AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #1 Skrevet 5. januar 2018 Vi har en svært gammel katt. Holder seg bare rundt huset og har derfor slurvet litt med vaksinen innimellom. Alltid vært frisk, ikke sloss og er kosete og fornøyd. Også leken fortsatt. Og ikke minst spiser som en hest. Men nå skal den visnok ha hatt store smerter??? Har fått tannsykdommen FORL og røttene har blitt tannbein. Har gjort en skikkelig opprensking der de kommer til under narkose. (Ca 2000kr inkl vaksine) Er det virkelig nødvendig å operere ut flere tenner i tillegg når katten ikke ser ut til å ha smerter. En katt med smerten i munnen spiser vel ikke knotter halve dagen, veier 7 kg og ser vel ikke så fornøy ut? Kommer til å følge det opp og rense tennene hos dyrlege en gang i året heretter. Det viktigste for meg er at kattene skal ha det bra, og jeg gjør det som kreves. Anonymkode: d7f3d...c72
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #2 Skrevet 5. januar 2018 En katt skjuler smerte godt. Min gikk også opp i vekt, selv med store tannproblemer. Det beste du kan gjøre er å følge veterinær sin anbefaling og trekke det dem mener er nødvendig. Er det noen grunn til at du mener det kan være unødvendig? Anonymkode: ea4d8...a03 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #3 Skrevet 5. januar 2018 Katter er eksperter på å skjule smerter. Det er sånn de ikke blir valgt ut til «mål» når det kommer noen ukjente katter i nærheten. En sterk og sunn katt er mindre fristende å prøve seg på enn en katt som er pjusk. Hvorfor mener du at det er unødvendig å følge dyrlegens råd? Anonymkode: e966c...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #4 Skrevet 5. januar 2018 Nja ... jeg ville ha spurt en annen dyrlege også. En veterinær sa til meg at hunden min måtte operere kneet når hun var bare et par år gammel og han gav meg en pris. Gikk til en annen veterinær og han sa at det bare var tull og fjas, og at operasjonen var langt fra så dyr som prisen jeg hadde fått oppgitt. Hunden er i dag frisk og aldri blitt operert. Anonymkode: e2f4f...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #5 Skrevet 5. januar 2018 Takker for svar. Jeg kommer til å følge dyrlegen sitt råd. Venter på time når spesialisten kommer. Har alltid fulgt opp dyrene mine. Men det er første gang det føles litt unødvendig. Klarer ikke å få det til å stemme at den har hatt så vondt. Kanskje jeg fortrenger det for det er fælt å tenke på. Ville bare lufte det her. Anonymkode: d7f3d...c72
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #6 Skrevet 5. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nja ... jeg ville ha spurt en annen dyrlege også. En veterinær sa til meg at hunden min måtte operere kneet når hun var bare et par år gammel og han gav meg en pris. Gikk til en annen veterinær og han sa at det bare var tull og fjas, og at operasjonen var langt fra så dyr som prisen jeg hadde fått oppgitt. Hunden er i dag frisk og aldri blitt operert. Anonymkode: e2f4f...3fa Tenkte litt sånn jeg også. Men dyreklinikken har jo alle rtg bildene så kommer vel ingen vei. Det viktigste for meg er at katten har det bra. Ikke pengene. Men ender vel med at jeg følger dyrlegen sitt råd. Anonymkode: d7f3d...c72
Sphynx Skrevet 5. januar 2018 #7 Skrevet 5. januar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg kommer til å følge dyrlegen sitt råd. Venter på time når spesialisten kommer. Har alltid fulgt opp dyrene mine. Men det er første gang det føles litt unødvendig. Klarer ikke å få det til å stemme at den har hatt så vondt. Kanskje jeg fortrenger det for det er fælt å tenke på. Ville bare lufte det her. Anonymkode: d7f3d...c72 Mulig. Er ikke uvanlig at katter må trekke tenner. Skal ha mine til tannrens til uka og gruer meg. Håper ikke de må trekke noe. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #8 Skrevet 5. januar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker said: Takker for svar. Jeg kommer til å følge dyrlegen sitt råd. Venter på time når spesialisten kommer. Har alltid fulgt opp dyrene mine. Men det er første gang det føles litt unødvendig. Klarer ikke å få det til å stemme at den har hatt så vondt. Kanskje jeg fortrenger det for det er fælt å tenke på. Ville bare lufte det her. Anonymkode: d7f3d...c72 Jeg ba om å få se røntgen-bildene for min pus, for jeg hadde heller ikke lagt merke til smerter. Jeg holdt på brekke meg når jeg så hvor ille det faktisk var... Anonymkode: ea4d8...a03 2
Sirah Skrevet 5. januar 2018 #9 Skrevet 5. januar 2018 Jeg hadde bedt om å få røntgenbildene og spurt en annen veterinær. Ikke fordi jeg ikke stolte på dyrlegen, men fordi det alltid er en risiko rundt narkose, spesielt på gamle dyr. Noen veterinærer er hissigere på å trekke tenner enn andre, og jeg ville ikke gjort det med mindre det var høyst nødvendig. Når det er sagt så er det ikke uvanlig at katter må trekke tenner, så mest sannsynlig har nok veterinæren din rett. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #10 Skrevet 5. januar 2018 Hadde det bare vært å trekke dem. De må opereres ut. Det høres mye værre ut. Har sett rtg-bildene. Man ser at røttene er borte og det et bare tannbein. Flere tenner er smuldret bort, så han ser litt tannløs ut. Anonymkode: d7f3d...c72
Meadow Skrevet 5. januar 2018 #11 Skrevet 5. januar 2018 Jeg hadde heller avlivet min gamle katt enn å utsette den for en slik operasjon, med smerter og plager i etterkant. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #12 Skrevet 5. januar 2018 6 minutter siden, Meadow skrev: Jeg hadde heller avlivet min gamle katt enn å utsette den for en slik operasjon, med smerter og plager i etterkant. Legen: Du kan få leve i mange år til, men du må kun spise flytende/lett-tygd mat. Du vil ha noen smerter ved operasjon og etter, men du får smertestillende. Du: Yess, kjør på, jeg må bare bli frisk. Legen: Nevermind, enklest å avlive, så slipper du stresset Anonymkode: 2c307...3e3 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #13 Skrevet 5. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det bare vært å trekke dem. De må opereres ut. Det høres mye værre ut. Har sett rtg-bildene. Man ser at røttene er borte og det et bare tannbein. Flere tenner er smuldret bort, så han ser litt tannløs ut. Anonymkode: d7f3d...c72 Å du lurer på om katten har smerter? Anonymkode: e966c...d5f
Meadow Skrevet 5. januar 2018 #14 Skrevet 5. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legen: Du kan få leve i mange år til, men du må kun spise flytende/lett-tygd mat. Du vil ha noen smerter ved operasjon og etter, men du får smertestillende. Du: Yess, kjør på, jeg må bare bli frisk. Legen: Nevermind, enklest å avlive, så slipper du stresset Anonymkode: 2c307...3e3 En stakkars katt forstår ikke dette... 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #15 Skrevet 5. januar 2018 2 minutter siden, Meadow skrev: En stakkars katt forstår ikke dette... Om en dyrlege anbefaler dette som best for katten, yes, absolutt. Men når det er snakk om å trekke tenner... hallo. Det er ikke grunn nok til avlivning. Anonymkode: 2c307...3e3 5
Sphynx Skrevet 5. januar 2018 #16 Skrevet 5. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det bare vært å trekke dem. De må opereres ut. Det høres mye værre ut. Har sett rtg-bildene. Man ser at røttene er borte og det et bare tannbein. Flere tenner er smuldret bort, så han ser litt tannløs ut. Anonymkode: d7f3d...c72 Katten må i narkose uansett, så trekke eller operere... spiller vel ingen rolle så lenge den får det bedre 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 12 minutter siden, Meadow skrev: En stakkars katt forstår ikke dette... De lever i nuet. De sovner, går noen dager med øm munn. Å så lever de videre med livet. Anonymkode: e966c...d5f 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #18 Skrevet 5. januar 2018 Vi går for operasjon. Avliving er ikke engang tema her. Han er ikke redd på klinikken engang. Er bare litt redd det skal bli vondt etterpå. Får heller få smertestillende etterpå selv om det er et h... å få i han. Anonymkode: d7f3d...c72 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #19 Skrevet 5. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å du lurer på om katten har smerter? Anonymkode: e966c...d5f Ja, for den har ikke vist tegn på smerter. Leken, spiser hele tiden og fornøyd b Anonymkode: d7f3d...c72
Dolly-Duck Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 Kan berolige deg med at min katt var som normal dagen etter samme operasjon, fjernet alle jekslene bortsett fra en. Slakk og sløv når jeg hentet ham, dagen etterpå spiste, koste og drakk han som normalt, tredje dag lekte han som en villkatt:) Fikk smertestillende, og det var vel det største problemet, ville ikke ha medisin:P 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå