Gjest Anonym Bruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Skrevet 6. januar 2018 (endret) Blei råka av oljenedturen for drøyt 1 år sidan og har gått arb.ledig på NAV siden. I begynnelsen av Desember 2017 fekk eg tlf. fra min gamle arbeidsplass om tilbud på en midlertidig jobb 3 mnd . ,og takket selvsagt ja til den Nå har eg vert hjemme fra jobb en ukes tid grunnet årets influense m /feber,og er ikkje av dem som tar tlf. til legekontoret så snart eg blir råka av en influense. 1 >. Ingen rett til sykepenger v/egenærklering før det har gått minst 2 mnd. hos arbeidsgiver 2 > Heller ingen rett på dagpænger sålenge ein er ansatt / jobb. Med andre ord: Er ein så heldig å få seg midlertidig jobb,og velger å gå utav NAV-systemet i denne perioden,så kan det koste dyrt om ein blir syk. Og kanskje blir ein så syk at det ikkje er tilrådeleg å oppsøke eit legekontor å få legen til å skrive ut sykemelding. Skulle ein bli syk over flere uker,så er det grunn til å tru at kontrakten blir kansilert,og ein må på ny søke om igjennomtak av dagpenger fra sykesengen,og belage seg på ny handsaming av NAV. Endret 6. januar 2018 av Anonym Bruker
Gjest kira87 Skrevet 6. januar 2018 #2 Skrevet 6. januar 2018 Dette ville jo vært et problem om du var blitt fast ansatt også. Karantenen på 12 uker gjelder uansett om du er vikar eller ikke. (Og med grunn.) Kom deg til legen!
Gjest Anonym Bruker Skrevet 6. januar 2018 #3 Skrevet 6. januar 2018 6 minutter siden, kira87 skrev: Dette ville jo vært et problem om du var blitt fast ansatt også. Karantenen på 12 uker gjelder uansett om du er vikar eller ikke. (Og med grunn.) Kom deg til legen! Ja, karantenetiden gjelder selvsagt også om ein blir fast tilsett.( karantene tid 8 uker,) v/ å benytte egenmelding. Bedriften er IA -bedrift og aldri noe problem m/ egenmelding de gangene en var syk, hadde da vert fast tilsett mange år.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 17 minutter siden, kira87 skrev: Dette ville jo vært et problem om du var blitt fast ansatt også. Karantenen på 12 uker gjelder uansett om du er vikar eller ikke. (Og med grunn.) Kom deg til legen! Det er ingen karantenetid på 12 uker for sykepenger, det er 4 uker for bruk av sykemelding og 8 uker for egenmelding. Anonymkode: 42e90...09c 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen karantenetid på 12 uker for sykepenger, det er 4 uker for bruk av sykemelding og 8 uker for egenmelding. Anonymkode: 42e90...09c 4 uker for sykemelding virket ukjent ? . Men, karantenetid på 12 uker, og 8 uker for egenmeldinger
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #6 Skrevet 6. januar 2018 Dette kunne du lett ha løst ved å ta en telefon til legen den dagen du ble syk... Anonymkode: 5e518...191 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #7 Skrevet 6. januar 2018 1 time siden, Anonym Bruker skrev: Blei råka av oljenedturen for drøyt 1 år sidan og har gått arb.ledig på NAV siden. I begynnelsen av Desember 2017 fekk eg tlf. fra min gamle arbeidsplass om tilbud på en midlertidig jobb 3 mnd . ,og takket selvsagt ja til den Nå har eg vert hjemme fra jobb en ukes tid grunnet årets influense m /feber,og er ikkje av dem som tar tlf. til legekontoret så snart eg blir råka av en influense. 1 >. Ingen rett til sykepenger v/egenærklering før det har gått minst 2 mnd. hos arbeidsgiver 2 > Heller ingen rett på dagpænger sålenge ein er ansatt / jobb. Med andre ord: Er ein så heldig å få seg midlertidig jobb,og velger å gå utav NAV-systemet i denne perioden,så kan det koste dyrt om ein blir syk. Og kanskje blir ein så syk at det ikkje er tilrådeleg å oppsøke eit legekontor å få legen til å skrive ut sykemelding. Skulle ein bli syk over flere uker,så er det grunn til å tru at kontrakten blir kansilert,og ein må på ny søke om igjennomtak av dagpenger fra sykesengen,og belage seg på ny handsaming av NAV. Så pga at du ikke gidder å kontakte legen, er det alle andre sin feil...? Anonymkode: 8dceb...76a 4
Gjest Anonym Bruker Skrevet 6. januar 2018 #8 Skrevet 6. januar 2018 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så pga at du ikke gidder å kontakte legen, er det alle andre sin feil...? Anonymkode: 8dceb...76a Hvor har eg skrevet at eg ikkje gidder å oppsøke lege ? . Og hvem andre har eg lagt skylden på ?.. Endret 6. januar 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #9 Skrevet 6. januar 2018 56 minutter siden, Anonym Bruker skrev: 4 uker for sykemelding virket ukjent ? . Men, karantenetid på 12 uker, og 8 uker for egenmeldinger På tide å lese lovverket, du har altså feil. Fra folketrygdsloven kap 8 om sykepenger; § 8-2.Opptjeningstid For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). § 8-24.Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Anonymkode: 42e90...09c 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #10 Skrevet 6. januar 2018 29 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Hvor har eg skrevet at eg ikkje gidder å oppsøke lege ? . Og hvem andre har eg lagt skylden på ?.... Se uthevet under. 1 time siden, Anonym Bruker skrev: Blei råka av oljenedturen for drøyt 1 år sidan og har gått arb.ledig på NAV siden. I begynnelsen av Desember 2017 fekk eg tlf. fra min gamle arbeidsplass om tilbud på en midlertidig jobb 3 mnd . ,og takket selvsagt ja til den Nå har eg vert hjemme fra jobb en ukes tid grunnet årets influense m /feber,og er ikkje av dem som tar tlf. til legekontoret så snart eg blir råka av en influense. 1 >. Ingen rett til sykepenger v/egenærklering før det har gått minst 2 mnd. hos arbeidsgiver 2 > Heller ingen rett på dagpænger sålenge ein er ansatt / jobb. Med andre ord: Er ein så heldig å få seg midlertidig jobb,og velger å gå utav NAV-systemet i denne perioden,så kan det koste dyrt om ein blir syk. Og kanskje blir ein så syk at det ikkje er tilrådeleg å oppsøke eit legekontor å få legen til å skrive ut sykemelding. Skulle ein bli syk over flere uker,så er det grunn til å tru at kontrakten blir kansilert,og ein må på ny søke om igjennomtak av dagpenger fra sykesengen,og belage seg på ny handsaming av NAV. I tillegg skylder du på at ordningene fører til økonomisk tap, når egentlig hele feilen ligger hos deg. Anonymkode: 8dceb...76a 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #11 Skrevet 6. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: På tide å lese lovverket, du har altså feil. Fra folketrygdsloven kap 8 om sykepenger; § 8-2.Opptjeningstid For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). § 8-24.Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Anonymkode: 42e90...09c Og dagpenger gir rett til sykepenger, så om man går direkte fra dagpenger til arbeidsforhold har man rett fra NAV fra første dag! Anonymkode: 5bc57...e21 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 6. januar 2018 #12 Skrevet 6. januar 2018 (endret) 18 timer siden, AnonymBruker skrev: På tide å lese lovverket, du har altså feil. Fra folketrygdsloven kap 8 om sykepenger; § 8-2.Opptjeningstid For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). § 8-24.Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Anonymkode: 42e90...09c I samråd med min sjef så blei vi enige om at eg like godt kan stå på NAV . Slipper m.a. å søke om igjennomtagelse av dagpenger v/ utløpstid kontrakt. Selvsagt rett på dagpenger om timeloggen viser under 50% deltagelse innenfor en meldekortperiode,og også krav på sykepenger hos NAV. Var ikkje kjent med denne 4 -ukers regelen. Men,ellers kjent med at ein må ha sykemelding innen 8 ukers regelen. Men ellers kjent med at ein vist nok kan benytte egenmelding inntil 8 dager samanhengende i IA bedrifter . Endret 7. januar 2018 av Anonym Bruker
Gjest Cartman Skrevet 6. januar 2018 #13 Skrevet 6. januar 2018 Jeg hadde møtt opp på jobb med influensa, hvis det var en midlertidig ansettelse. Man må gjøre alt for å få en fot innenfor.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. januar 2018 #14 Skrevet 7. januar 2018 (endret) 15 timer siden, Cartman skrev: Jeg hadde møtt opp på jobb med influensa, hvis det var en midlertidig ansettelse. Man må gjøre alt for å få en fot innenfor. Ein går ikkje på jobb med 40 i feber, og hoster og harker,og nyser . Dessuten så har ein eit ansvar overfor arbeidskolegaer så de ikkje blir smittet. Lov å bruke hue ! Endret 7. januar 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #15 Skrevet 7. januar 2018 Den beste oppskriften på ikkje fortsette i bedriften er å bli sjuk som vikar. Dei 2 som ble sjuke på min arbeidsplass - rett ut i arbeidsledighet når vikariatet var ute. Blei stempla som giddalause, men bortsett frå at det var dei heilt greie for min del som er vanlig tilsett. Anonymkode: 36086...422
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #16 Skrevet 8. januar 2018 På 6.1.2018 den 16.22, Anonym Bruker skrev: Blei råka av oljenedturen for drøyt 1 år sidan og har gått arb.ledig på NAV siden. I begynnelsen av Desember 2017 fekk eg tlf. fra min gamle arbeidsplass om tilbud på en midlertidig jobb 3 mnd . ,og takket selvsagt ja til den Nå har eg vert hjemme fra jobb en ukes tid grunnet årets influense m /feber,og er ikkje av dem som tar tlf. til legekontoret så snart eg blir råka av en influense. 1 >. Ingen rett til sykepenger v/egenærklering før det har gått minst 2 mnd. hos arbeidsgiver 2 > Heller ingen rett på dagpænger sålenge ein er ansatt / jobb. Med andre ord: Er ein så heldig å få seg midlertidig jobb,og velger å gå utav NAV-systemet i denne perioden,så kan det koste dyrt om ein blir syk. Og kanskje blir ein så syk at det ikkje er tilrådeleg å oppsøke eit legekontor å få legen til å skrive ut sykemelding. Skulle ein bli syk over flere uker,så er det grunn til å tru at kontrakten blir kansilert,og ein må på ny søke om igjennomtak av dagpenger fra sykesengen,og belage seg på ny handsaming av NAV. Du går tur for tur? Du må ikke melde deg ut av nav. Du er fortsatt arbeidssøkende. Send meldekort som vanlig. Anonymkode: b12ab...e72
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #17 Skrevet 8. januar 2018 Jeg er vikar i min egen stilling jeg hadde fast før. Politikere hyller dette systemet. Som midlertidig ansatt mister du mye. Bedriften er heller ikke forpliktet til å betale inn den ekstra pensjonen...før du har vært ansatt i 9 mnd Ikke får du lån i bank. Kjenner folk som har jobbet som vikar i 6 år.... Anonymkode: b12ab...e72
Gjest Anonym Bruker Skrevet 8. januar 2018 #18 Skrevet 8. januar 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vikar i min egen stilling jeg hadde fast før. Politikere hyller dette systemet. Som midlertidig ansatt mister du mye. Bedriften er heller ikke forpliktet til å betale inn den ekstra pensjonen...før du har vært ansatt i 9 mnd Ikke får du lån i bank. Kjenner folk som har jobbet som vikar i 6 år.... Anonymkode: b12ab...e72 Bedre med en midlertidig stilling eller ingen stilling,vert det nå sagt. Ingen muligheter til opparbeiding av pensjonsrettigheter,og mister som du sier en rekke rettigheter som ein eller ville hatt som fast ansatt. Med den blå,blå regjering så tar eg selvsagt ingenting for gjitt lenger. Endret 8. januar 2018 av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker Skrevet 8. januar 2018 #19 Skrevet 8. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du går tur for tur? Du må ikke melde deg ut av nav. Du er fortsatt arbeidssøkende. Send meldekort som vanlig. Anonymkode: b12ab...e72 Følger vanlige rutiner for innsending av meldekort,og passer bare på å føre på antall timer eg jobber. Dagen jobben opphører så slipper eg å søke om gjennomtak av dagpenger igjenn.
Mithrandates Skrevet 8. januar 2018 #20 Skrevet 8. januar 2018 Det er noen som har peiling på NAV sitt regelverk og som kan dette. PM om dere vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå