Viddi Skrevet 5. januar 2018 #1 Skrevet 5. januar 2018 (endret) Heisann! Dette var det første forumet som dukket opp for meg, håper også at dette er riktig sted å poste dette. Jeg fant ingen relevante tråder, så håper noen kan hjelpe meg litt her. =) Er en ung mann på 20 som holder på å utdanne seg som helsefagarbeider (blir nok full opplæring i bedrift om jeg kommer inn). Bor i Bergen. Jeg er litt nysgjerrig på dette: 1: Kan du jobbe 100% natt? Om ikke, hva er vanelig % stilling på natt? 2: Om du kan jobbe 100% natt, hva ligger du på i måneden ca og hvilken kommune? 3: Har hørt litt forskjellig, men er det sant at om du jobber rundt 60/70% natt så tilsvarer det 100% på dag? 4: Om du videreutdanner deg som helsefagarbeider, er det mye mer i måneden/året du får? Takk for at du leste =) Endret 5. januar 2018 av Viddi
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #2 Skrevet 5. januar 2018 Vi har en som jobber 90% natt hos oss. Men vet at fler kommuner har 62,5% som høyeste tillatte nattestilling. Anonymkode: 0fe08...5a3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #3 Skrevet 5. januar 2018 Ja, det er fullt lov å jobbe 100% natt, MEN en ren nattestilling har færre timer og færre vakter enn en dagstilling. 100% natt tilsvarer i gjennomsnitt 3 vakter i uka. Vaktene er noe lenger enn dagvakter (ofte 9-10 timer) og i tillegg er 100 % stilling på natt bare 32 (?) timer i uken ca. Så ja, det finnes 100% nattestillinger, men det er færre vakter i uka - så sånn sett mer fri. Hvis det var forståelig? I forhold til lønn så tilsvarer ca. 70 % dagstilling det samme som 100 % natt ja. I forhold til arbeidstid blir ikke det helt riktig. Anonymkode: 1dd7d...08e 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #4 Skrevet 5. januar 2018 Jeg jobber 100 % natt. Ikke kommune. Jobber 2 uker natt. Nå skal jeg slutte med det,da det går utover helsen etter mange år. Anonymkode: f83ee...58b
Viddi Skrevet 5. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er fullt lov å jobbe 100% natt, MEN en ren nattestilling har færre timer og færre vakter enn en dagstilling. 100% natt tilsvarer i gjennomsnitt 3 vakter i uka. Vaktene er noe lenger enn dagvakter (ofte 9-10 timer) og i tillegg er 100 % stilling på natt bare 32 (?) timer i uken ca. Så ja, det finnes 100% nattestillinger, men det er færre vakter i uka - så sånn sett mer fri. Hvis det var forståelig? I forhold til lønn så tilsvarer ca. 70 % dagstilling det samme som 100 % natt ja. I forhold til arbeidstid blir ikke det helt riktig. Anonymkode: 1dd7d...08e Ikke helt sikker om jeg forstår helt. :S Der jeg var i tiltak før så var det normalt med 10 timers skift. Om jeg forstår det riktig, så vil altså 100% stilling på natt utgjøre 130% på dag? Det hadde vært helt sinnsykt om det er lagt opp sånn. Nå er det bare å satse på å finne lærlingplass! :D Hva tjener en helsefagarbeider i 100% natt da, om du vet? Er veldig nysgjerrig nå, hehe. Jeg har hørt at det ligger på rundt 320-330 i året uten tillegg, men om det er sant, det vet jeg ikke. Folk sier så utrolig mye forskjellig.
Viddi Skrevet 5. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber 100 % natt. Ikke kommune. Jobber 2 uker natt. Nå skal jeg slutte med det,da det går utover helsen etter mange år. Anonymkode: f83ee...58b Får jeg lov til å spørre hva du får i måneden etter skatt? Har du høy ansiennitet?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #7 Skrevet 5. januar 2018 2 timer siden, Viddi skrev: Ikke helt sikker om jeg forstår helt. :S Der jeg var i tiltak før så var det normalt med 10 timers skift. Om jeg forstår det riktig, så vil altså 100% stilling på natt utgjøre 130% på dag? Det hadde vært helt sinnsykt om det er lagt opp sånn. Nå er det bare å satse på å finne lærlingplass! :D Hva tjener en helsefagarbeider i 100% natt da, om du vet? Er veldig nysgjerrig nå, hehe. Jeg har hørt at det ligger på rundt 320-330 i året uten tillegg, men om det er sant, det vet jeg ikke. Folk sier så utrolig mye forskjellig. Altså en 100 % stilling betyr full jobb. 100 % på dagtid betyr 5 vakter i løpet av en uke, 37,5 (35,5 hvis dag-kveld-skift) timer per uke. En stilling som innebærer 100 % natt har 3-4 vakter i uken og 32,5 timer som full stilling. Full stilling har litt færre timer på natt, enn på dag. En helsefagarbeider tjener det samme uansett hvor denne jobber, og hva den jobber med så lenge arbeidsplassen følger tariff. Timelønnen din vil være nøyaktig det samme som nattevakt, som den vil være som dagvakt eller i tredelt turnus. Det er tilleggene som utgjør en forskjell. Når man går i turnus har man ikke tillegg på dagvakter, men tillegg etter kl. 17 på kveldsvakt (som regel). Forskjellen er at som nattevakt får man dette tillegget hele vakten, hver eneste vakt. Det er DET som gjør at nattevakter ofte tjener litt bedre enn dag- og turnusvakter Anonymkode: 1dd7d...08e
Viddi Skrevet 5. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Altså en 100 % stilling betyr full jobb. 100 % på dagtid betyr 5 vakter i løpet av en uke, 37,5 (35,5 hvis dag-kveld-skift) timer per uke. En stilling som innebærer 100 % natt har 3-4 vakter i uken og 32,5 timer som full stilling. Full stilling har litt færre timer på natt, enn på dag. En helsefagarbeider tjener det samme uansett hvor denne jobber, og hva den jobber med så lenge arbeidsplassen følger tariff. Timelønnen din vil være nøyaktig det samme som nattevakt, som den vil være som dagvakt eller i tredelt turnus. Det er tilleggene som utgjør en forskjell. Når man går i turnus har man ikke tillegg på dagvakter, men tillegg etter kl. 17 på kveldsvakt (som regel). Forskjellen er at som nattevakt får man dette tillegget hele vakten, hver eneste vakt. Det er DET som gjør at nattevakter ofte tjener litt bedre enn dag- og turnusvakter Anonymkode: 1dd7d...08e Ja, 37.5 timer i uken og 5 vakter i uken visste jeg om + siste delen, men det på natt visste jeg ikke. Takk for svaret! =)
Wisket Skrevet 6. januar 2018 #9 Skrevet 6. januar 2018 Jeg er sykepleier. Jobbet 100% .Heftige greier, vertfall vår turnus. Gikk 5 netter på, fks onsdag kveld til mandag morgen. Fri mandag til fredagskveld da jeg gikk 5 nye netter, av onsdag morgen og på igjen manfag morgen 4 netter. Altså 5.5.4. 2helger på rad jobb og to helger rad fri. Skal ned i 80% natt nå, og jeg gleder meg 😁
Wisket Skrevet 6. januar 2018 #10 Skrevet 6. januar 2018 Vi går altså 50 timer på rappen. men alltid når det går over i ny uke. Har godkjentturnus av forbundet. Så jobber 40 timer i uken, uten overtid. for å få turnusen opp i opp.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #11 Skrevet 6. januar 2018 Jobber 65% natt. Helsefagarbeider. Har ca 22000 utbetalt etter skatt i mnd. Kun på den stillingen. Jobber 10 timers vakter. Turnus: onsdag og torsdag en uke. Mandag, tirsdag, fredag,lørdag,søndag uken etter. Fri i 9 dager til onsdagen igjen. Jobber alltid ekstra på dagtid i fri perioden og noen ganger den uken jeg har to netter. Pleier da å ligge på ca 27000 utbetalt etter skatt. 10 års ansiennitet. Anonymkode: 5c669...4fd
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #12 Skrevet 6. januar 2018 Hadde det ikke vært mye bedre at noen jobber natt hele tiden,slik at man ikke må snu døgnet hele tiden? Dumt spørsmål fra en som ikke jobber innen helse her. Anonymkode: 04562...7e6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #13 Skrevet 6. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det ikke vært mye bedre at noen jobber natt hele tiden,slik at man ikke må snu døgnet hele tiden? Dumt spørsmål fra en som ikke jobber innen helse her. Anonymkode: 04562...7e6 Jo, mange steder gjør de jo det - spesielt i kommunene. Forskere er kommet frem til at det er myye sunnere å bare gå natt, enn å snu hele tiden. Det sunneste er såklart bare dagtid, men tre-delt er helseværstingen. Anonymkode: 1dd7d...08e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #14 Skrevet 6. januar 2018 2 timer siden, Wisket skrev: Jeg er sykepleier. Jobbet 100% .Heftige greier, vertfall vår turnus. Gikk 5 netter på, fks onsdag kveld til mandag morgen. Fri mandag til fredagskveld da jeg gikk 5 nye netter, av onsdag morgen og på igjen manfag morgen 4 netter. Altså 5.5.4. 2helger på rad jobb og to helger rad fri. Skal ned i 80% natt nå, og jeg gleder meg 😁 Høres toft ut. Hvor mye er lønn i 100%natt. Tilsvarer det mer 100% dag. Anonymkode: 5bb0d...8c6
Viddi Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #15 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Høres toft ut. Hvor mye er lønn i 100%natt. Tilsvarer det mer 100% dag. Anonymkode: 5bb0d...8c6 Jeg vil tippe at det er en del
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #17 Skrevet 6. januar 2018 Turnusarbeid innen helsevesenet regnes som skiftarbeid i form av at full uke (100% stilling) = 35,5 t. Aner ikke hvor vedkommende over tar dette med 32,5 t. for nattevakter fra. Det stemmer likevel at nattevakter har færre, men lengre vakter. Full stilling tilsvarer da ca 3 vakter en uke og 4 uker neste uke dersom vaktene er f.eks. fra kl. 22-08 (10 t). Det er ikke lenger tillatt å ansette folk i helsesektoren i 100% nattstilling. Dette grunnet helserisikoen det medfører. Jeg har jobbet med noen som har hatt 100% nattstilling, men de har da hatt stillingen fra svært lang tid tilbake. Det å jobbe ca 65% natt tilsvarer ca 100% dagturnus i.f.t. lønn og de tillegg man får på natt. Jobber man i ordinær turnusstilling med dag/kveld, evt dag/kveld/natt tjener man selvsagt også mere enn man gjør i 100% dagstilling uten noen form for helge-/natt-/helligdagstillegg. Nattillegg løper fra kl. 17-06 hver dag, så har man altså helge- eller helligdagstillegg i tillegg til nattillegget der dette er aktuelt (om en helligdag faller på en lør/søn får man helligdagstillegget og ikke helgetillegg oppå dette igjen. Det er enten helg eller helligdag!). Til TS som er ung ber jeg deg tenke grundig gjennom om du virkelig ønsker å jobbe 100% natt fremover. Du mister mye sosialt ved at du må ta igjen søvn eller være på jobb når jevnaldrende har sitt sosiale liv utenom en A4-jobb. Du tar i tillegg en stor helserisiko ved å gå inn i den type skiftarbeid så tidlig. Anonymkode: 81b2c...15a 3
Viddi Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #18 Skrevet 6. januar 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Turnusarbeid innen helsevesenet regnes som skiftarbeid i form av at full uke (100% stilling) = 35,5 t. Aner ikke hvor vedkommende over tar dette med 32,5 t. for nattevakter fra. Det stemmer likevel at nattevakter har færre, men lengre vakter. Full stilling tilsvarer da ca 3 vakter en uke og 4 uker neste uke dersom vaktene er f.eks. fra kl. 22-08 (10 t). Det er ikke lenger tillatt å ansette folk i helsesektoren i 100% nattstilling. Dette grunnet helserisikoen det medfører. Jeg har jobbet med noen som har hatt 100% nattstilling, men de har da hatt stillingen fra svært lang tid tilbake. Det å jobbe ca 65% natt tilsvarer ca 100% dagturnus i.f.t. lønn og de tillegg man får på natt. Jobber man i ordinær turnusstilling med dag/kveld, evt dag/kveld/natt tjener man selvsagt også mere enn man gjør i 100% dagstilling uten noen form for helge-/natt-/helligdagstillegg. Nattillegg løper fra kl. 17-06 hver dag, så har man altså helge- eller helligdagstillegg i tillegg til nattillegget der dette er aktuelt (om en helligdag faller på en lør/søn får man helligdagstillegget og ikke helgetillegg oppå dette igjen. Det er enten helg eller helligdag!). Til TS som er ung ber jeg deg tenke grundig gjennom om du virkelig ønsker å jobbe 100% natt fremover. Du mister mye sosialt ved at du må ta igjen søvn eller være på jobb når jevnaldrende har sitt sosiale liv utenom en A4-jobb. Du tar i tillegg en stor helserisiko ved å gå inn i den type skiftarbeid så tidlig. Anonymkode: 81b2c...15a Takk for svaret. Jeg føler jeg har fått litt mer forståelse for dette nå. Anngående det med helserisiko og det sosiale, så skjønner jeg også, men føler at det ikke vil gå så utrolig utover det sosiale med tanke på at når jeg er hjemme i 7-8 tiden og så vil jeg sove til rundt 15-16 tiden, asså når andre er ferdig på jobb.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #19 Skrevet 6. januar 2018 46 minutter siden, Viddi skrev: Takk for svaret. Jeg føler jeg har fått litt mer forståelse for dette nå. Anngående det med helserisiko og det sosiale, så skjønner jeg også, men føler at det ikke vil gå så utrolig utover det sosiale med tanke på at når jeg er hjemme i 7-8 tiden og så vil jeg sove til rundt 15-16 tiden, asså når andre er ferdig på jobb. Ja, og når de er klare til å finne på noe etter de har spist middag og sånt, så må du straks gjøre deg klar til nattskift Anonymkode: f47ac...062
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #20 Skrevet 6. januar 2018 50 minutter siden, Viddi skrev: Takk for svaret. Jeg føler jeg har fått litt mer forståelse for dette nå. Anngående det med helserisiko og det sosiale, så skjønner jeg også, men føler at det ikke vil gå så utrolig utover det sosiale med tanke på at når jeg er hjemme i 7-8 tiden og så vil jeg sove til rundt 15-16 tiden, asså når andre er ferdig på jobb. Hvis du skal stifte familie en dag kan du neppe regne med å kunne sove til 15-16-tiden For ikke å nevne at det er tungt å skulle sove på dagtid når det er lyst ute, naboen snekrer på garasjen sin, folk prater kanskje utenfor eller spiller musikk osv. Også er man morgentrøtt når alle andre slutter på jobb, og de dagene du skal jobbe kan du jo ikke akkurat være med på særlig aktiviteter på kveldstid siden du må gjøre deg klar til jobb i kanskje 21-tiden Jeg er glad for at mine dager som nattarbeidende er over. Anonymkode: bbd8e...8ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå