AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Skrevet 6. januar 2018 Ja, må man det? Anonymkode: 468b3...2e6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #2 Skrevet 6. januar 2018 Nei, men som med det meste her i livet hjelper det på. Anonymkode: c58f2...768 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #3 Skrevet 6. januar 2018 Absolutt ikke. Jeg vil heller tro at man får mer selvtillitt av det. Anonymkode: e0b99...7ff 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 Riktig, man får selvtillit Anonymkode: 3d5ff...fd0 2
Spiteful Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 Enig i med de over at man ikke må ha selvtillit, for den får man underveis. Jeg har vært en gråmus så lenge jeg kan huske, men i høst startet jeg å studere; Ny by, nye venner og interessant studie, så gjett om jeg har blomstret! Har fått en selvtillit jeg aldri har kjent på før, og er så takknemlig for det. Så hopp ut i det, og utfordre deg selv, det vile værr kjempe positivt! Lykke til! 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #6 Skrevet 6. januar 2018 Nei, man trenger absolutt ikke det! Vanligvis er studier med på å styrke selvtilliten😊 Anonymkode: c2842...610
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #7 Skrevet 7. januar 2018 Nei absolutt ikke, det viktigste er at du studerer noe du interesserer deg for Jeg hadde håpløst dårlig selvtillit etter å ha rotet rundt med privatisteksamener og fikk til slutt 3,5 i snitt (4-5 på de siste hjalp litt på) fordi jeg hadde så mye fravær og sykdom på videregående for mange år siden. Nå har jeg studert i 1 1/2 år på et studie jeg synes er kjempespennende, og selv om jeg ikke kunne noe om dette fra før av får jeg nå B på eksamen, det føles veldig bra når man har vært den som alltid gjorde det dårlig Anonymkode: 47356...40e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #8 Skrevet 7. januar 2018 Ja, det bør man ha. Ikke helt enig i svarene over her. Enig i at studier gjerne gir selvfølelse når man får det til, men dette er ikke en ensidig prosess. Har man selvtillit, så forsøker man gjerne litt hardere, man gutser på. I neste runde fører det ofte til bedre resultater, noe som igjen gir mer selvtillit, så det kan alstå være en oppadgående spiral. Å ha god selvtillit i utgangspunktet er derfor som regel en stor fordel siden man da kjører på. Også sosialt er det viktig med selvtillit. Den som påstår noe annet har nok egentlig aldri lidd av dårlig nok selvtillit til å bli utstøtt. Det er høye krav og til dels tøffe forhold i samfunnet i dag, både profesjonelt og sosialt, og man må ha evne til å stå opp for seg selv, og forsvare seg selv med både ord og vold. Gjør man ikke det blir man overkjørt, så også der er selvtillit en fin ting. Anonymkode: 94ec8...059 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #9 Skrevet 7. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det bør man ha. Ikke helt enig i svarene over her. Enig i at studier gjerne gir selvfølelse når man får det til, men dette er ikke en ensidig prosess. Har man selvtillit, så forsøker man gjerne litt hardere, man gutser på. I neste runde fører det ofte til bedre resultater, noe som igjen gir mer selvtillit, så det kan alstå være en oppadgående spiral. Å ha god selvtillit i utgangspunktet er derfor som regel en stor fordel siden man da kjører på. Også sosialt er det viktig med selvtillit. Den som påstår noe annet har nok egentlig aldri lidd av dårlig nok selvtillit til å bli utstøtt. Det er høye krav og til dels tøffe forhold i samfunnet i dag, både profesjonelt og sosialt, og man må ha evne til å stå opp for seg selv, og forsvare seg selv med både ord og vold. Gjør man ikke det blir man overkjørt, så også der er selvtillit en fin ting. Anonymkode: 94ec8...059 Jeg er enig med deg og, mener man burde ha noe selvtillit. Jeg får som regel et hakk karakter bedre på de fagene jeg har selvtillit, i forhold til de fagene jeg føler jeg er mer usikker på. Dessuten er det viktig å ha det i jobblivet, feks. særlig yrker som pedagog, sykepleier og lærere som må alltid jobbe med mennesker. Anonymkode: 4eef5...a97
Gjest Tom Bäcker Skrevet 7. januar 2018 #10 Skrevet 7. januar 2018 Ikke nødvendigvis, men du må ha interesse og stå-på-vilje.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #11 Skrevet 7. januar 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Nei absolutt ikke, det viktigste er at du studerer noe du interesserer deg for Jeg er uenig. Hvis man først lett får dårlig selvtillitt så bør man også se på hvor lett man kan få jobb med det man studerer. Det er lite som svekker selvtilliten så mye som å gå arbeidsløs. For ordens skyld, det må selvsagt heller ikke være totalt uinteressant slik at man mister motivasjonen. Anonymkode: 37eae...2b3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #12 Skrevet 7. januar 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Riktig, man får selvtillit Anonymkode: 3d5ff...fd0 Ikke om man er så sjenert at man ikke klarer få seg venner, sitter hjemme alene for det meste og begynner stryke i fag fordi man har vanskeligheter med å forstå innholdet. I noen tilfeller handler det om flaks om man klarer bli kjent med noen, eller om noen gjør en ekstra innsats for å bli kjent med deg Anonymkode: 1900e...35d 1
Spiteful Skrevet 7. januar 2018 #13 Skrevet 7. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det bør man ha. Ikke helt enig i svarene over her. Enig i at studier gjerne gir selvfølelse når man får det til, men dette er ikke en ensidig prosess. Har man selvtillit, så forsøker man gjerne litt hardere, man gutser på. I neste runde fører det ofte til bedre resultater, noe som igjen gir mer selvtillit, så det kan alstå være en oppadgående spiral. Å ha god selvtillit i utgangspunktet er derfor som regel en stor fordel siden man da kjører på. Også sosialt er det viktig med selvtillit. Den som påstår noe annet har nok egentlig aldri lidd av dårlig nok selvtillit til å bli utstøtt. Det er høye krav og til dels tøffe forhold i samfunnet i dag, både profesjonelt og sosialt, og man må ha evne til å stå opp for seg selv, og forsvare seg selv med både ord og vold. Gjør man ikke det blir man overkjørt, så også der er selvtillit en fin ting. Anonymkode: 94ec8...059 Jeg er både enig og uenig med deg. Greit man må ha en viss selvtillit, men fra egen erfaring fra nå i høst så var jeg helt på bånn. Var så sikker på at jeg ville stryke, gråt og var helt ødelagt. Klarte nesten ikke puste da jeg logga meg inn på studentweb for å sjekke karakteren. Var bombesikker på at jeg hadde gjort helt feil i forhold til alle de andre vennene mine... Så selvtilitten MÅ ikke være der, men har man folk som støtter og oppmuntrer deg så kan det hjelpe litt (det hadde jeg). Jeg vil si man heller trenger å ha et mål og motivasjon... Når det gjelder det sosiale er jeg helt enig med deg. Det er så utrolig viktig, men dessverre mange som fort glemmer den delen. Det sosiale er nesten like viktig som det faglige!
Cata Skrevet 7. januar 2018 #14 Skrevet 7. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det bør man ha. Ikke helt enig i svarene over her. Enig i at studier gjerne gir selvfølelse når man får det til, men dette er ikke en ensidig prosess. Har man selvtillit, så forsøker man gjerne litt hardere, man gutser på. I neste runde fører det ofte til bedre resultater, noe som igjen gir mer selvtillit, så det kan alstå være en oppadgående spiral. Å ha god selvtillit i utgangspunktet er derfor som regel en stor fordel siden man da kjører på. ...*snip*... Anonymkode: 94ec8...059 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg og, mener man burde ha noe selvtillit. Jeg får som regel et hakk karakter bedre på de fagene jeg har selvtillit, i forhold til de fagene jeg føler jeg er mer usikker på. Dessuten er det viktig å ha det i jobblivet, feks. særlig yrker som pedagog, sykepleier og lærere som må alltid jobbe med mennesker. Anonymkode: 4eef5...a97 Også enig i dette. Man bør ha et visst minimum av selvtillit for å studere, og da tenker jeg på det rent faglige. I de aller fleste studier kommer det perioder der det butter i mot og da er det nesten en nødvendighet å ha såpass selvtillit at man tenker "Dette er bare et midlertidig tilbakeslag. Dette klarer jeg." Er man blottet for selvtillit er det for lett å gå i "Jeg er dum og klarer ingenting" fella, og gi opp. I tillegg kommer det sosiale, men det tror jeg går på en litt annen type selvtillit enn den som trengs for å klare studiet. Da jeg startet å studere i sin tid så så jeg på meg selv som faglig sterk, men sosial kløne. Det stemte nok i stor grad, men siden jeg var der primært for å studere så tok jeg ikke hensyn til "klønedelen" av meg selv. De to formene for selvtillit viste seg å jevnes ut da jeg først var kommet i studiesituasjonen for selvsagt fikk jeg ikke bare toppkarakterer, men jeg ble heller ikke Vigdis Venneløs. Men hadde jeg ikke i utgangspunktet hatt tro på den faglige delen av meg ville jeg ikke en gang våget å starte studiene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #16 Skrevet 7. januar 2018 Ja, man må ha en viss selvtillit for å studere. Dette gjelder både det å i det hele tatt søke seg til høyere utdanning samt det å gjennomføre. Anonymkode: 16932...4f7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #17 Skrevet 7. januar 2018 Man bør i hvertfall jobbe med å få det til man skal ut i jobb, for da trenger man det definitivt. Anonymkode: 7263f...543
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #18 Skrevet 7. januar 2018 8 timer siden, Spiteful skrev: Jeg er både enig og uenig med deg. Greit man må ha en viss selvtillit, men fra egen erfaring fra nå i høst så var jeg helt på bånn. Var så sikker på at jeg ville stryke, gråt og var helt ødelagt. Klarte nesten ikke puste da jeg logga meg inn på studentweb for å sjekke karakteren. Var bombesikker på at jeg hadde gjort helt feil i forhold til alle de andre vennene mine... Så selvtilitten MÅ ikke være der, men har man folk som støtter og oppmuntrer deg så kan det hjelpe litt (det hadde jeg). Jeg vil si man heller trenger å ha et mål og motivasjon... Når det gjelder det sosiale er jeg helt enig med deg. Det er så utrolig viktig, men dessverre mange som fort glemmer den delen. Det sosiale er nesten like viktig som det faglige! Joda, man kan gjøre det ok eller bra også uten selvtillit, men da går det ofte litt mer på flaks. Kjenner jo mange som har mer eller mindre "surfet" seg gjennom en utdannelse på grunn av naturlige gode evner innen faget og/eller flaks, men hva skulle de gjort hvis de hadde støtte på et hinder? Det er når vanskelighetene oppstår at selvtilliten er viktig. De dyktigste folkene jeg kjenner innen ulike fag har alle selvtillit og de har alle evnen til å overkomme store hindre. For jo mer selvtillit, jo flere og større hindre kan man gjerne overkomme. Man har etter det jeg har erfart mye mer å gå på når det butter imot. Anonymkode: 94ec8...059
Elaine Marley Skrevet 7. januar 2018 #19 Skrevet 7. januar 2018 Nei, men det hjelper veldig. Jeg har ikke noe særlig med selvtillit, og det kan være hardt noen ganger. Allikevel jobber jeg med studiene, og vil påstå at min dårlige selvtillit gjør meg litt for perfeksjonistisk. Noe som ikke alltid er positivt. Men det som er viktig er å jobbe med selvtilliten mens du studerer. Det er ikke slik at man ikke kan studere med dårlig selvtillit. Da ville det være mange som måtte ha droppet ut av studiene. Vil påstå at mange som studerer ikke har god selvtillit på alle områder, så det er bare tull at man må ha det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå