Gå til innhold

Kjøpt bolig med sølvkre og skjeggkre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Advarsel: Dette er en lang tekst om boligen jeg kjøpte med sølvkre og skjeggkre inkludert. Om noen gidder å lese gjennom, svare på spørsmål eller kommentere så setter jeg enorm pris på det. 

Vi kjøpte for et års tid siden en bolig. Ca en måned etter vi flyttet inn så vi det første sølvkreet. 

Kontakter da vårt forsikringsselskap som sendte utredere fra skadedyrfirma. De satt ut noen feller og kunne konstatere at disse dyrene uten tvil var her før vi overtok.
Da dekkes det ikke på min husforsikring siden problemet må ha oppstått i forsikringsperioden.

I ettertid har jeg også fått tak i skadedokumenter fra en sak tidligere eier hadde der hun varsler om sølvkre. Hun hadde ingen dekning for dette i sin forsikring og selskapet utredet ikke noe på det.

Selger hadde selgerforsikring. Rettet et varsel om reklamasjon dit pga kreene og noen andre mindre forhold etter anbefaling fra advokat. Var visst lurt å melde det raskt så det lå der klart før man evt gjorde noe videre.

Dyrene oppholder seg i all hovedsak rundt badet i kjelleren. Vi har også soverom med klesskap på samme plan. Vi ser ikke kjempemange dyr, kanskje et til to hver morgen når vi skrur på lyset. Jeg trodde først vi bare hadde sølvkre. Etter alle medieoppslagene med bilder er det ingen tvil om at vi også har dette skjeggete krypet i huset. Pga størrelsen på disse er det lite trolig at dette heller ikke er noe som har flytter inn mens vi bodde her.

Siden omfanget er såpass lite og selger har selgerforsikring, og disse dyrene ikke gjør reel bygningsskade annet enn å være sjenerende opplyste en advokat jeg snakket med at et slikt krav rettet mot selgerforsikring ville utgjøre for liten del av kjøpesum og det ville være vanskelig å få igjennom noe.

Selv om det er lite omfang er de der. Både sølvkre og skjeggkre. Stygge og sjenerende, og gir meg utfordringer når jeg skal selge boligen. Ønsker ikke å lyve i egenerklæring slik som hu vi kjøpte av gjorde.

Det er ikke fukt i leiligheten. Fått det bevist gjennom målinger av tekniker. Kreene oppholder seg i hovedsak nok under badegulvet/list til badegulvet. Men de er raske, fleksible og uforutsigbare.

Jeg vil få løst dette enten ved å gjøre det selv med sprayer el andre mekaniske metoder. ELLER få selger til å betale for utryddelse. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Har en del dokumentasjon fra skadetakstrapport som dokumenterer at selger kjente til problemet , rapport fra befaring av skadedyrfirma og jeg fanget nettopp et stort jævla skjeggkre i et glass. Skal lage noen målestokkbilder med de.

Har noen her vært borte i no lignende før? Enten at dere hadde/har *kre . Hvordan bekjempet dere dette? Eller har noen av dere gått til sak på kjøper for lignende situasjon og har erfaringer å dele?

Er enormt takknemmelig om noen vil dele erfaringer med meg.

Anonymkode: 518fd...1bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å gud, nei... kjenner deg ikke, men unner deg faen ikke skjeggkre i hus. En venninne av meg fikk det og jeg tror de brukte flere uker på å få de ut, så kom det tilbake igjen. De er nesten umulig å bli kvitt... Snart hele Østlandet bugner over av de som en flom

Anonymkode: a78c8...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er fristet til å spørre om du har vurdert advokat, du kjøpte jo boligen med kreene der. En ting er sølvkre, men skjeggkre er bare verst, og der sprer seg som faen

Anonymkode: a78c8...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øh... Er ikke sølvkre helt vanlige, særlig på badet? Så lenge det ikke er snakk om en invasjon hadde det aldri falt meg inn at det skulle være klagegrunn.

Har hatt dem de fleste steder jeg har bodd, uten å tenke over det. Her vi bor nå har vi et og annet sølvkre og en og annen edderkopp, noe som jeg anser som helt vanlig i en enebolig på Østlandet. Maur, derimot, må vi ta en sjau på om våren for å unngå at de slår seg ned og lager maurtuer og ganger.

Anonymkode: e95d6...54a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjeggkre er altså verre hovedsakelig fordi de oppholder seg i større deler av huset, ikke sant? De gjør ikke mer skade enn sølvkre (mener ikke at det ikke er ille at de er overalt, altså, men det høres jo ut som om hyppig støvsuging, heller enn vask, holder dem i sjakk?) ?

Anonymkode: e95d6...54a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan ikke gi noe råd på det juridiske, men varmekabler på full guffe tar knekk på de på baderom. De liker ikke varme. Sølvkreene altså.

Når det gjelder skjeggkre er saken verre. De kom først i 2013 til Norge og er nærmest helt umulig å utrydde. De spiser alt mulig. Støv, matrester, tapet, treverk, papp osv. De liker ikke høye temperaturer på rundt 40 grader og de dør ved temperaturer under 10. 

Anonymkode: f1ad4...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i et nyere hus og sliter veldig med de vi og, og det begynner rett og slett å bli slitsomt. Vi sprayer og har limfeller, det er aldri kaldt her, sprekker er tettet, støvsuger flere ganger om dagen, men de dukker likevel opp, jeg har ingen anelse om hvor de kommer fra og jeg har gått tom for ting å prøve for at vi skal bli kvitt dem..

Anonymkode: 1da3b...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi oppdaget dette da vi kjøpte bolig i 2002. De forsvant egentlig ganske raskt og var ikke i tankene d vi solgte i 2014. Tipper de forsvant i.l.a. et par måneders tid og kom aldri tilbake. Vaske, vaske, vaske, vaske, vaske, vaske til krampa tar deg.. Dette blir du kvitt :)

Anonymkode: ed845...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har det alltid vært sølvkre noen ganger, men det er kun noe som forekommer ved feil bruk av boligen. De kommer hvis varmekabler på et badegulv eller på vaskerommet er blitt slått av ved en feiltagelse så det blir fuktigere enn normalt. Ved rett bruk av huset ser vi aldri sølvkre.

Anonymkode: 57aeb...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og til info; de er ikke helseskadelige!

Anonymkode: ed845...4cf

Visst p... er sølvkre helseskadelige. De er i aller høyeste grad allergifremkallende. Reagerer en på midd, sølvkre eller kakelakker så er disse i samme familie og en er allergisk med eller uten astma for alle tre. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Advarsel: Dette er en lang tekst om boligen jeg kjøpte med sølvkre og skjeggkre inkludert. Om noen gidder å lese gjennom, svare på spørsmål eller kommentere så setter jeg enorm pris på det. 

Vi kjøpte for et års tid siden en bolig. Ca en måned etter vi flyttet inn så vi det første sølvkreet. 

Kontakter da vårt forsikringsselskap som sendte utredere fra skadedyrfirma. De satt ut noen feller og kunne konstatere at disse dyrene uten tvil var her før vi overtok.
 1.  Da dekkes det ikke på min husforsikring siden problemet må ha oppstått i forsikringsperioden. Hva mener du med dette? Forsikringsselskapet skal nettopp dekke ting oppstått i din forsikringstid. 

I ettertid har jeg også fått tak i skadedokumenter fra en sak tidligere eier hadde der hun varsler om sølvkre. Hun hadde ingen dekning for dette i sin forsikring og selskapet utredet ikke noe på det.

Selger hadde selgerforsikring. Rettet et varsel om reklamasjon dit pga kreene og noen andre mindre forhold etter anbefaling fra advokat. Var visst lurt å melde det raskt så det lå der klart før man evt gjorde noe videre.

Dyrene oppholder seg i all hovedsak rundt badet i kjelleren. Vi har også soverom med klesskap på samme plan. Vi ser ikke kjempemange dyr, kanskje et til to hver morgen når vi skrur på lyset. Jeg trodde først vi bare hadde sølvkre. Etter alle medieoppslagene med bilder er det ingen tvil om at vi også har dette skjeggete krypet i huset. Pga størrelsen på disse er det lite trolig at dette heller ikke er noe som har flytter inn mens vi bodde her.

Siden omfanget er såpass lite og selger har selgerforsikring, og disse dyrene ikke gjør reel bygningsskade annet enn å være sjenerende opplyste en advokat jeg snakket med at et slikt krav rettet mot selgerforsikring ville utgjøre for liten del av kjøpesum og det ville være vanskelig å få igjennom noe.

Selv om det er lite omfang er de der. Både sølvkre og skjeggkre. Stygge og sjenerende, og gir meg utfordringer når jeg skal selge boligen. Ønsker ikke å lyve i egenerklæring slik som hu vi kjøpte av gjorde.

2. Det er ikke fukt i leiligheten. Fått det bevist gjennom målinger av tekniker. Kreene oppholder seg i hovedsak nok under badegulvet/list til badegulvet. Men de er raske, fleksible og uforutsigbare. Der må være fukt for at sølvkre skal overleve. De er krepsedyr og avhengig av fukt for å overleve. Teknikkere og andre med fuktighetsmålere er verdiløse nåde mht. Måling av fukt ved sølvkre og ved muggsopp. Fuktmålerne har begrensninger man skal kunne kjenne til for å kunne bruke dem riktig. Mange tømrere og andre løper rundt med fuktmålere alle og en hver kan kjøpe seg, uten å sette seg inn i verken fukt og fukt problemer og fuktmålernes virkemåte og negrensninger. 

Jeg vil få løst dette enten ved å gjøre det selv med sprayer el andre mekaniske metoder. ELLER få selger til å betale for utryddelse. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Har en del dokumentasjon fra skadetakstrapport som dokumenterer at selger kjente til problemet , rapport fra befaring av skadedyrfirma og jeg fanget nettopp et stort jævla skjeggkre i et glass. Skal lage noen målestokkbilder med de.

Har noen her vært borte i no lignende før? Enten at dere hadde/har *kre . Hvordan bekjempet dere dette? Eller har noen av dere gått til sak på kjøper for lignende situasjon og har erfaringer å dele?

Er enormt takknemmelig om noen vil dele erfaringer med meg.

Anonymkode: 518fd...1bf

Den enste måten å bli kvitt sølvkre på er å tørke dem ut. Dvs åpne opp, bytte ut der det er fukt og å sette på tørk. Skjeggekre er så nytt at der er jeg ikke oppdatert og opplært. Men jeg er klar over at de er betydelig vanskeligere å få ut, enn sølvkre. 

Og å lure noen ved salg, du er pålagt å opplyse om alle forhold ved boligen ved salg. Hvor står del av de totale kostnadene en utbedring krever er avgjørende for å nå frem med noe av et erstatningskrav. Når selger har selgerforsikring så er du nesten i utgangspunktet en taper fordi du der møter en mur av motstand og fra profesjonelle som vet å sette deg sjakk matt. 

Derfor bør du jo selv både opplyse om krypene om du ikke får dem ut, ved salg, og å være så slu at du har selgerforsikring. 

Du skal og være obs på at sølvkre lett kan følge med på flyttelasset om du flytter så da får du ny bolig med gammelt problem. 

Anonymkode: 66cca...13b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Skjønner ikke hysteriet. De fleste hus har sølvkre på bad og/eller i kjeller, men mange vet ikke at de selv har de da de aktive om natten. Sett ut limfeiller med åte, så får man ihvertfall redusert bestanden. 

Skjeggkre må de fleste belage seg på å få i hus i løpet av de neste årene. 

Anonymkode: 92fb6...452

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sølvkre og det er psykisk terror! Begynte å bruke insektspray og det fungerer veldig bra. De veldig få sølvkreene som kommer opp fra sprekken finner jeg døde. :)

https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/hage-og-uterom/ugress-og-skadedyr/insekt/trinol-super-permetrin-500ml/p/66944410

Har tidligere brukt disse fellene, anbefeales ikke. 
https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/hage-og-uterom/ugress-og-skadedyr/insekt/silvalure-sølvkrefelle-2-pk/p/11760798

Akkurat nå ser jeg an noen uker til hvordan det går med insektsprayen. Etter en måneds tid nå så synes jeg den holder. Har også brukt fangsttape, en løsning jeg har tenkt på senere hvis jeg trenger endring er spray og så tapen. 
https://www.skadedyrshop.no/veggedyrtape-50-meter?gclid=EAIaIQobChMIhaSanoq54AIVEqaaCh30hQdCEAQYASABEgI7x_D_BwE

Anonymkode: 057f4...04f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte  leilighet  med skjeggkre.  Prøvde  kjøpeforsikringen men vi hadde  ikke bevis  for at selger som hadde  leid  ut leiligheten visste  om skjeggkrea.  Vi solgte  leiligheten 250 000 under  det vi ga for den  1 år senere.  Vi var  ærlige  om skjeggkrea   i annonsen.Da vi flyttet tok vi alt  av ting  i en frysecontainer i en uke  før  vi fraktet  det  til vårt  nye  hus. Helt  fantastisk  å leve  skjeggkrefritt  igjen. 

Anonymkode: 2ba1d...ab4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hysteriet. De fleste hus har sølvkre på bad og/eller i kjeller, men mange vet ikke at de selv har de da de aktive om natten. Sett ut limfeiller med åte, så får man ihvertfall redusert bestanden. 

Skjeggkre må de fleste belage seg på å få i hus i løpet av de neste årene. 

Anonymkode: 92fb6...452

Enig med sølvkre, de liker det litt fuktig, såperster etc. Ha varmekabler på og lyset på 24/7 på badet. det funker her. Ble bedre når vi byttet ut badekar med dusj kabinett også. Nå ser vi kanskje 1 sølvkre pr.uke. Litt flere tidligere, men aldri mange. Skjeggkre heldigvis ingen pr.nå. Får levert en del møbler neste uke, planen er å la alt stå ute, pakke ut og kaste emballasje før vi tar inn møblene. 

Anonymkode: 14b45...95c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med nordmenn og denne unormale frykten for skjeggkre?

Anonymkode: 64fdf...634

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener  at det er null stress  med skjeggkre.  Har dere hatt  skjeggkre  i hus?  De er faktisk  sykt  ekle  å leve med.  Helt  annet kaliber  enn sølvkre.  Store  og  sykt  ekle blir de etterhvert. Og  stortrives  i alle  rom. 

Anonymkode: 2ba1d...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...