Gå til innhold

6 år gammel katt, 4åring og ny kanin sammen inne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 6 år gammel hunkatt og en 4åring. Katten liker ikke barnet noe særlig, men tolerer han nå fint og er ikke redd mer, lar seg til og med klappe innimellom (hun ble varig redd og furt da jeg kom hjem med babyen hehe).

Vi skal flytte etterhvert, og når vi har kommet godt i orden der (og katten har vent seg til ny plass), vurderer jeg å skaffe kanin som skal få gå fritt når vi er hjemme (og kanskje gå fritt i adskilt rom fra katten når vi er ute). 

Men kan det gå? Katten har tidligere vært vennlig mot kattunger, kan den da bli like vennlig mot en kaninunge? Vil kaninen bli spist? 

Har så lyst på en tam og renslig kosekanin, men hvor realistisk er det med et barn på 4/5? 

Anonymkode: aca90...c89

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Kanin er et byttedyr for katten så hadde ikke tatt sjansen. Så det er stor fare for at kaninen blir drept.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kan katt og kanin gå sammen uten tilsyn. Katt er jeger, kanin er byttedyr og det har skjedd flere ganger at kaniner har blitt drept av katt eller blitt så skremt at hjertet faktisk har stoppet. 

Anonymkode: 00cce...908

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Calandria said:

Kanin er et byttedyr for katten så hadde ikke tatt sjansen. Så det er stor fare for at kaninen blir drept.

Også hvis de aldri er alene sammen?

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i den store kaninboka på Facebook, der får du MASSE tips om hva du kan gjøre for å ha best mulig kaninhold :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du holdere øye med dem slik at du kan bryte inn så går detbsom regel bra. Men dersom kaninen begynner å trampe med bakbeina så er den redd/sint 

• Liker 1
Skrevet

Katt og kanin sammen kan nok bli litt komplisert. Men er mulig noen har andre erfaringer enn hva jeg har.

Vi hadde kaninene i eget hus og katten inne hos oss til vanlig før. Men kaninene jagde ihvertfall katten vår hvis de var ute samtidig, ved en anledning fikk de tak i henne også, så vi endte med å ikke la de gå utenfor hus og gjerder samtidig.

Gjest Catalina Culès
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en katt  ikke skal se på en kanin som et byttedyr må de vokse opp sammen fra de er små, da kan det gå. Du burde holde et godt øye med dem, men jeg hadde ikke tatt sjansen mye kan skje om du er uoppmerksom i bare noen sekunder.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Calandria said:

Om en katt  ikke skal se på en kanin som et byttedyr må de vokse opp sammen fra de er små, da kan det gå. Du burde holde et godt øye med dem, men jeg hadde ikke tatt sjansen mye kan skje om du er uoppmerksom i bare noen sekunder.

Så kjipt:( 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud !! Hva slags idé er det. At der går ann! 

Anonymkode: 79cd5...1bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja at det går an å stille et spørsmål;) 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja katt og kanin kan gå sammen men det er viktig at kaninen har et eget sted å sove. 

Anonymkode: de13f...87f

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja katt og kanin kan gå sammen men det er viktig at kaninen har et eget sted å sove. 

Anonymkode: de13f...87f

Men er det "fælt" om den må sove i bur, eller er det sånn som med katter at den kommer til å velge soveplass selv? 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tenk at man stiller spørsmål her inne når man er usikker da gitt 😱 

kutt ut 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt katt og kanin sammen, men kaninen kom først. Det funket helt fint ganske lenge, helt til kaninen ble mannevond (eller kattevond om du vil). Den gikk til angrep på katten og måtte til slutt omplasseres til en venn av meg som ikke hadde katt. 

Jeg hadde ikke turt å ha de sammen uten tilsyn. Katten er et rovdyr, og du vet aldri. 

Anonymkode: f6009...861

Gjest N-Nøff
Skrevet
På 6.1.2018 den 10.49, Calandria skrev:

Det er det faktisk ikke med mindre det er snakk om en veldig liten kaninunge. Men sånn "for sikkerhetsskyld" så bør man aldri la rovdyr og byttedyr være alene.. med mindre rovdyret er vesentlig mindre enn byttedyret. Så der er vi enige. 

Gjest N-Nøff
Skrevet (endret)
På 6.1.2018 den 10.54, heipådegsann skrev:

Katt og kanin sammen kan nok bli litt komplisert. Men er mulig noen har andre erfaringer enn hva jeg har.

Vi hadde kaninene i eget hus og katten inne hos oss til vanlig før. Men kaninene jagde ihvertfall katten vår hvis de var ute samtidig, ved en anledning fikk de tak i henne også, så vi endte med å ikke la de gå utenfor hus og gjerder samtidig.

Katt og kanin går ofte godt sammen da de har ganske likt kroppsspråk. Jeg hadde en katt og en kanin som var bestevenner. Lå ved siden av hverandre. Vet ikke om kaninen trodde hun var katt eller om katten trodde hun var kanin, men de var perlevenner. Har hatt kaniner ute og aldri sett antydning til at katter har prøvd seg på dem eller vist interesse for noe annet enn de små fuglene i trærne ved kaningården. 

Men, det finnes selvsagt de ekstra blodtørstige, mordlystne kattene som gjerne flyr på kaniner. Så man bør alltid ha en regel om at katt og kanin skal "foregå under oppsyn". For sikkerhetsskyld. Selv om de aller fleste katter aldri ville rørt en kanin. Og det finnes jo store kaninraser på 6-7 kilo som lett vinner kampen mot en 3 kg tung huskatt. De kan være ganske tøffe, kaninene...

Endret av N-Nøff
Slrivefeiø.. ja.. du skjønner..
Gjest N-Nøff
Skrevet
På 6.1.2018 den 10.55, Calandria skrev:

Hæ.. hva er det for en merkelig påstand. Hunden min vokste opp med katten, men jeg kan love deg at han i aller høyeste grad anså henne som kattebiff. 

Gjest N-Nøff
Skrevet
På 6.1.2018 den 11.25, AnonymBruker skrev:

Men er det "fælt" om den må sove i bur, eller er det sånn som med katter at den kommer til å velge soveplass selv? 

Du kan jo ha et stort bur..

Gjest Catalina Culès
Skrevet
4 minutter siden, Neinøff skrev:

Hæ.. hva er det for en merkelig påstand. Hunden min vokste opp med katten, men jeg kan love deg at han i aller høyeste grad anså henne som kattebiff. 

Mente bare at det da ville bli lettere for de å akseptere hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...