AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #1 Skrevet 5. januar 2018 Hei. Dette er mitt første innlegg her. Og jeg lurer på hvordan andres erfaringer er på dette og hvordan dere eventuelt har løst dette. For 3 år siden flyttet jeg fra samboeren min gjennom 20 år. Vi har to felles barn på 11 og 12 år. Vi har 50/50 samvær og den delen fungerer helt fint. Det som derimot ikke fungerer like bra er fordelingen av utgiftene til ungene. Ungene har folkeregistrert adresse hos far. Jeg ønsker å ha delt bosted men far nekter. Hans begrunnelse er at han da mister tillegget han får for ungene. Jeg blir derfor påtvunget rollen som samværsforelder. Jeg er den som står for utgiftene og må forskuttere alt som angår guttene. Dette gjelder alt fra bursdagsfeiring til telefon til idrettslag til klær/utstyr og alt i mellom. Det er krangel hver gang jeg ber han om å tilbakebetale sin halvpart. Dersom han gjør det er jeg heldig, men det kan gå flere uker før han ordner opp dersom han i det hele tatt gjør det. Han har også sagt til meg at når det gjelder spleising på bursdag så må bare jeg ta regninga selv da han ikke har bedt meg om å ordne i stand feiring. Noen med erfaring som kan gi meg litt veiledning her? Anonymkode: 45706...b6f
NN247 Skrevet 5. januar 2018 #2 Skrevet 5. januar 2018 Om begge barna er folkeregistrert hos far og dere ikke har avtale om delt bosted antar jeg at "tillegget" det er snakk om her er ekstra barnetrygd. Men når dere har 50/50 så har jo barna i realiteten delt bosted, og dere foreldre skal ha en og en halv barnetrygd hver. Du kan kontakte NAV og ordne dette. Dere skal også dele foreldrefradraget (husker ikke hvilken post i selvangivelsen det er). Jeg lurer ofte på hva som gjør at så mange fedre ikke ønsker å bidra økonomisk når det gjelder barna... Har slitt med det samme selv, og kjenner mange andre som også gjør det. Jeg regner med at du tar vare på alt av kvitteringer og at du fører en form for regnskap når det gjelder utlegg. Om han ikke betaler/vil betale, foreslår jeg at du kontakter familievernkontoret. Det kan være at han forstår når en tredjepart hjelper med å belyse saken. Om han ikke i det hele tatt kjøper noe, slik jeg får inntrykk av i HI, ville jeg sluttet å sende med barna klær, sko og annet utstyr, slik at far må handle det som trengs selv. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #3 Skrevet 5. januar 2018 1 time siden, NN247 skrev: Om begge barna er folkeregistrert hos far og dere ikke har avtale om delt bosted antar jeg at "tillegget" det er snakk om her er ekstra barnetrygd. Men når dere har 50/50 så har jo barna i realiteten delt bosted, og dere foreldre skal ha en og en halv barnetrygd hver. Du kan kontakte NAV og ordne dette. Dere skal også dele foreldrefradraget (husker ikke hvilken post i selvangivelsen det er). Jeg lurer ofte på hva som gjør at så mange fedre ikke ønsker å bidra økonomisk når det gjelder barna... Har slitt med det samme selv, og kjenner mange andre som også gjør det. Jeg regner med at du tar vare på alt av kvitteringer og at du fører en form for regnskap når det gjelder utlegg. Om han ikke betaler/vil betale, foreslår jeg at du kontakter familievernkontoret. Det kan være at han forstår når en tredjepart hjelper med å belyse saken. Om han ikke i det hele tatt kjøper noe, slik jeg får inntrykk av i HI, ville jeg sluttet å sende med barna klær, sko og annet utstyr, slik at far må handle det som trengs selv. Jeg har prøvd det du foreslår med å holde igjen klær. Men det går bare ut over ungene. Da kjøper han brukte klær fra klassekompisene til ungene. Misforstå meg riktig nå, jeg har overhodet ingen ting i mot gjenbruk, men vi bor på en liten plass. Det er 20-30 elever fra 1-10 klasse på skolen så mobbepotensialet er til stede sånn sett. Han er uføretrygdet men på tross av det har han meget god økonomi. Det kan man se på alt av motoriserte kjøretøy som står parkert over alt på eiendommen hans. Vi har en skriftlig avtale om samværet. Det er også gjort avtale om at jeg beholder barnetrygd siden han får dette tilskuddet. Men 1940 kr i mnd rekker ikke langt til 2 gutter i den alderen. Jeg vurderer å ta advokat på dette for å prøve å få til en ordning som fungerer for alle. Delt bosted er viktig også i forhold til det å søke om barnetrygd for ett barn ekstra. Men ettersom jeg forstår så lar det seg ikke gjøre iom at begge ungene har bostedsadresse hos han. I tillegg er det han da som har siste ordet i avgjørelser som ang guttene sånn som det er nå. Dette er noe jeg også ønsker at skal være likt mellom oss som foreldre. Derav ønsket om delt bosted også. Dette er bare toppen av isfjellet, men det blir altfor mye å skrive om her. Anonymkode: 45706...b6f
KG deltager Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 Hvis du er samværsforeldre skal far betale alt. Du bidrar med samvær, kost og losji når du har barna. Far plikter å stille m utstyr og klær . Bursdagsfeiring blir da enkelt å ta på egen kappe .. 1
altflyter Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 Hva med å ta en samtale med familievernkontoret? Dette høres ikke rett ut. Syntes også det er ganske drøyt av far å gjøre seg vanskelig angående barna fordi han vil ha økonomiske fordeler. Det er både dine og hans barn, og da må det logisk nok være mest mulig rettferdig. Du skal ikke finne deg i dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå