Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er en jente på videregående som har en venninne med en gal eks. De var sammen i et år og slo opp for over et halvt år siden. Hele forholdet snakket venninnen min om å slå opp på grunn av at han var frekk mot både henne og vennene. Han ble sur for småting hele tiden og ble sjalu for alt hun gjorde. Etter at de slo opp sluttet de å snakke i noen få uker men så begynte de igjen. Han har gradvis blitt mye verre. De snakker hver eneste dag+ At de går på samme skole. Jeg går også på samme skole som dem. Om hun ikke svarer en dag sender han 40-50 meldinger og ringer sikkert 20 ganger. Hver gang jeg er med venninna mi spør han hele tiden hva vi gjør og om hun snakker med noen gutter osv. Jeg har helt siden starten av forholdet sagt at han ikke er bra for henne. Han har kalt henne hore, løs, dytta, slått, klypt og kommet med trusler om å ta livet sitt. Han har også oppført seg dårlig mot meg og flere av vennene hennes og også vært voldelig. Etter at han har fått slike «utbrudd» så blir han lei seg og sender til venninna mi at han aldri skal gjøre noe sånt igjen og at han skal skjerpe seg. Jeg begynner å bli utrolig lei og det går ikke en eneste dag uten at jeg tenker på det i og med at jeg går på samme skole som begge to. Jeg har prøvd å snakke med venninna mi tusenvis av ganger og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre mer. Er mange andre som også prøver å hjelpe henne men hun gjør bare som hun vil. Hun har flere ganger prøvd å holde seg unna han i korte perioder men hun sier at hun ikke «klarer» det. Jeg har spurt om hun har følelser for han og da sier hun at hun ikke har det. Men man kan se ganske tydelig at hun har det.  Og jeg skjønner jo at det ikke er lett å komme over en person man er mye med. Venninnen min har forandret seg veldig både imens og etter de var sammen. Og gå vil virkelig ikke miste henne men hun har oppført seg så sykt rart og jeg er så lei. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Føler jeg har prøvd alt

Anonymkode: 60bf6...f62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld. Si ifra til rektor/ veileder på skolen.

Anonymkode: b9b6b...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er fra Norge, men det har vel ingenting å si. Har vært noen som har hatt lyst til å anmelde han men venninna mi «gidder» ikke å bli med på det. Hun sier hun vil være venn med han, noe som er helt sykt. Hadde vært lettere å sagt i fra til skolen eller anmeldt om hun hadde blitt med på det. Hjelper ikke noe at jeg sier ifra til skolen når ikke hun samarbeider. Hun hadde bare blitt sur på meg selvom jeg hadde gjort det for hennes skyld. Foreldrene hennes vet hvordan han er men de har gitt opp å prøve å holde henne unna han. Men de vet nok ikke om alt han har gjort. Føler det er meningsløst å si ifra til skolen når hun bare kommer til å fortsette å være med han uansett. Er jo bra om skolen vet om hvordan han er men hun må jo liksom bli med på det selv

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen. Det er masse annet enn det som jeg har sagt her som har skjedd og hun har gitt veldig uttrykk for at hun ikke vil anmelde han eller holde seg unna. Jeg vet at jeg sikkert kan anmelde, men hvordan fungerer det når man anmelder noen? Får personen vite at det var meg? Kan man gjøre det anonymt?

Skrevet

Har venninna de ei eldre søster, eller ålreite foreldre du kan snakke med? 

Da jeg var 15 ”sladra” jeg på bestevenninna mi til familien hennes. Hun var sammen med en eldre gutt/mann som slo henne og drev med psykisk terror.

Jeg var også redd for reaksjonen hennes, men jeg var mer redd for at noe alvorlig skulle skje henne. 

Så hvis du er bekymret for venninna de, ikke vær redd for å varsle. Om ho blir sur, så er det mest sannsynlig bare for en periode inntil ho skjønner hvorfor det ble gjort.

Lykke til!

Skrevet

Kan du snakke med foreldrene hennes? Fortelle alt de ikke vet? 

Kjenner noen som måtte hjelpe dattra si å bli kvitt en fyr som dette, og hun hadde ikke fått det til alene uten deres hjelp. 

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land er han fra? 

Dere må ta dette alvorlig. Denne fyren virker som en psykopat, og blandet med en veldig kvinnefiendtlig kultur hvor jenter ses på som menns eiendom kan det være svært farlig for henne.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/tyskland/tyskland-rystes-av-knivdrap-paa-jente-15/a/24220014/

Anonymkode: fa4a9...caf

Finnes mange psykopater som er født i Norge, mange er til og med hvite i huden, bare sånn til info... Finnes også mange nordmenn som er fremmedfiendtlige, hvor er du fra, forresten? 

AnonymBruker
Skrevet

Kunne gått an å kontakte foreldrene ja, men jeg føler at det ikke kommer til å gå an at han holder seg unna henne. De går jo på samme skole ogsånt. Jeg vet at det ikke skader å snakke med foreldrene hennes men hun må jo være med på å holde seg unna han selv. Hun tar «alvorsprater» med han hver uke, men fortsetter bare å være med han uansett om han klarer å oppføre seg eller ikke. Han er jo helt syk i hodet men jeg skjønner jo godt at han ikke tar alvoret når hun ikke er konsekvent. 

Skrevet

Foreldrene hennes kan hjelpe med å koble inn andre instanser, de kan snakke ned skolen, foreldrene hans, eller få politiet til å ta en prat med han og foreldre. Det ble gjort i tilfellet jeg refererer til. En ungdom klarer sjelden å få til dette alene. 

Gjest Eltele
Skrevet (endret)
På 5.1.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Hei jeg er en jente på videregående som har en venninne med en gal eks. De var sammen i et år og slo opp for over et halvt år siden. Hele forholdet snakket venninnen min om å slå opp på grunn av at han var frekk mot både henne og vennene. Han ble sur for småting hele tiden og ble sjalu for alt hun gjorde. Etter at de slo opp sluttet de å snakke i noen få uker men så begynte de igjen. Han har gradvis blitt mye verre. De snakker hver eneste dag+ At de går på samme skole. Jeg går også på samme skole som dem. Om hun ikke svarer en dag sender han 40-50 meldinger og ringer sikkert 20 ganger. Hver gang jeg er med venninna mi spør han hele tiden hva vi gjør og om hun snakker med noen gutter osv. Jeg har helt siden starten av forholdet sagt at han ikke er bra for henne. Han har kalt henne hore, løs, dytta, slått, klypt og kommet med trusler om å ta livet sitt. Han har også oppført seg dårlig mot meg og flere av vennene hennes og også vært voldelig. Etter at han har fått slike «utbrudd» så blir han lei seg og sender til venninna mi at han aldri skal gjøre noe sånt igjen og at han skal skjerpe seg. Jeg begynner å bli utrolig lei og det går ikke en eneste dag uten at jeg tenker på det i og med at jeg går på samme skole som begge to. Jeg har prøvd å snakke med venninna mi tusenvis av ganger og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre mer. Er mange andre som også prøver å hjelpe henne men hun gjør bare som hun vil. Hun har flere ganger prøvd å holde seg unna han i korte perioder men hun sier at hun ikke «klarer» det. Jeg har spurt om hun har følelser for han og da sier hun at hun ikke har det. Men man kan se ganske tydelig at hun har det.  Og jeg skjønner jo at det ikke er lett å komme over en person man er mye med. Venninnen min har forandret seg veldig både imens og etter de var sammen. Og gå vil virkelig ikke miste henne men hun har oppført seg så sykt rart og jeg er så lei. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Føler jeg har prøvd alt

Min eks er også skikkelig dust men har aldri kalt meg sånne ting. Din eks virker jo tvers igjennom ondskapsfull. Hvorfor finner du deg i å bli kalt sånt? 

Min eks drar hjemmeifra og lar meg stå å vaske mens han og venner skal feste ha det gøy (ikke jeg) og sånt men er snill og raus ellers. Hvis noen hadde kalt meg det og slike ting som eksen din kaller folk hadde jeg aldri snakket med personen igjen. Så slemt. :hakeslepp: 

Endret av Eltele
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Eltele skrev:

Min eks er også skikkelig dust men har aldri kalt meg sånne ting. Din eks virker jo tvers igjennom ondskapsfull. Hvorfor finner du deg i å bli kalt sånt? 

Min eks drar hjemmeifra og lar meg stå å vaske mens han og venner skal feste ha det gøy (ikke jeg) og sånt men er snill og raus ellers. Hvis noen hadde kalt meg det og slike ting som eksen din kaller folk hadde jeg aldri snakket med personen igjen. Så slemt. :hakeslepp: 

Hva rører du om?

Anonymkode: 8e837...769

AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2018 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Han er fra Norge, men det har vel ingenting å si. Har vært noen som har hatt lyst til å anmelde han men venninna mi «gidder» ikke å bli med på det. Hun sier hun vil være venn med han, noe som er helt sykt. Hadde vært lettere å sagt i fra til skolen eller anmeldt om hun hadde blitt med på det. Hjelper ikke noe at jeg sier ifra til skolen når ikke hun samarbeider. Hun hadde bare blitt sur på meg selvom jeg hadde gjort det for hennes skyld. Foreldrene hennes vet hvordan han er men de har gitt opp å prøve å holde henne unna han. Men de vet nok ikke om alt han har gjort. Føler det er meningsløst å si ifra til skolen når hun bare kommer til å fortsette å være med han uansett. Er jo bra om skolen vet om hvordan han er men hun må jo liksom bli med på det selv

Synes du skal snakke med rektor og foreldrene hennes jeg

Anonymkode: 82cff...36d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...