AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #21 Skrevet 13. februar 2019 På 6.1.2018 den 13.33, AnonymBruker skrev: Advarsel: Dette er en lang tekst om boligen jeg kjøpte med sølvkre og skjeggkre inkludert. Om noen gidder å lese gjennom, svare på spørsmål eller kommentere så setter jeg enorm pris på det. Vi kjøpte for et års tid siden en bolig. Ca en måned etter vi flyttet inn så vi det første sølvkreet. Kontakter da vårt forsikringsselskap som sendte utredere fra skadedyrfirma. De satt ut noen feller og kunne konstatere at disse dyrene uten tvil var her før vi overtok. Da dekkes det ikke på min husforsikring siden problemet må ha oppstått i forsikringsperioden. I ettertid har jeg også fått tak i skadedokumenter fra en sak tidligere eier hadde der hun varsler om sølvkre. Hun hadde ingen dekning for dette i sin forsikring og selskapet utredet ikke noe på det. Selger hadde selgerforsikring. Rettet et varsel om reklamasjon dit pga kreene og noen andre mindre forhold etter anbefaling fra advokat. Var visst lurt å melde det raskt så det lå der klart før man evt gjorde noe videre. Dyrene oppholder seg i all hovedsak rundt badet i kjelleren. Vi har også soverom med klesskap på samme plan. Vi ser ikke kjempemange dyr, kanskje et til to hver morgen når vi skrur på lyset. Jeg trodde først vi bare hadde sølvkre. Etter alle medieoppslagene med bilder er det ingen tvil om at vi også har dette skjeggete krypet i huset. Pga størrelsen på disse er det lite trolig at dette heller ikke er noe som har flytter inn mens vi bodde her. Siden omfanget er såpass lite og selger har selgerforsikring, og disse dyrene ikke gjør reel bygningsskade annet enn å være sjenerende opplyste en advokat jeg snakket med at et slikt krav rettet mot selgerforsikring ville utgjøre for liten del av kjøpesum og det ville være vanskelig å få igjennom noe. Selv om det er lite omfang er de der. Både sølvkre og skjeggkre. Stygge og sjenerende, og gir meg utfordringer når jeg skal selge boligen. Ønsker ikke å lyve i egenerklæring slik som hu vi kjøpte av gjorde. Det er ikke fukt i leiligheten. Fått det bevist gjennom målinger av tekniker. Kreene oppholder seg i hovedsak nok under badegulvet/list til badegulvet. Men de er raske, fleksible og uforutsigbare. Jeg vil få løst dette enten ved å gjøre det selv med sprayer el andre mekaniske metoder. ELLER få selger til å betale for utryddelse. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Har en del dokumentasjon fra skadetakstrapport som dokumenterer at selger kjente til problemet , rapport fra befaring av skadedyrfirma og jeg fanget nettopp et stort jævla skjeggkre i et glass. Skal lage noen målestokkbilder med de. Har noen her vært borte i no lignende før? Enten at dere hadde/har *kre . Hvordan bekjempet dere dette? Eller har noen av dere gått til sak på kjøper for lignende situasjon og har erfaringer å dele? Er enormt takknemmelig om noen vil dele erfaringer med meg. Anonymkode: 518fd...1bf Hadde vært mye verre å ha veggdyr, rotter eller kakerlakker. Skjeggkreene er helt harmløse og ufarlige, knipser du dem fingern så dør de og tåler omtrent ingenting før de dør, det kommer til å bli mer og mer vanlig og man regner med at 50% av boligene eller mer vil ha dem innen fem år. I andre land som Sverige, Finland, Tyskland så er dette sett på som nokså normalt og trekker ikke ned prisen på bolig nevneverdig. Skjeggkreene trives i nye og tette bygg. Tror det kommer av at klima i nye boliger er tilpasset skjeggkre som ikke finnes naturlig i norsk natur. eldre og trekkfulle hus sliter lite med dette. Vi har disse på jobben der jeg jobber, men har aldri sett dem selv. Vi har satt ut en del limfeller, men fanget svært få. Finner man drømmeboligen og synes prisen er høy eller man sliter med å komme inn i boligmarkedet så kan man bare ta med en fyrstikkeske med skjeggkre på visning i innerlomma å plante der så får man en leilighet til sterkt redusert pris. :) Anonymkode: 8c6f1...48f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #22 Skrevet 13. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært mye verre å ha veggdyr, rotter eller kakerlakker. Skjeggkreene er helt harmløse og ufarlige, knipser du dem fingern så dør de og tåler omtrent ingenting før de dør, det kommer til å bli mer og mer vanlig og man regner med at 50% av boligene eller mer vil ha dem innen fem år. I andre land som Sverige, Finland, Tyskland så er dette sett på som nokså normalt og trekker ikke ned prisen på bolig nevneverdig. Skjeggkreene trives i nye og tette bygg. Tror det kommer av at klima i nye boliger er tilpasset skjeggkre som ikke finnes naturlig i norsk natur. eldre og trekkfulle hus sliter lite med dette. Vi har disse på jobben der jeg jobber, men har aldri sett dem selv. Vi har satt ut en del limfeller, men fanget svært få. Finner man drømmeboligen og synes prisen er høy eller man sliter med å komme inn i boligmarkedet så kan man bare ta med en fyrstikkeske med skjeggkre på visning i innerlomma å plante der så får man en leilighet til sterkt redusert pris. Anonymkode: 8c6f1...48f Som du sier selv, du har aldri sett dem på jobb. For hadde du sett fullvoksne skjeggkre hadde du aldri sagt at det er bare å knipse de med fingeren så er de døde. De er STORE og RASKE. De KLATRER på vegger. Dermed finner du de oppi bestikk skuffer og oppi senga. Det er noe helt annet enn å se noen småkryp gå langs gulvlister. * oppgitt over folk som ikke skjønner hva det vil si. Anonymkode: 7b8f1...a2d 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 13. februar 2019 #23 Skrevet 13. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De som mener at det er null stress med skjeggkre. Har dere hatt skjeggkre i hus? De er faktisk sykt ekle å leve med. Helt annet kaliber enn sølvkre. Store og sykt ekle blir de etterhvert. Og stortrives i alle rom. Anonymkode: 2ba1d...ab4 Jeg ser de av og til. De plager meg ikke. Når jeg ser en av dem eller noen av dem så tar jeg dem bare vekk med dopapir og kaster dem i do.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #24 Skrevet 13. februar 2019 Hadde noen sølvkre på ett lite bad vi har, byttet toalett da det var litt lekk og de har vel så og si blitt borte etter det. Eller så har jeg passet på å krønsje de i ett papir så fort jeg så noen. Ikke mange jeg så de, noen ganger pr mnd kanskje. Nå ser jeg de aldri, men syntes edekopper er verre, så jeg skjønner ikke helt hysteriet med å ha noen få sølvkre/sjeggkre i huset. Anonymkode: 0eb49...42e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå