AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Skrevet 6. januar 2018 Min mann, datteren vår på 1 og jeg er på besøk hos noen i familien til mannen min. Det er ikke alt for langt unna, men vi skal tilbringe helgen her. De er hyggelige og gjestfrie. Mannen min har tilbragt 4 netter hos mine foreldre i julen. Jeg vil dra hjem. Jeg hadde lovt meg selv at jeg skal prøve å ha tålmodighet når Det gjelder situasjonen her. Det er lite barnevennlig, og jeg har ingen å omgås med her, da både kona og barna er bortreist. Barnet mitt blir utsatt for passiv røyking flere ganger daglig fordi det blir røyket inne. Soverommet har dårlig isolasjon og det blir kaldt der vi sover. Jeg sliter med at jeg fryser veldig lett og har allerede fått vondt i halsen:( Samtidig har jeg ryggsmerter som gjør det vanskelig for meg å bære mye. Datteren min er veldig sjenert og trives ikke rundt andre mennesker, så jeg blir den som må bære rundt på henne. Hun gråter bare jeg setter henne ned for å leke. Jeg vil bare hjem. Men jeg tør ikke si ifra, fordi mannen min har vært hos min familie såpass mange dager tidligere i julen. Situasjonen er annerledes der, særlig dette med innemiljø. Datteren vår trives også med dem. Jeg synes faktisk at det er urettferdig at vi ikke er like mye her på denne siden av familien, og datteren vår har godt av å bli litt sosialisert, men situasjonen er ikke veldig lett.. så føler at det ikke passer seg å dra herfra? Jeg vil ikke være dårlig kone og lage drama, men verken jeg eller datteren min trives. Er det urettferdig om vi kun blir en natt? Har dere noen råd å komme med? Anonymkode: f8a59...d63
Polly Ester Skrevet 6. januar 2018 #2 Skrevet 6. januar 2018 Sikkert vanskelig situasjon, men egentlig ikke. Det med røykingen hadde vært nok til at jeg hadde tatt med meg datteren min og dratt hjem. Om jeg hadde blitt sett på som uhøflig så får det bare være. Jeg vil ikke utsette barnet mitt for røyk. 12
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #3 Skrevet 6. januar 2018 Det er ikke urettferdig at dere blir kun 1 natt, når forholdene der er slik de er. Reis hjem med god samvittighet. Barnets helse og din helse kommer først. Anonymkode: 5e3e3...b4f 9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 Jeg forstår ikke hvordan mennesker kan synes det er OK å røyke inne med et lite barn til stedet. Har dere forresten sagt at det ikke er OK, selv om dette er noe de burde vite selv? Anonymkode: fe826...99a 14
Gjest NotNaomi Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 Jeg er så glad de gangene jeg er hos folk som jeg kan betrakte som " urenslige" osv osv. For da elsker jeg å komme hjem igjen:-) Ikke bra med røyking når barn er inne ! Skjønner ikke at noen fremdeles gjør det? Men barna får ikke skade av det da . Vær der , hold ut og gled deg til å komme hjem til deg selv :-)
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #6 Skrevet 6. januar 2018 19 minutter siden, NotNaomi skrev: Jeg er så glad de gangene jeg er hos folk som jeg kan betrakte som " urenslige" osv osv. For da elsker jeg å komme hjem igjen:-) 1)Ikke bra med røyking når barn er inne ! Skjønner ikke at noen fremdeles gjør det? 2)Men barna får ikke skade av det da . Vær der , hold ut og gled deg til å komme hjem til deg selv :-) 1) Enig. 2) Totalt uening. Barn kan selvfølgelig ta skade av passiv røyking. Og det er et dårlig råd å si "Vær der, hold ut". Anonymkode: 5e3e3...b4f 7
Gjest NotNaomi Skrevet 6. januar 2018 #7 Skrevet 6. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Enig. 2) Totalt uening. Barn kan selvfølgelig ta skade av passiv røyking. Og det er et dårlig råd å si "Vær der, hold ut". Anonymkode: 5e3e3...b4f Nei :-) barn tar ikke skade av passiv røyking i en helg ! Hvilke skader vil det mener du? Men jeg er mot det altså.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #8 Skrevet 6. januar 2018 Takk for råd dere. Det har vært en lang og slitsom uke for meg, og jeg tenker at jeg vil ta det opp med mannen min om det mirakuløst ikke blir bedre i morgen. Litt søvn på øyet vil kanskje hjelpe. Godt å vite at jeg ikke er hysterisk eller drama Anonymkode: f8a59...d63 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #9 Skrevet 6. januar 2018 Ja, hvis du ligger våken enda så tenker jeg at det går an å snakke med mannen din om at det ikke er akseptabelt for deg å "ødelegge" hele helgen. Anonymkode: 337df...3ec
Atea Skrevet 6. januar 2018 #10 Skrevet 6. januar 2018 Ville tatt opp det med røykingen, selv om barnet sikkert ikke tar skade av det når det bare er par dager. Kommer jo an på om barnet har astma og allergier. Men ville tatt det opp uansett, for å sette en standard til fremtidige besøk. Du sier du er dårlig, men det var vanskelig å forstå hvor dårlig? Spør om et ekstra ullteppe om det er kaldt. Hvis du er negativ smitter det over til barnet, kan gjøre det vel og merke. Hva gjør mannen din for å bidra? Sier ikke han noe på at det er kaldt, at det røykes inne og gjør han ikke ting sammen med barnet? 4
Sirah Skrevet 6. januar 2018 #11 Skrevet 6. januar 2018 10 timer siden, NotNaomi skrev: Jeg er så glad de gangene jeg er hos folk som jeg kan betrakte som " urenslige" osv osv. For da elsker jeg å komme hjem igjen:-) Ikke bra med røyking når barn er inne ! Skjønner ikke at noen fremdeles gjør det? Men barna får ikke skade av det da . Vær der , hold ut og gled deg til å komme hjem til deg selv :-) Hahahaha jeg også 😂 Og så føler jeg meg litt bedre neste gang jeg ser en hybelkanin i et hjørne hjemme i stua og ikke orker å fjerne den med en gang 😂 Tilbake til tråden: Jeg syntes du kan be dem om å røyke ute så lenge barnet er på besøk TS. Du kan også be om et ekstra ullteppe når du sover slik at du ikke fryser. Ellers syntes jeg du skal prøve å holde ut for din mann sin skyld. Som du sier, han har ofte vært med deg på tur til din familie. Om det er lite for deg og barnet å finne på, kan dere ikke ta dere en kjøretur i nærområdet? Finne en lekeplass barnet aldri har lekt på før, besøke en ny cafe, gå ned til vannet og mat endene (dersom dere er ved sjøen, finn på noe tilsvarende dersom dere er ved skogen osv) og lignende Som du selv skriver har datteren din godt av sosialiseringen. Nå vet jeg ikke hvordan mennesker dette er, men kan du foreslå en aktivitet som kan innkludere datteren din slik at hun blir litt tryggere på sin familie? Du har min fulle medfølelse TS. Jeg vet hvordan det er å sitte på slike besøk og bare ønske å reise hjem..... 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. januar 2018 #12 Skrevet 6. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mann, datteren vår på 1 og jeg er på besøk hos noen i familien til mannen min. Det er ikke alt for langt unna, men vi skal tilbringe helgen her. De er hyggelige og gjestfrie. Mannen min har tilbragt 4 netter hos mine foreldre i julen. Jeg vil dra hjem. Jeg hadde lovt meg selv at jeg skal prøve å ha tålmodighet når Det gjelder situasjonen her. Det er lite barnevennlig, og jeg har ingen å omgås med her, da både kona og barna er bortreist. Barnet mitt blir utsatt for passiv røyking flere ganger daglig fordi det blir røyket inne. Soverommet har dårlig isolasjon og det blir kaldt der vi sover. Jeg sliter med at jeg fryser veldig lett og har allerede fått vondt i halsen:( Samtidig har jeg ryggsmerter som gjør det vanskelig for meg å bære mye. Datteren min er veldig sjenert og trives ikke rundt andre mennesker, så jeg blir den som må bære rundt på henne. Hun gråter bare jeg setter henne ned for å leke. Jeg vil bare hjem. Men jeg tør ikke si ifra, fordi mannen min har vært hos min familie såpass mange dager tidligere i julen. Situasjonen er annerledes der, særlig dette med innemiljø. Datteren vår trives også med dem. Jeg synes faktisk at det er urettferdig at vi ikke er like mye her på denne siden av familien, og datteren vår har godt av å bli litt sosialisert, men situasjonen er ikke veldig lett.. så føler at det ikke passer seg å dra herfra? Jeg vil ikke være dårlig kone og lage drama, men verken jeg eller datteren min trives. Er det urettferdig om vi kun blir en natt? Har dere noen råd å komme med? Anonymkode: f8a59...d63 Er så glad jeg har ryggrad nok til å si nei til ting jeg ikke vil. Kan du ikke ta med deg datteren din og reise hjem, så kan mannen din slappe av alene med sin familie. Hvis både kona og barna er bortreist, kanskje mannfolka setter pris på litt alenetid? Du kan fint sosialisere datteren din på andre måter
sirenas Skrevet 6. januar 2018 #13 Skrevet 6. januar 2018 Du er ikke "drama" eller urettferdig! Hadde aldri vært på besøk over flere dager hos noen som røykte inne med sønnen min(Og han er snart ungdom!) Bare det i seg selv synes jeg er grunn nok til å kutte ned lengden på besøket! Hvilken relasjon har dere til disse menneskene? Det må jo gå an å forvente at de røyker ute, i garasjen eller under vifte på kjøkken mens barn er på besøk? Lykke til! 2
ViljaH Skrevet 6. januar 2018 #14 Skrevet 6. januar 2018 Jeg har overfor min familie sagt at hvis det røykes inne når barna er tilstede, så drar vi. Jeg tvinger dem ikke til noe rundt røyking, men jeg bestemmer for oss. Min manns familie røyker ikke, men han ville gjort samme der hvis behov. Jeg synes derfor at din mann skal si dette, hvis ikke han gjør det så du. Ikke noe kjefting eller bråk, bare si enkelt at du vil ikke ha røyking rundt barnet ditt så hvis det røykes inne så drar dere. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #15 Skrevet 6. januar 2018 Ts her. De har en annen familiekultur og er ikke sånn at de snakker så mye til barnet. Datteren min er veldig sjenert og svarer sjeldent tilbake i begynnelsen, så de gir litt opp. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må bli med hit da det er mer vanlig at damene omgås og mennene omgås. Vi tok heller ikke med vogna fordi vi skulle jo "på besøk", ei heller har vi bil. Siden dattera mi ikke kan gå enda, er det ikke bare bare å gå ut å leke. Jeg kan heller ikke si til familiemedlemmet at han skal røyke et annet sted fordi det et hans hus og han er eldre. Det er en annen type kultur, bare for å informere. Mannen min derimot sa ifra i går om at han ikke skal røyke i samme rom som babyen, men han sitter jo i stua og røyker. Sorry dette ble mye klaging. Det er bare så lite gøy når det ikke er egna. Anonymkode: f8a59...d63 1
Atea Skrevet 6. januar 2018 #16 Skrevet 6. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. De har en annen familiekultur og er ikke sånn at de snakker så mye til barnet. Datteren min er veldig sjenert og svarer sjeldent tilbake i begynnelsen, så de gir litt opp. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må bli med hit da det er mer vanlig at damene omgås og mennene omgås. Vi tok heller ikke med vogna fordi vi skulle jo "på besøk", ei heller har vi bil. Siden dattera mi ikke kan gå enda, er det ikke bare bare å gå ut å leke. Jeg kan heller ikke si til familiemedlemmet at han skal røyke et annet sted fordi det et hans hus og han er eldre. Det er en annen type kultur, bare for å informere. Mannen min derimot sa ifra i går om at han ikke skal røyke i samme rom som babyen, men han sitter jo i stua og røyker. Sorry dette ble mye klaging. Det er bare så lite gøy når det ikke er egna. Anonymkode: f8a59...d63 Da hadde jeg tatt taxi hjem med barnet. Annen kultur? Kjenner folk fra f.eks. Tunisia, de har resepkt for at det ikke skal røykes inne. At mennene omgås mennene hadde jeg gitt blaffen i, ville blandet meg inn i samtalen. Er det du som startet tråden om at det kun snakkes et annet språk?
Sirah Skrevet 6. januar 2018 #17 Skrevet 6. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. De har en annen familiekultur og er ikke sånn at de snakker så mye til barnet. Datteren min er veldig sjenert og svarer sjeldent tilbake i begynnelsen, så de gir litt opp. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må bli med hit da det er mer vanlig at damene omgås og mennene omgås. Vi tok heller ikke med vogna fordi vi skulle jo "på besøk", ei heller har vi bil. Siden dattera mi ikke kan gå enda, er det ikke bare bare å gå ut å leke. Jeg kan heller ikke si til familiemedlemmet at han skal røyke et annet sted fordi det et hans hus og han er eldre. Det er en annen type kultur, bare for å informere. Mannen min derimot sa ifra i går om at han ikke skal røyke i samme rom som babyen, men han sitter jo i stua og røyker. Sorry dette ble mye klaging. Det er bare så lite gøy når det ikke er egna. Anonymkode: f8a59...d63 Er det ikke derfor man har forum da? For å kunne klage og syte der i stede for å la det gå ut over menneskene rundt seg 😎 Klag i vei TS! Om det kan sørge for at du "overlever" helgen så er det verdt det! Når dere ikke har vogn og ikke bil så skjønner jeg jo at det er mye mer begrenset for deg. Syntes det er dårlig gjort av familiemedlemmet å røyke i stua når din mann har sagt ifra! Eller har han gitt seg? Det bør være det minste du kan forlange! 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #18 Skrevet 6. januar 2018 Hadde ikke vært der en time en gang når det er snakk om passiv røyking.... Anonymkode: 22d26...df8 1
Atea Skrevet 6. januar 2018 #19 Skrevet 6. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde ikke vært der en time en gang når det er snakk om passiv røyking.... Anonymkode: 22d26...df8 Må være enig, selv om jeg røyker. Men aldri inne og aldri med barn. Jo, det kan tenkes de ser jeg røyker, men jeg trekker meg alltid unna hvis jeg er på en bussholdeplass når det er barn tilstede, voksne også forresten. Men jeg ville ikke vært enig da jeg var ung. Jeg er vokst opp med at også legen røkte på kontoret sitt, det var lov å røyke på fly, det var askebegre i bussen, det var det også på venterommet til legen. Den gangen mente jeg at det var godt nok når jeg satt og røyka under kjøkkenvifta. Det hender jeg røyker inne, men da på badet, og der er det avtrekk. Da er jeg syk og har ikke lyst å gå ut på verandaen og bli mer dårlig. På sikt vil jeg nok slutte å røyke, men det er en annen sak. Har passet barnebarnet mitt, trillet barnevogn, tar seg ikke ut å gå og røyke og trille barnevogn. Ts. Jeg ville satt litt hardt mot hardt mht. røyking, og pratet med mannen din og bedt han også aktivisere deres datter. Sagt at jeg har vondt i ryggen og skal prøve sove par timer, overlatt ansvaret til han. For det kan virke som om du ikke gir han ansvar?
moroklompen Skrevet 6. januar 2018 #20 Skrevet 6. januar 2018 Røykingen hadde vært nok for meg til å ikke være der. Hvem røyker med ett lite barn i hus? Syntes de er heldige mtp at dere i dere hele tatt kommersiell på besøk. Jeg hadde sagt på en hyggelig måte at det blir vanskelig for dere å overnatte da du ikke vil at datteren din skal sove i ett hus det røykes i og enten ta inn på hotell eller dra hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå