Atea Skrevet 6. april 2018 #41 Skrevet 6. april 2018 Jeg tror ikke på prisfall, selv om det også skjedde i høst. Hvis verdensøkonomien holder seg som den er i dag, skal det mye til for at prisene går mye ned i Oslo. Jeg har kjøpt bolig som har økt cirka 100 prosent i verdi i løpet av ti år. Har lyst på en større, men jeg må jo kjøpe i samme marked og har ikke høy lønn, bare så jeg klarer meg og litt ekstra. Ser for meg at jeg må begynne å spare og ikke bare være fornøyd med den bufferkontoen jeg har. En dag vil jeg få arv, hvis jeg lever så lenge da. Så arv er ikke tatt med i betraktning. Og som et apropos til dere som er barnefamilier. Har dere fast jobb /sikker inntekt (iminus aap, det er ikke sikker inntektNo), kan dere søke startlån, også som egenkapital. Norge er et litt spesielt land med få utleieboliger, sammenlignet med andre land i Norden. 1
Gatsby Skrevet 8. april 2018 #42 Skrevet 8. april 2018 På 5.1.2018 den 14.08, thedude1989 skrev: Hei, Jeg har nettopp gjort det slutt med kjæresten og solgt vår felles bolig. Nå bor jeg for øyeblikket i kollektiv og blir boende her minst i 9 måneder, på grunn av betingelser i kontrakten. Det var et bevisst valg jeg gjorde etter salget, fordi jeg ikke ville være så mye alene og fordi jeg antok at jeg ikke ville sitte igjen med nok egenkapital til å kjøpe meg noe eget. Jeg merker allikevel at jeg savner å ha "personal space". Nå gikk salget over all forventning, og det betyr at jeg har muligheten til å kjøpe noe allerede i dag, men dessverre litt for lite i forhold til hva jeg selv ønsker. Ideelt sett vil jeg kjøpe en leilighet hvor jeg kan bo i et par år, så jeg vil helst at den skal være 40-50 kvadratmeter. På nåværende tidspunkt har jeg råd til leiligheter som er rundt 30 kvadratmeter. Jeg planlegger et år med beinhard sparing for å se om jeg kan få råd til noe litt større i løpet av 2018. Jeg har også fått lovnader om et større lønnshopp i juni, så det vil gjøre meg i stand til å låne mer penger. Hvis jeg lykkes med planen tror jeg at jeg vil kunne kjøpe leiligheter med total kjøpesum rundt 2,8 millioner. Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere på forumet tenker om boligmarkedet i år! De såkalte "ekspertene", som regel bransjeaktører som Eiendom Norge eller meglerfirma, mener at prisfallet skal være unnagjort og at prisene skal bevege seg sidelengs (dvs. 0% vekst i 2018). Det er vel et klassisk eksempel på bukken og havresekken, så jeg tar det med en klype salt. Nå som det stilles krav til 15% egenkapital, at maksimal belåning må være under 5*inntekt og at sekundærboliger i Oslo skal ha 40% egenkapital tror jeg at boligprisene kan falle enda mer. Jeg har også lest en plass at den massive tilflyttingen til Oslo har bremset opp de siste årene. Hva tenker dere andre som vurderer å kjøpe leilighet i Oslo? Er det for få leiligheter? Er det mye fart på visninger? Er dere avventende eller tenker dere at nå er riktig tidspunkt for å kjøpe bolig? Kommer an på hvordan siv jensen og sentralbanksjefen setter renta til høsten. Begynner de å heve renta så vil det fort bli en korreksjon på 10-20% prisfall om de hever den mye. Holder de renta omtrent som nå så vil nok prisene stige noen par prosent i året. Men dersom du tenker å bo der eventuelt leie ut ca. 5 år eller mer så bør du kjøpe uansett. Endrer du livsfase, treffer en kjæreste, flytter til utlandet e.l så kan du alltids leie ut om markedet er dårlig for salg, så derfor bør du helst kjøpe en leilighet uten begrensninger på utleie, dvs ikke BRL. Du bør heller ikke bli med på de aller mest opphetede budrundene, da kan du måtte betale en alt for høy pris og vil slite med å selge den videre om markedet ikke vokser. Prøv å finn en leilighet med god beliggenhet, og få en pris gjerne under pristantydning.
Xcase33 Skrevet 8. april 2018 #43 Skrevet 8. april 2018 On 5.1.2018 at 2:08 PM, thedude1989 said: Hei, Jeg har nettopp gjort det slutt med kjæresten og solgt vår felles bolig. Nå bor jeg for øyeblikket i kollektiv og blir boende her minst i 9 måneder, på grunn av betingelser i kontrakten. Det var et bevisst valg jeg gjorde etter salget, fordi jeg ikke ville være så mye alene og fordi jeg antok at jeg ikke ville sitte igjen med nok egenkapital til å kjøpe meg noe eget. Jeg merker allikevel at jeg savner å ha "personal space". Nå gikk salget over all forventning, og det betyr at jeg har muligheten til å kjøpe noe allerede i dag, men dessverre litt for lite i forhold til hva jeg selv ønsker. Ideelt sett vil jeg kjøpe en leilighet hvor jeg kan bo i et par år, så jeg vil helst at den skal være 40-50 kvadratmeter. På nåværende tidspunkt har jeg råd til leiligheter som er rundt 30 kvadratmeter. Jeg planlegger et år med beinhard sparing for å se om jeg kan få råd til noe litt større i løpet av 2018. Jeg har også fått lovnader om et større lønnshopp i juni, så det vil gjøre meg i stand til å låne mer penger. Hvis jeg lykkes med planen tror jeg at jeg vil kunne kjøpe leiligheter med total kjøpesum rundt 2,8 millioner. Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere på forumet tenker om boligmarkedet i år! De såkalte "ekspertene", som regel bransjeaktører som Eiendom Norge eller meglerfirma, mener at prisfallet skal være unnagjort og at prisene skal bevege seg sidelengs (dvs. 0% vekst i 2018). Det er vel et klassisk eksempel på bukken og havresekken, så jeg tar det med en klype salt. Nå som det stilles krav til 15% egenkapital, at maksimal belåning må være under 5*inntekt og at sekundærboliger i Oslo skal ha 40% egenkapital tror jeg at boligprisene kan falle enda mer. Jeg har også lest en plass at den massive tilflyttingen til Oslo har bremset opp de siste årene. Hva tenker dere andre som vurderer å kjøpe leilighet i Oslo? Er det for få leiligheter? Er det mye fart på visninger? Er dere avventende eller tenker dere at nå er riktig tidspunkt for å kjøpe bolig? Det er mange faktorer som avgjør i årene fremover. Renta skal justeres oppover i årene som kommer så det må du regne med. Hva slags type regjering som vil komme til å regjere vil også være avgjørende. Får vi en sosialdemokratisk regjering så vil renta stige enda mer+skattene også. Med en sosialdemokratisk regjering vil man måtte spleise mer på kostnadene via skatt kontra f.eks oljepengene vi har. Deres politikk gjøre det enda tøffere å stå alene, de legger nærmest opp til at Norge bare består av samboerpar og familier. En mer liberal innvandringspolitikk, som det nok sikkert blir med ny Justisminister nå, betyr at innvandrings belastningen i Oslo blir større. Idag er andelen innvandrer innbyggere i Oslo på 33% (SSB). Sånn sett så trenger ikke det å gjøre Oslo mer attraktiv akkurat, kanskje motsatt. Men så på den annen side så kan det enorme innvandringstrykket i Oslo sørge for at prisene og konkurransen tilspisses veldig. Du gjør det riktige å bygge deg opp selvstendig uten å være avhengig av andre personer uansett. Det er noe alle unge idag bør gjøre. Få verdiene på navnet ditt 100%, da er det ingen som kan holde deg tilbake på kompromisser eller andre ting i livet. 1
thedude1989 Skrevet 11. april 2018 Forfatter #44 Skrevet 11. april 2018 Takker for flere svar. Siden jeg startet tråden i januar har jeg gjort en formidabel sparejobb. Jeg har hatt boutgifter i kollektiv på ca. 7 300 i måned, nettolønn på 27 000 og samtidig klart å legge av omtrent 10 000 hver måned til boligkjøp. Det har vært veldig strevsomt. Klart det har vært mer strevsomt ettersom prisene i denne perioden har bykset 5% oppover, give or take. Dette vil med andre ord si at prisene på en leilighet som kostet 2,4 i januar nå vil være 2,52. Håpet og trodde på 5% ned isteden. Mine oppstarte 40.000 blir ikke så mye mot prisøkningen på 120.000. Det gjør at leilighetene jeg har finanseringsbevis til, det vil si med pris <2,5, er enda mindre interessante for meg nå enn i januar. Frister rett og slett ikke med et kott på mindre enn 30 kvadratmeter på Søndre Nordstrand. Har derfor lagt boligdrømmen min foreløpig på hyllen. Jeg tenker at om jeg blir fryktelig lei av kollektivlivet, så får jeg heller leie meg noe eget. Ser vel for meg at jeg blir boende i Oslo i minst 5 år til, men synes risikoen ved å kjøpe på de prisene som er i Oslo-markedet nå virker for høy. Ser jo at jeg kan få så vanvittig mye mer for pengene i andre norske byer.. 1
I Grosny Skrevet 13. april 2018 #45 Skrevet 13. april 2018 På 11.4.2018 den 18.53, thedude1989 skrev: Takker for flere svar. Siden jeg startet tråden i januar har jeg gjort en formidabel sparejobb. Jeg har hatt boutgifter i kollektiv på ca. 7 300 i måned, nettolønn på 27 000 og samtidig klart å legge av omtrent 10 000 hver måned til boligkjøp. Det har vært veldig strevsomt. Klart det har vært mer strevsomt ettersom prisene i denne perioden har bykset 5% oppover, give or take. Dette vil med andre ord si at prisene på en leilighet som kostet 2,4 i januar nå vil være 2,52. Håpet og trodde på 5% ned isteden. Mine oppstarte 40.000 blir ikke så mye mot prisøkningen på 120.000. Det gjør at leilighetene jeg har finanseringsbevis til, det vil si med pris <2,5, er enda mindre interessante for meg nå enn i januar. Frister rett og slett ikke med et kott på mindre enn 30 kvadratmeter på Søndre Nordstrand. Har derfor lagt boligdrømmen min foreløpig på hyllen. Jeg tenker at om jeg blir fryktelig lei av kollektivlivet, så får jeg heller leie meg noe eget. Ser vel for meg at jeg blir boende i Oslo i minst 5 år til, men synes risikoen ved å kjøpe på de prisene som er i Oslo-markedet nå virker for høy. Ser jo at jeg kan få så vanvittig mye mer for pengene i andre norske byer.. Kjøper du en bra adresse (og følgelig noe som er altfor smått) så er jeg rimelig sikker på at den vil stige i verdi. Jeg tror desember 2017 var det billigste tidspunktet, og at prisen sakte kryper oppover, og at man fortsatt kan gjøre gode kjøp i vår, iallfall i april.
I Grosny Skrevet 13. april 2018 #46 Skrevet 13. april 2018 På 8.4.2018 den 14.54, Gatsby skrev: Kommer an på hvordan siv jensen og sentralbanksjefen setter renta til høsten. Begynner de å heve renta så vil det fort bli en korreksjon på 10-20% prisfall om de hever den mye. Holder de renta omtrent som nå så vil nok prisene stige noen par prosent i året. Men dersom du tenker å bo der eventuelt leie ut ca. 5 år eller mer så bør du kjøpe uansett. Endrer du livsfase, treffer en kjæreste, flytter til utlandet e.l så kan du alltids leie ut om markedet er dårlig for salg, så derfor bør du helst kjøpe en leilighet uten begrensninger på utleie, dvs ikke BRL. Du bør heller ikke bli med på de aller mest opphetede budrundene, da kan du måtte betale en alt for høy pris og vil slite med å selge den videre om markedet ikke vokser. Prøv å finn en leilighet med god beliggenhet, og få en pris gjerne under pristantydning. Det er sikkert lurt å løpe rundt på mange visninger. Er man heldig kan man få tilslag til under takst. Å by over takst er derimot litt risikabelt, iallfall hvis takstmannen har truffet veldig godt. 1
thedude1989 Skrevet 17. desember 2018 Forfatter #47 Skrevet 17. desember 2018 På 5.1.2018 den 14.08, thedude1989 skrev: Hei, Jeg har nettopp gjort det slutt med kjæresten og solgt vår felles bolig. Nå bor jeg for øyeblikket i kollektiv og blir boende her minst i 9 måneder, på grunn av betingelser i kontrakten. Det var et bevisst valg jeg gjorde etter salget, fordi jeg ikke ville være så mye alene og fordi jeg antok at jeg ikke ville sitte igjen med nok egenkapital til å kjøpe meg noe eget. Jeg merker allikevel at jeg savner å ha "personal space". Nå gikk salget over all forventning, og det betyr at jeg har muligheten til å kjøpe noe allerede i dag, men dessverre litt for lite i forhold til hva jeg selv ønsker. Ideelt sett vil jeg kjøpe en leilighet hvor jeg kan bo i et par år, så jeg vil helst at den skal være 40-50 kvadratmeter. På nåværende tidspunkt har jeg råd til leiligheter som er rundt 30 kvadratmeter. Jeg planlegger et år med beinhard sparing for å se om jeg kan få råd til noe litt større i løpet av 2018. Jeg har også fått lovnader om et større lønnshopp i juni, så det vil gjøre meg i stand til å låne mer penger. Hvis jeg lykkes med planen tror jeg at jeg vil kunne kjøpe leiligheter med total kjøpesum rundt 2,8 millioner. Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere på forumet tenker om boligmarkedet i år! De såkalte "ekspertene", som regel bransjeaktører som Eiendom Norge eller meglerfirma, mener at prisfallet skal være unnagjort og at prisene skal bevege seg sidelengs (dvs. 0% vekst i 2018). Det er vel et klassisk eksempel på bukken og havresekken, så jeg tar det med en klype salt. Nå som det stilles krav til 15% egenkapital, at maksimal belåning må være under 5*inntekt og at sekundærboliger i Oslo skal ha 40% egenkapital tror jeg at boligprisene kan falle enda mer. Jeg har også lest en plass at den massive tilflyttingen til Oslo har bremset opp de siste årene. Hva tenker dere andre som vurderer å kjøpe leilighet i Oslo? Er det for få leiligheter? Er det mye fart på visninger? Er dere avventende eller tenker dere at nå er riktig tidspunkt for å kjøpe bolig? Status etter omtrent et år.. Jeg hadde 392 000 i sparepenger ved utgangen av 2017. Nå, 17. Desember, har jeg 538 000. Altså har jeg spart 146 000. Her er tallene for året. Inntekter: Kjøpeutbytte 2 800 Salg av ting på finn.no 7 800 Gaver 9 400 Nettolønn 413 000 Rente 9000 = Totale inntekter 442 000 Utgifter: Faste utgifter (Husleie,internett,strøm,lånekassen,trening,forsikring,mobil) 125 000 Ferie 20 200 Gaver 5 000 Helse 2 000 Fellesvarer 1 800 Klær&sportsutstyr 27 000 Kultur&gøy 41 800 Fest 1900 Konsert 3100 Restaurant/take-away 17 100 Sportsarrangement 2 000 Øl/drinker 17 100 Mat&Drikke 45 100 Lunsj på jobb 5 200 Mat 29 500 Øl/pol/tax-free 10 400 Transport 5 500 Diverse 13 200 Elektronikk (telefon, TV ++) 12 700 Frisør 500 =Totale utgifter 286543 Inntekts- og utgiftsoversikten er ikke helt komplett, så inntekter - utgifter avviker litt fra endringen i sparepenger. Men oversikten gir det grove bildet. Jeg er helt ok fornøyd med min egen sparing. Har hatt et veldig fint år! Mye bedre enn jeg hadde sett for meg ved årets inngang. For meg selv har målsetningen min vært at jeg ikke skal bruke mye penger på unødvendig konsumvarer, og heller gå noen runder med meg selv før jeg kjøper "ting". Innstillingen er at jeg ikke skal spare når det gjelder opplevelser med andre mennesker. Det er ikke til å legge skjul på at det har gått mye penger til alkohol, både på byen og hjemme. Utgiftene til restaurantbesøk er også ganske høye. Men jeg har kost meg veldig! Ellers har det gått en del penger til elektronikk og klær/sportsutstyr (Heldigvis for det meste engangsinvesteringer). Naturligvis en del til ferie, men ikke veldig mye. Jeg har fått veldig mye igjen for de 20 000 som er gått. Jeg jobber i Oslo, men er fra en annen del av landet, så det er naturlig at det går en del til reising hjem på feriebudsjettet. Veien videre nå er litt usikker. Jeg har midlertidig gitt opp å kjøpe leilighet i Oslo (En kombinasjon av at jeg ikke ønsker å eie >35 kvadrat, at jeg ikke vil bo usentralt, at jeg er usikker på min egen sivilstatus om 2-3 år eller om jeg i det hele tatt vil bli boende i Oslo). Jeg har flyttet for meg selv til en leilighet på rundt 40 m^2 og betaler nå 10 500 i måneden alt inkludert i sentrum av Oslo. Tidligere betalte jeg 7 200. Ser for meg at jeg blir boende her en stund til og bare lever livet. Det er ingen bindingstid her, så kan bli kortere enn et år om jeg ønsker det. Jeg vil fortsatt prøve å spare en del hver måned og planlegger å kutte alkoholforbruket spesielt det neste året, men antar at sparingen nå vil være en del lavere enn hva den har vært det foregående året. God jul folkens! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå