AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Skrevet 6. januar 2018 Spørsmålet ligger i tittelen. Hvis jeg kommer til en ulykke og ikke aner hva det heter der jeg er, kan ambulansesentralen finne ut av dette på en eller annen måte? Anonymkode: c825e...2ce
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 Hvorfor lurer du på dette? Bare sånn i tilfelle? De fleste mennesker vil ikke ringe ambulansen noen gang i løpet av livet sitt.. Anonymkode: f75b2...fd3
villevalle Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 Du kan laste ned en app fra Luftambulansen, da får du opp koordinater og ringeknapp på skjermen. Som AB over sier, de fleste kommer (heldigvis) aldri til å trenge denne kunnskapen, men det er da virkelig ingen grunn til å ikke være forberedt?? Liten investering som for noen av oss kan utgjøre en stor forskjell!! 16
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #4 Skrevet 7. januar 2018 Jeg har vært i en situasjon der dette skjedde, det er en del år siden (før smarttelefon), men de fant oss etter litt om og men. I dag tviler jeg på det er noe problem. Anonymkode: 9d8b4...eec
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #5 Skrevet 7. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lurer du på dette? Bare sånn i tilfelle? De fleste mennesker vil ikke ringe ambulansen noen gang i løpet av livet sitt.. Anonymkode: f75b2...fd3 Er det ikke lov å lure på ting? Anonymkode: 91e33...5ba 19
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #6 Skrevet 7. januar 2018 Det skjedde med mer engang, var midt ute i ingensteder.. men av en eller annen grunn klarte vi å forklare veien dit, tok litt tid, men det gikk nå Anonymkode: c857b...965
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #7 Skrevet 7. januar 2018 Ringe via SmartHelp-appen. Den gir fra seg GPS-opplysningene dine når du ringer ambulansen, politiet eller brannvesenet. Anonymkode: 8973b...f9e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #8 Skrevet 8. januar 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor lurer du på dette? Bare sånn i tilfelle? De fleste mennesker vil ikke ringe ambulansen noen gang i løpet av livet sitt.. Anonymkode: f75b2...fd3 Jeg har lurt på det mange ganger, selv om det aldri har vært aktuelt og jeg har heller aldri vært innlagt på sykehus en gang. Anonymkode: f6545...b99 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #9 Skrevet 8. januar 2018 På 6.1.2018 den 13.23, AnonymBruker skrev: Spørsmålet ligger i tittelen. Hvis jeg kommer til en ulykke og ikke aner hva det heter der jeg er, kan ambulansesentralen finne ut av dette på en eller annen måte? Anonymkode: c825e...2ce Politi, legevakt/113 og brannvesenet kan spore mobiltelefoner og finner frem til hvor fasttelefoner er. Det samme kan de med niler som har online løsninger direkte til hjelpersentraler som Volov og Opel. Da er der rød knapp i taket til å ringe callsenteret med og de vet hvor bilen er. Anonymkode: da3be...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #10 Skrevet 8. januar 2018 AMK-sentralen får hvertfall opp GPS-koordinater. Anonymkode: b04f0...b98 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #11 Skrevet 8. januar 2018 Jeg måtte ringe på en fest jeg var på. Ante ikke adressen, å eieren av huset var dritings. forklarte helt nøyaktig hvor det lå, men de kunne ikke reise ut uten adressen! så det ente med at etter 45 min kunne noen gå ut og leite etter veiskilt, å finne tallet på huset! helt håpløst! Anonymkode: d593c...eec
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #12 Skrevet 8. januar 2018 Måtte ringe ambulanse i jula. Da virket det som de hadde en grov indikasjon på hvor jeg var (sa de hadde en ambulanse i nærheten), men trengte adresse for å finne fram nøyaktig. Kanskje også et spørsmål om tidsbruk. Trenger man ambulanse, kan ofte tid være kritisk, og da går det raskere om melder har adressen. Anonymkode: d4a12...443
solmåneogstjerner Skrevet 8. januar 2018 #13 Skrevet 8. januar 2018 Jeg måtte ringe politiet for et par måneder siden pga en voldsepisode jeg var vitne til. Jeg følte at det var svært kritisk og løp for å hjemme meg. Jeg fortalte politiet hvor det var (en navngitt liten park). De krevde at jeg skulle finne gateadresse, så jeg måtte gå fra min 'trygge plass' for å se på gateskilt og nummer. Det syntes jeg var veldig merkelig. Noe så enkelt som et Google søk ville fortalt dem hvor dette var. Og jeg forventer faktisk at politiet har såpass kunnskap om byen de jobber i at hvis jeg sier at det er i x-park så bør de kjenne til den. Pga at dette tok så lang tid, hadde gjerningsmannen forsvunnet fra stedet når de endelig kom.... 7
Belima Skrevet 8. januar 2018 #14 Skrevet 8. januar 2018 14 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg måtte ringe politiet for et par måneder siden pga en voldsepisode jeg var vitne til. Jeg følte at det var svært kritisk og løp for å hjemme meg. Jeg fortalte politiet hvor det var (en navngitt liten park). De krevde at jeg skulle finne gateadresse, så jeg måtte gå fra min 'trygge plass' for å se på gateskilt og nummer. Det syntes jeg var veldig merkelig. Noe så enkelt som et Google søk ville fortalt dem hvor dette var. Og jeg forventer faktisk at politiet har såpass kunnskap om byen de jobber i at hvis jeg sier at det er i x-park så bør de kjenne til den. Pga at dette tok så lang tid, hadde gjerningsmannen forsvunnet fra stedet når de endelig kom.... Det er dessverre et problem etter den nye politireformen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #15 Skrevet 8. januar 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Jeg måtte ringe politiet for et par måneder siden pga en voldsepisode jeg var vitne til. Jeg følte at det var svært kritisk og løp for å hjemme meg. Jeg fortalte politiet hvor det var (en navngitt liten park). De krevde at jeg skulle finne gateadresse, så jeg måtte gå fra min 'trygge plass' for å se på gateskilt og nummer. Det syntes jeg var veldig merkelig. Noe så enkelt som et Google søk ville fortalt dem hvor dette var. Og jeg forventer faktisk at politiet har såpass kunnskap om byen de jobber i at hvis jeg sier at det er i x-park så bør de kjenne til den. Pga at dette tok så lang tid, hadde gjerningsmannen forsvunnet fra stedet når de endelig kom.... Du kunne lett ha funnet ut av din posisjon på google maps... Anonymkode: f75b2...fd3
Gjest padawan Skrevet 8. januar 2018 #16 Skrevet 8. januar 2018 ringer du med appen som heter 113 fra Norsk luftambulanse sender den GPS-koordinatene til der du er slik at de som svarer vet det.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #17 Skrevet 8. januar 2018 Det er mulighet for å spore. Det kan ta litt tid. Det finnes et program der man kan se hvilken telefonsender som blir brukt. Det beste er å vite hvilket sted / adresse man er på, for å få raskest hjelp. App med GPS er godt hjelpemiddel. Anonymkode: f42e3...5ce
solmåneogstjerner Skrevet 8. januar 2018 #18 Skrevet 8. januar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kunne lett ha funnet ut av din posisjon på google maps... Anonymkode: f75b2...fd3 Ja! Det kunne jeg helt sikkert, hvis jeg hadde klart å holde hodet såpass kaldt. Men jeg var stresset og redd, pga offeret som var på vei til å bli slått helseløs med et balltre, og jeg var også redd for meg selv. Fordi gjerningsmannen la merke til meg. Derfor løp jeg og gjemte meg. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #19 Skrevet 9. januar 2018 De klarte å spore opp meg da jeg måtte bli hentet med ambulanse. Jeg visste ikke hvor jeg var, men de sporet opp hvor jeg ringte fra. Dette var i 2013. Anonymkode: 7b7ff...0c1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #20 Skrevet 9. januar 2018 På 7.1.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i en situasjon der dette skjedde, det er en del år siden (før smarttelefon), men de fant oss etter litt om og men. I dag tviler jeg på det er noe problem. Anonymkode: 9d8b4...eec Man skulle ikke tro det, men det er vanskeligere nå enn før. Fasttelefonene kunne sentralen spore til det enkelte huset telefonen befant seg i, og kunne slik finne adresse. Med mobil- og smartelefoner får de bare sporet opp nærmeste ''antenne'' eller signalsender, og disse har ofte veldig stor radius. AMK kan ikke bare spore en telefon sånn uten videre, selv om mange tror det. Det er det bare politiet som kan gjøre, og det er svært strenge regler for når det kan skje - så det er en tidkrevende prosess. Det beste er å laste ned luftambulansen sin app! Der får du opp koordinater, og nedenfor står det ''ring 113''. Når du ringer med appen, sender du automatisk koordinatene til AMK Anonymkode: b333b...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå