Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kom til å tenke på en ting heromdagen når jeg spurte min venninne hva bebbien hennes drev med så svarte hun "det har akkurat fått en bebbi-rullator i julegave så det har frest rundt i stua i flere timer men har nå endelig sovnet".

Er det ikke litt upersonlig å kalle bebbien sin for "det" som om det var en ting som kjørte rundt som en gærning i rullatoren? 

Hvorfor kunne hun ikke ha sagt "hun har akkurat fått en bebbi-rullator så hun har frest rundt i den i hele dag" , da blir det jo brått mer personlig og nært. 

Bebbier er jo ikke objekter, de er levende vesener med tanker, følelser, lengsler, ambisjoner, mål, drømmer og meninger. Ambisjonene og ønskene er kanskje ikke så avanserte eller kompliserte og de går mest sannsynlig på "nå vil jeg at mamma skal kile meg på magen", "nå vil jeg ha pupp", "nå vil jeg at pappa skal lage morsomme grimaser", "nå vil jeg ha nye bleie" men allikevel... de er jo individer og ikke ting.

Ser altfor mange mennesker som kaller bebbier for "det"

Endret av WubWub
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er like snålt å si «bebbi» som å si «det».

• Liker 34
Skrevet

Aldri hørt noen kalle en baby for det.

Skrevet

Hahaha enig med deg. Veldig merkelig å kalle et barn for "det". Aldri hørt det før

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bebbi?

Anonymkode: 88e5a...1e4

• Liker 3
Skrevet

Bebbi, faktisk...

• Liker 2
Skrevet

Syns bebbi er mer uvanlig enn å si det. Ikke alle ønsker å kjønnsdeterminere barna sine. 

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, O.G. skrev:

Aldri hørt noen kalle en baby for det.

Jeg hører det ofte. Mildt sagt sært og spesielt

Skrevet
Akkurat nå, Silfen skrev:

Syns bebbi er mer uvanlig enn å si det. Ikke alle ønsker å kjønnsdeterminere barna sine. 

Men hun moren i eksempelet i HI kjøper omtrent bare rosa til bebbien, prinsesse temaer og det ene og det andre. Så der i gården blir det absolutt "kjønnsdeterminert". 

Om man ikke ønsker kjønnsdeterminere kan man bruke "hen", da "hen" fremdeles refererer til et menneske mens "det" refererer til et objekt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hørt noen kalle barnet den

Endret av Regn
AnonymBruker
Skrevet

Rent grammatisk vil 'den' være korrekt. (Og kan meget gjerne brukes i stedet for h*n eller 'hen' - babyen har frest rundt i stua i hele dag, nå har den endelig sovnet.)

Om eldre barn, vil 'det' være grammatisk korrekt. (Barnet har vært høyt og lavt i hele dag, men nå har det endelig lagt seg.)

Om man velger å bruke ungen fremfor barnet, vil også 'den' være grammatisk korrekt.

'Den' og 'det' vil fullstendig kunne erstatte 'h*n' i anonymiseringsøyemed, og gi en langt bedre leseflyt en den malplasserte asterisken.

Anonymkode: f56f1...de4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle babyen for bebbien :bond:

Anonymkode: 41d4e...6aa

• Liker 7
Skrevet

Må også presisere at når det var snakk om bebbi-rullator så var det noe ala dette som det var snakk om ;

141520.jpg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kalle babyen for bebbien :bond:

Anonymkode: 41d4e...6aa

?

Anonymkode: a643e...915

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...