec6f...928

Man legger merke at katten har demens om den roter mye i hjemmet, glemmer hvor mat skålen er, favorittplassen er hvor territoriet er, hvem fiendene er osv. Det er forsket på at katter kan ha demens, samme kan hunder.

AnonymBruker
Skrevet

Min katt er 14 år og virker ok. Når er det fare for at katten blir senil?

Anonymkode: 26c0d...6fe

Skrevet

Jeg ville også ha luftet ham i bånd. Hadde aldri turt å slippe ham ut alene fordi jeg hadde vært livredd for at han rotet seg bort og kanskje sultet i hjel fordi han ikke klarte å jakte.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min katt er 14 år og virker ok. Når er det fare for at katten blir senil?

Anonymkode: 26c0d...6fe

Katter får ikke demens automatisk ved alderdom, dette er som mennesker og kommer individuelt.

Gjest boblebrist
Skrevet (endret)

Jeg hadde luftet den i bånd eller holdt katten innendørs. 

Endret av boblebrist
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er så klart nei. Hadde man turt å la et familiemedlem som var dement gå ut alene? nei. fordi de husker ikke, vet ikke osv.De kan skade seg, gå seg vill etc

Anonymkode: f8ed0...d6f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville e ha sluppet katten min ut hvis jeg var i den situasjonen.

jeg leste at katter ofte kan bli det i 8-10 års alderen og oppover... For og hindre at katter blir demente har jeg lest at det er lurt og ha et slags spill til dem hvor de må bruke intelligensen sin for å skaffe seg godbit.

Noen som vet om et sånnt spill/leke som funker? Katten min er 7 år og jeg vil prøve og unngå at han skal bli dement om noen få år..

Skrevet
Akkurat nå, ulven298 skrev:

Jeg ville e ha sluppet katten min ut hvis jeg var i den situasjonen.

jeg leste at katter ofte kan bli det i 8-10 års alderen og oppover... For og hindre at katter blir demente har jeg lest at det er lurt og ha et slags spill til dem hvor de må bruke intelligensen sin for å skaffe seg godbit.

Noen som vet om et sånnt spill/leke som funker? Katten min er 7 år og jeg vil prøve og unngå at han skal bli dement om noen få år..

Jeg skulle skrive IKKE der. Ble en liten skrivefeil, Hehe

Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2018 den 2.21, ulven298 skrev:

Jeg ville e ha sluppet katten min ut hvis jeg var i den situasjonen.

Sitat fra en egen katt sin veterinær: "Mat er en veldig god inspirator :nigo:"

Gammel katt i dette huset fikk ny matskål etter samtalen med veterinæren

Savic Pet Enigma Medium 10 Varm rosa

Nå har katten knekket koden til fulle, så det er på tide å kjøpe en ny insats og bytte den rosa ut med denne

Anonymkode: c6fb1...0d7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitat fra en egen katt sin veterinær: "Mat er en veldig god inspirator :nigo:"

Gammel katt i dette huset fikk ny matskål etter samtalen med veterinæren

Nå har katten knekket koden til fulle, så det er på tide å kjøpe en ny insats og bytte den rosa ut med denne

Anonymkode: c6fb1...0d7

Hva heter den matskålen? Mååå bare teste den ut!!:))

Anonymkode: ffe4c...ced

AnonymBruker
Skrevet
På 6. januar 2018 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Hunden min ble dement den siste tiden før vi måtte avlive han (grunnet annen sykdom). Da glemte han hvor han bodde, så han løpe forvirret rundt i nabolaget. Ble veldig forvirret om natten og kunne ikke sove alene, glemte hvordan han gjorde ting som han ellers alltid klarte. Masse masse mer, var veldig trist :( 

Anonymkode: 84022...7b7

Skrevet

Kan du kanskje få sporing på katten? Er ikke det tilgjengelig i Norge nå? :)

Om katten maser mye om å få gå ut, er det jo et kjedelig liv om pusen må bruke resten av livet i stua, liksom. Har den vært borte lenger enn normalt, kan dere hente den der den er : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...