Gå til innhold

Gikk tegn form og farge for 11,12 år siden. Hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk grunnkurs i tegn form og farge for 11-12 år siden. Så ble jeg syk og måtte slutte. Fått behandling nå og vurderer å ta opp utdanning. Hvilke valg har jeg nå?

Anonymkode: d562f...3eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du generell studiekompetanse? Hvis ikke så starter du der. Søk opp 23/5 regelen. Du må være over 23 år, og ha 5 år med jobb/skole. Man kan slippe deler/alt av de 5 årene om man kan dokumentere at man har vært for syk til å jobbe feks. 

Anonymkode: c1ab2...141

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du generell studiekompetanse? Hvis ikke så starter du der. Søk opp 23/5 regelen. Du må være over 23 år, og ha 5 år med jobb/skole. Man kan slippe deler/alt av de 5 årene om man kan dokumentere at man har vært for syk til å jobbe feks. 

Har ikke studiekompetanse. 

Men lurer på å feks bli parykkmaker eller feks sølvdmed. Det er noe jeg kunne velge å gå videre på før etter å ha tatt tegn form og farge.  Men linjene har skiftet navn (Så jeg vet ikke hva det tilsvarer), og det er lenge siden, Så nå lurer jeg på hvordan gå videre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke studiekompetanse. 

Men lurer på å feks bli parykkmaker eller feks sølvdmed. Det er noe jeg kunne velge å gå videre på før etter å ha tatt tegn form og farge.  Men linjene har skiftet navn (Så jeg vet ikke hva det tilsvarer), og det er lenge siden, Så nå lurer jeg på hvordan gå videre. 

Da bør du snakke med rådgiver på VGs der du bor. Du havner helt sist i køen på vanlig videregående, så å komme inn som vanlig elev er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet noe mere? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har voksenrett. Og siden du ikke har brukt opp årene med skolerett, Så vil jeg tro du kan gå på vanlig vgs. Ta kontakt med opplæringskontoret i kommunen din og rådgiveren på den lokale skolen. Mulig kommunen din har et karrieresenter du kan henvende deg til. 

Anonymkode: f0f27...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du snakke med rådgiver på VGs der du bor. Du havner helt sist i køen på vanlig videregående, så å komme inn som vanlig elev er vanskelig.

Dette er bare synsing aka tull fra en som ikke vet noe. Så lenge TS ikke har brukt opp ungdomsretten sin har hun fortsatt rett på å gå videregående skole. Hun havner ikke bakerst i køen.

TS: Tror linjen du gikk på tidligere har byttet navn til design og håndverk. Uansett tror jeg du må kontakte rådgiver for å få et sikkert svar. 

Anonymkode: 51a6f...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Plus skolen i Fredrikstad kunne vært noe for deg?

Anonymkode: 11064...72d

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare synsing aka tull fra en som ikke vet noe. Så lenge TS ikke har brukt opp ungdomsretten sin har hun fortsatt rett på å gå videregående skole. Hun havner ikke bakerst i køen.

TS: Tror linjen du gikk på tidligere har byttet navn til design og håndverk. Uansett tror jeg du må kontakte rådgiver for å få et sikkert svar. 

Anonymkode: 51a6f...1a9

Snakker som om du veit noe du å. Flaut 

https://beta.vilbli.no/nb/nb/no/ungdomsrett-lovfestet-rett-for-ungdom/a/025470

Ungdomsretten gjelder ut det skoleåret som begynner det året du fyller 24 år.

Så jo Ts har ikke ungdomsrett lenger. Siden Ts gikk vg1 for 11-12 år siden betyr det at hun er rundt 27 år hvis hun startet på VGs som andre. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakker som om du veit noe du å. Flaut 

https://beta.vilbli.no/nb/nb/no/ungdomsrett-lovfestet-rett-for-ungdom/a/025470

Ungdomsretten gjelder ut det skoleåret som begynner det året du fyller 24 år.

Så jo Ts har ikke ungdomsrett lenger. Siden Ts gikk vg1 for 11-12 år siden betyr det at hun er rundt 27 år hvis hun startet på VGs som andre. 

Og da slår voksenrett inn https://beta.vilbli.no/nb/nb/no/voksenrett-lovfestet-rett-for-voksne/a/025154/

Hvem har voksenrett?

Du har voksenrett fra og med året du fyller 25 år.

Voksenrett gjelder for deg som har fullført grunnskolen eller tilsvarende i Norge eller et annet land, men ikke fullført videregående opplæring.

Voksenrett gjelder også for deg som har fullført videregående opplæring i et annet land, men som ikke får godkjent denne opplæringen i Norge.

Det er et vilkår for rett til videregående opplæring at du oppholder deg lovlig i Norge, og at søknaden om oppholdstillatelse er avgjort.

Hva innebærer voksenretten?

Voksenretten gir deg rett til tre års videregående opplæring, eller mer for yrkesfaglige utdanningsløp der opplæringstiden er lengre.

Som voksen har du rett til realkompetansevurdering.

Du skal få opplæring tilpasset dine behov og tilbud om opplæring i samsvar med den sluttkompetansen du ønsker. Det skal legges avgjørende vekt på din mulighet til å oppnå yrkes- eller studiekompetanse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...