AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #1 Skrevet 5. januar 2018 Jeg har leiet i en mindre by 20 minutter unna min opprinnelige hjemmekommune og har på grunn av et sykdomsbilde sett meg nødt til å flytte tilbake til hybelen hos foreldrene mens jeg jobber og studerer for å raskere kunne kjøpe leilighet. Jeg har bodd her siden september i fjor, men kommer ikke til å bli boende i et helt år. Jeg har leieavtale til jeg sier opp, og jeg vurderer å gjøre dette allerede fra februar (altså at jeg må flytte innen mai). I og med at jeg har tre måneders oppsigelsestid, lurer jeg på om jeg juridisk sett kan få lov til å betale samlet beløp for tre måneder (har dette på depositumskonto) allerede i februar og flytte ut tidligere enn tre måneder? Setter stor pris på svar! :-) Anonymkode: 4b3da...484
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #2 Skrevet 5. januar 2018 Aldri betale for alle 3 oppsigelsesmånedene på en gang. Dersom utleier finner en annen leietaker som da flytter inn i mars feks så får han ekstra penger og du taper penger. Du betaler frem til utleier evt finner en annen leietaker. Anonymkode: 09d3e...1a7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #3 Skrevet 5. januar 2018 Du kan flytte ut akkurat når du vil, men leiligheten er juridisk din de 3 mnd du betaler for oppsigelse uansett. Da har ikke utleier lov til å la noen andre flytte inn. Da skal han evt betale tilbake, da er det lettere at du beholder nøkkelen, og heller får beskjed dersom noen vil ha leiligheten slik at du får levert nøkkelen og leieavtalen opphører. Anonymkode: 09d3e...1a7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #4 Skrevet 5. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri betale for alle 3 oppsigelsesmånedene på en gang. Dersom utleier finner en annen leietaker som da flytter inn i mars feks så får han ekstra penger og du taper penger. Du betaler frem til utleier evt finner en annen leietaker. Anonymkode: 09d3e...1a7 Men jeg føler at jeg taper penger på det uansett - det er tross alt leie, hehe! Jeg tenker på dette fordi jeg er behandlingstrengende og kroppen er dårlig for tiden. Det er enklere å bo med noen andre som også tar litt vare på meg. Ellers hadde jeg ikke hatt noe problem med å bo her ut oppsigelsestiden... Anonymkode: 4b3da...484 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #5 Skrevet 5. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan flytte ut akkurat når du vil, men leiligheten er juridisk din de 3 mnd du betaler for oppsigelse uansett. Da har ikke utleier lov til å la noen andre flytte inn. Da skal han evt betale tilbake, da er det lettere at du beholder nøkkelen, og heller får beskjed dersom noen vil ha leiligheten slik at du får levert nøkkelen og leieavtalen opphører. Anonymkode: 09d3e...1a7 Så dersom jeg f.eks. sier opp fra februar og flytter ut før mai og de finner ny leietaker, så skal de tilbakebetale for den måneden dersom ny leietaker vil flytte inn i min oppsigelsestid? Er det slik, og står dette nedfelt i lov? :-) Anonymkode: 4b3da...484
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #6 Skrevet 5. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dersom jeg f.eks. sier opp fra februar og flytter ut før mai og de finner ny leietaker, så skal de tilbakebetale for den måneden dersom ny leietaker vil flytte inn i min oppsigelsestid? Er det slik, og står dette nedfelt i lov? :-) Anonymkode: 4b3da...484 Etter husleieloven §5-1 plikter utleier å stille husrommet til leiers disposisjon i leietiden. Leietiden omfatter også oppsigelsesperioden. Dersom utleier selv tar rommet i bruk, stilles ikke rommet til leiers disposisjon, hvilket utgjør kontraktbrudd. Da kan leier gjøre gjeldende de kontraktsbruddsvirkninger som er nevnt i §5-7 første ledd, eksempelvis et prisavslag for perioden utleier har brukt husrommet. Men jeg vil virkelig anbefale deg å betale kun for en mnd av gangen. Anonymkode: 09d3e...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå