Gå til innhold

Matallergier

Gjest happyending

Anbefalte innlegg

Gjest happyending
Skrevet

Leste i en tråd nedenfor her at om man skal svare ja til en bryllupsinvitasjon på mail, så kan det passe på slenge på eventuelle matallergier her..

Liksom:

Hei!

Takk for invitasjonen, x og y vil gjerne komme..

Jeg må også informere om at vi er allergiske for grønnsaker og y har cøliaki og kan ikke spise noe som inneholder mel..

Mvh x og y

Er ikke det å kreve litt mye? Jeg mener, skal man invitere 100 gjester og ta hensyn til alles allergier og preferanser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du ikke alt en gjest skal kunne kose seg med maten i ditt bryllup uten at de blir syke da? Jeg ville gjerne vist om noen hadde allergier så fikk vi heller gi beskjed om det på kjøkkenet..

Gjest Bellatrix
Skrevet

Man kan ikke alltid tilpasse seg slik at alle kan spise alt, men som allergiker er det i hvert fall greit å vite hva jeg putter i meg. Mao folk må gjerne ha hva de vil i maten, men det er enkelte ting jeg må vite om at er der. Og om man har 10 nøtteallergikere kan det jo være lurt å prøve å unngå nøtter i hovedretten i hvert fall. Som allergiker forventer jeg ikke at folk skal la tilpasse alt til meg, men det er jo ok å kunne spise noe.

Skrevet

Jeg er allergisk mot skalldyr. Jeg var i et bryllup for en stund tilbake, og hadde tilfeldigvis nevnt for bruden om allergien min.

Når forrettene kom, som var rekecocktail, fikk jeg skinkecocktail. Gjett om jeg ble glad og overraska!!

Gjest happyending
Skrevet

Jo, selvfølgelig vil jeg at folk skal nyte maten i bryllupet mitt.. Jeg syns bare det er litt frekt å skrive det på svaret på invitasjonen.. Da syns jeg det er bedre å ringe bruden og høre om det feks er nøtter i maten eller noe annet man er allergisk mot, og kanskje få det ordnet på den måten...

Skrevet

Jeg synes absolutt at man skal informere om allergier eller om man er vegetarianer. Jeg vil iallefall at alle skal få mat de kan spise. Det vil uansett ikke være så mye ekstra arbeid for kokken å lage et alternativ.

Skrevet

Vi kommer til å gjøre dette litt enklere for gjestene ved å be de om å opplyse om dette når de svarer på invitasjonen. Skjønner at det kan være vanskelig, men jeg ville blitt lei meg om mine gjester ikke kune nye maten på¨den store dagen vår.

Gjest happyending
Skrevet

Men hvis man ber om det, så er det noe annet.. Men jeg kunne aldri opplyst om slikt uoppfordret i et skriftlig svar på invitasjon..

Skrevet

Jeg synes godt en kan opplyse om det i svar på en invitasjon. Brudeparet vil vel at gjestene skal kose seg mest mulig i bryllupet, og middagen utgjør jo som regel en stor del av festen. Da er det dumt å måtte sitte der og ikke kunne spise hovedretten feks, fordi det er noe i den du ikke tåler. Kjøkkenet kan sikkert fikse noe, men det vil jo ta litt tid.

Jeg synes det er mye høfligere å si ifra på forhånd enn å sitte der og ikke spise eller be kjøkkenet om å lage noe annet på sparket.

Skrevet
Men hvis man ber om det, så er det noe annet.. Men jeg kunne aldri opplyst om slikt uoppfordret i et skriftlig svar på invitasjon..

Synes det er helt greit å opplyse om slikt på forhånd, det er for mange, tross alt, snakk om livet.

Nå vet jeg ikke om du faktisk lider av allergi/matintoleranse, ev hvor alvorlige symptomer du får.

Ta scenarioet at man serverer ferdige tallerkner, hvor kokken kunstferdig har hatt saus på kjøtt, potet og grønnsaker. En gjest har ikke (av høflighetsgrunner) sagt fra om kritisk cøliaki. Spiser h*n av middagen blir h*n alvorlig syk, fordi sausen er laget på meljevning. Fordi Kokken har vært så kunstferdig kan h*n ikke plukke ut ting uten saus, siden omtrent alt har en liten dråpe saus på. Og en dråpe er nok til å ødelegge kvelden.

Hva mener du/dere at gjesten burde gjort?

-Gå sulten resten av kvelden?

-Bedt om en porsjon uten saus?

-Laget "oppstyr" fordi det er saus på, og at kokken ikke har en ekstra tallerken uten saus?

Ta også med i betrakning at det meste av kaker o.l på kakebordet til kaffen også vil inneholde gluten. Gjesten kan dermed ikke spise noe som helst i løpet av kvelden.

Det er ikke frekt eller uhøflig å si fra om allergi/intoleranse.

Det er mange måter å lage mat på som alle kan spise.

- Servere saus på siden

- Opplyse gjester om hvilke retter som inneholder ting de ikke tåler/som er trygge å spise

- merke maten med innhold (f.eks ved bufet eller koldtbord), da kan alle velge trygge ting.

- Lage egne retter/alternativer for gjeldende gjester.

Om enkelte mener dette er tidkrevende, så mener jeg oppriktig at det er bedre å bruke en halvtime ekstra på dette fremfor å bestemme seg om man skal ha slør eller ikke...

Men, meg om det. :wink:

Skrevet

Er det virkelig folk som synes det er uhøflig å opplyse om at man er allergisk mot visse typer mat :o

Hadde jeg hatt matallergi hadde jeg fortalt om det. Eller er det forventet at allergikere ikke spiser..? Hm... Kanskje de skal ta med egen mat? Tic-tacs?

Skrevet

Har nettopp svart på en bryllupsinvitasjon jeg, og da la jeg selvfølgelig til at hva jeg er allergisk mot! Synes ikke en skal lage mat som ikke innholder ting jeg ikke tåler - men er jo fint om de kan lage litt til meg som jeg kan ha! De synes det var helt topp at jeg sa ifra - og kokken din ordner det! Det gjorde iallefall min!!

Skrevet

:Nikke:

Enig med shi her.

Og hos oss spurte kjøkkenet også, om det var enkelte hensyn de måtte ta til enkelt gjester.

Så vi endte med god mat, der ingen fikk noe som var helsefarlig for dem.

Vi hadde skogsoppsuppe til forrett. Enkelte fikk da bakt sopp, pga melkeallergi.

Til hovedrett hadde vi helstekt oksesteik med grønsaker og saus. Her kunne alle ta det de ville, mens de som var hyperallergiske mot noe, fikk en ferdig tallerk med det de tålte, og hvor de var garantert at maten ikke hadde vært borti noe de ikke tålte.

Til dessert hadde vi en jordbær og banandessert. Her kunne man forsyne seg selv, men grunnet krem fikk enkelte egne skåler uten krem. Noen fikk andre frukter og i grunnen fungerte det veldig greit.

Skrevet

Ikke jeg heller.

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt i det hele tatt, faktisk ville jeg satt pris på å bli informert, for som vertinne er det min oppgave å sørge for at gjestene har det bra. Jeg synes faktisk det er du som er litt frekk. Det burde ikke være noe problem å gjøre litt om på middagen eller ha en annen rett for de som ikke tåler den vanlige.

Skrevet
Er det virkelig folk som synes det er uhøflig å opplyse om at man er allergisk mot visse typer mat  :o  

Hadde jeg hatt matallergi hadde jeg fortalt om det. Eller er det forventet at allergikere ikke spiser..? Hm... Kanskje de skal ta med egen mat? Tic-tacs?

Jeg ville ikke sagt det i svaret på invitasjonen. Jeg ville nok fortalt det (om det var en allergi der ting ikke kan plukkes ut, som eks cøliaki) ved en annen anledning, hvis jeg av erfaring visste det var et problem.

Selv spiser jeg ikke skalldyr (ikke allergi), men jeg har til nå FINT klart meg gjennom diverse selskaper der forreten har fått stått i fred.

Har også vært i selskaper der gjester ikke har tålt saus, og det har aldri vært noe problem å få inn nye poteter på sparket. Eller man sier ifra når man ankommer selskapet om de kan la være å anrette en tallerken med "sånn eller slik".

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille å skrive det når man svarer på invitasjonen. Er jo mye mer praktisk for brudeparet å få vite det så fort som mulig.

Skrevet

Vi har oppfordret folk til å si fra på hjemmesiden vår. Synes ikke det er frekt.

Skrevet

Tror heller ikke det er alle brudepar som kommer på å skrive noe om dette på innbydelsen sin. Jeg mente ikke at vi ikke skulle ha en god middag når jeg sa hva jeg ikkke tålte... Også i vårt bryllup skal vi ha nøtter til hovedretten - da lager kokken en rett til meg uten..

Mange er også allergisk mot blomster.. Feil type blomst kan også ødelegge kvelden for meg... Men det synes jeg ikke bruden trenger å vite - det synes jeg hadde vært frekt å si... Skal i et bryllup hvor jeg vet at de bare skal ha liljer - kommer nok til å ta mange allergitabletter i dagene før.. Så ialle bryllup jeg skal prøver jeg å finne ut hvilke blomster det skal være..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...