Gå til innhold

Nettvett og barn - pedofile

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Barna mine liker å spille minecraft hvor man bygger egne verdener og kan invitere andre spillere, online, inn til sin verden. Minecraft har blitt brukt av pedofile for å komme i kontakt med barn, men de fleste som spiller minecraft er helt vanlige personer. Minecraft er et populært spill som appellerer til alle aldersgrupper og begge kjønn. Det hender de spiller sammen med pappaen til noen av vennene til barna innimellom. Datteren min kom imidlertid også og sa at det var flere andre voksne på minecraft serveren pappaen og barna hans spilte på.

Det finnes dessverre voksne som ikke er som de fleste voksne, og som kan være ute etter å gjøre ting med barna våre som kan være skadelige for dem. På internett er det lett for slike voksne å komme i kontakt med barna og ha de på "tomansshånd" når de sitter der bak hver sin skjerm. Barna mine er 10 og 12 år gamle. Hvordan håndterer dere denne problemstillingen?

Endret av Atrix
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med ungene om at de aldri skal gi fra seg kontaktinformasjon. At det er mennesker på nettet som ikke er snille, eller har lyster som er ulovlige. Oppfordre dem til å alltid snakke med deg eller en annen voksen de kan stole på, om noen på nett sier eller gjør noe de synes er ubehagelig, ekkelt eller skremmende. 

Man får aldri sikret seg helt, men man kan forsikre seg om at ungene vet hva de skal gjøre dersom de opplever noe ubehagelig eller fælt.

Anonymkode: 11323...e7c

• Liker 7
Skrevet

Ingen andre, med barn, som har noe policy på dette?

Skrevet
13 hours ago, Atrix said:

På internett er det lett for slike voksne å komme i kontakt med barna og ha de på "tomansshånd" når de sitter der bak hver sin skjerm. Barna mine er 10 og 12 år gamle. Hvordan håndterer dere denne problemstillingen?

Her har vi noe fra de pedofile selv: Pedofile forteller hvordan barn skal unngå å komme i kontakt med dem på nettet .

Fem råd fra en nettveteran

Nordmannen ba også om nettråd fra en av dem som utviklet det skjulte nettet og den krypterte nettleseren TOR. Bortsett fra at Shava Nerad var en av de første kvinnene på internett noensinne, er hun en helt normal mor og kvinne. Da sønnen hennes ble gammel nok til å dra ut på nettet, ga hun ham følgende råd:

1. Fremmede er spennende folk. Snakk gjerne med fremmede.

2. Fremmede er ikke til å stole på. Snakk gjerne med fremmede, men ikke ta dem for alvorlig.

3. Fremmede har aldri autoritet til å si hva du skal gjøre.

4. Hvis noe føles rart, spør foreldrene dine.

5. Hvis du synes det er rart eller flaut å snakke med foreldrene om det, er det et naturlig faresignal. Lytt til det, og kutt all kontakt med den fremmede.

Flere av debattantene på pedofili-forumet nikket enige til dette:

«Det høres ut som gode råd. Jeg tror mange barn savner kontakt med voksne. Før de farlige dagene av idag fikk barn vandre over alt og se hva alle gjorde. Hvis noen oppførte seg dårlig mot dem, fortalte de foreldrene om det. Idag forventes det at barn ikke skal ha noen dårlige opplevelser, inntil de er atten år og kastes ut i en verden de ikke har noen erfaring med å håndtere», skriver en.

Og her er en veldig god bok som kan brukes som utgangspunkt for drøftinger mellom foreldre / lærere og barn, ikke bare for problemstillingen at voksne snakker med barn på internettet, men også for masse annet om sunt nettvett og prioriteringer av tid på sosiale medier, hvordan håndtere konflikter, være fornuftig og verne om privatlivet og så videre.
A Smart Girl's Guide: Digital World: How to Connect, Share, Play, and Keep Yourself Safe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Atrix skrev:

Ingen andre, med barn, som har noe policy på dette?

Jeg har ikke barn selv, men vet at andre som har det, har barna i sin nærhet og med åpen skjerm slik at foreldrene når som helst kan se. Jeg er ellers enig med de pedofile i dette: ikke bruk internett som barnevakt! Min personlige mening er at det er hjerterått å sende barn ut på internett uten overvåking eller meddeltakelse.

Anonymkode: 5f4f7...b65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke dele konto med barnet frem til de blir 18 feks? 

Da ser du vel alle chat logger? Gjøre det klart at vi har en felles konto frem til de blir 18, og så kan dere jo spille sammen. Det er sikkert et hyggelig spill? Eller? Er dette noe man spiller på tvn eller på pc?

Ellers synes jeg de rådene lengre oppe her virker bra! 

Anonymkode: f943b...958

• Liker 1
Skrevet

Niåringen min spiller Minecraft og chatter med andre der (i all hovedsak venner fra skolen, men jeg har sett at han av og til har snakket med andre også). Foreløpig har han ikke opplevd noe skummelt og det er veldig lærerikt for ham å chatte på engelsk med andre. Vi snakker ofte om nettvett og følger med på hva han gjør på nett, hvem han snakker med og om hva. Han vet (og vi minner ham også på det jevnlig) at han aldri skal gi ut kontaktinformasjon. Vi snakker også om at han selvfølgelig ikke trenger chatte med noen om han ikke vil og at han alltid må fortelle oss hvis han synes en samtale er rar eller ubehagelig. Skolen hans har årlige foreldremøter (politiet er også med) om nettvett, sjekk om de har noe lignende hos dere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du er redd for. Det er de samme sikkerhetsreglene som gjelder på nettet som ellers. Aldri avtal noe med noen voksne uten å avtale med mamma eller pappa først. Ikke gjør noe du ikke har lyst til bare fordi noen andre vil at du skal gjøre det. Hvis du opplever en voksen som ubehagelig så må du si i fra. Å skjerme barn fra verden har ikke noe for seg. De må lære seg å leve i den.

Anonymkode: c3721...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du er redd for. Det er de samme sikkerhetsreglene som gjelder på nettet som ellers. Aldri avtal noe med noen voksne uten å avtale med mamma eller pappa først. Ikke gjør noe du ikke har lyst til bare fordi noen andre vil at du skal gjøre det. Hvis du opplever en voksen som ubehagelig så må du si i fra. Å skjerme barn fra verden har ikke noe for seg. De må lære seg å leve i den.

Du vet at de voksne med skumle baktanker utgir seg for å være barn?

• Liker 1
Skrevet

Hittil, så har de stort sett bare spilt med andre barn de kjenner i virkeligheten.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de voksne med skumle baktanker utgir seg for å være barn?

Den regelen var jeg ikke klar over. Men er de så opptatt av å følge regler da?

Skrevet

Spiller minecraft med ungene mine;) og world of warcraft med de;) passer på som en hauk, ungene mine får ikke gå på hollywood planet eller andre slike chatsider!  

• Liker 1
Skrevet

Man kan fint være engasjert i barnas aktiviteter og opptatt av nettvett uten å spille sammen med barna så jeg synes det bare blir tåpelig å kritisere fordi man ikke setter seg ned og spiller dataspill med åtteåringer. Man må selvfølgelig sette seg inn i hva spillene handler om, følge med på barna og ha en god dialog med dem om spillene og nettvett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mye overgrep som starter med internettspill for tiden siden dette er et tema?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mye overgrep som starter med internettspill for tiden siden dette er et tema?

Internett spill, hvor man kan chatte, er nok ett av mediene hvor overgrep foregår ja.

Skrevet

Vi har en 10 åring som nettopp har begynt å spille ett par online spill. Vi har lenge snakket med henne om nettvett, hva man skal si og ikke skal si. Det er egentlig det eneste vi gjør/har gjort. Snakker med henne! Det satt langt inne å la henne få lov, men man kan jo sammenligne det med å gå ut i verden..

Vi snakker med barna våre om hvordan de skal forholde seg til fremmede. Her har vi også snakket med henne om overgrep og hemmeligheter, og at vonde hemmeligheter må fortelles selv om man lover å ikke gjøre det. Så sender vi henne både ut alene, på vennebesøk, fritidsaktiviteter osv. uten at vi alltid følger henne eller er med henne og overvåker henne. Alle disse stedene er også steder man potensielt kan møte på overgripere. Vi kan ikke holde henne  bånd likevel, alt vi kan gjøre er å lære henne opp og forberede henne så godt vi kan.

Så ja, vi følger mer eller mindre den samme metoden da det kommer til den virtuelle verden som vi gjør med den virkelige verden. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss, langt derifra! 

• Liker 3
Skrevet

Sett opp egen server. Er ikke komplisert. Da kan kun inviterte bli med å spillee eller du kan legge til et passord.

Jeg har en ekstra data som står og surrer med flere servere på for flere spill og programmer. Du kan også selvfølgelig sette den opp på dataen du selv spiller på. 

Skrevet

Det med egen server er egentlig noe vi praktiserer per i dag, siden de selv velger hvem de vil slippe inn i "sin verden" på minecraft. Det er også derfor de bare spiller med mennesker vi kjenner i den virkelige verdenen. Men problemstillingen dere andre snakker med barna deres om, blir uansett høyaktuell før eller siden. Å snakke om det er nok viktig, samt selvfølgelig å følge med, uten å nødvendigvis være med barnet over alt til enhver tid, eller direkte overvåke barnet.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettvett handler ikke bare om å beskytte barna fra pedofile. Det handler om veldig mye forskjellig. Det handler om å være kritisk til det man møter på internett, enten det er useriøs informasjon og nyheter, svindel (hvert år faller flere voksne nordmenn for god gammeldags Nigeria-svindel, på tross av hvor velkjent dette er) eller noen som vil deg vondt. Det handler om å skjønne hvordan man oppfører seg mot andre, at det ikke er greit å skjule seg bak en datamaskin og slenge dritt til andre enten det er via spill, på sosiale medier eller i kommentarfeltet til avisene (noe selv skremmende mange voksne ikke evner). Det handler om å bruke internett på en sikker måte, f.eks. ved å ikke gi ut personlig informasjon til hvem som helst eller passe på å lage trygge passord. Det handler om å passe på hverandre,  at de ikke deler andres sensitive informasjon med uvedkommende, ikke legger ut bilder av andre uten samtykke, ikke utestenger eller mobber andre. Ikke alt dette er relevant for et barneskolebarn, men de blir eldre fortere enn vi aner. Foreldre har lite kontroll over det som foregår på internett, det er lite synlig, og det er veldig tydelig at barn (og voksne) ikke automatisk vet hvordan de skal oppføre seg og takle alt de opplever helt uten opplæring. Man kan ikke vente og ta affære først når noe skjer, man må være i forkant og forhindre at det skjer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det å skrive med fremmede på nett var noe jeg drev med med en gang jeg fikk pc. Jeg fikk ikke veiledning og skrev feks med en som ville voldta mg med kniv og fikk et panikkanfall da noen jeg stolte på, en venn, seldte bilder av meg og barn i min familie til andre. Ting ble spredt og jeg har senere i livet fått angst av dritten.

På den positive siden; Jeg møtte også to fantastiske gode venner på nett og ble senere nære venner av disse. Jeg har også brukt det til mye kreativt, men om det har gjort så mye positivt for meg i det store bildet vet jeg ikke..

Jeg var ung og dum og skulle så gjerne visst at det var idiotisk å dele bilder av meg selv med umodne gutter bare for litt oppmerksomhet. Det var ikke vært det.

En pervers idiot har derimot ringt HJEM til oss på tlf etter å ha sett våre annonser i et ponniblad. Jeg tok telefonen og var vel 12-14 år eller noe..

Anonymkode: f943b...958

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...